B2 visum of ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Dennz01
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2023, 11:13
Aantal x V.S. bezocht: 0

B2 visum of ESTA

Bericht door Dennz01 »

Goedemorgen allemaal,

Ik ben sinds vandaag nieuw hier en heb meteen een spannende kwestie die mij momenteel een beetje wakker houd 's nachts.
Mijn vriendin en ik hebben begin dit jaar een rondreis geboekt langs de westkust van Amerika, we vertrekken begin augustus.
In een ver verleden in 2008 ben ik opgepakt voor drugsbezit (i know dom van me, ik was destijds 18).
Dit is destijds afgedaan met een boete van €100 met de mededeling dat als ik direct zou betalen ik niet voor zou hoeven komen voor de rechter en dit niet op mijn strafblad zou komen.
Jullie raden het al, dit was een slinks trucje en uiteindelijk is dit gewoon op mijn strafblad terecht gekomen.
Ik heb echter niet voor de rechter hoeven verschijnen, de kwestie was direct afgedaan na het betalen van de boete.
Een goede vriend van mij heeft iets soortgelijks gehad en mij direct geadviseerd een B2-visum aan te vragen gezien een ESTA naar zijn mening niet mogelijk zou zijn, ik heb hierop direct actie ondernomen en ben de hele draaimolen in gegaan.
Via de rechtbank in Den Haag heb ik kunnen bevestigen dat er inderdaad een notitie staat van 15 jaar geleden, ik heb via omweg naar omweg een brief kunnen krijgen van de Officier van justitie waarin ik kan aantonen dat deze kwestie is afgedaan met een boete van €100 en ik niet voor heb hoeven komen voor een rechter.
Ik ben begin dit jaar langs geweest bij het consulaat om mijn B2 visum aan te vragen alleen zit ik nog altijd te wachten op goedkeuring.
Nu heb ik naar mijn mening 3 opties en hier zou ik graag advies bij willen:

1: Wachten tot het B2 visum wordt goedgekeurd met het risico dat deze niet meer op tijd komt voor de vakantie en ik dus mijn geld kwijt ben
2: Reizen op een ESTA gezien de kwestie 15 jaar geleden is en is afgedaan met een boete zonder voor de rechter te hoeven verschijnen
3: De reis zsm annuleren en enkel de aanbetaling verliezen en een andere reis boeken

Zelf vind ik het persoonlijk nog een beetje eng om op een ESTA te reizen gezien ik bang ben om bij aankomst weer terug gestuurd te worden.
Ik heb overigens al jaren een schoon VOG en de enige aantekening op mijn strafblad is bovenstaand misdrijf.
Hopelijk kan iemand wat advies geven zodat ik een passende oplossing kan vinden.

Alvast bedankt!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door kastelke »

Je bent maanden geleden op het consulaat geweest. Was dat voor een interview? Indien je een interview gehad hebt, lijkt het me vreemd dat je maandenlang niets hoort. Je zou dan ofwel een goedkeuring moeten krijgen, of een reden waarom je visumaanvraag (voorlopig) afgewezen werd.

Heb je tijdens je bezoek een referentienummer gekregen? Heb je al poging gedaan om terug in contact te komen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dennz01
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2023, 11:13
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door Dennz01 »

Om even specifiek te zijn heb ik op 1 februari dit jaar mijn interview gehad op het consulaat.
De mevrouw achter de balie gaf aan dat ik mijn strafblad aan moest kunnen tonen alleen mogen wij in Nederland geen kopie meenemen van ons strafblad.
Hierna ben ik van strafgriffie Arnhem naar Juridische zaken enz enz gaan mailen net zolang tot ik een brief heb gekregen van de officier van Justitie waarin bevestigd wordt dat ik destijds die straf heb gehad en dat deze is afgedaan met een boete.
Deze brief heb ik in het Nederlands en in het Engels vervolgens op 8 februari weer ingediend waarna ik de volgende reactie kreeg:

If you appeared before a single judge court, we will need aantekening mondeling.
If you appeared before a multiple judge court, we will need extract vonnis.

Gezien ik dus niet voor de rechter heb hoeven verschijnen kan ik dus onmogelijk deze documenten verschaffen, dit heb ik ook geprobeerd uit te leggen maar tot nu toe heb ik geen enkele reactie meer gehad.
Ik heb 2 maanden geleden nog een vriendelijke mail gestuurd of ik nog iets kon doen voor ze qua documentatie of iets dergelijks maar tot op heden ook geen reactie meer gehad.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door ADE01 »

Optie 2 kun je nu wel uitsluiten. Zelfs wanneer je ESTA goedgekeurd wordt zullen ze aan de grens zien dat je een B2 in behandeling hebt. Wanneer ze die informatie opvragen zien ze dat je "gelogen" hebt op de "drugs" vraag op de ESTA en wordt je vrijwel zeker teruggestuurd. Ook wanneer je je B2 aanvraag intrekt krijg je geen ESTA, dat is het probleem met een visum aanvraag, eenmaal in die molen kun je nooit meer op een ESTA reizen. Jammer dat je niet voor je B2 aanvraag naar informatie hebt gezocht.

Het is tussen optie 1 en 3. Hopelijk kan iemand je verder helpen met de B2 aanvraag.
Dennz01
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2023, 11:13
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door Dennz01 »

Daar was ik inderdaad ook al bang voor dat ze de B2 aanvraag zouden kunnen zien.
Af en toe krab ik mezelf nog wel achter mijn oor met het idee 'had ik nou maar gewoon een ESTA gepakt', maar ik wilde het het liefst gewoon op de officiële manier doen.
In ieder geval bedankt voor jouw antwoord, dan ga ik optie 2 niet eens meer overwegen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door USInsider »

Kun je niet gewoon de aanvulling "aantekening: mondeling" geven ? je bent niet voor een meervoudige kamer verschenen.

US overheidsorganen vragen vaak om officieel documentatie waarvan ze weten dat je die niet kunt leveren. Je beste optie is dan aan te leveren wat er het meeste op lijkt.

Dus maak een nieuwe afspraak op het Consulaat en lever het document opnieuw in, met de gevraagde aantekening.
Theo91
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2024, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door Theo91 »

Hoi!
Ik stuit zojuist op deze post en zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben erg benieuwd hoe het met je aanvraag voor het B2-visum is afgelopen. Hopelijk is de reis gewoon doorgegaan!
Groet,
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7766
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: B2 visum of ESTA

Bericht door mtl »

Je kan beter een pb sturen. Topicstarter is sinds juni 2023 niet meer ingelogd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer