Liegen ESTA zedendelict

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
miloni.1999
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2023, 13:04

Liegen ESTA zedendelict

Bericht door miloni.1999 »

Hallo Allemaal,

Ik heb een belangrijke vraag. ik ben in xx opgepakt en veroordeeld voor een zedenzaak ( Ik was toen net 18). Superdom ik weet het en vooraal omdat het gaat om een zedenzaak, Maar Ik ben nu bijna xx jaar en wil naar Amerika.

Nu had ik de vraag hoe groot is de kans als ik nee invul op mijn ESTA dat ik bij de grenscontrole problemen krijg. Ik lees veel verhalen van mensen die veroordeeld zijn voor ernstige zaken maar alsnog toegang krijgen door te liegen op hun esta. Ik ben bereid om de risico te nemen, Omdat ik weet dat als ik eenmaal ja klik op een van de vragen ik sowieso geen toegang krijg en het aanvragen van een visum duurt 1 te lang en heb ik zeker niet over voor een vakantie van 10 dagen.

Bovendien weet ik niet of ik een strafblad heb gekregen, Omdat rechters in sommige situaties kiezen jongeren geen strafblad te geven als het een groot impact op hun toekomst kan hebben. Ik was volgens het jeugdstrafrecht systeem veroordeeld. Ik weet dat bij zedendelicten dit niet uitmaakt omdat het 80 jaar op je strafblad blijft staan, Maar kan dit alsnog in voordeel voor mij zijn? En nog een hele belangrijke vraag : Is het onmogelijk om binnen te komen zelfs als ik lieg?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door kastelke »

Als het plezier van de reis belangrijker is dan verantwoording nemen voor wat je gedaan hebt, en je morele waarden niet erg hoog liggen, dan kan je liegen op een ESTA. Gevolg kan zijn dat je op de eerste vlucht naar huis gezet wordt (en zij gaan dat voor je boeken, en het maakt hun geen zier uit dat dat ticket $$$ kost), en je kan de komende 10 jaar de US niet meer in zonder visum (en liegen over 'moral turpitute' is serieus in de US, dus of je dat visum dan kan krijgen is maar de vraag).
Dat anderen liegen om toegang tot de US te krijgen... Mijn oma zou zeggen "Als die anderen van de kerktoren springen, ga je hun dan ook volgen?". :-)
Uiteindelijk zijn het jouw persoonlijke waarden die hier gaan bepalen welke stappen je zet, en niet de vraag of het wettelijk correct is, of dat moeder trots gaat zijn op de beslissing die jij neemt. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door Pete.Z »

Het mag absoluut niet, maar mocht je er voor kiezen, de kans dat je teruggestuurd word is gewoon erg klein, er is geen zicht op je strafblad bij immigrations. Pas als ze je gaan verdenken omdat je zenuwachtig bent of slecht kan liegen kan het fout uitpakken, mag je gelijk terug naar huis en voorlopig Amerika niet meer in, en vergis je niet, ze zijn gehaaid in wat ze doen en hebben alles al gezien en meegemaakt.

De beslissing is aan jou.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door hemmie »

En mocht je ooit later naar de VS willen verhuizen en ze komen er achter (doordat ze dan verder kijken dan voor een esta), dan kun je het denk ik wel schudden verder. Dus niet verliefd worden op een amerikaan(se), en nooit overwegen in de VS te gaan werken.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door USInsider »

Even voor de volledigheid: wie op VWP/ESTA naar de US reist, moet een retourticket hebben. Dat ticket wordt gebruikt als je niet wordt binnengelaten, om je op een vliegtuig terug te zetten.

Ik zou de USofA op dit moment vergeten. Over een jaar of vijf kun je proberen een B-1/2visum te krijgen (het delict dan benoemen als een grote domheid begaan door een onvolwassene. Ik weet niet of je man bent of vrouw bent, en ik weet ook niet wat het begane delict inhoudt.)
De USA kan veel vergeven, maar liegen is daar niet bij.
Laatst gewijzigd door USInsider op 02 jun 2023, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door Hockey »

Hoe groot de kans is om gepakt worden kan niemand zeggen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door Marcopstal »

Maar tenzij je je raar gaat gedragen aan de immigratie acht ik die kans echt niet groot.
Laat ons eerlijk zijn, dagelijks reizen vele duizenden mensen naar de VS op ESTA. Daar zijn ongetwijfeld tientallen bij die al eens iets mispeutert hebben in hun leven, soms vele jaren terug.
De verhalen van mensen die teruggestuurd worden zijn toch eerder zeldzaam en heel vaak heeft het dan te maken met mensen die zonder plan aankomen en waar men vaststelt dat ze illegaal willen komen werken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door mtl »

Niemand heeft garanties dat hij/zij de VS inkomt. Je merkt dat pas zodra je tegenover de CBP-officer staat. En het is een verschil of je geheel relaxt bent of dat je staat te shaken van de zenuwen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door USInsider »

Ik denk ook dat de pakkans miniem is.
Maar stel dat vraagsteller ooit inde toekomst een kans heeft naar de US te emigreren en dat dan ook wil, dan doet hij/zij nu die deur dicht door te liegen op een ESTA aanvrage.
Weet hij/zij zeker nooit in de US te willen studeren/wonen/werken, dan kan inderdaad het (kleine) risico genomen worden.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door kastelke »

USInsider schreef:
02 jun 2023, 01:33
Even voor de volledigheid: wie op VWP/ESTA naar de US reist, moet een retourticket hebben. Dat ticket wordt gebruikt als je niet wordt binnengelaten, om je op een vliegtuig terug te zetten.
Maar aangezien ze je retourdatum gaan wijzigen, en je asap moet vliegen, betaal je meer.
Ik heb dit jaar onze tickets moeten omzetten omwille van medische reden. Als we de volgende dag wilden vliegen, had dit voor 1 ticket bijna zoveel gekost als wat ik voor het originele ticket betaalde (fees + meerprijs van de vlucht).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door Ruud2004 »

miloni.1999 schreef:
01 jun 2023, 14:17
Hallo Allemaal,
Bovendien weet ik niet of ik een strafblad heb gekregen, Omdat rechters in sommige situaties kiezen jongeren geen strafblad te geven als het een groot impact op hun toekomst kan hebben. Ik was volgens het jeugdstrafrecht systeem veroordeeld. Ik weet dat bij zedendelicten dit niet uitmaakt omdat het 80 jaar op je strafblad blijft staan, Maar kan dit alsnog in voordeel voor mij zijn? En nog een hele belangrijke vraag : Is het onmogelijk om binnen te komen zelfs als ik lieg?
Alles is in bovenstaande reacties al gezegd, heb ik niets meer aan toe te voegen. Ik sla alleen aan op het feit dat je aangeeft dat je niet weet of je een strafblad (justitiële aantekening) op je naam hebt staan. Dat is vreemd, dit zal je echt wel verteld zijn of in de uitspraak staan.

@kastelke Bij een inreisweigering ligt het wijzigen van vliegtickets net even anders. Als je als "inadmissible passenger" (want dat ben je dan) wordt teruggestuurd naar je land van herkomst is het logisch dat de betreffende luchtvaartmaatschappij hiervoor je retourticket gebruikt, maar zonder ticket vlieg je ook. Dit is geregeld in ICAO regelingen, maar ook onder dwang/wetgeving van het land dat je de toegang weigert. Een hoger tarief/fees etc. vragen/afdwingen omdat het ticket wordt gewijzigd is er dan niet bij.

Een inadmissible passenger wordt door (in dit geval) de Amerikaanse Immigration z.s.m. met een "Removal Order" bij de aanvoerende luchtvaartmaatschappij aangemeld en geboekt voor de eerste vlucht terug. Dit kan, als er een beetje wordt doorgewerkt, dezelfde machine zijn en kan zelfs ten koste gaan van een betalende passagier.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door USInsider »

Ruud, zo heb ik het ook altijd begrepen. Luchtvaartmij.en controleren derhalve streng het paspoort, de ESTA, plus ticket met retourticket.
Ik heb ooit op Schiphol bij de balie moeten wachten tot ze iemand met meer zeggenschap gevonden hadden aangezien ik op een retourticket naar de US wilde vliegen. KLM "U heeft een retourticket nodig !" Ik "Dit is een retourticket !" hahaha.
miloni.1999
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2023, 13:04

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door miloni.1999 »

Ik lees dat 1.3 miljoen gegevens van veroordeelde is gedeeld met USA.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door mtl »

Ja, en?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Liegen ESTA zedendelict

Bericht door Hockey »

miloni.1999 schreef:
13 jul 2023, 01:48
Ik lees dat 1.3 miljoen gegevens van veroordeelde is gedeeld met USA.
Dat had je toch op 4 juni al gelezen, en meldde dat vervolgens in dit topic en ook nog eens in dit topic?

Het advies hier op het forum is duidelijk, liegen op je esta aanvraag kan, maar is wel voor eigen risico. Ondanks dat de kans (waarschijnlijk) klein is dat je in de problemen komt als je liegt op je aanvraag blijft het wel een risico dat je loopt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer