Verdachte misdrijf, toegang USA.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
melanievg
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2023, 19:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Verdachte misdrijf, toegang USA.

Bericht door melanievg »

Hallo,

Mijn partner en ik hebben op 2 juni een reis naar Amerika gepland staan. Nu wordt mijn partner sinds 23 mei verdacht van een misdrijf. Hij is niet gearresteerd maar hij is wel op 24 mei verhoord door de FIOD. Na het verhoor mocht hij weer gaan, op dit moment is hij dus enkel een verdachte. Wij zijn 2 maanden geleden nog in Amerika geweest zonder problemen (onderzoek blijkt langer te lopen) maar nu ben ik toch bang dat hij Amerika niet meer in komt ondanks dat hij onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is. Wij hebben nog geldige ESTA's, daar wordt specifiek gevraagd of je ooit gearresteerd of veroordeeld bent, wat beide niet zo is. Ik ben van plan om de ambassade en het OM te contacteren maar ik vroeg mij af of iemand hier weet of ze bij de douane in Amerika kunnen zien dat hij een verdachte is van een lopend strafrechtelijk onderzoek?
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1298
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: verdachte misdrijf, toegang USA

Bericht door ONYX666 »

iets met iptv? :)
tanteto
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: verdachte misdrijf, toegang USA

Bericht door tanteto »

melanievg schreef:
25 mei 2023, 19:23
of ze bij de douane in Amerika kunnen zien dat hij een verdachte is van een lopend strafrechtelijk onderzoek?
De douane is alleen geïnteresseerd in wat er in je koffers zit. Maar eerst moet je langs de immigratie, ik betwijfel of zij daar inzicht in hebben. Maar mag je überhaupt het land wel uit als verdachte?
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
melanievg
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2023, 19:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: verdachte misdrijf, toegang USA

Bericht door melanievg »

tanteto schreef:
25 mei 2023, 19:46
melanievg schreef:
25 mei 2023, 19:23
of ze bij de douane in Amerika kunnen zien dat hij een verdachte is van een lopend strafrechtelijk onderzoek?
De douane is alleen geïnteresseerd in wat er in je koffers zit. Maar eerst moet je langs de immigratie, ik betwijfel of zij daar inzicht in hebben. Maar mag je überhaupt het land wel uit als verdachte?
Sorry, ik bedoel inderdaad de immigratie. Ja mijn partner heeft na het verhoor gevraagd aan de FIOD of hij mag reizen en dit kan gewoon.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: verdachte misdrijf, toegang USA

Bericht door mtl »

Dan is er weinig aan de hand lijkt me.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: verdachte misdrijf, toegang USA

Bericht door Hockey »

melanievg schreef:
25 mei 2023, 19:57
Sorry, ik bedoel inderdaad de immigratie. Ja mijn partner heeft na het verhoor gevraagd aan de FIOD of hij mag reizen en dit kan gewoon.
Het is van belang wat zaken te scheiden. De FIOD bepaalt enkel of hij mag reizen vanuit Nederlands perspectief, ze hebben nul komma niets te zeggen aangaande VS binnenkomen. Dat beslist de VS zelf.

Ik vermoed dat het voor hem geen probleem is en hij gewoon de VS binnen mag.
melanievg schreef:
25 mei 2023, 19:23
Ik ben van plan om de ambassade ............ te contacteren ...........
NIET DOEN. Geen slapende honden wakker maken. De ambassade zal sowieso geen sluitend antwoord geven. Zij geven hooguit hele algemene antwoorden.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Verdachte misdrijf, toegang USA.

Bericht door Nagini »

Ik ben normaal van eerlijk duurt het langst maar dit is toch wel erg jezelf in de voet willen schieten. De vraag over je strafblad tijdens de ESTA aanvraag gaat over of je ooit gearresteerd bent of veroordeeld voor bepaalde misdrijven. Dat is hier niet aan de orde, want je partner is noch gearresteerd, noch veroordeelt voor iets. Hij zou dus zelfs zonder problemen een nieuwe ESTA kunnen aanvragen. Getuige zijn in een criminele zaak maakt je niet ineligeable.
Jullie weten natuurlijk best of je partner iets wel of niet gedaan heeft, maar voor de rest van de wereld is hij gewoon onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En gezien de lokale politie niet eens moeite doet om hem binnen de landsgrenzen te houden, lijkt het me dat er of weinig concreet bewijs tegen je partner is of de kwestie niet als erg belangrijk gezien wordt.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Verdachte misdrijf, toegang USA.

Bericht door Disney-Golf »

melanievg schreef:
25 mei 2023, 19:23
maar nu ben ik toch bang dat hij Amerika niet meer in komt ondanks dat hij onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is.
Raar dat je dit zo schrijft… Is hij schuldig maar nog niet veroordeeld? Of hopen jullie dat hij niet veroordeeld gaat worden maar toch schuldig is? 🤷‍♂️
Anyways, het zal van de CBP officer afhangen of je het land in mag of niet… Succes alvast! :thumbup:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Verdachte misdrijf, toegang USA.

Bericht door goldenhills »

melanievg schreef:
25 mei 2023, 19:23
Wij hebben nog geldige ESTA's, daar wordt specifiek gevraagd of je ooit gearresteerd of veroordeeld bent, wat beide niet zo is.
Je geeft zelf het antwoord al. Arresteren is arresteren, arresteren is niet staande-houden, verdachte zijn of verhoord worden. En er is blijkbaar geen reisverbod opgelegd.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7902
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verdachte misdrijf, toegang USA.

Bericht door Pete.Z »

Niks aan de hand, en natuurlijk absoluut niet de ambassade informeren, dat is vragen om moeilijkheden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer