ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Berend2304
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2023, 22:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Berend2304 »

Hi,

Wij weten; er zijn al veel topics op dit forum betreffende dit onderwerp. Echter hebben we op sommige vragen nog geen antwoord kunnen vinden. Ook zijn wij nieuw op dit forum :-)

Mijn vriendin en ik willen volgend jaar (allebei voor het eerst) op reis naar Amerika.
Het aanvragen van een ESTA hoort daar natuurlijk bij. Voor haar geen probleem, maar voor mij misschien wat ingewikkelder.

In mei 2018 heb ik (ik was toen 21), heel stom, een politieagent beledigd. Ik was in een dronken bui en ben toen meegenomen naar het bureau. Ik heb daar een paar uur moeten blijven en het is toen afgedaan met een transactievoorstel (boete). Echter wel met een aantekening op het strafblad, ze hebben ook vingerafdrukken afgenomen. Ik ben dus veroordeeld voor het beledigen van een ambtenaar in functie (art 266 + art 267 wetboek van strafrecht). Agenten hebben toen benoemd dat het voor problemen kan zorgen wanneer ik een visum of VOG zou willen aanvragen.

Een VOG heb ik (een aantal jaar terug) zonder problemen gekregen, een visum/esta heb ik tot op heden nog nooit hoeven aanvragen.
Nu lees je op internet behoorlijk wat angstaanjagende verhalen over de CBP in Amerika en dat ze je, ook na goedkeuring van een esta, gewoon op het eerste vliegtuig terug kunnen zetten. Dit risico wil ik natuurlijk niet lopen.

We hebben ons al helemaal suf gespeurd (al dagen) naar informatie op internet en ook al gebeld met verschillende instanties waaronder de ambassade. Zij geven allemaal hetzelfde antwoord; we kunnen je geen antwoord geven op je vraag en wat jouw vergrijp voor invloed heeft op een esta/visum. Helaas. De ambassade gaf aan contact te moeten opnemen met het consulaat maar die krijg ik tot op heden niet te pakken.

Op het esta formulier wordt gevraagd of je ooit gearresteerd of veroordeeld bent geweest. Ik vind dit een lastige vraag; gezien het vooral lijkt te gaan over zwaardere misdrijven (involving moral turpitude, daar valt mijn vergrijp niet onder geloof ik) Maar goed; ik wil ook niet liegen met het risico op een weigering tot Amerika en levenslang ontzegging tot het aanvragen van een esta. In Nederland valt mijn vergrijp onder misdrijf namelijk.

- Is aan te raden om een esta of visa aan te vragen in mijn geval? Kan ik nee invullen op bovengenoemde veiligheidsvraag?
- Op internet lees ik dat een esta wordt gecontroleerd a.d.h.v. het paspoortnummer. Wordt er ook (vooraf) gecontroleerd op de antwoorden van de veiligheidsvragen? Als ik bij de vraag over arrestaties ’nee’ invul; checken zij dit dan voordat ze hem goedkeuren, of pas bij de douane in Amerika? In het geval ook de veiligheidsvragen op correctheid worden gecontroleerd geeft mij dat een geruster gevoel om op een esta te reizen. Als dit pas in Amerika gebeurt en zij daar concluderen dat ik heb gelogen vraag ik natuurlijk liever een visa aan!
- Ik weet dat het wat onduidelijk is en dat niemand het echt weet; maar in hoeverre hebben zij inzage in mijn strafblad (zowel bij het aanvragen van een esta als bij de CBP in Amerika)?

Hebben jullie ervaringen met soortgelijke gevallen en wat te doen? Ik hoor het graag!!!!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Marcopstal »

Gewoon ESTA aanvragen en NEE aankruisen en je voor de rest nergens zorgen over maken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Dutchess »

Het gaat toch over deze ESTA vraag?
Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat heeft geleid tot ernstige materiële schade of ernstig letsel aan een andere persoon of schade aan een overheidsinstelling?


Als je enige veroordeling voor
Berend2304 schreef:
20 apr 2023, 17:43
beledigen van een ambtenaar in functie
was, maak je dan geen zorgen, dan kan je met een gerust hart eerlijk die ESTA vraag met "nee" beantwoorden en gewoon fijn op vakantie gaan.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Nagini »

Inderdaad gewoon nee aankruisen. Beledigen van een ambtenaar in functie is in de VS is namelijk helemaal niet strafbaar. Dat valt onder de vrijheid van meningsuiting, wat beschermd wordt door de first Amendment. Dat nemen ze hier heel serieus. Ik raad niet aan om die grap in de VS nog een keer te herhalen, maar dit type veroordeling is voor de Amerikanen totaal niet relevant.
Berend2304
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2023, 22:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Berend2304 »

Bedankt allen voor jullie reacties! Dat geeft me een relaxter gevoel om voor een esta te gaan. Ik kwam inderdaad ook al vaak tegen dat het voor de Amerikanen valt onder freedom of speech. Toch zat het gevalletje strafblad me niet helemaal lekker.. :-) Wil natuurlijk niet een (peperdure) vakantie op het spel zetten met de kans terug gestuurd te worden. Was inderdaad zeker niet van plan om daar hetzelfde te proberen, haha!

Uit nieuwgierigheid; in hoeverre telt het Nederlandse recht door in het Amerikaanse recht? Hiermee bedoel ik; als ik dus iets heb gedaan wat volgens het Nederlandse wetboek van strafrecht onder misdrijf valt, maar onder dat van Amerikanen niet; dan is er dus eigenlijk niks aan de hand?

Ook uit nieuwsgierigheid; klopt het dat een ESTA alleen wordt 'gekeurd' op paspoortnummer en niet op correctheid van de antwoorden? En dat dit dus pas in Amerika op de airport gebeurt?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door mtl »

De echte goedkeuring dus de toelating tot Amerika krijg je inderdaad pas op de luchthaven. De CBP officer heeft hierover het laatste woord.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Hockey »

Berend2304 schreef:
21 apr 2023, 21:45
Ook uit nieuwsgierigheid; klopt het dat een ESTA alleen wordt 'gekeurd' op paspoortnummer en niet op correctheid van de antwoorden? En dat dit dus pas in Amerika op de airport gebeurt?
Als je hiermee bedoelt of men in de VS kijkt of een esta aanvraag elk antwoord wel klopt, inderdaad dat doen ze niet. Alhoewel het niet altijd duidelijk is waarom een esta aanvraag soms langer duurt of afgewezen wordt.

Uiteindelijk beslist men in de VS bij immigrations of je het land in mag. Maar let op, dat geldt ook voor als je een B2 visum zou aanvragen en het toegewezen wordt.

Ik sluit me aan bij de rest, vraag gewoon een esta aan. Mits die boete inderdaad het enige is dat je op je kerfstok hebt. Als er nog andere zaken zijn dan kan, met nadruk op het woord kan, het wel een probleem zijn. Eenmaal aangekomen in de VS, is de beste tip om je te gedragen zodat je er niet uitgepikt wordt en dus ook geen gekke dingen gaan doen als je aan het wachten bent in de rij. (zie hiertoe ook de Border Security programma's). En eenmaal aan de beurt bij immigrations beantwoord kort en zakelijk hun vragen. Geen hele verhalen ophangen, maar gewoon antwoorden op wat zij vragen.

Gekke dingen doen, als voorbeeld, iemand op het forum vertelde ooit dat hij op zijn handen ging lopen als hij in de rij moest wachten. Ja, dan val je wel op en wordt je er wel uitgepikt.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Nagini »

Ik denk dat er in de regel rekening wordt gehouden met of iets wel of niet strafbaar is volgens het visumverstrekkende land. Denk bijvoorbeeld aan die journalist die in Rusland vast zit. Als hij 20 jaar krijgt, zal niemand naar die veroordeling kijken en zeggen "oh nee, laten we die schurk ook maar buiten houden". Er zijn veel meer landen die zulke 'rare' wetten hebben, denk alle communistische/autocratische landen, maar ook het beledigen van de koning van Engeland. Maar het bepalen of iets strafbaar zou zijn in de VS kan ook tegen je werken. Als je als Nederlander in België met honderd gram wiet word opgepakt, is dat wel strafbaar maar de consequenties zullen mild zijn. De VS zou dit kunnen zien als internationale drugshandel (of op z'n minst intent to sell), en dan kom je meestal nooit meer in aanmerking voor een visum.
Berend2304
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2023, 22:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Berend2304 »

Goedemiddag,

Er zijn inmiddels een aantal maanden voorbij gegaan, alleen zit ik echter nog met een aantal vragen.

Ik kan me herinneren dat ik voor dit vergrijp een transactievoorstel aangeboden had gekregen, alleen bij het opvragen van mijn strafblad stond daarin dat het een ‘Geldboete €400,- SB’ is (strafbeschikking). Veranderd dit de zaak nog?

Verder weet je natuurlijk nooit van te voren wat men precies gaat vragen bij immigrations, maar wat is het verstandigst om te zeggen als ze vragen of je een strafblad hebt?

Ik hoor graag!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door ADE01 »

Er verandert niks. Die vraag krijg je vrijwel nooit, de gebruikelijke vragen zijn: wat kom je doen, waar ga je naar toe, hoe lang blijf je, heb je genoeg geld bij je, wat voor werk doe je, enz. Maar mocht je toch die vraag krijgen dan is "no" meer dan genoeg. Je hebt een boete gekregen voor een vergrijp dat in de VS niet eens strafbaar is. Je kunt hier enkel zelf een groot probleem van maken.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: ESTA / VISUM - Beledigen ambtenaar in functie

Bericht door Almere vak V »

Hoe interessanter jij je verhaal maakt. Hoe interessanter het wordt voor immigrations. Dus...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer