Nederlands Rijbewijs in de VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Eiwitjes1991
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2023, 02:40
Aantal x V.S. bezocht: 20

Nederlands Rijbewijs in de VS

Bericht door Eiwitjes1991 »

Hallo,

Ik ben een resident van New York State, en woon hier nu al meer dan 12 maanden. Ik mag niet meer in New York rijden op mijn Nederlandse rijbewijs.

Ik vroeg me af of ik echter nog in een andere staat (zoals Texas) mag rijden op mijn Nederlandse rijbewijs, omdat ik daar geen resident van ben.


Wil daar heen voor een korte vakantie, maar niet echt behoefte aan het halen van een rijbewijs want ik heb hem verder niet nodig waar ik woon.
CaptainIsta
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 apr 2023, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Nederlands Rijbewijs in de VS

Bericht door CaptainIsta »

Als je rijbewijs nog niet is verlopen, kan je daar gewoon gebruik van maken.
Omdat New York je woonplaats is, is het wel handig om een non-license ID te halen. (Stemmen e.d.) deze kun je aanvragwn bij de locale DMV.
Ik kan geen garanties geven omdat dit door de locale autoriteiten bepaald worden.
Je kan altijd nog een International Drivers License aanvragen bij de ANWB.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Nederlands Rijbewijs in de VS

Bericht door IngridUSA »

Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Nederlands Rijbewijs in de VS

Bericht door dutch_in_seattle »

Eiwitjes1991 schreef:
17 apr 2023, 20:46
Ik ben een resident van New York State, en woon hier nu al meer dan 12 maanden. Ik mag niet meer in New York rijden op mijn Nederlandse rijbewijs.
Als je al zo lang in New York zit, waarom haal je dan niet gewoon je Amerikaanse rijbewijs? Dan ben je van alle sores af en kun je rijden waar je wil.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Nederlands Rijbewijs in de VS

Bericht door grouch »

Eiwitjes1991 schreef:
17 apr 2023, 20:46
Ik ben een resident van New York State, en woon hier nu al meer dan 12 maanden. Ik mag niet meer in New York rijden op mijn Nederlandse rijbewijs.
Heb je 12 maanden met een Nederlands rijbewijs rondgereden? Dat mocht al niet meer zodra je een resident van NY werd, dus waarschijnlijk al vanaf dag 1. Daarbij geldt:
As used in this section, the term "resident" shall mean domiciliary, that is, one who lives in this state with the intention of making it a fixed and permanent abode. It shall be presumptive evidence that a person who maintains a place of abode in this state for a period of at least ninety days is a resident of this state.
https://dmv.ny.gov/driver-license/drive-new-york-state
Ik vroeg me af of ik echter nog in een andere staat (zoals Texas) mag rijden op mijn Nederlandse rijbewijs
Volgens mij is dat geen probleem zolang je een IDP hebt en de laatste keer dat je de VS binnenkwam minder dan 12 maanden geleden is.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Nederlands Rijbewijs in de VS

Bericht door Nagini »

Mocht je opzien tegen het behalen van een rijbewijs, het is echt heel makkelijk in de VS. In Nederland moest ik drie keer afrijden en 2 keer theorie voordat ik mijn rijbewijs haalde. In de VS? "You made two illegal lane turns, but overall you did really well." :roll: :lol: Afhankelijk van de staat mag je ook nog eens een flink aantal van de theorievragen fout hebben (moeilijke hersenkrakers zoals "Wat doe je bij een stopbord?"), en je krijgt meestal een lijstje waarin precies staat welke acties ze willen dat je doet bij het examen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer