221g wachttijd consulaat Amsterdam

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Runner95
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2023, 13:34
Aantal x V.S. bezocht: 0

221g wachttijd consulaat Amsterdam

Bericht door Runner95 »

Hoi iedereen,

4 april ga ik vier weken op trainingskamp (ik ben een atleet) naar Flagstaff Arizona. Het is mijn eerste keer dat ik van plan ben om naar de VS te gaan. Enkele teamgenoten zijn al vaker geweest en gaven aan dat je binnen een dagje al je ESTA binnen krijgt. Twee weken geleden bij het aanvragen van mijn ESTA dacht ik dus dat ik ruim op tijd was. Maar wat bleek: ben je na 2011 naar bepaalde landen geweest dan dien je een visum aan te vragen. Ik ben in 2012 naar Somalië geweest voor familiebezoek, zelf ben ik geboren in NL. Ik kon vrij snel terecht bij het consulaat en had alle documenten meegenomen die ik dacht nodig te hebben: loonstroken, bewijs van inschrijving studie, vliegtickets etc. Tijdens het interview vroeg de mevrouw wat mijn purpose of travel was. Vol trots zei ik dat ik een atleet was en ik op trainingskamp ging. Vervolgens keek ze mij raar aan en vroeg ze of ik bewijs kon leveren hiervoor. Ze moest informatie hebben over het trainingskamp en die had ik niet bij de hand. Ze gaf mij een 221g brief waarbij ik extra informatie moest opsturen. Dit heb ik dezelfde dag gedaan met een brief van de technisch directeur van de atletiekunie.

Het is nu exact 1 week geleden sinds het interview en na enkele mails gestuurd te hebben weet ik niet hoelang ze hier over doen. Hebben jullie ervaringen met de tijd die dit in beslag neemt? Verder las ik ook op deze forum dat iemand in dezelfde situatie naar de ambassade in Brussel ging en daar de juiste documenten bij zich had en wel gelijk een visum kreeg. Ik ben nu aan het twijfelen om dat ook te doen. Het is een beetje stressen allemaal. Volgende week woensdag zou ik weg gaan. Mijn plannen moet ik waarschijnlijk wijzigen.

Wat zouden jullie mij adviseren?

Dankjewel
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: 221g wachttijd consulaat Amsterdam

Bericht door Nagini »

Baat het niet dan schaad het niet ( er even van uitgaande dat het geen honderden euro's kost om even langs te gaan). Blijft dat 4 April wel heel kort dag is. Meestal zijn ze niet zo heel behulpzaam in de emails wat 221g betreft, maar je kan geluk hebben.

Helaas is er geen "standaard wachttijd" voor een 221g refusal. Dat komt omdat iedere 221g anders is. Soms mist er enkel een document, en zodra dat binnen is kan het visum worden uitgegeven. Soms gaat het om extra background checks, en dat kan maanden tot zelfs jaren duren (bijvoorbeeld als je in Somalie in het leger gedient hebt of zoiets). Ook vragen ze soms om informatie die mensen niet hebben (bijvoorbeeld als ze gelogen hebben bij de aanvraag) of niet kunnen krijgen (officieel document wat het land van herkomst niet wil afgeven), en dan is de 221g effectief een permanente refusal.

Misschien overbodig, maar is er een kans dat ze denken dat je betaald wordt voor het trainingskamp? Bijvoorbeeld salaris of prijzengeld? Misschien goed om ook een document mee te geven waarin expliciet staat dat dat niet het geval is. Als dat wel het geval is bestaat de kans dat ze denken dat je een ander visum nodig hebt, omdat je dan namelijk komt werken in de VS.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer