B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Grid
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2023, 01:51
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Grid »

Thanks, heb inmiddels de juiste foto's laten maken en ook al datum half jaar naar voren kunnen plaatsen lol.
Grid
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2023, 01:51
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Grid »

Zo, inmiddels vandaag mijn interview gehad wat eigenlijk vrij weinig tot niks voorstelde. De dame achter het loket vroeg wat de bedoeling van de reis was, met wie, wat voor werk ik doe en wat ik verdien.

Verder kwam alleen het strafblad naar voren waarin ik vertelde wat gebeurd is, ook op het politiebureau en hoe de zaak uiteindelijk is afgehandeld en heb haar een VOG getoond + uitreksel van het justitieel dossier wat ik bij de rechtbank heb opgehaald een paar weken terug waar precies op staat hoe en wat.

Na wat kort overleg met een collega denk ik en een kopie te hebben gemaakt van deze documenten kwam ze terug en zei ze ''Congratulations with your visa''.. Enige nadeel is dat iedereen achter je min of meer gewoon je complete prive situatie meekrijgt wat ik dan wel minder vind, niet alleen voor mezelf maar ook voor de anderen die daar voor een Visa komen.

Eerlijk is eerlijk, wel verbaasd dat ik hem kreeg om eerlijk te zijn. Binnen 7 dagen krijg ik het paspoort met Visa weer thuisgestuurd.

Nu is het zo dat ik dus ook nog de andere kant van het verhaal heb gevraagd, de CBP officer op het vliegveld in de US. Die heeft namelijk uiteindelijk het laatste woord of ik dus wel of niet binnen kom en daar heeft zij dus ook totaal geen invloed op.

Ik heb hier en daar natuurlijk wat rondgekeken op internet en kwam hier en daar toch wel berichten tegen dat mensen ondanks het verkrijgen van een Visa afgewezen werden. Ik vraag me nu een beetje af, hoe groot is de kans dat dit kan gebeuren en waaraan zou de toegang nu alsnog ontzegd kunnen worden, ze hebben immers de officiele documenten van justitie en ben overal eerlijk over geweest, ook wat ik gedaan heb. Dusja, welke verassing zouden ze nu nog bij mij tegen kunnen komen die ze zodanig van gedachten laat veranderen mij een Visa toe te kennen om dan toch uiteindelijk nee te zeggen.

Iemand die een soortgelijke situatie eerder heeft meegemaakt of misschien van een vriend/kennis/familielid?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Big Al »

Leuk dat het toch je gelukt is om een visum te krijgen!
Grid schreef:
13 apr 2023, 23:24
Nu is het zo dat ik dus ook nog de andere kant van het verhaal heb gevraagd, de CBP officer op het vliegveld in de US. Die heeft namelijk uiteindelijk het laatste woord of ik dus wel of niet binnen kom en daar heeft zij dus ook totaal geen invloed op.
Zo'n CBP-beambte zal het eerst overleggen met een collega en/of leidinggevende - hij of zij zal het niet op eigen houtje kunnen beslissen.

Nu je een visum hebt lijkt de kans mij heel klein dat er alsnog problemen zullen komen bij de grens. Ik ben best benieuwd naar die anekdotische gevallen waar je naar verwijst. De kans is groot dat er daar meer aan de hand is.

Overigens kan de CBP altijd iemand de toegang weigeren, of je nu een visum hebt of onder ESTA valt.

Deze pagina geeft een goed overzicht: https://www.the-american-dream.com/reas ... entry-usa/
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Nagini »

Eerlijk duurt het langst. Als je een strafblad hebt, kijken ze tijdens het interview vooral naar of je een gevaar vormt voor de Amerikaanse samenleving. In het geval van bedrijfsdiefstal is de kans dat je dat tijdens twee weken vakantie in de VS voor elkaar krijgt natuurlijk niet zo groot. Dat is anders als je bijvoorbeeld veelvuldig winkeldiefstal hebt gepleegd, of bijvoorbeeld bij het stappen iemand zwaar hebt mishandeld in een dronken bui.

Zoals je zelf al opmerkte, als je eerlijk bent en niets probeert te verbergen heb je meestal geen problemen. Dagelijks reizen enkele tienduizenden mensen naar de VS, en maar een klein percentage zal worden geweigerd. Je visum geeft geen garanties, maar wordt wel meegewogen in het proces; als een consular officer heeft besloten dat je criminele verleden geen probleem is, zullen ze dat bij de grens niet anders zien (als ze uberhaupt kunnen zien dat je een strafblad hebt). Ook geeft het aan dat je bereid bent de regels te volgen. Het gesprek bij immigrations is nog korter en to the point dan het visuminterview:

"Where are you going?"
"What are you going to do there?"
"Put your fingers on the scanner and look at the camera."
"NEXT"

Veel plezier in de VS :)
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door kastelke »

En als ze toch meer vragen, vooral heel erg beleefd blijven en netjes antwoorden op de vragen, zoals je dat ook op het consulaat gedaan hebt. Rustig en kalm.
Heb een prettige reis!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door GoBucks »

Grid schreef:
13 apr 2023, 23:24
Nu is het zo dat ik dus ook nog de andere kant van het verhaal heb gevraagd, de CBP officer op het vliegveld in de US. Die heeft namelijk uiteindelijk het laatste woord of ik dus wel of niet binnen kom en daar heeft zij dus ook totaal geen invloed op
Stop de papieren die je mee hebt genomen naar het consulaat in je handbagage, zodat je ze eventueel kan overleggen.
Grid
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2023, 01:51
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Grid »

Big Al schreef:
14 apr 2023, 01:16
Leuk dat het toch je gelukt is om een visum te krijgen!
Grid schreef:
13 apr 2023, 23:24
Nu is het zo dat ik dus ook nog de andere kant van het verhaal heb gevraagd, de CBP officer op het vliegveld in de US. Die heeft namelijk uiteindelijk het laatste woord of ik dus wel of niet binnen kom en daar heeft zij dus ook totaal geen invloed op.
Zo'n CBP-beambte zal het eerst overleggen met een collega en/of leidinggevende - hij of zij zal het niet op eigen houtje kunnen beslissen.

Nu je een visum hebt lijkt de kans mij heel klein dat er alsnog problemen zullen komen bij de grens. Ik ben best benieuwd naar die anekdotische gevallen waar je naar verwijst. De kans is groot dat er daar meer aan de hand is.

Overigens kan de CBP altijd iemand de toegang weigeren, of je nu een visum hebt of onder ESTA valt.

Deze pagina geeft een goed overzicht: https://www.the-american-dream.com/reas ... entry-usa/

Thanks voor de reacties!!

@Big Al, nou ben hier en daar ervaringen van personen tegen gekomen na diep zoeken op internet, waar ze letterlijk de CBP officer hoorden zeggen dat ze niet begrijpen hoe de persoon in kwestie uberhaupt een visa heeft gekregen of dat deze reis voor diegene bij voorhand al weggegooid geld was. Het is natuurlijk uiteindelijk maar een bericht wat iemand op internet zet natuurlijk, dus de hele context is natuurlijk ook niet duidelijk.

Maar zoals ik al zei, ik heb letterlijk de uitdraai van de rechtbank ( justitieel dossier ) op kunnen halen met wat er precies op mijn strafblad staat, zelfs daar staat op nog op voorwaardelijk sepot ( wat dus neerkomt op geen verdere vervolging zolang ik me aan twee jaar voorwaardelijk, 2 jaar reclassering en de geldboete zou houden wat ook allemaal gebeurd is na 2017 ) en daar heeft de consulate officer dus ook een kopie van gemaakt.

Ik neem ook aan dat ze bij CBP ook eventueel zelfs het bericht van de consulate officer kunnen zien met haar opmerkingen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Big Al »

Grid schreef:
16 apr 2023, 13:47
@Big Al, nou ben hier en daar ervaringen van personen tegen gekomen na diep zoeken op internet, waar ze letterlijk de CBP officer hoorden zeggen dat ze niet begrijpen hoe de persoon in kwestie uberhaupt een visa heeft gekregen of dat deze reis voor diegene bij voorhand al weggegooid geld was. Het is natuurlijk uiteindelijk maar een bericht wat iemand op internet zet natuurlijk, dus de hele context is natuurlijk ook niet duidelijk.
Zo'n opmerking van een beambte kan ook heel goed deel uitmaken van het "spel" om de snoodaard uit z'n evenwicht te brengen. Wat die verhalen op het internet betreft, het kan natuurlijk best eens voorkomen dat iemand onheus de toegang geweigerd wordt. De kans is echter groot dat de meeste verhalen geschreven zijn door mensen die de boel belazerd hebben en toch heel verbolgen zijn. Er is elder op dit forum een onderwerp over een mevrouw die hoogstwaarschijnlijk illegaal Nederlanders naar Florida haalt en heel verbolgen is over de reacties van mensen die daarop wijzen.
Grid schreef:
16 apr 2023, 13:47
Maar zoals ik al zei, ik heb letterlijk de uitdraai van de rechtbank ( justitieel dossier ) op kunnen halen met wat er precies op mijn strafblad staat, zelfs daar staat op nog op voorwaardelijk sepot ( wat dus neerkomt op geen verdere vervolging zolang ik me aan twee jaar voorwaardelijk, 2 jaar reclassering en de geldboete zou houden wat ook allemaal gebeurd is na 2017 ) en daar heeft de consulate officer dus ook een kopie van gemaakt.

Ik neem ook aan dat ze bij CBP ook eventueel zelfs het bericht van de consulate officer kunnen zien met haar opmerkingen.
Ik weet niet of de beambten toegang hebben tot de informatie van het consulaat - ik zou ervan uit gaan dat dit niet zo is.
Grid
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2023, 01:51
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Grid »

Big Al schreef:
16 apr 2023, 19:28
Ik weet niet of de beambten toegang hebben tot de informatie van het consulaat - ik zou ervan uit gaan dat dit niet zo is.
Ik had even contact opgenomen met een visa attorney ( dat was al trouwens voordat ik het gesprek had ) en die vertelde mij dat CBP officers schijnbaar de ''notes'' kunnen oproepen die de Consular Officer gemaakt heeft tijdens het interview, zoals reden voor goedkeuring/afkeuring visa en eventueel bijgevoegde documentatie, zodat als zij bepaalde vragen stellen, ook dezelfde antwoorden kunnen verwachten als toen en niet heel iets anders bij de port of entry.

Niet dat het verder wat uitmaakt aangezien ik de Consulate Officer ook officieele documentatie heb gegegen en die neem ik sowieso ook mee in oktober als we erheen gaan. Meer open boek spelen als ik gedaan heb, kan bijna niet meer.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Big Al »

Goed om te weten dat de CBP-beambten die informatie kunnen opvragen.
appeltjes001
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 apr 2023, 16:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door appeltjes001 »

@Grid hoe heb je je justitieel dossier kunnen opvragen. Ik weet alleen dat je je strafblad kan inzien, maar verder geen kopie heb ik begrepen. Waar heb je dit kunnen opvragen?en was een VOG echt nodig en moest die in het Engels zijn?
appeltjes001
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 apr 2023, 16:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door appeltjes001 »

@Grid heb jij de brief van justitie in het Nederlands meegenomen? Ze willen hem bij mij niet in het Engels geven, alleen in het Nederlands
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: B2 Visum met Strafblad/Voorwaardelijk Sepot

Bericht door Big Al »

@appeltjes001 Als ze dwarsliggen en die brief niet in het Engels willen verstrekken zou je kunnen overwegen om een officiële vertaling te laten opstellen door een beëdigde vertaler.

Overigens heb ik hier in de VS ook wel eens onder ede verklaard dat een privé-vertaling correct en compleet was bij een "Notary Public". Die voorzag het document daarop van een verklaring en een zegel. Deze vertaling was nodig voor een (Amerikaanse) immigratieaanvraag.

Ik zou echter wel oppassen met het zelf vertalen van een document. Zo'n vertaling komt in de praktijk meestal niet overeen met de stijl en woordgebruik die beambten verwachten van een officieel document.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer