Tax Treaty Resident for tax purposes J1 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Eiwitjes1991
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2023, 02:40
Aantal x V.S. bezocht: 20

Tax Treaty Resident for tax purposes J1 visum

Bericht door Eiwitjes1991 »

Hallo allemaal.

Allereerst, wat een superfijn forum om te vinden. Veel van mijn vragen zijn al beantwoord.

Ik zit nu een jaar in New York op een J-1 visum als researcher en moet mijn belastingaangifte doen. Mijn inkomen word betaald vanuit de Amerikaanse universiteit voor wie ik werk - met nut voor de publieke sector.

Ik zou normaal gesproken een non-resident for tax purposes zijn, echter verlies ik mijn vrijstelling omdat ik in 2016 en 2017 hier al op een F-1 visum heb gestudeerd. Toen heb ik geen tax treaty aangevraagd (ik verdiende ook niks).

Helaas moet ik nu dus in ieder geval FICA taxes betalen.

Maar mijn inkomen is volgens mij op basis van artikel 21 exempt. Ik dacht misschien verlies ik dat recht als resident for tax purposes, maar ik zag dat ik exempt ben van de saving clause in artikel 24 als researcher.

Nu mijn vraag:

Allereerst: zijn jullie het eens met mijn verhaal. Heb ik 2 jaar lang (op de hoogte van de retroactive loss als ik overstay) recht om geen belasting te betalen in zowel de VS als Nederland? Een belastingadviseur was van mening dat als ik de clausule zou gebruiken ik belasting zou moeten betalen in Nederland IPV hier. Lijkt me gek - aangezien ik geen inkomen heb vanuit Nederland en daar niet geregistreerd sta.

Daarnaast: Hoe ga ik dit aanvragen? Als resident voor tax purposes kan ik geen sprinttax gebruiken. Ik had het evt via de universiteit kunnen regelen maar die wilde dat niet doen. Heb dus het hele jaar inkomensbelasting en state/local tax betaald.

Ik zag dat ik op als aanvulling op mijn 1040, bij Schedule 1 mijn inkomen moet invullen als negatief bedrag op lijn 8z. Dit lijkt goed te werken, maar heeft iemand anders dit ook ooit zo gedaan?


Alvast bedankt!

bron: https://www.irs.gov/individuals/interna ... fellowship
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Tax Treaty Resident for tax purposes J1 visum

Bericht door grouch »

Eens dat je niet meer exempt bent, nu resident bent, en dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen op grond van het verdrag. FICA moet je wel betalen want het verdrag heeft geen betrekking op FICA.

Ik heb dit ook gedaan via een negatief bedrag op de regel 'other income'. Als omschrijving vulde ik in "exempt income - treaty article 21(1)". In mijn geval had mijn werkgever het wel goed gedaan dus kreeg ik niets terug. Ik vind het heel gek dat je werkgever de belasting inhoudt. Ik zou even met de IRS bellen wat zij daarvan vinden want dit jaar heb je er weer mee te maken.

De belastingadviseur zit er goed naast. Een verdrag schept geen nieuwe mogelijkheid om belasting te heffen. Als je volgens de Nederlandse wet geen belasting hoeft te betalen (en dat hoeft niet als je niet in Nederland woont en geen inkomsten uit Nederland hebt zoals uit onroerend goed) dan brengt het verdrag daar geen verandering in.

Sprinttax en nrtax (nrtax is goedkoper) zijn voor nonresidents. Die kun je niet meer gebruiken omdat je resident bent. Ik heb destijds hier een programma gekozen, maar die keuze van destijds is er niet meer. Van wat er nu beschikbaar is verwacht ik het meeste van TaxAct.
Eiwitjes1991
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2023, 02:40
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tax Treaty Resident for tax purposes J1 visum

Bericht door Eiwitjes1991 »

Hi Grouch!

Bedankt voor de snelle reactie.

Mijn universiteit wilde niet meewerken, omdat ze er vanuit gingen dat ik meer dan 2 jaar zou blijven (op basis van DS formulier die voor 3 jaar geldig is). Slaat natuurlijk nergens op. Had zelfs de Postdoc unie nog gevraagd te bemiddelen, die waren het met me eens, maar zeiden dat de Universiteit inderdaad niet verplicht al de tax treaty hoeft toe te passen op mijn salarisstrookje (ondanks dat ik ze de W9 had gegeven (als resident moet je W9 geven aan de payer ipv 8233 voor als mensen dit willen weten).

Inkomensbelasting is dus elke maand gekort en mijn volledig inkomen staat dus netjes op lijn 1 van de 1040. Zal proberen dit via TaxAct te regelen.

Het voelt nogal random om gewoon mijn volledige inkomen in een negatief op 8z te zetten, en zo alles terug te krijgen. Vooral omdat accountants het dus niet eens waren - en bang ben voor de repercussies van de IRS.

Nogmaals bedankt voor je reactie, als iemand anders daadwerkelijk op deze manier de inkomsbelasting heeft terug gekregen hoor ik het graag! Ook om maar even zeker te zijn dat ik dan niet geaudit word.

Cheers!
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Tax Treaty Resident for tax purposes J1 visum

Bericht door grouch »

Bij de IRS werken juist verrassend vriendelijke mensen (zolang je tenminste eerlijk antwoord geeft op hun vragen en niet overduidelijk probeert te frauderen). Je kunt ze ook gewoon bellen om ze deze vraag voor te leggen.

Ik heb een negatief bedrag ingevuld en ben niet geaudit.
Eiwitjes1991
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2023, 02:40
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tax Treaty Resident for tax purposes J1 visum

Bericht door Eiwitjes1991 »

Update:

Ik heb alle belasting terug gekregen zowel van de NY state als de Federal return.

Ik heb uiteindelijk als gezegd:

Als aanvulling op mijn 1040, bij Schedule 1 mijn inkomen ingevuld als negatief bedrag op lijn 8z. (voor de rest alles via taxslayer, die het dan automatisch toepast op je state return)

Daarnaast heb ik zelf (kon niet online) formulier 8833 bijgevoegd, geprint en alles opgestuurd via de post (je kan niet online opsturen aangezien 8833 niet werd ondersteund).

1a: Netherlands
b 21(1) and 24-2 (b)
2: IRC Section 61 (income subject to withholding)
3 Naam werkgever
4. Exception to the saving clause (24-2(b))
5. No
6. Situatie uitgeled. Ik ben citizen of netherlands. Full time researcher entered XX, working for xx. My researcher wage income is exempt from US tax, up to an unlimited amount, for a total of 2 years after my arrival on the J-1 visa.

I have met the substantial presence test and am a resident for tax purposes.

I am claiming exemption of wages in the amount of xx. under the US. Netherlands tax treaty, article 21(1)

Even though I am a resident for tax purposes the saving clause does not apply, as article 24 paragraph 2b describes the exception to the saving clause for researchers. The treaty applies for as long as I would be a researchers at X, for a maximum of 2 years.

This is my first time applying for a tax treaty.

---
Ik heb formulier 8833 toegevoegd aan zowel mijn federal als aan mijn state return voor de zekerheid en alles dus via de post opgestuurd. Hopelijk helpt dit iemand anders die: 1. door een eerdere visit meteen resident is voor tax purposes. 2. in aanmerking komt voor tax treaty benefits. 3. de universiteit je niet wilt helpen en je het zelf moet claimen bij de IRS (en dus wel gewoon hele jaar taxes betaald).

Groeten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer