B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Lieve mensen,

Ik had het plan gevat een B-2 Visum aan te vragen om langere tijd te kunnen verblijven in de US. Nu zag ik zoals velen dat de wachttijd in Amsterdam ongeveer een half jaar is, maar Brussel een stuk korter.

Nu mijn vraag, is het mogelijk met Nederlandse Nationaliteit een B-2 Toerisme aan te vragen in Brussel met Nederlands Paspoort? Iemand ervaring daar mee?

Als iemand het weet hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet
:usa2: :toothy5:
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

(ik heb hier paar andere topics over gezien maar was benieuwd naar meer recente ervaringen).
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Ook nog een andere vraag (voor degene die dit lezen..)

Ik heb online werk wat vanuit Nederland betaald wordt (soort freelance als begeleider/bijles voor middelbare scholieren). Kan ik dit wel of niet aangeven? Ik werk dus niet perse elke dag/week, kan zelf mijn uren in plannen, en werk alleen voor Nederlandse scholieren en Nederlands bedrijf.
Of is dit een grijs gebied?

Hoor het graag!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door mtl »

Werken op een B2 visum is uit den boze. Als je dit aangeeft bij het visumgesprek dan sta je zonder visum heel gauw buiten.
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Oke, dank voor de reactie..

Ik vroeg het me dus af omdat ik het volgende las viewtopic.php?t=78042. Hier gaf iemand aan dat het wel (kon)?

Het zou gaan om paar keer een uurtje in de week.
Maar goed, als het niet kan kan het niet.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door bedeve »

Het antwoord van @mtl is helder en duidelijk....
Maar om nog even op de primaire vraagstelling terug te komen.
Het verschil tussen de ambassade in Brussel en het consulaat in Amsterdam.
Van de laatste krijg je meteen een harde afwijzing.
Dus dien je voor elk toekomstig bezoek aan de USA opnieuw een visum aan te vragen.
Vanuit Brussel zou je nog wel eens een mailtje of zelfs een telefoontje kunnen krijgen met het dringende advies om je visumaanvrage in te trekken,,,
Waardoor er ook geen afwijzing ontstaat ....
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

bedeve schreef:
23 dec 2022, 16:02
Het antwoord van @mtl is helder en duidelijk....
Maar om nog even op de primaire vraagstelling terug te komen.
Het verschil tussen de ambassade in Brussel en het consulaat in Amsterdam.
Van de laatste krijg je meteen een harde afwijzing.
Dus dien je voor elk toekomstig bezoek aan de USA opnieuw een visum aan te vragen.
Vanuit Brussel zou je nog wel eens een mailtje of zelfs een telefoontje kunnen krijgen met het dringende advies om je visumaanvrage in te trekken,,,
Waardoor er ook geen afwijzing ontstaat ....
Oke, Brussel is beter dus. Dank voor de reactie.
En antwoord van @mtl was zeker duidelijk, ik werd een beetje in de verwarring gebracht door dit topic: viewtopic.php?t=78042 waar mensen aangaven dit wel te kunnen (?) met B2 (waar het niet gaat om fulltime werk maar af en toe een kleine opdracht). Maar goed. Daardoor was ik een beetje in de war.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door bedeve »

De Amerikanen zorgen er met hun visumvoorwaarden voor dat je niet in de war kunt raken @marucha .

Grote klus, kleine klus, full time, twee uur , vrijwilligerswerk ,wat dan ook : Niet met B2 .
En als je geen risico wilt lopen om op een vervelende wijze het land te worden uitgezezet en de eerste jaren niet meer binnen te mogen komen is er maar een conclusie : niet doen.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Oke, helaas, duidelijk.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door Nagini »

Officieel is werken op een ESTA/Visum strikt niet toegestaan. Maar hoe controleren ze dat? Niemand die je het land uit gaat zetten omdat je op je ESTA een werk-email beantwoord. Ook mag je op een ESTA (en B1/B2 combi visum) bijvoorbeeld voor conferenties of meetings de VS in. Ga je dan werken? Ja. Natuurlijk, als ze je bij de ambassade vragen 'wat ga je doen' en je zegt 'oh, ik heb wat vakantie en ik werk tussendoor', dan krijg je inderdaad geen visum. Zorg er ook voor dat je de inkomsten van je werk niet nodig hebt om je reis te bekostigen, want dan kom je bij de vragen over je financiën alsnog in de knel. Ook is het bijvoorbeeld bij inreizen een ander verhaal als je met allemaal professionele camera-apparatuur het land probeert in te komen als je fotograaf van beroep bent (of als een kok die bij een restaurant gaat verblijven, een 'masseuse' met een tas vol lingerie, etc). Maar als jij alleen met je laptop af en toe een uurtje mails beantwoord, tja. Je kunt zelf het beste bedenken wat van toepassing is (we krijgen wel vaker mensen die met 'af en toe een uurtje' een 40-urige werkweek bedoelen).

Er zit volgens mij weinig verschil in A'dam en Brussel, in beide is Nederlands toegestaan op documenten en dat is het belangrijkst. Ik heb ook fijne ervaringen met A'dam, maar het zal waarschijnlijk aan de medewerker die je treft liggen.
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Oke, @Nagini , dankjewel voor je reactie!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door USInsider »

Probleem is dat het hele US immigratie-systeem vergelijkbaar is met een huis dat al 25 jaar niet wordt onderhouden, dat van origine al slecht was ontworpen en met slechte materialen gebouwd.
De laatste wijziging was de "anti immigrant-wet" van 1996.

De US immigratie-wetgeving loopt dus mijlen achter waar het gaat om werken op afstand, digitale nomaden, etc. Ook op andere fronten loopt het systeem achter. Het systeem is gebaseerd op family-reunion - tot in het absurde - niet op wat de US economie nodig heeft.
Opvallend is dat Amerikanen in andere landen wel werken zonder visum/vergunning, en zichzelf dan zien als vol van initiatief !

Vandaag de dag zal iedereen met een beetje baan, op vakantie regelmatig inloggen om te kijken hoe de zaken er voorstaan thuis. Op afstand een vergadering bijwonen.
Kijk naar Nagini's voorbeeld: vroeger kon je een fotograaf herkennen aan de tassen met bodies en lenzen. Nu kun je met een telefoon hetzelfde visuele genot bereiken. En wie heeft er geen mobile tegenwoordig ?
Plus er zijn mensen die in de US op vakantie gaan en eenmaal thuis, foto's verkopen gemaakt tijdens die reis. In feite is dat werken in de US - compleet legaal ?

Kortom dit is een zaak van typisch US "do not show, do not tell". Zodra je iets gaat vertellen kun je het vergeten. Dus houd je je mond dicht. En zorgt dat als iemand je laptop opent, er niet meteen een overzicht van geplande werkzaamheden zichtbaar is.
Het is van belang dat je je hele verblijf kunt bekostigen van geld dat je hebt voor je vertrekt. Zodra je afhankelijk bent van inkomsten die je verwerft terwijl je in de US aanwezig bent, zit je fout.
Neandertaler
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2022, 17:25
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door Neandertaler »

Helemaal mee eens met de rest. Beantwoordt alleen zaken waar je vragen over krijgt. Ik denk dat ze je de volgende vragen kunnen stellen, althans dat zou ik doen als ik een consulaire medewerker was:

1. Waarom visum? Je kan ook op ESTA reizen toch?
2. Werk je? Studeer je?
3. Waar woon je? Koop/huurhuis? Inwonend? Of eigen huis? Betaal je hypotheek of huur?
4. Maar als je zo lang op vakantie wil, vindt jouw werkgever dat wel oke? Krijg je betaald tijdens je vakantie? Hoe betaal je je huur/hypotheek in NL?
5. Waar vlieg je naartoe?
6. Wat ga je er allemaal doen? Aangezien je er zolang blijft?
7. Waar ga je verblijven?
8. Hoeveel kost je reis?
9. Heb je dat geld op de rekening staan dan?
10. Heb je familie? Ouders, broers/zussen? Wonen ze in NL?
11. Heb je bezittingen? Huizen/auto's etc.?
12. Hoe ga je een medische tegenslag bekostigen in de VS?
13. Wanneer ga je? Wanneer kom je terug?

Je verhaal moet aannemelijk zijn en geloofwaardig. Een implausibel verhaal resulteert snel in een afwijzing. Immers, zij willen geen paupers binnenlaten, anders ben jij van de Amerikanse staat afhankelijk. Dus bij voorbaat ben jij de aangewezene om te bewijzen dat je gaat terugkeren en dat je geld hebt tijdens je verblijf. En bedenk je goed, een afwijzing betekent dat je nooit meer op ESTA mag reizen. Alleen al daarom zou ik die risico niet nemen.

Zorg ervoor dat je je zaakjes op orde hebt, 9 van de 10 keer vragen ze niet om onwijs veel zaken, hopelijk tref je een chille gast/dame die een goede dag heeft. Als ze wel om bepaalde zaken navraag doen, vragen ze vaak niet eens om een bewijs.

Maar dat kunnen ze wel doen. In dat geval zijn er twee opties, je overhandigt ze meteen een bewijs van hetgeen dat ze je vragen omdat je je hebt voorbereid. Of ze sturen je naar huis om het per email te doen, maar dan heb je een 221(G) gekregen. Niet perse fijn is dat. Zorg dat je documenten klaar staan.

En sowieso nooit praten zonder dat ze je iets specifiek vragen, nooit meer dan nodig vertellen, nooit documenten overhandigen waar ze niet om vragen. Maar wees altijd attend en aardig, wees direct en correct, kort en krachtig in antwoorden.

Voobreeld: Als ze je vragen hoeveel je reis kost dan zeg je gewoon: ''€xxxx,xx'' en dan kun je er achteraan zeggen: ''ik heb een kostenspec gemaakt, ik kan het betalen van mijn spaargeld, ik heb printjes meegenomen van de kosten en bankafschrift voor het geval u dat wil inzien''.

Dan besluit de consulaire medewerker wel of ze het willen inzien, 99% gaat het niet willen inzien, maar dan weet hij/zij wel dat je je zaakjes op orde hebt. En dat schept vertrouwen. Ze besteden maar 5-10 minuten aan je en dan besluiten ze of je een visum krijgt, Van die 10 minuten is de medewerker bijna de helft van de tijd aan het typen. Wees dus strategisch in wat je zegt.

Ik hoop dat dit je helpt met je aanvraag! Succes! :wave: :D :thumbup: :thumbleft: :salute: :cya:
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Dank voor jullie reacties, ja, dat helpt mij heel erg!

Ik heb nu mijn DS-160 form ingevuld voor Brussel, alleen staat er op de website dat er geen beschikbare tijden zijn (There are no available appointments at this time. Please check back in a few days as the Consular Section will open more appointments). Kan dit kloppen/ is dit normaal? Ze gaven al eerder aan dat de wachttijd sowieso langer is dan de tijd die online gegeven wordt, als je zelf geen Belg bent.

Wellicht toch maar Amsterdam proberen..
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

Ik ben er ondertussen over uit en ga Amsterdam proberen.

Als mensen dit nog lezen en geïntereseerd zijn: ik stuurde een tijd terug deze zelfde vraag over paar uur werk naar de CBP en kreeg deze reactie:

Thank you for contacting the U.S. Customs and Border Protection (CBP) Information Center.

If or where applicable: As a Netherlands Citizen, you may need written documentation and/or authorization from your employer stating that you are conducting business remotely for a Dutch company and will not be paid by a United States company under Electronic System for Travel Authorization (ESTA) or a Visitor B1/B2 visa.

Please maintain a copy of this contract (if applicable) and contact ESTA and/or Department of State regarding your case specific inquiries.

Please see: https://travel.state.gov/content/travel ... yment.html and

https://travel.state.gov/content/travel ... visas.html


Maar na jullie berichten sta ik niet meer te popelen om dat te doen. :blink:
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door marucha »

@Neandertaler , @Nagini en anderen, hartelijk dank voor jullie reactie nog, het heeft me erg geholpen. Vandaag op gesprek geweest en hij is goedgekeurd! :occasion9:
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: B2 Aanvragen Brussel of Amsterdam?

Bericht door Nagini »

Gefeliciteerd @marucha !
Veel plezier in de VS :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer