Mag deze constructie?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2251
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Almere vak V schreef:
12 dec 2022, 10:52
Maar het feit dat ze heel bewust die 90 dagen noemt vertelt mij dat ze verdomd goed weten wat ze aan het doen zijn.
Ik ben bang dat je gelijk hebt dat ze inderdaad de immigratiewetgeving min of meer bewust omzeilen. Het gekke is dat de constructie volgens de informatie die ik gevonden heb wellicht best mogelijk is - maar dan moet wel aan een aantal eisen worden voldaan. Voldoet de "caregiver" daar niet aan dan zal dat grote problemen met zich mee kunnen brengen.
Almere vak V schreef:
12 dec 2022, 10:52
Zoals ze zelf al aangeven. Het gaat steeds een stukje minder met hun vader. Wat als er straks iets gebeurd waardoor er medische bijstand moet worden verleend en er wordt gevraagd naar jouw gegevens. En in het systeem staat dat je daar bent op een ESTA? Ik denk dat ik de bui al voel hangen.
Ik kan me een aantal scenario's voorstellen die tot contact met ICE kunnen leiden. Een verkeersovertreding is zo gemaakt en een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ben zelf een keer aangehouden (detained) omdat een agent niet duidelijk aangaf dat iedereen moest stoppen (agenten hier kennen vaak de handgebaren niet en zwabberen maar wat met hun handen). Een tweede agent wist mij even verderop te stoppen door voor m'n auto te springen (lang verhaal...). De sergeant verzekerde mij later dat hij een arrestatiebevel had uitgevaardigd als ik niet door de tweede agent gestopt was. Ik had toen nog een Green Card en dat was allemaal toch wel lastig geweest.

Je kan je ook voorstellen dat de vader valt en er een onderzoek komt. Of dat iemand die de familie niet mag (anoniem) de instanties belt om de familie dwars te zitten. Dan heb je de poppen aan het dansen. Ik ken verschillende gevallen waarbij zoiets gebeurd is - meestal van mensen die anoniem de kinderbescherming bellen omdat ze het niet eens zijn met een bepaalde opvoedingsaanpak (bijv. thuisonderwijs) of de immigratiedienst benaderen als het om een illegale werker gaat.

Als de "caregiver" niet aangeeft dat er de VS bezoekt voor vrijwilligerswerk (en de vereiste brief heeft) dan zal ICE daar niet licht over denken mocht het een zaak worden.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een buitenlander door mis-representatie in de problemen komt terwijl er eigenlijk geen sprake van een overtreding was of hoefde te zijn.
Almere vak V schreef:
12 dec 2022, 10:52
Dus dit heeft niks met vrijwilligerswerk te maken. Zeker niet in Florida. Google even caretaker Florida en je weet genoeg...
Ik denk dat het toch nog best als vrijwilligerswerk gezien kan worden en de vergoeding is niet meer dan zakgeld, kost en inwoning en een ticket. Uiteindelijk is het echter de Amerikaanse overheid die het laatste woord heeft en ik zou het er niet op aan laten komen. Visum (B1?) blijft de beste oplossing en daarmee worden alle eventuele problemen vermeden.

Zoals ik al aangaf, de gevolgen voor de familie zullen vrij beperkt zijn als ICE erbij komt kijken, maar de "caretaker" zit diep in de problemen als het zover komt.

Vanuit dat perspectief vind ik het ook problematisch dat de familie dit niet serieus lijkt te nemen. Gelukkig hebben wat mensen op LinkedIn aangegeven dat deze constructie best tot grote problemen kan leiden. Gegadigden zijn derhalve gewaarschuwd...

Overigens een beetje vreemd dat de mensen die duidelijk maken hoe de Amerikaanse immigratiedienst erover denkt gelijk worden bekritiseerd.

Vreemd genoeg is er ook interesse van iemand die een baan heeft waarbij vaak een Verklaring Omtrent Gedrag vereist is. Je zou denken dat zo'n persoon problemen met de overheid van een ander land zou willen vermijden.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Dutchess »

Big Al schreef:
12 dec 2022, 22:25
Gelukkig hebben wat mensen op LinkedIn aangegeven dat deze constructie best tot grote problemen kan leiden. Gegadigden zijn derhalve gewaarschuwd...
Yep, dat waren mensen van dit forum.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mag deze constructie?

Bericht door USInsider »

Een B-1/2 visum geeft niet meer rechten dan een verblijf op VWP/ESTA - behalve de periode dat je in de US aanwezig mag zijn plus verlenging is mogelijk. That's it. Geen recht op werken, betaald of onbetaald.
Vrijwilligerswerk in de US kan bij mijn weten alleen via een erkende organisatie, meestal aan een kerk gebonden.
Voor de constructie zoals aangeboden op LinkedIn een visum aanvragen - niet het beste idee, sorry.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Almere vak V »

Big Al schreef:
12 dec 2022, 22:25
Vreemd genoeg is er ook interesse van iemand die een baan heeft waarbij vaak een Verklaring Omtrent Gedrag vereist is. Je zou denken dat zo'n persoon problemen met de overheid van een ander land zou willen vermijden.
Tsja, heel veel mensen zien Amerika nog steeds als het beloofde land. En dat was het misschien 25 of 30 jaar geleden ook. Maar op dit moment zeker niet. Of alleen voor een selectief groepje mensen. Wellicht gaat dat weer veranderen in de toekomst. Kijk bijvoorbeeld wat er in Canada gaande is op dit moment. Daar zullen meer landen last van gaan krijgen of het al hebben.

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... plan-2025/
USInsider schreef:
13 dec 2022, 05:57
Voor de constructie zoals aangeboden op LinkedIn een visum aanvragen - niet het beste idee, sorry.
Los van het simpele feit/vraag of een Amerikaan al dan niet dit werk zou kunnen doen heb je daar al het antwoord of iemand daadwerkelijk een visum gaat krijgen. Dus nogmaals, ik denk dat er heel bewust voor deze constructie wordt gekozen door de betreffende familie. En zoals @Big Al aangeeft. De gevolgen voor de desbetreffende familie zijn minimaal. Maar de gevolgen voor degene die het betreft zijn vele malen groter.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag deze constructie?

Bericht door roelb »

Dit mag inderdaad gewoon niet. Maar ik deel niet de inschatting dat het risico op een weigering klein is.

Iemand met een retourvlucht precies 89 op 90 dagen na aankomst is al bij voorbaat een interessant persoon om op door te vragen.

Een van ons zou hier vermoedelijk nog wel mee wegkomen. Dan ken je immers de regels, weet je wat je niet moeten zeggen en heb je vaak ook nog een hele waslijst aan entries en exits staan. Extended trip, visiting friends, etc, dat klinkt al snel als een redelijk verhaal. Sommige van ons hebben GE, wat het nog makkelijker maakt. Maarja, je moet je vervolgens natuurlijk wel afvragen of je wel bewust de regels wil gaan overtreden, en ik verwacht dat de meesten dan bij voorbaat al niet zullen gaan.

Maar dat alles zal vermoedelijk niet gelden voor de personen die op zo'n aanbod in gaan. Dat zullen in heel veel gevallen mensen zijn die nog nooit in het land zijn geweest en dus ook nog nooit een entry-gesprekje met een CBP officer gehad hebben, laat staan dat ze op de hoogte zijn van de regels.

Het is m.i. waarschijnlijk dat zo'n persoon iemand is die er van uit gaat dat dat wat hij of zij doet gewoon mag en de CBP officer precies gaat uitleggen wat hij of zij komt doen. Vermoedelijk nog met de hoop een schouderklopje te krijgen over de goede daad. Zo iemand komt dan dus van een koude kermis thuis als hij of zij opeens te horen krijgt dat de toegang geweigerd wordt en ze teruggestuurd worden naar huis. En als kers op de taart mag zo iemand de tijd tot hun retourvlucht vermoedelijk ook nog in een cel doorbrengen.

En jaren later, als er dan een keer een echte vakantie naar de US in het vooruitzicht is, komt zo iemand er pas achter dat hij of zij zichzelf een hoop problemen op de hals heeft gehaald.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Mag deze constructie?

Bericht door mtl »

Die Esther Jacobs alias de No Excuses Lady is werkelijk van alle markten thuis. Ik denk dat als ze zo'n iemand gevonden hebben dat ze die uitverkorene vooraf een soort training geven in de ondervraging bij aankomst. Wat wel en niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2251
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

mtl schreef:
13 dec 2022, 11:37
Die Esther Jacobs alias de No Excuses Lady is werkelijk van alle markten thuis. Ik denk dat als ze zo'n iemand gevonden hebben dat ze die uitverkorene vooraf een soort training geven in de ondervraging bij aankomst. Wat wel en niet te zeggen.
Dat lijkt me ook, anders was het in die vijf jaar zeker een keer fout gegaan.
roelb schreef:
13 dec 2022, 10:36
Dit mag inderdaad gewoon niet. Maar ik deel niet de inschatting dat het risico op een weigering klein is.
In de ICT-wereld is het gebruikelijk om een "Risk & Impact Analysis" te doen. In dit geval is het risico (pakkans) wellicht klein, maar de gevolgen zullen enorm zijn (tijd in de cel, uitzetting, voor het leven verbannen van ESTA, grote problemen bij toekomstige aanvraag van een gewoon visum, strafblad in de VS, gevolgen voor VOG in Nederland).

Nog een gedachte: als het een keer fout gaat dan zou dat ook nog gevolgen kunnen hebben voor voormalige deelnemers aan deze constructie. Het zou heel goed kunnen dat ICE van het gastgezin zal willen weten wie er eerder zijn geweest. Daar komen die mensen dan wellicht pas achter als ze jaren (of decennia) later de VS weer willen bezoeken.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Hockey »

mtl schreef:
13 dec 2022, 11:37
Die Esther Jacobs alias de No Excuses Lady is werkelijk van alle markten thuis. Ik denk dat als ze zo'n iemand gevonden hebben dat ze die uitverkorene vooraf een soort training geven in de ondervraging bij aankomst. Wat wel en niet te zeggen.
Dat vermoeden heb ik ook na haar reactie op mijn kritiek onder haar Linkedin post.
En dat maakt het voor mij des te walgelijker. De No Excuses Lady weet dat ze de wet overtreedt, en een ander heeft de misère als het misgaat.

Aan de andere kant, al die mensen die lopen te juichen dat dit zo'n mooie kans is willen blijkbaar de kritische reacties niet lezen en dus is het ook hun eigen schuld.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Mag deze constructie?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik had ook een kritische noot op LinkedIn achtergelaten (Ron van de Crommert).
Ik heb ook sterk de indruk dat Esther heel goed weet hoe de vork in de steel zit, maar zij loopt nagenoeg geen enkel risico. Zij nodigt mensen feitelijk uit om moedwillig de immigratieregels te overtreden. Het zijn de "toeristen" die vol goede moed en mogelijk nietsvermoedend naar de V.S. komen en daar vervolgens vreselijk in de problemen kunnen komen. Misschien komen ze ermee weg, maar ze kunnen ook met de gebakken peren komen te zitten.

Mogelijk is dit weer een gevalletje van "waar 'n wil is, is 'n weg," wat je Nederlanders hier regelmatig hoort zeggen waar het gaat om immigratiekwesties. Niet dus.

Afijn, ik heb mensen op LinkedIn gewaarschuwd. Het is aan eenieder om daar iets mee te doen (of niet).

Als iemand uiteindelijk gaat, hoop ik van harte dat het allemaal goed gaat, maar er zijn risico's die ik persoonlijk zelf niet zou willen nemen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mag deze constructie?

Bericht door USInsider »

Je bent een 45-jarige (ex-)verpleegster, verpleeghulp, gezinsverzorgster, watdan ook. Je hebt geen geld naar de US te gaan. En nu is er iemand die je ticket betaalt, je kost en inwoning geeft. Tegenprestatie: je geeft een licht dementerende man ontbijt, loopt een rondje met hem door de buurt, smeert een lunch-bammetje, kookt avonds een hapje eten voor twee.
Nee, je moet niet aan de grens gaan vertellen dat je full-time caregiver bent voor een bejaarde. Maar dat ben je ook niet. Zolang jij het als vakantie blijft zien en niet anders, kan USCIS niet waarmaken dat dit werk is. (Maar nogmaals, je wilt niet in een situatie belanden waarin dit een issue wordt.)

Kijkt niemand van jullie tv ? Zien jullie niet de lange rijen mensen die momenteel de US binnenkomen ? De gouverneur van Florida verplaatste een aantal voor een paar dagen naar MA, Martha's Vineyard. Journalisten en politic spraken er schande van. Een van hun argumenten: de migranten moesten op andere plaatsen in de US zijn, want daar hadden ze sollicitatiegesprekken !

Kortom US immigrations is een volslagen verouderd en vermolmd systeem dat een aantal mensen enorm beschadigt. (Momenteel wordt er geklaagd over tekort aan arbeidskrachten. Ik heb meerdere emails verzonden aan "deskundigen", politici: waarom de H-4/O-3's geen recht op op een baan gegeven ? Nee, dat is geen oplossing schrijft men terug.)
Het US immigratie systeem heeft grote grijze gebieden. Mijn mening: exploiteer ze waar het je uitkomt.

Waarom zou je in Ned. een strafblad oplopen als de US je uitzet voor een simpele overtreding van de US immigratie-regels ? Ik las pas over een ondernemer die software levert voor de AG. Hij was al in de US gaan wonen, met vrouw en kinderen, voor zijn E-2 visum afgegeven was. Het F.D. memoreerde zijn woede toen hem aan de grens te verstaan gegeven werd, dat zo de procedure niet was. Maar hij schijnt toch gewoon binnen-gelaten te zijn, plus de rest van zijn gezin.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag deze constructie?

Bericht door roelb »

Ik snapte de opmerking over een NL strafblad ook niet. Als je geweigerd wordt houdt het daarmee op. De enige impact is dat je niet meer onder het VWP kunt reizen en dat je de eerste jaren ook niet eenvoudig een visum kunt aanvragen.

Maar juist mensen die onder het VWP reizen zijn relatief eenvoudig te weigeren. Ze hebben geen beroepsmogelijkheid. Als de CBP officer en zijn of haar leidinggevende vinden dat het niet klopt dan is dat zo, en kun je met de eerstvolgende vlucht naar huis.

Ik acht het risico dus echt niet minimaal, zeker omdat ze inzetten op een verblijf van 90 dagen, wat vrijwel altijd tot extra vragen leidt. Of zou deze mevrouw ook daar een "workaround" voor hebben en deze mensen initieel een ticket met een kortere verblijfsperiode geven?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2251
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

roelb schreef:
14 dec 2022, 10:04
Ik snapte de opmerking over een NL strafblad ook niet.
Correctie van mijn kant - het lijkt er inderdaad op dat een strafblad in het buitenland geen gevolgen heeft voor de VOG.

Ik had mijn conclusie op het volgend gebaseerd:
image.png
image.png (31.68 KiB) 1625 keer bekeken
Helaas had ik niet de moeite genomen om de rest te lezen. Naar verluid heeft een strafblad buiten Nederland alleen gevolgen een VOG voor burgers van het land waar ze een strafblad hebben.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 485
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Nagini »

Tegenprestatie: je geeft een licht dementerende man ontbijt, loopt een rondje met hem door de buurt, smeert een lunch-bammetje, kookt avonds een hapje eten voor twee.
Naast de illigaliteit van de constructie is dit dus wat ik me afvraag. Ongetwijfeld zal het 5 jaar geleden zo geweest zijn, toen er voor het eerst een 'hulpje' nodig was. Maar nu? Ze stellen het rooskleurig voor, maar ondertussen ben je bijvoorbeeld in het weekend volledig verantwoordelijk voor zijn zorg. Zouden ze echt van te voren gaan vertellen dat die vader meestal hulp nodig heeft met naar het toilet gaan, of vaak om 4u wakker wordt en door het huis spookt omdat hij denkt dat hij naar z'n werk moet? Die "toerist" die ze daar heen halen heeft geen eigen vervoer, geen geld om zelf terug naar Nederland te komen en als het echt uitbuiting is geen poot om op te staan als ze gaat klagen. Yikes. Maar ja he, gratis vakantie.

In ieder geval is men nu gewaarschuwd als ze reageren op die post, dat is het beste wat we ervan kunnen maken.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Hockey »

Nagini schreef:
16 dec 2022, 15:54
In ieder geval is men nu gewaarschuwd als ze reageren op die post, dat is het beste wat we ervan kunnen maken.
Was dat maar zo. Ik had al geen vertrouwen in de mensheid dat ze kunnen lezen en nadenken, en door alle juichreacties op de post is dat nogmaals bevestigd. Niemand leest, niemand denkt na, mensen vinden het direct geweldig.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2251
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Ik proef in de reacties op LinkedIn toch ook de typisch Nederlandse houding van "IK vind dat het moet mogen en dus mag het (van de overheid)". Polderen, gedoogbeleid, kabinetsbesluiten, uitzonderingsbeleid, lage strafmaat (vergeleken met andere landen), privacybescherming voor criminelen, enz - derhalve is het niet vreemd dat de lezers het niet zo nauw nemen met de (immigratie)wetgeving in de VS.

Veel Nederlanders kunnen zich maar slecht voorstellen dat het er in veel landen heel anders toegaat dan in Nederland.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Old Faithful »

Zonder hier meteen een :offtopic: discussie te starten, wil ik even op enkele dingen reageren.

Democratie wordt in veel landen - waaronder momenteel de V.S. - gezien als een bestuurssysteem waarbij de meerderheid beslist zonder (veel) rekening te houden met (de wensen) van de minderheid. Het kan in een democratie echter ook zo zijn dat de meerderheid weliswaar beslist, maar ook rekening houdt met (de wensen) van de minderheid. Polderen kan m.i. een manier zijn om daar invulling aan te geven. Ik zie het niet per se als iets negatiefs als er dan een compromis uitrolt, al moet het m.i. niet tot besluitloosheid leiden.

De strafmaat in Nederland is misschien laag vergeleken met de V.S., dat weet ik niet. Vergeleken met andere Europese landen is de strafmaat hier helemaal niet zo laag.
Het idee dat Nederland heel erg soft is, is verleden tijd'

Maar bij zware straffen, zijn de straffen in ons land wel zwaarder dan veel andere landen in Europa. "We zitten bij de zwaarder straffende landen van Europa", zegt Sven Brinkhoff, hoogleraar strafrecht. "Het idee dat Nederland heel erg soft is, is verleden tijd."
Bron: Een vandaag
Big Al schreef:
17 dec 2022, 20:11
privacybescherming voor criminelen, enz -
Privacybescherming is voor iedereen, niet alleen voor criminelen. Een bekende Nederlandse "filosoof" zei al: "elk nadeel heb se voordeel." Je zou dat ook om kunnen draaien.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2251
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Vrijwilligerswerk kan wellicht onder ESTA, maar je moet dan wel aan aanvullende voorwaarden voldoen. Ik kreeg niet de indruk van de reacties op LinkedIn dat dit gebeurt.

Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat er iets rammelt, of het nu echt om vrijwilligerswerk gaat of om bezigheden die als gewone baan bestempeld zullen worden door ICE.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mag deze constructie?

Bericht door USInsider »

Nee, je kunt geen vrijwilligerswerk doen voor een privé persoon. Daar is geen visum voor.

Nogmaals, als ICE door de US gaat toeren kunnen ze zo ongeveer bij elk bedrijf stoppen dat relatief goedkoop personeel heeft, en de helft van die werkers in de deportatie queue zetten. Waar denk je dat de US economie op draait: distributie-centra, fabrieken, slachthuizen, land-en tuinbouw, veeteelt, melkveehouderijen, visserij, de bouw, horeca, noem maar op.

De een-na-laatste keer dat ik verhuisde bleken twee van de vier werkers illegaal in de US te verblijven. Die spraken ook maar twee woord Engels (Yes, OK) maar gaven dat helaas niet aan. Gevolg: er is nog nooit zoveel gebroken/zoekgeraakt als die keer. De ene legale werker was de vader van een van de twee illegale werkers. Het was zijn zoon. Hij had een ex in Mexico met een paar kinderen en een nieuwe vrouw in de US - dankzij haar was hij legaal - ook met een aantal kinderen. Hij liet zijn zoon uit Mexico iedere zomer voor een paar maanden komen en dan werkte die jongen verhuizingen. "Werken is goed voor hem." Zowel de vader als de zoon zagen geen enkel probleem met deze constructie. Het is geen baan, hij is hier maar een paar maanden aan het werk !
Toen ik aangaf wat onze legale immigratie me gekost had, rolden ze zo ongeveer over de grond van het lachen. "Wie gaat er legaal naar de US ? Dat is zo dom, nergens voor nodig !" Ze zouden me wel het telefoon-nummer geven van Tante X. in LA, want die verkoopt Groene Kaarten, hele goede. En als ik een betere kaart wilde met een geldig Social Security nummer, dat was lastiger en duurder, maar ook te doen. Zij hadden gewoon de simpele valse versie. Nooit een probleem mee gehad, in al die jaren niet. Sommige illegale werkers zijn al 20-30 jaar in de US.

De mevrouw van de Soc. Sec. Admin. gaf aan dat ze me maar een initiatief-loos iemand vond: "U had best kunnen gaan werken ! Geen EAD ? Wie trekt zich daar nu iets van aan !" Ja ik, zei de gek.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2251
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Oei...

Blijkbaar zijn de problemen nog groter dan ik al vermoedde.

Komt overigens wel overeen met de ervaringen die ik al in the jaren 90 had als immigrant. Ik herinner me nog dat ik "parole" moest aanvragen om een begrafenis in Nederland te bezoeken. Kon niemand bij de INS aan de telefoon krijgen, dus heb ik maar het nummer gebeld waar je illegalen kon rapporteren. In mijn naïviteit dacht ik dat daar wel iemand zou zitten. Kreeg ik een bandje: "Als u informatie over illegale buitenlanders hebt kunt u ons dagelijks bereiken tussen 10 en 11 in de ochtend."
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mag deze constructie?

Bericht door USInsider »

Welke problemen ?

Ik weet niet hoe je binnen bent gekomen, maar als dat via een huwelijk was: als je de I-485 (Adjustment of Status) filed, wordt aangeraden meteen een request for parole bij te voegen. Zo van beter mee dan om verlegen.
Heb jij je papier op tijd gekregen ?

In CA is mijn tuin aangelegd, mijn huis geschilderd, mijn airco verbouwd/onderhouden, door voor het merendeel illegale werkers in dienst van legale plaatselijke bedrijven met goede reputatie. "We kunnen niet genoeg personeel vinden." Dat is niet verbazend in gebieden waar de aantallen illegale inwoners groot zijn.

Ik woon nu in de MidWest. Huurde een aannemer in voor enige verbouwing. De man was een vrij recente immigrant. Zijn crew bestond uit twee illegale werkers. Harde werkers, maar er was geen woord mee te wisselen. We zijn mede daarom halverwege gestopt en wonen nu - op onze oude dag - in een soort van kraakpand. Vooral de half-afgebroken badkamers zijn nogal vervelend.
We lieten bomen snoeien. Ik had een fantastische dag, koffie, thee, limonade, koekjes, en voor de lunch met elkaar een grote pizza. Meer dan de helft van de werkers bleek illegaal in de US, een van hen al 30 jaar.
Dus ja, er is een probleem. Het totaal verouderde en verziekte immigratie systeem.

Zelf heb ik hier nooit gewerkt, want als je een gat van tien jaar op je resume hebt, ben je "beschadigd materiaal". Niemand hier gelooft dat de overheid immigranten verbiedt te werken/inkomen te genereren. Er zal met jou wel iets mis zijn (dom, lui, take your pick).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer