Jaar naar de VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Jaar naar de VS

Bericht door MrsBucket »

Hallo,

Wij willen graag een sabatical houden en willen graag uitzoeken of dat in de VS zou kunnen. Ik ben Nederlandse, getrouwd met een Amerikaanse (nu 10 jaar getrouwd in Nederland) en we hebben een zoon van 8. Hebben jullie enig idee of we hier een visum/green card/andere optie voor kunnen aanvragen? Is dit überhaupt een haalbaar idee? Afgezien van hoe we onderwijs etc gaan regelen. We kunnen daar een jaar lang bij familie terecht.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Jaar naar de VS

Bericht door hemmie »

Volgens mij kan dat alleen via een cr1 immigrant visa, maar dat is een lang en duur proces. Ook lastig te plannen doordat je niet weet hoe lang het duurt. Je zult zelf moeten bepalen of dat het waard is voor maar 1 jaar (als je daarna weer permanent in NL gaat wonen raak je de green card weer kwijt, dus je hebt wr later ook niets meer aan).
Zoon zal sowieso gewoon naar school kunnen in de VS. Heeft hok de amerikaanse nationaliteit? Zo nee, dan moet hij ook mee in de visumaanvraag geen idee hoe dat werkt, maar vast sowieso extra kosten.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Jaar naar de VS

Bericht door Bennogr »

Volgens mij kan de Amerikaanse vrouw een verklaring van geboorte in het buitenland met een Amerikaanse moeder, of hoe dat technisch heet, aanvragen voor het kind. Gaat via het Amerikaanse consulaat of de ambassade. Het kind heeft een Nederlandse vader (neem ik aan) en is dus Nederlands. Amerika kan het niet schelen of het kind een andere nationaliteit (of merdere nationaliteiten) heeft en jullie kunnen dus een Amerikaans paspoort voor hem/haar aanvragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Jaar naar de VS

Bericht door MrsBucket »

Bennogr schreef:
18 sep 2022, 17:04
Volgens mij kan de Amerikaanse vrouw een verklaring van geboorte in het buitenland met een Amerikaanse moeder, of hoe dat technisch heet, aanvragen voor het kind. Gaat via het Amerikaanse consulaat of de ambassade. Het kind heeft een Nederlandse vader (neem ik aan) en is dus Nederlands. Amerika kan het niet schelen of het kind een andere nationaliteit (of merdere nationaliteiten) heeft en jullie kunnen dus een Amerikaans paspoort voor hem/haar aanvragen.
Het kind heeft 2 moeders, de Nederlandse is de biologische moeder. Geen idee of dat nog iets uitmaakt. Kind is Nederlands. Ik zal daar eens naar kijken.
hemmie schreef:
18 sep 2022, 16:38
Volgens mij kan dat alleen via een cr1 immigrant visa, maar dat is een lang en duur proces. Ook lastig te plannen doordat je niet weet hoe lang het duurt. Je zult zelf moeten bepalen of dat het waard is voor maar 1 jaar (als je daarna weer permanent in NL gaat wonen raak je de green card weer kwijt, dus je hebt wr later ook niets meer aan).
Zoon zal sowieso gewoon naar school kunnen in de VS. Heeft hok de amerikaanse nationaliteit? Zo nee, dan moet hij ook mee in de visumaanvraag geen idee hoe dat werkt, maar vast sowieso extra kosten.
Zoon is dus alleen Nederlands, hij moet dus mee in de visumaanvraag. Ik dacht ergens te lezen dat het zo’n €1500,- per persoon zal zijn. Als het alleen met een cr1 kan, wordt het inderdaad een afweging of we dit het waard vinden. We hebben verlof vanaf 1 september 2023 dus een jaar om het te regelen. Geen idee ook of we dat gaan redden.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jaar naar de VS

Bericht door Dutchess »

Zijn de moeders met elkaar getrouwd? Zo ja, dan zou het kind volgens de huidige wet ook een US citizen zijn. Dit is in 2021 veranderd, voorheen moest de biologische ouder de Amerikaanse nationaliteit hebben. Of die verandering ook terugwerkende kracht heeft zou je even bij een immigration attorney kunnen navragen, of gewoon een CRBA (Consular Report of Birth Abroad) aanvragen.

Bron: https://www.state.gov/u-s-citizenship-t ... echnology/
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Jaar naar de VS

Bericht door MrsBucket »

Wat gaaf, ik wist niet dat dit veranderd was. Eens uitzoeken of dat ook met terugwerkende kracht geldt. We zijn inderdaad getrouwd, ook al toen ons kind geboren werd.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jaar naar de VS

Bericht door Dutchess »

Hier staat dat het retroactive is. De Amerikaanse ouder moet wel aan de gebruikelijke eisen voldoen (minstens 5 jaar in de VS gewoond hebben, waarvan minstens 2 jaar na de leeftijd van 14 jaar). Als dat zo is, kunnen jullie dus meteen een een CRBA aanvragen (en het moet uiterlijk voor z'n 18e, maar er wordt aangeraden het zo snel mogelijk te doen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Jaar naar de VS

Bericht door MrsBucket »

Dutchess schreef:
19 sep 2022, 17:32
Hier staat dat het retroactive is. De Amerikaanse ouder moet wel aan de gebruikelijke eisen voldoen (minstens 5 jaar in de VS gewoond hebben, waarvan minstens 2 jaar na de leeftijd van 14 jaar). Als dat zo is, kunnen jullie dus meteen een een CRBA aanvragen (en het moet uiterlijk voor z'n 18e, maar er wordt aangeraden het zo snel mogelijk te doen).
Ik heb gister nog veel gegoogled maar had dit nog niet gevonden. Dit biedt echt nieuwe mogelijkheden, want mijn vrouw voldoet aan alle eisen. Ze heeft zo’n 35 jaar in de VS gewoond. Tof! Bedankt voor het vinden!
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Jaar naar de VS

Bericht door MrsBucket »

We hebben besloten om voor onze zoon zijn geboorte alsnog in Amerika te laten registreren en er zo voor te zorgen dat hij een US Citizen wordt. Daarna zien we wel weer verder. Een jaar naar de USA gaan we in ieder geval niet meer doen, daar wil ik geen green card voor aanvragen. Wellicht is een reis van 6 maanden wel haalbaar, over een jaar oid.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jaar naar de VS

Bericht door Dutchess »

Begrijpelijk. Mocht je later nog een visum voor jezelf aanvragen voor zo'n bezoek van 6 maanden, zorg dat je overtuigende bewijzen hebt van je banden met Nederland. Als zowel je vrouw als je kind Amerikaanse staatsburgers zijn, zullen ze bij het consulaat wat aandachtiger bekijken hoe groot het risico is dat je (zonder toestemming) in de VS wil blijven.

Hier is de link om bij het consulaat de CRBA aan te vragen voor jullie zoon:
Birth Abroad-Register your child as a U.S. citizen
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
MrsBucket
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:39
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Jaar naar de VS

Bericht door MrsBucket »

Goed dat je dat nog even benadrukt. Met een vaste baan, een eigen huis en al mijn familie hier zou dat moeten lukken, maar altijd goed om zoveel mogelijk op papier te hebben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer