Strafblad na wildplassen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Maui2023
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2022, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Strafblad na wildplassen

Bericht door Maui2023 »

In 1998 ben ik gearresteerd voor wild plassen in de staat Ohio. Ze hebben mijn vinger afdrukken afgenomen en ik moest de nacht blijven op het politie bureau. Ik ben de volgende dag uitgebaild en ben zonder de zaak af te handelen terug naar Nederland gegaan. Ik wil nu na 25 jaar weer eens op vakantie naar Amerika. Kan dat een probleem daar worden? Ook als mijn ESTA wordt goedgekeurd?

Mvg,
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Strafblad na wildplassen

Bericht door Nagini »

Ik denk dat de eerste vraag is 'kun je uberhaupt een ESTA krijgen?'. Dat is lastig te beantwoorden, zeker omdat je zelf denk ik het fijne niet weet van wat er na je vertrek gebeurt is. In Ohio is bail jumping voor een misdemeanor ook een misdemeanor(https://codes.ohio.gov/ohio-revised-cod ... on-2937.99 ), dus dat staat mogelijk ook op je record. Als je ESTA aanvraag denied wordt, moet je een B-visum aanvragen voor toerisme, wat meer tijd en geld kost (en je mogelijk nog steeds de zaak in Ohio moet oplossen). Dan kun je nog eens nadenken of dat het waard is voor een vakantie.

Verder is er mogelijk een bench warrant voor je arrest in Ohio zelf, zover ik op het internet kon vinden verjaren die niet. Minor misdemeanors verjaren wel na 6 maanden als de 'prosecutie niet op tijd begint'; maar ik weet niet in hoeverre jouw zaak als 'not prosecuted' wordt gezien aangezien je bent aangehouden en je een court date had (bron: https://codes.ohio.gov/ohio-revised-cod ... on-2901.13). Als je een warrant hebt, is dat mogelijk ook zichtbaar in andere staten bij bijvoorbeeld een traffic stop of aanhouding. Er is ook een mogelijkheid dat CBP er bij binnenkomst achter komt dat je een warrant hebt en je dan wordt aangehouden:
"Many travelers wonder if CBP is alerted when an inbound passenger has a warrant for their arrest issued. Yes, CBP is alerted. In the air passenger environment, air carriers transmit passenger information to CBP through the Advance Passenger Information System (APIS)." (bron: https://www.cbp.gov/travel/cbp-search-authority )
Oof, dat is wel een risico, alhoewel online ook wel wordt gesuggereerd dat misdemeanor warrants meestal niet uitgevoerd worden (te duur tov de crime die ermee wordt bestraft).
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Strafblad na wildplassen

Bericht door GoBucks »

Weet je in welke stad / county in Ohio dat was? Je zou eens kunnen zoeken. Bijvoorbeeld Franklin County (Columbus, OH): http://www.fcmcclerk.com/case/search
De meeste counties hebben zoiets online
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Strafblad na wildplassen

Bericht door dutchie_in_boston »

Jeetje, wildplassen. Dat kan van public urination tot indecent exposure (en je moet je dan als sex offender registreren) zijn.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2257
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Strafblad na wildplassen

Bericht door Big Al »

De overtreding zelf kan wel verjaren, maar een "bench warrant" verjaart meestal niet (of pas vele jaren later). Het niet verschijnen (in jouw geval "jumping bail") is een overtreding die los staat van de oorspronkelijke overtreding.

Deze pagina van een advocatenkantoor in Ohio biedt meer informatie over je eerste overtreding.

Het is aannemelijk dat je ESTA-aanvraag zal worden afgewezen, maar het kan zijn dat je door de mazen glipt. Je loopt dan echter de kans dat je alsnog gearresteerd wordt elke keer dat je met de autoriteiten in de VS te maken krijgt - of dat nu op de luchthaven is of als de politie je staande houdt in het verkeer.

De Amerikaanse overheid raadt aan om in het geval van een eerdere arrestatie in de VS sowieso een visum aan te vragen in plaats van gebruik te maken van het ESTA-programma. Dan hebben ze het nog niet eens over een bestaande "bench warrant".

Ik zou een advocaat in de arm nemen en proberen de situatie "in absentia" op te lossen - of je nu wel of niet op vakantie gaat in de VS.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer