Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
122248
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2022, 23:17
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door 122248 »

Beste allen,
Dit is een vraag voor iedereen die in de afgelopen maanden naar een Amerikaans consulaat is geweest voor een visum.
Ik probeer een overzicht te krijgen hoelang het duurt om je paspoort terug te krijgen. Als je in de afgelopen maanden naar het consulaat bent geweest, zou je dan alsjeblieft het volgende kunnen beantwoorden:
-Voor welk type visum ging je?
-Bij welk consulaat ging je?
-In welke maand had je het interview?
-Hoelang duurde het voordat je je paspoort terug had, nadat je je interview had gedaan?

Als zoveel mogelijk mensen hier hun individuele antwoorden op kunnen geven zal dat hopelijk veel stress bij mij schelen.

Groetjes
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door BonnyR »

Geen ervaring , maar van deze tekst schrik ik toch een beetje. Geen idee wat normaal de wachttijd is. Hoop dat dit met Covid te maken had:

Beschikbaarheid van visumafspraak
22 December, 2021
Houd er rekening mee dat als gevolg van een toenemende achterstand van aanvragen voor visumafspraken, er een aanzienlijke vertraging kan optreden tussen het betalen van uw visumkosten en het plannen van een afspraak. Door de visumkosten te betalen, erkent u dat het enkele maanden kan duren om een ​​afspraak te plannen.


Meer recent:
Belangrijke mededeling
13 Mei, 2022
Amerikaanse ambassades en consulaten werken met beperkte capaciteit en hebben momenteel beperkte middelen om visumaanvragen te verwerken. Daarom kan de tijd die nodig is om een visumaanvraag te verwerken en uw paspoort met het goedgekeurde Amerikaanse visum terug te sturen, langer duren dan normaal. Houd hier rekening mee als u op korte termijn naar een ander land reist waarvoor uw paspoort in de nabije toekomst nodig is.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door Nagini »

Ook geen recente ervaring. Meestal duurt het na goedkeuring een paar dagen om het visumnummer te krijgen (wordt centraal uitgegeven) en dan het visum te printen. Soms is het in een dag of 2-3 klaar. Het uitgeven van een visumnummer is lastiger in sommige gevallen (bijvoorbeeld DV cases die in een andere maand zijn overgelopen, of andere visums die een cap hebben). Ook via andere nabije europese landen duurt het ongeveer zo lang, plus minus een paar extra dagen voor de bezorging. In sommige landen wordt er met een koeriersdienst gewerkt, of moet je je paspoort zelf brengen en ophalen, dat kan schelen. Als je geen interview hebt, maar je documenten instuurt (interview waiver), dan is het wat lastiger in te schatten, omdat het proces niet zo transparant is. Vaak horen mensen pas na een paar weken (soms maanden) iets, maar zodra je visum is goedgekeurd is de verwachting wel dat je dan snel je paspoort terugkrijgt.
Als je niet wordt goedgekeurd, of er bijvoorbeeld extra background checks gedaan moeten worden, kan het geheel natuurlijk veel langer duren. Wel kun je in dat geval in de tussentijd je paspoort terugvragen, maar houd er rekening mee dat ook dit op dit moment geen snel proces is.

Het krijgen van een interview duurt op dit moment het langst, in Amsterdam bijvoorbeeld duurt het nog steeds enkele maanden voor je aan de beurt bent. Plan vooruit of kies een ander consulaat/ambassade!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door kastelke »

Je wilt stress vermijden? Waarom dan vragen stellen en info krijgen rond visa die niets met jouw situatie te maken hebben?

Voor welk visum ga jij?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
122248
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2022, 23:17
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door 122248 »

kastelke schreef:
23 aug 2022, 13:41
Waarom dan vragen stellen en info krijgen rond visa die niets met jouw situatie te maken hebben?
Omdat je dan wel een beeld kan krijgen.
Als mensen zeggen dat het paar dagen duurt weet ik dat ik met 2,5 week (interview t/m vertrek NY) prima zit. Als ze zeggen dat ze er soms weken op hebben moeten wachten, dan kan ik onze vakantie uit mijn hoofd zetten.
kastelke schreef:
23 aug 2022, 13:41
Voor welk visum ga jij?
B2, ivm vakantie Iran geen esta.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door IngridUSA »

Ga in dat geval eerst maar eens kijken wanneer je terecht kunt voor een afspraak. Amsterdam duurt zeker maanden; ik heb op m’n werk ook al een annulering van de reis voorbij zien komen omdat diegene pas volgend jaar terecht kon. Was ook ivm bezoek Iran. Wellicht dat bv Frankfurt of Brussel sneller zijn (geen idee of dat voor elk visum kan trouwens).
122248
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2022, 23:17
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door 122248 »

IngridUSA schreef:
23 aug 2022, 17:51
Ga in dat geval eerst maar eens kijken wanneer je terecht kunt voor een afspraak. Amsterdam duurt zeker maanden; ik heb op m’n werk ook al een annulering van de reis voorbij zien komen omdat diegene pas volgend jaar terecht kon. Was ook ivm bezoek Iran. Wellicht dat bv Frankfurt of Brussel sneller zijn (geen idee of dat voor elk visum kan trouwens).
Ik heb al paar maanden een afspraak staan, dat is allemaal in orde. Het gaat mij er nu om hoelang het bij mensen met ervaring duurde voordat ze hun paspoort terug hadden, nadat hun visum was goedgekeurd.
Er zit namelijk 2,5 week tussen mijn interview en datum van vertrek
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door IngridUSA »

Dat is mooi, gelukkig. Ik kan je verder niet helpen helaas. Quoten is niet nodig.
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door MariekeH »

Het hangt helemaal af van de drukte op dat moment, dus ervaringen van de afgelopen weken/maanden zeggen niets.

Ik had jaren geleden mijn K-1 visum-interview in Amsterdam. Ik kende meerdere mensen die in de weken daarvoor hun interview hadden, en zij kregen hun paspoort binnen een paar dagen terug. Ik moest 3 weken wachten op mijn paspoort, zonder duidelijke reden.

Normaal gesproken zou 2,5 week voldoende moeten zijn (mits je wordt goedgekeurd natuurlijk), maar je kan pech hebben. Ik had zelf denk ik geen reis geboekt zonder zekerheid over een visum.
California20
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022, 13:40
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door California20 »

Ik ging voor een L2 en had op 22 april het interview in Amsterdam. Precies 60 dagen later werd het geissued en paar dagen vanaf dat het op issued stond had ik hem thuis. Mijn visum werd overduidelijk niet als snelst opgepakt. Elk visa heeft z'n eigen prio. Mijn man had hem binnen 3 dagen binnen vanaf z'n interview in ams rond mei 2021.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door Pete.Z »

Normaal zou 2.5 week genoeg tijd moeten zijn, en ik zou me niet al teveel zorgen maken.
Het is wel een redelijke puinhoop op het ogenblik door personeelsgebrek bij de ambassade, dus ik zou sowieso aangeven bij je interview dat je erg krap hebt gepland per ongeluk en over 2.5 week al wil vertrekken.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door grouch »

Als je visumaanvraag bij het interview wordt goedgekeurd zou ik me geen zorgen maken. Ik had op 14 februari 2022 (maandag) mijn interview in Amsterdam en had mijn paspoort donderdag al terug. Een bekende van mij kon zijn paspoort een maand of twee geleden opsturen en had hem 8 dagen later terug.
Pete.Z schreef:
24 aug 2022, 11:23
Normaal zou 2.5 week genoeg tijd moeten zijn, en ik zou me niet al teveel zorgen maken.
Het is wel een redelijke puinhoop op het ogenblik door personeelsgebrek bij de ambassade, dus ik zou sowieso aangeven bij je interview dat je erg krap hebt gepland per ongeluk en over 2.5 week al wil vertrekken.
Daar hebben ze helaas geen boodschap aan. Bij mij zeiden ze dat het tot 10 werkdagen kon duren (dat stond ook al in de mail die ik een paar dagen voor het interview kreeg).
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door Pete.Z »

Ik denk ook niet dat het veel helpt, maar niks zeggen helpt zeker niet. :wink:
Wolpie
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2023, 21:59

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door Wolpie »

Iemand recente ervaringen met het aanvragen van een visum? Zo ja, hoe lang duurde het voordat jullie je paspoort terugkregen?
Jecanta
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2023, 15:30

Re: Hoelang moest jij wachten voor je je paspoort terug had?

Bericht door Jecanta »

Ik krijg bij het interview B1/B2 meteen de goedkeuring.
Moest meteen mijn paspoort achterlaten en kon het binnen de week terug ophalen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer