J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
belke05
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2022, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door belke05 »

Ik zal binnenkort een anvraag indienen voor een j1 visum. Echter kreeg ik een jaar geleden een overteding op mijn strafblad voor het rijden met een niet gekeurde auto (deze auto was echter die van mijn moeder maar alsnog kwam het op mijn strafblad terecht). Nu vroeg ik mij af of dergelijke overtreding tot afkeuring van mijn aanvraag zou kunnen leiden, indien ja of dit iets is dat ik beter niet specifieer bij mijn aanvraag? Alvast bedankt voor elk antwoord!

ps: dit is een aanvraag in België.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door Nagini »

Hallo belke,

Weet je zeker dat de overtreding op je strafblad staat? Veel verkeersovertredingen worden namelijk afgedaan met een minnelijke schikking, wat betekent dat je een boete krijgt en er geen strafblad is. Ik ben NL, dus niet zo bekend met BE verkeersboetes, maar wat ik met een google kon vinden is het hetzelfde systeem. Geen strafblad? Geen problemen :)

Mocht het er wel op staan, dan ben je nog steeds niet inadmissable. Dit is geen drugs gerelateerd misdrijf of crime of moral torpitude. Verder staat er in de uitzonderingen van criminal inadmissbality(bron: https://uscode.house.gov/view.xhtml?req ... tion:1182)(ik zou niet weten waarom iemand dit als een 'crime of moral torpitude' zou zien, maar enfin):
(ii) Exception
Clause (i)(I) shall not apply to an alien who committed only one crime if-
(II) the maximum penalty possible for the crime of which the alien was convicted (or which the alien admits having committed or of which the acts that the alien admits having committed constituted the essential elements) did not exceed imprisonment for one year and, if the alien was convicted of such crime, the alien was not sentenced to a term of imprisonment in excess of 6 months (regardless of the extent to which the sentence was ultimately executed).

In dit geval lijkt me niet dat je boven de 1jaar uitkomt, de random advocatensite die ik vond geeft max 3 maanden aan (https://advo-recht.be/kennisbank/verkee ... e-keuring/). Mocht je dus wel een strafblad hebben, netjes aangeven en documenten van de schikking meenemen naar het interview (just in case). Dit moet volgens mij geen problemen opleveren (tenzij je de rest van je criminele verleden even bent vergeten te noemen :lol: ).
belke05
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2022, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door belke05 »

bedankt voor dit antwoord, dit wil dus zeggen dat ik normaal zonder problemen mijn visum kunnen bemachtigen, kan het zijn dat dit zelf niet te sprake komt tijdens het process of vraagt men expliciet of u een blanco strafblad hebt?

Ter verduidelijking is hieronder de brief die ik hieromtrent ontving van mijn advocaat:

Geachte heer,
Ik kom terug op uw dossier dat deze ochtend behandeld werd voor
de Politierechtbank te Gent.
In afwijking van de eerste zitting vroeg het parket ditmaal een
geldboete van 400 EUR (50 EUR x 8).
Zoals aan de telefoon besproken, deelden wij mee dat de feiten niet
werden betwist.
Doch benadrukten wij dat u met de wagen reed van het bedrijf van
uw moeder, die ook had toegegeven de keuring uit het oog te zijn
verloren.
Wij vroegen om u uitzonderlijk de gunst van de opschorting te
verlenen, gelet op uw job.
Op die manier kwam dit feit niet op uw blanco strafblad, wat u nog
nodig zou hebben indien u zou beslissen om naar de VS of Canada
te verhuizen.
Indien het parket u een minnelijke schikking had aangeboden voor
dit feit, net zoals voor de andere overtreding (was per ongeluk in 1 richtings straat gereden), had u eveneens uw
blanco strafblad kunnen behouden.
Daar de feiten volgens de rechter niet zwaarwichtig genoeg waren,
werd de opschorting niet toegestaan.
U werd veroordeeld tot een geldboete van 240 EUR (30 EUR x 8).
Tevens werd u veroordeeld tot de bijdrage aan het Slachtofferfonds
ten bedrage van 200 EUR, die verplicht wordt opgelegd bij
geldboetes van meer dan 200 EUR en de bijdrage aan het
Prodeofonds ten bedrage van 20 EUR.
Ook dient u de dagvaardingskosten te betalen ca. 80 EUR. Deze
kan u terugkrijgen van uw verzekering als u aantoont dat u deze
heeft betaald.
De uitspraak ligt in lijn met gangbare rechtspraak. Wij adviseren u
dan ook om te berusten en geen beroep aan te tekenen.
Indien wij op 23/11/2021 geen bericht van u hebben ontvangen,
gaan wij ervan uit dat u berust.
Het parket beschikt eveneens nog over een termijn van 30 dagen om
beroep aan te tekenen.
Wij achten die kans eerder klein.
Wij komen vanaf 10.12.2021 bij u terug om mee te delen of er al
dan niet beroep is en het vonnis definitief is.
Van zodra wij het vonnis ontvangen, maken wij dit over.
Met vriendelijke groeten,

en dit staat letterlijk op mijn uitreksel van het starfregister


Afbeelding
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door Nagini »

Hallo Belke,

Zo te zien staat de bekeuring inderdaad op je strafblad, omdat je geen minnelijke schikking hebt gekregen (dat is alleen een boete, geen strafblad). Heb je je DS160 al ingevuld? Daar staat onder andere een vraag "Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime, even though subject of a pardon, amnesty, or other similar action?" Waarbij je in dit geval waarschijnlijk deze overtreding moet aangeven (kun je het verzwijgen? Ja. Komen ze er dan achter? Waarschijnlijk niet, tenzij je ooit een VoG moet overleggen, bijv voor een immigratievisum. Dan ben je de sjaak, want liegen tegen immigrations is iets wat ze nogal serieus nemen). In de DS160 geef je aan dat het een traffic violation is en dat je een boete van 240 euro hebt gekregen. Waarschijnlijk krijg je dan verder geen vragen (want het is duidelijk niet interessant voor immigratie doeleinden), maar je neemt de bovenstaande brief en het uittreksel mee naar het interview just in case.

Wees goed voorbereid, maar maak je vooral niet al te veel zorgen. Ik zie niet in hoe dit voor problemen zou kunnen zorgen als je gewoon eerlijk bent.
belke05
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2022, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door belke05 »

Van harte bedankt voor dit gedetailleerde antwoord!
Laatst gewijzigd door markro op 18 aug 2022, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door USInsider »

Citaat uit brief van advocaat:
"Op die manier kwam dit feit niet op uw blanco strafblad, wat u nog
nodig zou hebben indien u zou beslissen om naar de VS of Canada
te verhuizen."

Uittreksel:
- Nu blijkt het er toch op te staan (?)

Ik snap er niets meer van.
Heeft vraagsteller de advocaat die de brief schreef, opnieuw gebeld ?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door Nagini »

@USInsider Ik lees de brief van de advocaat als "Wij vroegen [aan de rechter, red] om u uitzonderlijk de gunst van de opschorting te verlenen, gelet op uw job. Op die manier [, als de opschorting verleent zou worden, red] kwam dit feit niet op uw blanco strafblad, wat u nog nodig zou hebben indien u zou beslissen om naar de VS of Canada te verhuizen. Indien het parket u een minnelijke schikking had aangeboden voor dit feit, net zoals voor de andere overtreding (was per ongeluk in 1 richtings straat gereden), had u eveneens uw blanco strafblad kunnen behouden.
Daar de feiten volgens de rechter niet zwaarwichtig genoeg waren, werd de opschorting niet toegestaan."

De advocaat heeft voor de ts gevraagd om de veroordeling op te schorten, omdat hij dan met een blanco strafblad eventueel makkelijker kan emigreren. De rechter bepaalde echter dat deze redenering niet zwaarwegend genoeg was om hierin mee te gaan. Inderdaad niet heel makkelijk geformuleerd :roll:
belke05
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2022, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door belke05 »

inderdaad complexe formulering ik vind het zelf ook nog altijd vreemd dat zoiets op mijn strafblad is terechtgekomen :sadcry:
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door Pascal »

https://justitie.belgium.be/nl/themas_ ... afregister
Hier een mogelijke ‘oplossing’ maar wellicht geen tijdige.
de reden waarom u het uittreksel aanvraagt (beroepsdoeleinden, wetenschappelijke doeleinden, … ) en de hoedanigheid van de aanvrager (particulier, overheid, gerechtelijke instantie, … ) zullen bepaalde veroordelingen wel of niet gewist worden
Is dit onderzocht als je het uittreksel opvraagt voor een immigratie aanvraag of deze veroordeling dan wel vermeld wordt?
belke05
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2022, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door belke05 »

Bij mijn weten is enkel het algemeen model hierbij van toepassing
https://justitie.belgium.be/nl/themas_ ... afregister en daarop vind ik het wel degelijk terug.
Laatst gewijzigd door markro op 18 aug 2022, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door USInsider »

Nagini, dank voor de uitleg.

Mag ik zeggen dat ik die rechter een hufter vind om een jong iemand - niet eens de eigenaar van de auto - zo te straffen dat het op zijn/haar strafblad komt ? En mogelijk problemen gaat geven ?
Ik keek even wat de gevolgen zijn in de US van iets vergelijkbaars (smog test), dat is een boete en een fee om de auto ge-herregistreerd te krijgen. Ik kon niets vinden over vermeldingen dit feit op een criminal record.

In de US kun je voor kleinere vergrijpen een verzoek indienen om feit "expunged" te krijgen dwz. verwijderd van je record. Heeft BE die mogelijkheid ook ? Al helpt dat niet op dit moment.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door Nagini »

Inderdaad zuur voor de TS. Ik snap de rechter ook wel, iedereen kan natuurlijk zeggen dat ze 'misschien ooit gaan emigreren', en in principe maakt deze overtreding dat niet onmogelijk, alleen mogelijk lastiger.

Met een google vond ik dat de ts misschien na 3 jaar "uitwissing en herstel in eer en rechten" kunnen aanvragen, denk ik, mits hij geen vergelijkbare overtredingen begaat in die tijd (https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... r%20gewist.). Wel is de vraag in de DS160 (en eventuele DS260) zo gesteld dat ze ook naar straffen die niet meer op het strafblad staan vragen, maar dat is dan weer een ander verhaal als de overtreding niet meer op de VoG komt.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door Pete.Z »

Wel tamelijk bizar dat een ongekeurde auto je een strafblad oplevert, laat ik zeggen dat ik heel, heel blij ben dat dat in NL niet zo is….. :wink:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J1-visum na verkeersinbreuk op strafblad.

Bericht door USInsider »

En TS was niet eens de eigenaar van het voertuig ! Vreemd dat die persoon niet de veroordeling heeft gekregen want die had de fout gemaakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer