CUBA en ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: CUBA en ESTA

Bericht door grouch »

Wouterkaas schreef:
25 okt 2022, 14:19

Echter, nu ik nog eens ben gaan graven via Google kom je ook het volgende artikel waar het Amerikaanse BuZa weer het tegendeel zou beweren. Dat is geen officële uiting en verder ook niet te verifiëren. Deze site citeert overigens The Independent, maar omdat dat betreffende artikel achter een betaalmuur zit deel ik deze link maar even:
https://travelweekly.co.uk/news/air/vis ... sited-cuba
Het artikel in The Independent geeft de verschillende interpretaties, en citeert inderdaad het US Department of State:
The US State Department insists that the designation is backdated 11 years. In a statement, The Independent was told: “Any visit to an SST on or after March 1, 2011, even if the country was designated yesterday, renders the applicant ineligible for Esta.”

Confusingly, other official sources – including the American Embassy in Paris, and some travel agents – say the ban on using the Esta scheme applies only from 12 January 2021. This was when the outgoing president ranked Cuba alongside Iran, North Korea and Syria.

The International Air Transport Association (Iata) is also stating: “Passengers who have been in Cuba on or after 12 January 2021 are not allowed to enter with an Esta authorisation.”
Het probleem is dat de wet niet duidelijk is. Letterlijk staat er "the alien has not been present, at any time on or after March 1, 2011 in a country that is designated by the Secretary of State (...) as a country, the government of which has repeatedly provided support of acts of international terrorism". Voor allebei de lezingen valt wat te zeggen. Ik snap de opvatting van de US DOS wel: er staat at any time en is designated (niet: had been designated) en als je dat letterlijk opvat dan hebben zij gelijk. Wanneer een staat aan de lijst wordt toegevoegd gaat daar een reeks schendingen aan vooraf, dus is een beetje terugwerkende kracht niet vreemd. De keerzijde van de lezing van US DOS is dat wanneer Cuba van de lijst wordt verwijderd, dat iedereen weer gebruik mag maken van ESTA, ook degenen die na 12 januari 2021 naar Cuba zijn geweest.
grashopper
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:27
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: CUBA en ESTA

Bericht door grashopper »

Mijn dochter is in mei 2022 op vakantie naar Cuba geweest. Toen hadden wij al het idee om met de hele familie tussen kerst en nieuwjaar naar NY te gaan. We hebben toen nog wel even gekeken of dit zou botsten, maar er niets over kunnen vinden. Na haar vakantie in Cuba hebben we gelijk geboekt voor NY. 26 dec weg, 2 jan 2023 terug. Ik oktober 2022 hebben we de Esta aangevraagd. Ondanks dat de nieuwe regels tav Cuba in aug 2022 in zijn gegaan, werd hier nog met geen woord over gerept bij de aanvraag. We hebben dan ook allemaal onze Esta's gekregen. Nu kwamen we er achter dat onze dochter niet mee kan. En een visum aanvragen die binnen een week in huis moet zijn, gaat niet lukken. In mijn visie had mijn dochter nooit de Esta mogen ontvangen. Dus wat te doen nu?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: CUBA en ESTA

Bericht door mtl »

Ik vrees dat dochter thuis moet blijven. En esta's worden vaak automatisch toegekend. Overigens, een goedgekeurde esta garandeert geen toelating tot de VS.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Martin & Marianne »

Een visum gaat inderdaad niet meer lukken.
Hoe kwam je erachter dat je dochter niet mee kan, is de status van haar ESTA gewijzigd?

Marianne
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Dutchess »

Beroerd dat jullie vakantie op deze manier in het water valt.
grashopper schreef:
17 dec 2022, 10:45
Ik oktober 2022 hebben we de Esta aangevraagd. Ondanks dat de nieuwe regels tav Cuba in aug 2022 in zijn gegaan, werd hier nog met geen woord over gerept bij de aanvraag.
Het is heel knullig dat ze het niet in het formulier zelf vragen (zoals het wel gedaan wordt over Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, en Yemen), maar de vraag "If I traveled to Cuba?" stond vanaf 15 september wel al op de voorpagina van de ESTA site. Bron
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: CUBA en ESTA

Bericht door roelb »

Tja, je dochter kan natuurlijk gewoon een nieuw paspoort aanvragen en voor dat paspoort opnieuw een ESTA. Dan zal ze vrijwel zeker probleemloos binnenkomen. Maar er kleeft wel een klein risico aan.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Martin & Marianne »

@grashopper Jammer dat je niet meer reageert. Laat je nog even weten hoe het afgelopen is?

Marianne
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: CUBA en ESTA

Bericht door grouch »

Goed nieuws:
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 73349.html
Mr Bailey originally asked the US authorities in October 2022 if he would need a visa. He was given a non-committal response from the CBP, and asked for confirmation of the relevant date.

He heard nothing until the evening of 31 January, when he received an email out of the blue from the CBP Traveler Communications Center reading: “If you travelled to Cuba prior to January 12, 2021, you remain eligible to apply for Esta.

“If you have travelled to Cuba since that date, please contact a US embassy or consulate to apply for a visa if you still wish to travel to the United States.”
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: CUBA en ESTA

Bericht door BonnyR »

Net een vrij nietszeggend bericht in mijn inbox gevonden, als reactie op mijn vraag
Screenshot_20230203-235450_Chrome.jpg
:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer