Geldigheid J1 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
faatwn
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2022, 11:58

Geldigheid J1 visum

Bericht door faatwn »

Hi allemaal,

over 2,5 week vertrek ik voor een half jaar naar Amerika om daar gaan te studeren en hiervoor heb ik een J1 visum. Ik weet dat je NA het verlopen van je visum nog 30 dagen hebt om het land te verlaten, maar kan iemand vertellen hoe dit zit met inreizen?

Mijn visum is namelijk geldig van 25 augustus t/m 15 december 2022. Kan ik op 18 augustus al inreizen met mijn J1-visum of moet ik voor die week (18 - 25 augustus) een ESTA aanvragen?

Hopelijk kan iemand mij helpen :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien heb je iets aan dit topic: viewtopic.php?f=13&t=77703&p=1277655&hi ... m#p1277655
Weliswaar ander probleem, maar ik begrijp daaruit wel dat je niet op een ESTA moet inreizen.
Een paar dagen eerder inreizen lijkt geen probleem. Zie daarvoor https://travel.state.gov/content/travel ... hange.html
Daar staat onder andere:
image.png
Marianne
Kiwi556
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2022, 11:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door Kiwi556 »

Hi,

Toen ik in 2018 op een J visum naar Amerika vertrok, kwam ik ook ongeveer 3 dagen eerder aan. Dit was toen geen enkel probleem en ik kon gewoon het land binnen zonder gedoe. Ik neem aan dat dit in de tussentijd niet veranderd zal zijn en je dus gewoon iets eerder naar Amerika kan vertrekken. Het is ook best logisch om niet op de dag van je startdatum aan te komen, dat is nogal kortdag :).
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door hemmie »

Google vertelt me dat je 30 dagen voor aanvang van je visum in mag reizen https://uk.usembassy.gov/visas/non-immi ... DB%2FM%2DN.
Terug in Texas!
faatwn
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2022, 11:58

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door faatwn »

Bedankt allemaal!
jeroenkl
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2022, 14:22
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door jeroenkl »

Gelijksoortige vraag:

DS-2019 geeft aan From: 08-22-2022 To 12-21-2022
VIsa staat: Issue date 26JUL2022 Exp date 10DEC2022
Annotation:
The NEW SCHOOL
BEARER IS NOT SUBJECTED TO SECTION 212(E)
VALID FROM 19-SEP-2022 TO 10-DEC-2022

Studie begint 21 AUG en geboekt 15 AUG aan te komen.

Wat is nu de J1 visum geldigheid?
30 dagen voor 19 SEPT is 19 AUG en dat is 4 dagen tekort (15 AUG)
Ik heb gelezen dat DS-2019 leidend zou zijn maar of de douane daar naar kijkt?

We zijn een beetje radeloos, consulaat is erg lastig te bereiken.
Heel graag advies, dank is groot!
jeroenkl
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2022, 14:22
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door jeroenkl »

Als reactie op bovenstaande:

Het is dus zo dat het visum niet geldig is op 15 aug (34 dagen voor 19 sept), de hamvraag is of de border control meteen resoluut je terugstuurt of naar het DS-2019 gaat kijken wat wel juist is. Start studie 22 aug

Wie heeft een idee?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door Nagini »

Lastig. Als het niet mogelijk is de reis 4 dagen uit te stellen of voor die tijd het consulaat te bereiken, zou ik zorgen voor bewijs dat je studie eerder begint. Als de eerdere datum inderdaad in de DS staat, is dat je beste optie. Blijft uiteindelijk afhankelijk van wat de CO (en misschien de balie bij je vliegtuigmaatschappij) denkt, en dat valt niet te voorspellen.
Een ESTA is denk ik geen optie hier (ik had in mijn achterhoofd dat je dan weer heen en terug moet om wel met je studievisum binnen te komen), maar helemaal zeker weet ik het niet.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door hemmie »

Nee, esta is geen optie, want dan zou je het land weer uit moeten on je status te veranderen,en volgens mij mag je zolang je op een esta in de VS bent, ook niet studeren.
Terug in Texas!
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Geldigheid J1 visum

Bericht door grouch »

Om de VS binnen te komen moet je een geldig visum hebben én de startdatum van je DS2019 mag niet meer dan 30 dagen in de toekomst liggen. De vraag hoe de annotatie geïnterpreteerd moet worden in relatie tot de 'issue date'. Volgens dit topic heeft de annotatie enkel betrekking op de startdatum van het programma (en als je eenmaal binnen bent, is het visum niet meer belangrijk en is de DS2019 leidend), maar ik zou daar niet zo zeker van zijn. Die annotatie zou dan veel vaker voor moeten komen.

Hier zegt iemand dat de annotatie een fout was die gratis en snel werd gecorrigeerd. Dit is een pagina van de Amerikaanse overheid met onderaan een e-mailadres.

Ik lees dat je morgen al gaat vliegen en weet niet zo goed wat je nu nog kunt doen. Als je een flexibel ticket hebt zou ik de gok niet nemen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer