Aanvraag B2 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Plafonds22
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2022, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 50

Aanvraag B2 visum

Bericht door Plafonds22 »

Hallo forum kan iemand mij helpen.
Ben man van 70 jaar .
Mijn zoon woont in Amerika wij gingen altijd om de 3 maanden al sinds 2007 naar hem toe.
Mijn vrouw is in 2020 overleden ben nu alleen in Amerika.
Ben 16 juni 2022 gegaan en blijf er tot 13 september.
Nu ben ik door immigratie er op gewezen dat ik de volgende keer een Visum moet aanvragen en niet meer op een ESTA nog reizen.
Mijn vraag: is dat eenvoudig te krijgen ambtenaar zei in Amerika van wel.
Ik wil alleen maar naar mijn zoon op bezoek en een paar state bezoeken,is er een instantie die kan helpen met invullen en wat ik allemaal nodig heb ben zo bang dat het mis gaat.
Alvast bedankt Hans
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door Martin & Marianne »

Dag Hans, welkom op het forum!

Er gaan vast nog wel echte experts reageren, maar alvast een voorzetje.
Voor zover ik begrijp zou je volgens onderstaande opsomming geen visum nodig hebben, maar voor een ESTA in aanmerking komen:
image.png
image.png (98.4 KiB) 1332 keer bekeken
https://nl.usembassy.gov/visas/visa-waiver-program/

Als je zegt dat jullie om de 3 maanden naar hem toe gingen, bedoel je dan 3 maanden daar, en dan weer 3 maanden hier, etc? Ben je al eens langer dan 90 dagen in de VS geweest op je ESTA?
Heeft de beambte aangegeven waarom je niet meer op een ESTA kunt reizen?

Het kan tegenwoordig lang duren met een visum, zie https://nl.usembassy.gov/visas/nonimmigrant-visas/

Marianne
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door mtl »

Heb je je esta-status al nagekeken?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door bedeve »

Martin & Marianne schreef:
27 jun 2022, 16:17

Heeft de beambte aangegeven waarom je niet meer op een ESTA kunt reizen ?
En daar gaat het om Hans @Plafonds22 .....
Al het overige is ballast.
Wanneer jij je met veiligheids marge gewoon houd aan binnen 90 dagen na binnenkomst ook weer weg zijn is er nix aan de hand.
En wat een beambte daar zonder uitleg, zonder verwijzing naar regelgeving , over zegt doet niet ter zaken.

Je moet je wel realiseren dat gepensioneeerden net als jongeren tot de risicogroep horen.
Wanneer jij je bij binnenkomst bij immigration profileert als alleenstaande , niet loonsafhankelijke oudere zonder relationele binding in Nederland gaan de alarmbellen af.
Stel je voor dat je wilt blijven !!
Ik heb in de pre corona tijden ook wel eens nadere vraagstelling gehad hierover .
Binnen 3 maanden 3 keer binnengekomen..
Kortom hou je aan de Esta voorwaarden , zorg er met een veligheids marge voor dat je ruim binnen 89 dagen weer weg bent en geef bij immigration antwoord op een vraag maar nadere uitwijding zoals je ook hier je thread begint kun je beter achterwege laten.

Heel veel reisplezier in de USA.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1227
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door IngridUSA »

TOT 13 september? Dus je reist de 12e weer terug? 16-6 tot en met 13/9 is namelijk precies 90 dagen. Dat is wel de randjes opzoeken. Ik zou zelf voortaan wel een dag of 2 korter gaan.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door Nagini »

Hallo Hans,

Ik denk dat het goed is om te controleren of je ESTA nog geldig is. Meestal als wordt aangegeven dat je een visum nodig hebt bij immigratie word je teruggestuurd en mag je de VS niet in, omdat de ESTA per direct wordt ingetrokken. Omdat je bent binnengelaten is dat niet het geval. Gezien het feit dat je precies 90 dagen van plan bent te blijven, kan het zijn dat de officier verkeerd geteld heeft en denkt dat je te laat terugvliegt, bijvoorbeeld. Als je meer dan 90 dagen zou blijven zou je ESTA ongeldig worden na een 'overstay' zoals dat heet. Vandaar ook dat je is aangeraden om een paar dagen voor de 90 dagen terug te vliegen, voor de zekerheid.

Als je ESTA nog geldig is hoef je geen visum aan te vragen. Het aanvragen van een visum is ook niet zo'n makkelijk proces, alhoewel je het wel zelf kan doen. Het grootste probleem is dat het aanvragen van een B2 visum(dat is het type visum voor toerisme) vrij lang duurt op dit moment (wachttijden voor een interview zijn meestal meerdere maanden). Het is ook duurder dan een ESTA. Op https://travel.state.gov/content/travel ... sitor.html kun je het proces zien om een B2 aan te vragen . Maar: zolang je ESTA niet is ingetrokken en je niet langer dan 90 dagen blijft, is er geen reden om aan te nemen dat je een visum nodig hebt.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door Martin & Marianne »

Ben je een beetje geholpen met alle reacties @Plafonds22???

Marianne
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door bedeve »

@Plafonds22 is hier niet meer teruggekomen...Ik hoop niet dat het al 70 zijn hem te zwaar valt...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanvraag B2 visum

Bericht door Pete.Z »

Als je al jaren lang echt om de 3 maanden op je esta binnen komt, en dan ook lang blijft, zal dat vroeg of laat inderdaad problemen opleveren. Hopelijk komt ts nog terug, ik ben wel benieuwd of hij nu sowieso nog met esta zou kunnen proberen, of dat die route door immigrate is afgesloten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer