ESTA bij 120 uur werkstraf

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Alvino89
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2022, 17:49

ESTA bij 120 uur werkstraf

Bericht door Alvino89 »

Dag allen,

Dit is een topic dat vaker terugkomt. Ik wil voor een korte vakantie naar USA. Mijn situatie: in 2018 veroordeeld tot 120 uur werkstraf vanwege identiteitsfraude. Volgens het begrip ‘moral turpitude’ heb ik een persoon, eigendom of de overheid geen zware schade aangericht, waardoor ik dus volgens de regels ‘no’ zou mogen invullen op het ESTA-aanvraagformulier.

Zijn er mensen met een vergelijkwaardig verhaal van plusminus 120 uur taakstraf zonder een persoon, eigendom of overheid zwaar te hebben benadeeld en gewoon een ESTA hebben aangevraagd en zonder problemen het land binnen kwamen? Ik ben verder nooit in aanraking geweest met justitie.

Alvast dank!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: ESTA bij 120 uur werkstraf

Bericht door Hockey »

Volgens welke website heb jij dat gecontroleerd?
Ik heb deze site gebruikt. En daar wordt gezegd dat als je hebt geprofiteerd van fraude het wel moral turpitude is.
Offence Is a crime involving moral turpitude Why
Benefit fraud Yes
Dus of je gelijk hebt durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: ESTA bij 120 uur werkstraf

Bericht door Nagini »

Fraud is volgens mij een crime of moral torpitude volgens de US strafcode INA 212(A)(2); 9 FAM 302.3-2 (U) CRIMES INVOLVING MORAL TURPITUDE - INA 212(A)(2)(A)(I)(I) (https://fam.state.gov/fam/09FAM/09FAM030203.html)

(U) Common Crimes Involving Moral Turpitude:
(1) (U) Crimes Committed Against Property:
(a) (U) Most crimes committed against property that involve moral turpitude include the element of fraud. The act of fraud involves moral turpitude whether it is aimed against either individuals or the government. Fraud generally involves:
  • (i) (U) Making false representation;
    *(ii) (U) Knowledge of such false representation by the perpetrator;
    *(iii) (U) Reliance on the false representation by the person defrauded;
    *(iv) (U) An intent to defraud; and
    *(v) (U) The actual act of committing fraud
(b) (U) Other crimes committed against property involving moral turpitude involve an inherently evil intent. The following list comprises crimes frequently committed against property, which may generally be held to involve moral turpitude:
  • *(i) (U) Arson;
    *(ii) (U) Blackmail;
    *(iii) (U) Burglary;
    *(iv) (U) Embezzlement;
    *(v) (U) Extortion;
    *(vi) (U) False pretenses;
    *(vii) (U) Forgery;
    *(viii) (U) Fraud;
    *(ix) (U) Larceny (grand or petty);
    *(x) (U) Malicious destruction of property;
    *(xi) (U) Receiving stolen goods (with guilty knowledge);
    *(xii) (U) Robbery;
    *(xiii) (U) Theft (when it involves the intention of permanent taking);
    *(xiv) (U) Transporting stolen property (with guilty knowledge);
    *(xv) (U) Animal Fighting; and
    *(xvi) (U) Credit card/Identity fraud;
Wel val je onder de uitzonderingen dus zou je eventueel kunnen worden goedgekeurd als je het aangeeft, of door een visa aan te vragen als je ESTA wordt afgekeurd voor een ESTA (https://uscode.house.gov/view.xhtml?req ... ion=prelim):
(ii) Exception
Clause (i)(I) shall not apply to an alien who committed only one crime if-
(II) the maximum penalty possible for the crime of which the alien was convicted (or which the alien admits having committed or of which the acts that the alien admits having committed constituted the essential elements) did not exceed imprisonment for one year and, if the alien was convicted of such crime, the alien was not sentenced to a term of imprisonment in excess of 6 months (regardless of the extent to which the sentence was ultimately executed).

Tenzij je dus tot meer dan 6 maanden celstraf bent veroordeeld (ongeacht van hoeveel je gezeten hebt), of je meerdere veroordelingen hebt ben je niet inadmissable voor die crime. Als je het netjes aangeeft kun je afgewezen worden voor een ESTA omdat ze willen dat je een visum aanvraagt. Een ESTA is een visum waiver, geen visum, en werkt meestal alleen voor de simpelste gevallen (geen YES moeten antwoorden op een van de vragen). Als je het niet aangeeft, zal je in de meeste gevallen worden goedgekeurd voor de ESTA, want de US heeft geen vrije toegang tot het strafsysteem in Nederland. Maar als ze er op een of andere manier toch achterkomen en je hebt gelogen op je ESTA aanvraag, bijvoorbeeld als je in de toekomst een visumaanvraag doet, krijg je minimaal een 10-year ban. Ze nemen fraude best serieus in de VS.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA bij 120 uur werkstraf

Bericht door Marcopstal »

Volgens mij is de reden en wat er met de identiteitsfraude is gedaan belangrijker dan de fraude op zich.
In ieder geval, mocht men er ooit achter komen (wat zeer onwaarschijnlijk is tenzij je zelf iets zegt) dan heb je wss een probleem.
Kies je voor een visum dan kan je evengoed hetzelfde probleem voorhebben.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: ESTA bij 120 uur werkstraf

Bericht door Old Faithful »

Nagini schreef:
17 jun 2022, 19:07
Tenzij je dus tot meer dan 6 maanden celstraf bent veroordeeld (ongeacht van hoeveel je gezeten hebt), of je meerdere veroordelingen hebt ben je niet inadmissable voor die crime.
De maximum straf voor het vergrijp mag ook niet hoger zijn dan één jaar.
Nagini schreef:
17 jun 2022, 19:07
II) the maximum penalty possible for the crime of which the alien was convicted (or which the alien admits having committed or of which the acts that the alien admits having committed constituted the essential elements) did not exceed imprisonment for one year
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ESTA bij 120 uur werkstraf

Bericht door Pete.Z »

No invullen, geen haan die er naar kraait als je er zelf niet over begint.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer