Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door Joostw »

Enige tijd geleden is het me eindelijk gelukt om een afspraak bij het consulaat in Brussel te maken, ik heb een afspraak staan voor 4 oktober. Hoelang duurt het meestal om dan daadwerkelijk je visum (B2 in mijn geval) te krijgen? Ik ga 22 oktober naar New York, denk je dat we dat redden?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door mtl »

Gaat krap worden. Ik lees verhalen dat het weken tot maanden kan duren.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door hemmie »

Ik dacht dat je na de afspraak normaal gesproken wel binnen een week ofzo je paspoort terug zou moeten hebben. Tenzij ze natuurlijk twijfels hebben en meer informatie vragen, dan wordt het vrij kansloos waarschijnlijk.
Terug in Texas!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door mtl »

Misschien gaat het lukken als je direct na het interview al te horen krijgt dat je visumaanvraag goedgekeurd is. Maar als ze eerst nog onderzoek willen doen dan wordt het een heel lastig verhaal. Het kan helpen als je alle informatie bij je hebt tijdens het interview.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door IngridUSA »

Kleine tip: het is niet handig om voor elke vraag een nieuw topic te gaan openen. Het is overzichtelijker als je je vragen over ditzelfde onderwerp bij elkaar houdt; niet alleen voor jou, maar ook voor degenen die reageren.
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door Joostw »

Ik ben benieuwd of we het redden. Ik heb nog een paar vragen:

1. Ik reis met mijn oom, partner van mijn oom en mijn broer. Mijn oom en partner van oom mogen wel een ESTA. Mijn broer en ik zijn voor vakantie in Iran geweest dus wij hebben een visum nodig. Ik lees hier en daar dat je een kosten overzicht moet laten zien en moet bewijzen dat je genoeg geld heb. Ik ben 16 jaar, gaan ze dat ook aan mij vragen? Ik betaal de reis niet en dat geld heb ik ook niet, dat is toch niet raar. Mijn oom (die op een ESTA reist) betaald heel de reis, moeten ik en mijn broer dan bewijzen dat mijn oom genoeg geld heeft, zo ja hoe?

2. Welke documenten en alles moeten ik en mijn broer allemaal meenemen?
Zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten en die ik speciaal naar het consulaat mee moet nemen omdat ik minderjarig ben en niet met mijn ouders reis?

3. Moet mijn broer nog ergens op letten? Hij is 22 jaar, gaan ze aan hem een kostenoverzicht vragen en vragen of hij genoeg geld heeft? Hoe vragen ze voor bewijs? Moet je een geprinte bank afschrift laten zien waar op staat hoeveel geld je hebt?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door Nagini »

Omdat je reis al relatief snel na je interview gepland is, is het handig om goed voorbereid te zijn. Het kan zijn dat ze gezien je leeftijd inderdaad niet naar je financiën vragen, maar als ze dat wel doen en je hebt niets om te laten zien krijg je een tijdelijke afwijzing en dat kan een paar weken duren om op te lossen. Ik raad je dus aan de onderstaande dingen mee te nemen, en alleen te laten zien als er naar gevraagd wordt.

1. De kosten. Als je oom niet meegaat naar je interview (aangezien je minderjarig bent, neem ik aan dat je broer en jij samen gaan? Of gaat een van je ouders mee?) is het inderdaad handig om iets mee te nemen wat bewijst dat er genoeg geld is voor de reis. Gezien je leeftijd zullen ze er inderdaad niet van uitgaan dat jij dat gaat betalen. Maar neem bijvoorbeeld een ondertekende brief van je oom mee (in het Engels) waarin staat dat hij je heeft uitgenodigd en financieel verantwoordelijk is voor jou op de trip . Ook kun je bewijs meenemen dat je oom dit kan betalen; bijvoorbeeld bankafschriften van je oom (het liefst een of twee oudere afschriften van enkele maanden geleden, plus een recent afschrift, maar een enkel recent afschrift kan ook voldoende zijn).
Hoeveel nodig is hangt af van hoe lang de trip duurt en wat je precies gaat doen. Een kostenoverzicht is meestal niet nodig als er ruim voldoende geld is, maar kan helpen te bewijzen dat er genoeg is als de financiën wat krapper zijn. Dat kun je samen met je oom overleggen. Er is geen vast bedrag, maar bedenk of het bedrag iemand zou overtuigen dat je geen financiële problemen krijgt als je bijvoorbeeld plotseling terug naar huis moet (en dus een nieuw ticket moet boeken), of door weersomstandigheden 3 dagen extra in de VS vastzit (met hotel en voedselkosten van dien). Dat zijn het soort dingen waar zo'n consular officer ook naar kijkt.

2. Eventueel is het handig om ook een ondertekende verklaring van je ouders mee te nemen dat het okay is dat je met je oom naar de VS gaat gezien je minderjarig bent (mits je ouders niet meegaan naar het interview natuurlijk). Voor je broer (die volwassen is) niet nodig. Verdere documenten die nodig zijn kun je hier vinden: https://travel.state.gov/content/travel ... sitor.html
  • Passport valid for travel to the United States – Your passport must be valid for at least six months beyond your period of stay in the United States (unless exempt by country-specific agreements).
  • Nonimmigrant Visa Application, Form DS-160 confirmation page.
  • Application fee payment receipt, if you are required to pay before your interview.
  • Photo – You will upload your photo while completing the online Form DS-160. If the photo upload fails, you must bring one printed photo in the format explained in the Photograph Requirements.
3. Als je broer zelf een gedeelte van de reis betaald, zou het kunnen dat hij ook met bankafschriften moet bewijzen dat hij genoeg geld heeft. Als je oom ook (gedeeltelijk) voor hem betaald, is het handig dat op zijn interview hij ook de ondertekende brief van je oom+bankafschriften van je oom meeneemt.
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door Joostw »

Heel erg bedankt voor je antwoord!
Mijn broer en ik gaan alleen naar het consulaat, ouders en oom blijven thuis.

1. Mijn oom betaald heel de reis. We gaan een week naar New York, we zitten in hartje Manhattan. "Er is geen vast bedrag, maar bedenk of het bedrag iemand zou overtuigen dat je geen financiële problemen krijgt als je bijvoorbeeld plotseling terug naar huis moet" Weet jij als Amerika fan wat voor bedrag goed is? Of zou je het niet weten?
Is het ook handig om bank afschriften van mijn ouders mee te nemen?

2. Ik weet dat er op rijksoverheid een document heeft voor reizende kinderen, bedoel je dat formulier? (https://www.government.nl/documents/for ... ing-abroad)

3. Mijn broer betaald dus ook niet mee, hij heeft een full time baan op de spoedeisende in het ziekenhuis. Is het handig als hij zijn loonstrook (bewijs dat hij betaald krijgt, ik weet niet precies hoe dat heet) geprint meeneemt?

Nog 2 algemene vraagjes:
Kan het interview in Brussel ook in het Nederlands of alleen Engels? Ik kan wel prima Engels, maar toch, in het Nederlands kan minder verwarring ontstaan, misschien dat ik de consular officer ander begrijp dan hij/zij bedoelt

Hebben mijn broer en ik het interview met elkaar, of worden we apart genomen?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door hemmie »

Het is voor ons alweer 11 jaar geleden, maar voor ons werkvisum was het interview in Brussel gewoon in het nederlands.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Hoelang duurt het om een visum te krijgen

Bericht door Nagini »

1. Over het bedrag zou ik even met je oom overleggen (ook over wat hij bereid is mee te geven. Hij weet meer over zijn financien dan jij). Het gaat om al het geld wat hij vrij tot beschikking heeft, dus allerlei (spaar)rekeningen tellen mee, ook geld wat misschien niet direct voor de reis opzij gezet is maar in geval van nood gebruikt kan worden. Nogmaals, er is geen harde regel, maar als de reis bijvoorbeeld 8000 dollar kost en je oom 30.000 aan spaargeld kan laten zien dan zullen ze niet moeilijk doen (ook al is dat misschien zijn nieuwe porsche/bankstel/vishengel-potje), terwijl 8100 misschien te krap is.

1/3. Meer is niet beter. Als je oom aangeeft alles te betalen, zal hij waarschijnlijk ruim voldoende hebben om te laten zien. Meer spaarrekeningen zijn dan niet nodig, en misschien juist verwarrend/verdacht. Eigen spaarrekeningen meenemen kan, maar waarschijnlijk niet nodig. Een loonstrookje bewijst niet zoveel.

2. Ik wist niet van dat document, maar dat kan. Anders kun je gewoon zelf een brief opstellen met iets als:
"To whomever it may concern,
We give permission for our son [name lastname](dob: 01-01-XXXX) to travel with his uncle [name lastname] for a trip to New York, USA, from XX-XX-XXXX to XX-XX-XXXX"
uitgeprint met naam en handtekening van je beide ouders eronder. Hoeft niet lang of ingewikkeld te zijn, zolang maar duidelijk is dat je ouders/guardians toestemming geven.

In Brussel kun je in het Engels of in de officiële talen van België interviewen. Dus ook in het NLs. Vaak geef je van te voren aan in welke taal je geïnterviewd wil worden. Meestal interviewen mensen van hetzelfde gezin samen (zeker gezien jouw minderjarigheid). Het kan zijn dat jullie apart worden genomen voor vragen/controle, maar het gaat om een toeristen interview dus het zal wel meevallen allemaal. Interviews zijn meestal nog geen vijf minuten totaal, je hebt of alle informatie die ze willen, of niet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer