Vraag over B2 Visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Daniën
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022, 19:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Vraag over B2 Visum

Bericht door Daniën »

Hallo allemaal,

Per 1 september dit jaar gaat mijn vriendin naar New York waar zij een jaar gaat werken en wonen als leerkracht Nederlands. Ik ga voor 3 maanden op een ESTA met haar mee en heb een afspraak gemaakt bij de ambassade voor een B2 visum. Voor die afspraak vlieg ik dan terug naar Nederlamd
Een B2 visum is een toeristenvisum waarbij ik niet mag werken in de VS.

Hier dus mijn vraag. Ik kan nergens kan vinden of ik met een B2 visum vanuit de VS wel mag werken voor mijn Nederlandse werkgever.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door mtl »

Werken mag dus niet, ook niet vanuit de VS voor je Nederlandse werkgever. Dat wordt gewoon gezien als werken.
En een Esta is 90 dagen geldig, niet 3 maanden.
Daniën
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022, 19:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Daniën »

Dank voor je snelle en duidelijke antwoord
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Hockey »

Waarom ga je mee op esta én maak je een afspraak voor het B2 visum?
Daniën
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022, 19:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Daniën »

Omdat ik pas op 1 december een afspraak bij de ambassade kon maken. Dat was de eerst mogelijke datum
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Nagini »

Officieel mag werken in de VS niet op een B2 visum. De wetten dateren meestal helaas van voor het internet, en houden dus geen rekening met remote werken. In de praktijk zal natuurlijk niet iedereen die een werk-email verstuurt vanuit de VS een 10-year ban krijgen. Maar 6 maanden fulltime remote werken is een ander verhaal.

Houd er rekening mee dat je voor een B2 moet bewijzen dat je jezelf kunt onderhouden tijdens je bezoek. Als je daarvoor je salaris van je baan nodig hebt, zullen er zeker vragen komen over hoe je denkt door te werken vanuit de VS (uitleggen dat je gewoon doorwerkt zou hier een afwijzing kunnen betekenen). Deze vraag kun je eventueel ook krijgen bij immigrations als je op je ESTA reist, zeker als je langere periodes in de VS wilt blijven. Een goedgevulde spaarrekening of iets anders is dan nodig.

Ook een waarschuwing: als je wordt afgewezen voor je B2 kun je daarna niet meer op een ESTA reizen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door roelb »

Een B1 visum is hier eigenlijk niet voor bedoeld. De kans is dan ook dat die wordt afgewezen. En zelfs als het wordt goedgekeurd is het nog maar de vraag of je met "op en neer vliegen" wegkomt. Je mag immers ook met een B1/B2 visum maar 180 dagen achter elkaar in de US zijn, en als jij net 90 dagen bent gebleven onder het VWP is de kans groot dat je de tweede keer ook maar voor 90 dagen wordt toegelaten.

Wat voor visum heeft jouw wederhelft voor deze werkzaamheden? Is dat een H1-B of H2-B?

In dat geval is het wellicht verstandiger om te trouwen. Beetje zakelijk, maar je kunt natuurlijk gewoon volgende week maandagochtend even naar de balie van je gemeente toe. Daarna kun je dan een aanvraag voor een H4 visum, op basis van die H1-B of H2-B van je partner. Daarmee mag je gewoon mee met haar, als dependent, waarbij zij dan wel moet aantonen voldoende middelen te hebben om jou te onderhouden. En je kunt gewoon gedurende die hele periode blijven. Wordt de H1/2-B verlengd (zou zomaar kunnen gebeuren als e.e.a. bevalt) dan kan ook de H-4 verlengd worden, terwijl je in de US bent.

De vraag is alleen of je dit qua doorlooptijd nog gaat halen.
Daniën
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022, 19:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Daniën »

Dank voor jullie antwoorden. Mijn vriendin gaat als leerkracht Nederlands aan de slag in New York en reist op een Q visum. Een meereis visum voor mij met dit type visum is dus niet mogelijk.
Financieel zitten we wel goed en hebben genoeg financiele middelen om daar een jaar te kunnen leven, zelfs als ik niet zou mogen werken. Maar goed. Werken bij mijn Nederlandse werkgever in de US is voor mij wel wensenlijk.

Ik heb mijn vraag trouwens ook gesteld op

https://visaservicedesk.com/

En kreeg onderstaand antwoord

Goedemiddag,

U kunt inderdaad werken op dat visumtype voor het Nederlandse bedrijf. U mag geen betaald werk doen in de VS voor een Amerikaans bedrijf.

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door hemmie »

Kunnen ze je ook een link geven waar dit staat op een officiele website van de amerikaanse overheid? Dit is een grijs gebied, ik heb nooit zwart op wit kunnen vinden dat dit mag, dus ik vind het nogal wat als zo'n bedrijf dat zo beweert.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Nagini »

Het probleem is dat de wetten zo oud zijn dat het open is voor interpretatie. Sommigen zullen remote werken voor een Nederlandse werkgever zien als werken in Nederland. Voor anderen is juist het land waar je fysiek bent doorslaggevend. Is er een manier waarop de VS er achter zou kunnen komen of je vanuit de VS op een toeristenvisum voor je Nederlandse werkgever werkt? Niet echt, tenzij je het zelf toegeeft aan een medewerker van de Amerikaanse immigratie (bij binnenkomst op ESTA of tijdens het visuminterview). Gaan ze het controleren? Nee, en wat er aan overzicht is is zo lek als een mandje.

Blijft erbij dat je kunt worden afgewezen op het interview of kunt worden teruggestuurt tijdens de immigrations check als je toegeeft werkzaamheden te blijven uitvoeren... Zorg er verder voor dat het tijdens je B-visum interview duidelijk is waarom je weer terug naar NL zou gaan. Met een vriendin in NY, en het wel of niet genoemde remote werk kan het lijken alsof je van plan bent met haar mee te emigreren zonder daarvoor een visum te hebben.
Daniën
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022, 19:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Daniën »

Haar visum is maar geldig voor een jaar. Ze werkt tot juni en dan willen we een campertrip doen van een maand en gaan daarna terug naar Nederland. Ze heeft een schriftelijke terugkeer garantie van de schoolstichting waar ze nu voor werkt in Nederland. Mijn werkgever kan zoiets ook verstrekken.
Ik zou wel bij haar gaan wonen en New York en onze toeristische doelen zijn plekken in en om New York verkennen.
We willen maximaal een jaar in de VS verblijven en hebben geen intentie om langer te blijven.
We hebben sterke en aantoonbare banden met familie en vrienden in Nederland. Na dit avontuur gaan we in ons huurhuis wonen (die we aanhouden terwijl we in New York zijn).

Behalve het thuiswerkverhaal hoop ik hiermee een sterke case te hebben voor een toeristenvisum. Ook omdat ik kan financieel kan aantonen dat ik dit jaar kan bekostigen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Marcopstal »

Een visumprocedure houd altijd risico's in. Je zet iets verkeerd of ze interpreteren iets verkeerd en je hebt een "no".
Weet dat als je visum geweigerd wordt je ESTA ook niet meer geldig is en het er eigenlijk op neerkomt dat je niet meer naar de VS kan.
Het aantonen van een band met je land en de zekerheid dat je effectief terug gaat keren is niet zo eenvoudig.

Vraag is dus of je dit risico echt wil lopen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door roelb »

Je kunt sowieso niet het hele jaar blijven. Als je een B1/B2 visum krijgt dan is dat formeel wel toegestaan, maar wat jij wil gaan doen valt eigenlijk niet onder het doel van dit visum - je gaat namelijk niet voor een "bezoek", maar je gaat er echt wonen. Als je dat verhaal vertelt is het risico dat het wordt afgewezen heel erg groot.

Stel dat je het toch krijgt, dan kun je nog steeds aan de grens geweigerd worden bij een tweede of derde bezoek als je maar een paar dagen buiten de US bent geweest.

Je zult er m.i. dus rekening mee moeten houden dat je tussen de verschillende verblijven gedurende langere tijd in Nederland zal moeten zijn - minimaal toch wel 1 maand voordat je weer terugvliegt. Doe je dat niet, dan wordt het risico dat je geweigerd wordt steeds groter.

Ik zou duidelijk aangeven dat je partner een jaar onder het cultural exchange program gaat doceren in de US, en dat je haar regelmatiger c.q. langer wilt bezoeken dan mogelijk is onder het VWP. Let ook op de terminologie: je gaat haar /bezoeken/, je gaat niet zelf daar /wonen/. Je kunt aangeven dat de plannen die jullie nu gemaakt hebben, waaronder ook deels toeristische doeleinden, in de knoop komen met de limieten onder het VWP, waaronder de 90 dagen per bezoek maar ook de ongeschreven rolling-limit van maximaal 180 dagen/jaar.

Je zou bijvoorbeeld een planning kunnen maken van data waarop je wilt gaan voor bezoek en wanneer je dan terugvliegt. Waarbij er dan een periode inzit die net iets langer is dan 90 dagen en waarbij je ook boven die rolling-limit van 180 dagen uitkomt.

Geef daarin ook aan hoe het zit met je werk. Ik zou iig niet aangeven dat je van plan bent om in de US actief te gaan doorwerken voor je NL werkgever. Maak goede afspraken met je werkgever, het moet op papier echt kloppen. Dus bijvoorbeeld drie maanden vrij gevolgd door telkens weer een paar weken in Nederland. Met zo'n verhaal, concrete afspraken met je werkgever (die ook hetzelfde verteld als ze hem/haar zouden bellen) en een planning die dit ondersteunt wordt het al makkelijker voor de immigratiemedewerker om je visum te verstrekken. Dan weet hij immers dat je (a) niet gaat werken in de US, (b) je geen risico vormt voor overstay en (c) je echt een B1/B2 nodig hebt en niet onder het VWP kunt reizen.
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Kath90 »

hemmie schreef:
26 mei 2022, 13:45
Kunnen ze je ook een link geven waar dit staat op een officiele website van de amerikaanse overheid? Dit is een grijs gebied, ik heb nooit zwart op wit kunnen vinden dat dit mag, dus ik vind het nogal wat als zo'n bedrijf dat zo beweert.
Ik heb van de week de vraag gesteld of het mogelijk is om remote voor ING NL te werken vanuit Amerika een paar weken aansluitend aan mijn vakantie. Ik kreeg dit antwoord.

September 28, 2022

Thank you for contacting the U.S. Customs and Border Protection (CBP) Information Center.

You can work remotely for the Dutch bank while visiting the US with the Visa Waiver Program. You do not need any special documents.

For International Visitors
https://www.cbp.gov/travel/international-visitors

Visa Waiver Program
https://www.cbp.gov/travel/internationa ... er-program.

Thank you again for contacting our office.

Regards,

Mark
CBP Information Center.

Dit is via de helpdesk van de Customs and Border Protection officiele website.


Wellicht helpt dit mensen met soortgelijke vraagstukken, het ging hier wel enkel om een paar weken.
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door USInsider »

Ik zie de vraag nu pas. Jaren geleden - toen ik hier nog meeschreef - heb ik voor issues zoals deze de kantoren van onze afgevaardigden in Congress ingeschakeld.
Er was destijds een echtpaar dat op H-1B/H-4 vertrok. De vrouw had in Ned. een bedrijfje, maakte reclame illustraties enz. Kon ze doorgaan daarmee in de US ? In een verleden dus niet want toen was zo ongeveer alles verboden.

Het was een medewerker van Congressman Nunes (nee, niet zijn koe) die me hielp. Het duurde enige tijd want er was een heen-en-weer tussen de Central Valley, Nunes kantoor in Washington, DHS, USCIS, CPB, Dep. of Labor, enz.

Het bleek dat tijden veranderen, vooral door Internet en digitale media. Dus kwam het antwoord:
Ja, ze kan haar bedrijfje voortzetten in de US. Maar haar "digitale aanwezigheid" moet volkomen in Ned. zijn. Dus alleen voor niet-US opdrachtgevers werken, niet inspiratie halen uit US landschappen en steden. Bankrekening op naam van haar bedrijf, in Ned., en de opdrachtgevers moeten in Ned. betalen.

Volgende vraag: hoe moet dat belastingtechnisch als je in een community property state woont ? Maar dat was een brug te ver. Ze vonden dat ze al moeite genoeg hadden gedaan.

Voor vraagsteller kan deze issue omzeilen door alles in Ned. te houden. Als ik hem was zou ik langere periodes gaan, duidelijk als vakantie aangemerkt.
Renee86
Amerikafan
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mar 2022, 16:57

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Renee86 »

Kath90 schreef:
28 sep 2022, 22:40
hemmie schreef:
26 mei 2022, 13:45
Kunnen ze je ook een link geven waar dit staat op een officiele website van de amerikaanse overheid? Dit is een grijs gebied, ik heb nooit zwart op wit kunnen vinden dat dit mag, dus ik vind het nogal wat als zo'n bedrijf dat zo beweert.
Ik heb van de week de vraag gesteld of het mogelijk is om remote voor ING NL te werken vanuit Amerika een paar weken aansluitend aan mijn vakantie. Ik kreeg dit antwoord.

September 28, 2022

Thank you for contacting the U.S. Customs and Border Protection (CBP) Information Center.

You can work remotely for the Dutch bank while visiting the US with the Visa Waiver Program. You do not need any special documents.

For International Visitors
https://www.cbp.gov/travel/international-visitors

Visa Waiver Program
https://www.cbp.gov/travel/internationa ... er-program.

Thank you again for contacting our office.

Regards,

Mark
CBP Information Center.

Dit is via de helpdesk van de Customs and Border Protection officiele website.


Wellicht helpt dit mensen met soortgelijke vraagstukken, het ging hier wel enkel om een paar weken.
Dus je mag wel voor NL bedrijf blijven werken met een B2 visum? Hoe zit dit als je freelancer bent en voor NL klanten werkt? Ik zou wel willen weten of dit ergens online te vinden is.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door mtl »

Nee dat mag eigenlijk niet. Werken is gewoon werken. Maar zoals altijd is het een grijs gebied.
Vdub
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 sep 2017, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Vdub »

Volgens mij kan dat gewoon hoor, je mag niet werken in Amerika voor een Amerikaanse werkgever om geld te verdienen maar je mag gerust je Nederlandse werk doen op afstand, je wordt immers gewoon betaald door je Nederlandse werkgever/klanten. Het is wel even de vraag hoe het gaat met eerst de ESTA en dan het andere visum.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Disney-Golf »

Vdub schreef:
26 mar 2023, 21:08
Volgens mij kan dat gewoon hoor…
Volgens jou… Volgens de U.S.C.I.S. zeer zeker niet!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraag over B2 Visum

Bericht door Pete.Z »

De TS is ondertussen al daar, vraag van Mei vorig jaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer