Lange wachttijden voor visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Lange wachttijden voor visum

Bericht door Joostw »

Hoi iedereen,

Een tijdje terug heb ik een reis geboekt naar Amerika in oktober 2022. Deze week zijn we bezig om een visum aan te vragen omdat we niet in aanmerking komen voor een ESTA. We hebben een afspraak gemaakt voor een B2 visum, de eerst volgende mogelijkheid is in juni 2023! Hoe kan het zo vol zitten? En is er een mogelijkheid om vóór mijn reis een afspraak te maken?

Groetjes,
Joost
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Hockey »

Waarom komen jullie niet in aanmerking voor reizen op Esta?
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Joostw »

Hockey schreef:
07 mei 2022, 00:44
Waarom komen jullie niet in aanmerking voor reizen op Esta?
Na 2011 in Iran geweest voor vakantie, verder heeft niemand in mijn familie een Iraanse afkomst en ben ik zelf ook volledig Nederlands
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door babarage »

In Amsterdam zijn de wachttijden enorm opgelopen door Corona. Je kunt proberen een afspraak te maken in Duitsland, Frankfurt lijkt beste optie met wachttijd van iets meer dan twee maanden.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Joostw »

babarage schreef:
07 mei 2022, 11:05
In Amsterdam zijn de wachttijden enorm opgelopen door Corona. Je kunt proberen een afspraak te maken in Duitsland, Frankfurt lijkt beste optie met wachttijd van iets meer dan twee maanden.
Hoe kan ik mijn afspraak verzetten naar een andere locatie? Of moet ik de huidige annuleren en een nieuwe aanvragen met als locatie Frankfurt? Kan/mag dat ook als Nederlander bij een Duits consulaat voor Amerika?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, dat kan. Lees eens wat andere topics hier voor ervaringen of gebruik Frankfurt in de zoekfunctie (en dan ook even het juiste forum aanklikken).
Brussel is wellicht ook een mogelijkheid.

Marianne
Joostw
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2022, 23:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Joostw »

Zou u instructies kunnen geven hoe je het consulaat veranderd zonder nog een keer $160 te betalen? Ik durf niet zelf op willekeurige knoppen te drukken.
Laatst gewijzigd door markro op 11 mei 2022, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Nagini »

@Joostw
De kosten van 160$ zijn voor het verwerken van de DS160, niet voor het aanvragen van het interview. Deze kosten hoef je dus niet nog een keer te betalen. Op de FAQ van sommige embassies vind je de volgende instrucies:
If you wish to change your interview location, a new form DS-160 is not required. The Embassy or Consulate at which you actually apply can access your form using the barcode on your DS-160 confirmation page, which you must bring to the visa interview. However, accessing a DS-160 submitted to a different location requires extra time, so you may encounter significant delays if you appear for an interview with a DS-160 submitted to a different location. Unfortunately, we are unable to predict the duration of these delays.

Je moet dus niet nog een keer een DS160invullen, maar direct een interview boeken, waarbij je de confirmation page van je oude DS160 meeneemt naar het interview. Die zin over 'delays' is vooral voor de ambassade om zich in te dekken, er worden geen problemen gemeld van mensen die naar andere Europese ambassades/consulaten zijn uitgeweken. Hoe je een interview boekt verschilt per ambassade/consulaat; kijk op de website van het land van keuze voor instructies. Als je bijvoorbeeld Frankfurt probeert, kom je via UStraveldocs.com op deze site: https://cgifederal.secure.force.com/?la ... ry=Germany.
MariavV
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2023, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door MariavV »

@Joostw - is het nog gelukt om eerder een visum te krijgen? Ik zit in hetzelfde schuitje - ben ook naar Iran geweest en heb net mijn aanvraag gedaan omdat ik in juni dit jaar naar de VS wilde, maar kan niet bij het consulaat terecht voor januari 2024. Ik heb het in Brussel geprobeerd omdat de wachttijden daar officieel korter zouden zijn dan in Amsterdam, maar dan word je blijkbaar afgestraft omdat je de aanvraag niet doet in het land waar je woont. Ik vraag me af of dat in Frankfurt hetzelfde is. Ik zou een update erg waarderen! Alvast bedankt:)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door mtl »

Er zijn hier verhalen van mensen die zonder problemen in Frankfurt terecht konden.
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door marucha »

Hi,

Ik dacht het zelfde probleem te hebben maar viel heel erg mee. Ik heb mijn gesprek vorige week ingepland en had hem deze week al. Voor Amsterdam vallen er continu plekjes open. Zou dus goed moeten lukken.
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door marucha »

Refresh de pagina voor Amsterdam vaak en als je eenmaal $160 betaald hebt krijg je een agendaatje te zien waar continu nieuwe plekken bijkomen. Nogmaals, het ging heel makkelijk en kon binnen Een week een afspraak maken.
Viroyvind
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2023, 23:52
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Viroyvind »

Hoi, je moet gewoon steeds de pagina refreshen. Ik had afgelopen maandag een afspraak voor donderdag kunnen boeken. En het ging allemaal zo snel en kreeg na mijn interview meteen te horen dat ik mijn visum kreeg.
Suisse
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2023, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Suisse »

Dank voor de helpende info. Zijn er nog andere spoed opties bij jullie bekend? Gisteren is mijn ESTA afgewezen, terwijl ik 25 februari zou moeten vertrekken naar California. Was me niet bewust van het feit dat een vakantie in Iran (2018) dit belemmert!!!! Heb zojuist de visumaanvraag verstuurd en de eerstvolgende afspraak is 1 maart (toch maar geboekt). Die wil ik graag vervroegen naar deze week. Iemand suggesties? Of ervaring met telefonisch een afspraak maken? Veel dank voor het meedenken!!!!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door mtl »

Zie de posting boven je.
marucha
Amerika-ontdekker
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2022, 12:41
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door marucha »

Yep. Elke dag kijken en meerdere malen refreshen. Waarschijnlijk komt er dan, net als bij ons, vanzelf een eerdere, en met een beetje geluk, nog voor deze week een afspraak vrij. :D

Succes!
Suisse
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2023, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Suisse »

Echt bijzonder! Komt er net een plek vrij deze week!! Thanksss!
TravelTony
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2023, 17:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door TravelTony »

Hoi allemaal,

Ik zit met precies hetzelfde probleem. We hebben al tickets voor vakantie eind juli naar familie in de VS en omdat ik in 2016 en 2017 in Iran even was voor vrijwilligerswerk met wilde dieren krijg ik nu de verplichting een visum aan te vragen. De eerstvolgende datum voor n afspraak op de ambassade is 14 februari 2024...

Ik heb al betaald voor de visum, die 160 dollar en ververs telkens de pagina, sinds n week een x of 5 per dag, maar er verandert niets of enkel in februari dat er meer data vrijkomen. Dit topic is vrij recent zie ik, nog mensen die nu met hetzelfde probleem kampen en een oplossing weten? Las dat een afspraak in Frankfurt zou kunnen, zijn daar daadwerkelijk ervaringen mee?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door Nagini »

@TravelTony Je bent niet de enige met dit probleem: viewtopic.php?f=13&t=79204 . In het verleden lukte het de meeste mensen om een afspraak eerder in te plannen door het systeem te verversen. Maar bijzonder dat jullie allebei geen eerdere datum dan Februari kunnen vinden. Misschien hebben ze een aantal maanden niet open staan voor afspraken vanwege drukte/personeelsproblemen/wie weet? Helaas betekend dat ook dat het ook lastig is contact met ze te krijgen, bijvoorbeeld over het overzetten van je afspraak.
Als ik zou uitwijken zou ik eerst Brussel kiezen. Makkelijker dan Frankfurt omdat je geen vertalingen van documenten nodig hebt want Nederlands is in zowel AMS als BRU een officiele taal, en Frankfurt verwerkt op dit moment waarschijnlijk veel aanvragen uit Oekraine. Maar appeltjes gaf aan dat je dan eerst nogmaals moet betalen, en dat kan een domper zijn. Persoonlijk zou ik het doen, nogmaals 160 is op een US trip meestal peanuts. Op https://travel.state.gov/content/travel ... times.html kun je de wachttijden voor een B1/B2 visum vinden (enkel een indicatie, milage may vary), en daar staat voor AMS nu 85 dagen, BRU 1 dag en FRA 37 dagen. Voor London en Parijs zijn de genoemde wachttijden langer dan in A'dam, om nog maar eens een paar opties weg te strepen.
TravelTony
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2023, 17:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Lange wachttijden voor visum

Bericht door TravelTony »

@Nagini Dank voor de vlotte reactie. Ik ga dan niet langer wachten en mijn pijlen op de ambassade in Brussel richten. Vooralsnog lukt het mij niet op de website daar om een afspraak te maken. Ik kan er gewoon met dezelfde username en pw inloggen, maar kom dan op een pagina die enkel uitleg geeft over hoe het proces werkt en kan niet de optie vinden om een afspraak in te plannen.

Ik ga ze morgen maar even bellen dan, hopelijk kunnen ze me verder helpen. Wat ik uit eerdere topics begrijp is dat tijdens covid ze niet-Belgen liever niet hielpen, hopelijk nu weer wel. En inderdaad, als die 160 dollar nog eens betaald moet worden vanwege een bureaucratische complexiteit dan is dat peanuts op de reis naar de VS.

Ik zal als ik vorderingen maak daar even over berichten hier, misschien heeft een ander daar ook nog wat aan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer