Twee jaar thuisblijfregeling?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
sjeffie
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2021, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Twee jaar thuisblijfregeling?

Bericht door sjeffie »

Dag iedereen,

Ik vind dit een beetje een lastige vraag, maar wellicht heeft iemand reeds eerder ervaring met dit probleem.
Momenteel ben ik in de Verenigde Staten via een J-1 visum. In oktober verloopt deze. Ze willen mijn fellowship hier bij de universiteit met nog een jaar verlengen. Geen probleem zeggen ze: zo gepiept met een DS2019 verlenging. Echter, hoewel de DS2019 is verlengd en ik in dit land mag blijven, kan ik het land niet verlaten, want mijn J-1 visum zal op dat moment verlopen zijn. Je kan uiteraard een nieuwe J-1 visum vragen in NL. Maar, hoe zit het met die twee jaar thuisblijfregeling, oftewel de two-year home residency requirement? Gaat die op dat moment in ondanks een DS2019 verlenging? Of pas als je DS2019 ook is verlopen?

Een tweede vraag: zijn er succesverhalen van mensen die een J1 eventueel in ander visum hebben weten om te zetten? Want er is een mogelijkheid dat ik een baan aan de universiteit aangeboden krijg.

Alvorens dank!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Twee jaar thuisblijfregeling?

Bericht door Willem1 »

Hier (link) staat wat uitleg over de HRR. Kijk ook naar de FAQs. Een nieuwe J1 aanvragen moet gewoon kunnen - ook al zou de HRR van toepassing zijn.

Als de HRR van toepassing is, dan kun je proberen om een waiver aan te vragen. Naar wat ik er destijds van begreep, is de kans dat je als NLer een waiver krijgt vrij groot.

Maar: check ook of de HRR wel echt geldt voor jou. In het J-visum in mijn paspoort stond in rode inkt: "Home residency requirement does not apply", of woorden van gelijke strekking. Nu schijnt zelfs zo'n markering niet altijd correct te zijn - maar goed. Ik heb mijn status kunnen wijzigen - zonder een advisory opinion of een waiver aan te vragen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer