B2 visum / D160 vragen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
JCCL
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2022, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 3

B2 visum / D160 vragen

Bericht door JCCL »

Beste iedereen, ik loop helaas ook tegen de lange wachttijden van de Amerikaanse ambassade aan. Ik heb een reis geboekt waarbij ik in November een stop-over heb in de VS, en daarnaast hoopte ik in September naar NYC te gaan. Ben er echter achter gekomen dat ik niet meer via de ESTA route de VS in mag, aangezien ik ooit van de landen heb bezocht die op de 'verboden lijst' staan, en dus het B2 visum aan moet vragen (helaas!).

Ik heb een paar vragen over het aanmelden voor een B2visum en het bijbehorende D160 formulier. Voornamelijk het proces is mij nog wat onduidelijk;
1. Ik heb een D160 ingevuld, waarbij ik moest opgegeven voor welke ambassade. Heb daar 'Amsterdam' ingevuld omdat dit mij het meest logisch leek. Ik wil nu allicht proberen of ik sneller in Brussel aan de beurt kan komen voor een interview - moet ik daar een geheel nieuw D160 formulier voor invullen?
2. Ik ga over ruim een maand van baan wisselen... Klopt mijn gedachte dat ik hiervoor ook een nieuw D160 formulier zou voor moeten invullen, om te zorgen dat de 'current employer' sectie up-to-date is?
3. Zowel relevant voor vraag 2 & 3, is het "vreemd" om meerdere DS-160 formulier aanvragen open te hebben staan?
3. Wat is typisch het proces nadat je een interview hebt kunnen inroosteren? Je neemt al je documenten (paspoort, DS160 formulier, support documenten) mee naar de ambassade voor het gesprek, je hebt het gesprek, en dan... Hoe lang duurt het ongeveer vanaf gesprek dat je een visum zou kunnen bemachtigen? Indien ik een interview in Brussel kan bemachtigen, moet ik dan voor ophalen van visum ook weer naar Brussel, of is het 1x op en neer voor het interview?

Alvast heel erg bedankt - baal er echt enorm van dat ik via deze procedure moet, elke vorm van antwoorden/advies op bovenstaande wordt enorm gewaardeerd!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: B2 visum / D160 vragen

Bericht door Nagini »

1: In principe niet. Op de FAQ van de overheid staat: "If you wish to change your interview location, a new form DS-160 is not required. The Embassy or Consulate at which you actually apply can access your form using the barcode on your DS-160 confirmation page, which you must bring to the visa interview. However, accessing a DS-160 submitted to a different location requires extra time, so you may encounter significant delays if you appear for an interview with a DS-160 submitted to a different location. Unfortunately, we are unable to predict the duration of these delays." bron: https://vn.usembassy.gov/visas/nonimmig ... ant-visas/. Er zijn wat mensen op het forum die recent geswitched zijn, misschien hebben die ervaring.

2. Update bij het interview, als dat relevant blijkt. Zorg ervoor dat de DS160 correct is bij het indienen.
3. Geen ervaring mee. Ik weet dat het wel gebeurt als je verschillende visas tegelijk aanvraagt (bijvoorbeeld als je de DV lotery wint terwijl je ook met een ander visum bezig bent, of zowel een B2 als een J of F visum). Waarschijnlijk geen probleem, maar probeer het te voorkomen als dat kan.
4. Meestal heb je je paspoort binnen een paar werkdagen weer terug, mits je wordt goedgekeurd tijdens je interview natuurlijk. Per ambassade verschilt hoe je je paspoort terugkrijgt, in europa meestal via de post. Vanuit Belgie kan je paspoort wel een dag of twee langer onderweg zijn dan vanuit Amsterdam. Als je niet wordt goedgekeurt is het natuurlijk sowieso een ander verhaal.
JCCL
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2022, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: B2 visum / D160 vragen

Bericht door JCCL »

Hi Nagini,

Ten eerste enorm bedankt voor je snelle antwoord - heeft me enigszins gerustgesteld :) Heb via het online platform een afspraak in Brussel voor mid-Augustus kunnen bemachtigen (het beste wat ik in Amsterdam kon vinden was Dec 2022/Januari 2023)!

M.b.t. vraag twee over het wisselen van werkgever; even om te zorgen dat ik het goed begrijp - met "update bij het interview" bedoel je tijdens het gesprek mondeling toelichten dat ik van werkgever ben veranderd, correct? Want het DS-160 formulier updaten kan niet meer dacht ik.

In ieder geval, dank, ik zal over een aantal maanden laten weten hoe het mij vergaan is!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: B2 visum / D160 vragen

Bericht door Nagini »

Hey JCCL, fijn dat ik kon helpen! Met 'update bij het interview' bedoel ik inderdaad dat je dat mondeling aangeeft op het interview, meestal 'mits dat ter sprake komt'. Als je er geen vragen over krijgt, hoef je het ook niet te vertellen (niet dat het een probleem zou zijn, maar meer dat je ze ook niet hoeft te vertellen wat je die ochtend voor ontbijt hebt gegeten. Het is dan blijkbaar niet relevant voor hun beslissing). Voor een B2 is je werksituatie eventueel relevant als je vragen krijgt over je banden met Nederland. Een vast contract of andere verantwoordelijkheden in Nederland onderbouwen dat je niet van plan bent illigaal in de VS te blijven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer