B2 visum aanvraag zonder interview

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Neandertaler
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2022, 17:25
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: B2 visum aanvraag zonder interview

Bericht door Neandertaler »

Hallo Valerie,

Ik ben geen expert, maar wil je vragen zeker beantwoorden gezien mijn recente ervaring. Zie hieronder de antwoorden op je vragen:

Antwoordt 1:
Die status veranderd niet tot dat het consulaat een beslissing maakt op je visum. Als je visum wordt verleend, dan krijg je je documenten terug. Dat zie je in je account en ze zullen je een email sturen. Ze kunnen je ook (net als bij mij) vragen voor een interview. Dan veranderd je status in "maak een afspraak''.

Wat je wel kunt doen is je status checken bij: https://ceac.state.gov/CEACStatTracker/Status.aspx

Ik ben er niet extra achter aangegaan. Heeft ook geen zin, callcenter medewerkers die kunnen niks voor je betekenen. Zij hebben ook geen zicht in wat er bij het consulaat ligt en gebeurd, die medewerkers zijn uberhaupt ook geen consulaatmedewerkers. Ze kunnen alleen afspraken voor je maken, annuleren of verzetten, en op het moment zijn er uberhaupt weinig tot geen afspraken mogelijk. Door hun te bellen schiet je dus niet veel op. Wat ze wel kunnen doen, is een verzoek voor het terugsturen van je paspoort (als je bijv. wilt gaan reizen) als het te lang duurt. Dan zie je dus af van je aanvraag en ben je dus je geld kwijt.

Antwoord 2:
In principe krijg je geen bericht of ze je paspoort in goede orde hebben ontvangen. Dus is het raden... Ik heb ook gelezen dat enkele hun paspoort zijn kwijtgeraakt door het op te sturen naar het consulaat. Gebeurd overigens niet vaak hoor, maar het komt wel eens voor. Je kan Mikropakket bellen, maar die zullen zeggen dat ze je paspoort de volgende dag verzonden hebben naar het consulaat. Ze kunnen je geen bevestiging sturen, of ze hebben het niet of willen dat niet doen.

Antwoord 3:
Theoretisch gezien, zou je paspoort dus 9 juni bezorgd moeten zijn bij het consulaat. Maximaal 4 weken voordat je aan de beurt komt (schatting). En dan krijg je een email met dat je paspoort verzonden wordt naar jou. Max. +- 5 weken zou ik zeggen, dan heb je je paspoort terug. Dus 15 juli.

Dus ja, je krijgt te horen dat ze je paspoort terugsturen. Dan kun je het binnen 1-2 dagen weer in handen hebben

Ik hoop dat dit eea helder maakt.
Vlinder72
Amerika-ontdekker
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 mei 2018, 08:35
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: B2 visum aanvraag zonder interview

Bericht door Vlinder72 »

Hoi valerie,

Als je het draadje kijkt over visa zonder interview zie je mijn relaas. Ik had alles opgestuurd naar micropakket op 4-6. Het was daar aangekomen op 7-6 en op 10-6 lag het bij het consulaat. Vandaag is het visum verstrekt. Gaat wel om j1 voor mijn dochter en niet b2.
Neandertaler
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2022, 17:25
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: B2 visum aanvraag zonder interview

Bericht door Neandertaler »

Geachte dames & heren,

Onlangs is mijn visum aanvraag goedgekeurd.

Helaas wel te laat. In Januari 2022 begonnen, Oktober 2022 Afgerond. 10 maanden

In augustus heb ik een interview gehad van 1 minuut. Ik legde de meneer uit dat ik een visum nodig had omdat ik een keer in Iran ben geweest. Meteen kreeg ik mijn tweede 221(G) overhandigd. Daarop was DS-5535 aangekruist en administratice processing.... Geen goed nieuws natuurlijk. Hij gaf ook mijn paspoort gewoon terug.

Bleek een formulier te zijn waar ze 15 jaar aan reis, werk en adreshistorie willen, en ze willen weten waar je overal een account hebt, zoals tiktok, twitter youtube etc. Verder ook alle emails, tel.nummers etc. Kortom je moet bloot.

Het is heel uiteenlopend, maar het vroegst nadat je je DS-5535 (formulier die bij muslim-ban is ingevoerd, in principe een religieus discriminatief formulier) hebt ingevuld, beslissen ze binnen 4-12 weken of je je visum krijgt. Ik las ook op internet horrorverhalen dat je na het opsturen van alle info, gewoon 3 jaar soms kan wachten...

Ik aarzelde best, want je geeft toch veel privacy weg. Ondanks dat je weet dat je niks verkeerd hebt gedaan in het verleden. Uiteindelijk toch ingevuld en opgestuurd. En ik mocht een week later mijn paspoort opsturen voor mijn visum...

Kortom, een hele drama... maar wel gelukt.

Ik zal verder hierover niet meer berichten, aangezien ik tot 2032 zoet ben. Daarna zien we wel weer...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B2 visum aanvraag zonder interview

Bericht door roelb »

Ik heb dit draadje eens teruggelezen. Een paar dingen vielen me op. Allereerst dat je alleen een B1 visum had, en niet een B1/B2, wat eigenlijk vrijwel standaard is. Maar goed, het kan, alleen was het verstandiger geweest om bij de initiele aanvraag van dat B1 visum direct te kiezen voor B1/B2.

Het tweede wat me opviel was dat je niet gewoon op dat B1 visum hebt gereist voor die connecties heen en terug. Dat is gewoon toegestaan.
Neandertaler
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 feb 2022, 17:25
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: B2 visum aanvraag zonder interview

Bericht door Neandertaler »

Hallo Roel,

Bedankt voor je berichtje.

Ik heb een B1-OCS (Outer Continental Shelf) in 2016 gekregen voor een job offshore in de Golf van Mexico. Dat was toen net voordat de muslim-ban in had getreden. Dus ik had ten tijde van mijn aanvraag geen behoefte aan een B2, ik kon immers ook op een ESTA reizen. Ik kwam er pas in januari-2022 achter dat ik niet meer naar de VS mocht reizen omdat ik in Iran was geweest na 2011. (ik volg amerikaanse regeltjes niet op de voet)

Dat ik met een B1 ook connecties mocht vliegen, wist ik niet. Kon ik ook nergens vinden op het internet, bovendien is de Amerikaanse website zo onduidelijk als het grammaticaal mogelijk is. Met alle hectiek rond vliegvelden wereldwijd, kwam dit ons ook beter uit. We hebben een directe vlucht geboekt. Onze oude vluchten werden geannuleerd, dus ook ellende voorkomen.

Nu hebben ze mij een B1/B2 visum gegeven. Dus dat lost vrijwel alles op. Ik hoop dat mijn berichten Amerikagangers helpen bij hun aanvraag.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer