Waarschuwing: quarantaineplicht en visumafspraak

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Waarschuwing: quarantaineplicht en visumafspraak

Bericht door grouch »

Ik wil graag een waarschuwing plaatsen voor mensen die vlak voor hun visumafspraak reizen. Het consulaat in Amsterdam houdt strengere regels aan dan de Nederlandse overheid om (naar zij zeggen) reizen te ontmoedigen en omdat ze niet willen controleren of iemand is gevaccineerd.

Als je in de laatste 10 dagen in een zeerhoogrisicogebied bent geweest mag je je afspraak niet bijwonen, ook als je volgens de Nederlandse regels niet in quarantaine hoeft. Dat geldt dus in het bijzonder voor mensen die vanuit de VS komen. Bij 'window 1' krijg je de vraag of je de afgelopen 10 dagen in Nederland bent gebleven, en als dan blijkt dat je in een zeerhoogrisicogebied bent geweest, word je weggestuurd en moet je een nieuwe afspraak maken. Ik heb meerdere mensen om deze reden weggestuurd zien worden. (En voor de volledigheid: liegen over je reishistorie moet je echt niet proberen.)

Op zich is het een hele duidelijke regel maar helaas wordt hij niet goed gecommuniceerd. Op de website van het consulaat staat niets over een quarantaineplicht. Een paar dagen voor je afspraak krijg je een e-mail met extra instructies waarin de quarantaineplicht wordt genoemd, maar daarin staat niet dat de Nederlandse uitzonderingen (zoals voor mensen die een boostervaccinatie hebben ontvangen) niet worden gehonoreerd. Bovendien ontvang je de e-mail waarschijnlijk te laat om je reisgedrag nog aan te passen.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, want het missen van een afspraak kan best grote gevolgen hebben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer