Paspoort met vorige visum niet meer in bezit; wat nu?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
dosa
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Paspoort met vorige visum niet meer in bezit; wat nu?

Bericht door dosa »

Ik ben bezig met het aanvragen van een J-1. Bij de documenten die ik naar de ambassade moet opsturen zit het volgende item: "Het paspoort dat de meest recent uitgegeven visa voor de Verenigde Staten bevat (indien van toepassing);". Ik heb in 2013 een J-1 gekregen, maar dat paspoort heb ik inmiddels niet meer! Dat heb ik ingeleverd toen ik mijn nieuwe ging ophalen... had geen idee dat ik hem zou moeten bewaren.

Wat nu? Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik heb trouwens nog wel een scan van het visum.
Laatst gewijzigd door markro op 11 feb 2022, 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel voor de duidelijkheid aangepast.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: paspoort met vorige visum?

Bericht door Nagini »

Ik neem aan dat het oude J-1 niet meer geldig/relevant is? Dan zal het waarschijnlijk 'niet van toepassing' zijn. Soms worden andere visums ongeldig verklaard als je een nieuw visum krijgt; bijvoorbeeld als je een DV immigratie-visum krijgt worden andere nog geldige toeristen-visums ongeldig verklaard (je hebt ze dan immers niet meer nodig). Dat ongeldig maken is vaak door middel van een stempel zoals 'CANCELLED without prejudice' over het visum in het paspoort, en dan hebben ze dus dat paspoort nodig (stel je hebt twee nationaliteiten).

Neem de scan voor de zekerheid mee (er zijn andere dingen met J-visums, zoals de '2 jaar regel' waardoor dat misschien nog interessant zou zijn), maar ik zou me vooral geen zorgen maken.
dosa
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Paspoort met vorige visum niet meer in bezit; wat nu?

Bericht door dosa »

Dank voor je reactie! Je hebt gelijk. Ik belde het consulaat met een paar vragen en heb ook even gecheckt hoe dit nu zat. De medewerker zei dat het heel begrijpelijk is dat ik het oude paspoort niet meer in mijn bezit heb. Ze raadde me aan om wel de scan mee te sturen zodat ik toch kan laten zien dat ik dat visum ooit had. Dat visum is trouwens inderdaad al een hele tijd niet meer geldig. Fijn dat het allemaal ook weer niet zó precies hoeft.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Paspoort met vorige visum niet meer in bezit; wat nu?

Bericht door Ruud2004 »

Ik begrijp uit je verhaal dat het USA visum in je verlopen paspoort ook niet meer geldig was, dan is het vreemd van de Amerikanen om hiernaar te vragen. Na het intikken van je persoonsgegevens hebben ze immers al je gegevens voor hun neus, ook de gegevens van eerder afgegeven visa, ESTA etc.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Paspoort met vorige visum niet meer in bezit; wat nu?

Bericht door Big Al »

Even terzijde: ik zou oude paspoorten zoveel mogelijk bewaren.

Zo moet je voor bepaalde antecendentenonderzoeken precies aangeven wanneer je in het buitenland bent geweest. Handig als je de oude paspoorten nog heb. Al werkt dat nu wellicht niet meer: ik heb op mijn laatste inreis naar de VS mijn paspoort niet eens uit m'n tas hoeven halen. Alles ging digitaal met biometriek.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer