Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Props
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Props »

@Redvine, goed om te horen dat jij het ook zo hebt geïnterpreteerd. Denk dat het idd slim is om gewoon alle documenten mee te nemen die die keuze onderbouwen. Ik denk om eerlijk te zijn dat de application ook anders behandeld wordt als je zegt dat een eerdere aanvraag refused is. Ook niet wat je wil. Ben echt blij dat jij vandaag gaat, haha. Erg fijn als je even wil laten weten hoe het ging!

@grouch, ik zou gek worden zonder devices. Mijn vriend was in Berlijn en daar had iemand er een handeltje van gemaakt om mensen hun spullen te bewaren voor 5 euro :lol: En in het ergste geval kun je naar een winkeltje of restaurant in de buurt gaan en hem daar achter de bar leggen.
Laatst gewijzigd door Props op 10 feb 2022, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
DennisNL
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 dec 2021, 11:29

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door DennisNL »

Succes met de interviews allemaal!

Mijn papieren zijn zojuist binnengekomen op ons kantoor in Washington DC en ik ben daar volgende week, dus kan dan ook een afspraak inplannen.
dosa
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door dosa »

Bij het maken van een afspraak voor mijn J-1 kwam ik er vandaag achter dat ik in aanmerking kom voor een waiver. Heb in 2013 een J-1 gehad, en in 2014 en 2016 nog eens een ESTA. Ik was best opgelucht omdat de wachttijden voor afspraken zo lang zijn.

... maar na het lezen van al deze berichten ben ik minder gerust. Is er iemand bij wie het wel gelukt is om zonder afspraak een visum te krijgen?

Ik vond ook de instructies voor versturen best vaag. Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met het volgende document:

"Pagina met afspraakbevestiging, afgedrukt via deze website" – bedoelen ze daar dat koerier-formulier met de barcodes mee?

En begrijp ik goed dat ik een kopie van het DS-2019 en I-901 moet meesturen, en niet het origineel?

Goed, ik heb veel vragen. Ik ga het consulaat morgen ook even bellen, maar het leek me handig om ook even hier te vragen aangezien jullie deze ervaring al hebben gehad...

Succes allemaal!
Redvine
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 14:31

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Redvine »

Goed nieuws: ik kan vanaf volgende week dinsdag mijn visum ophalen!! Zenuwslopend moment geweest voor mij, omdat ik het gevoel had dat ze twijfelden aan de goedkeuring van mijn petitie. Ik heb namelijk O1 gekregen, maar heb inderdaad nog niet zo verschrikkelijk veel ervaring in mijn werkveld. Ik ben pas drie jaar geleden afgestudeerd, waarvan dus nu twee coronajaren waarin ik niet veel verder ben gekomen in mijn carrière. Ik heb wel tijdens mijn studie al het een en ander gedaan maar nooit iets dat betaald werd. Mijn interview duurde een dik kwartier en de officer moest vaker iets navragen bij een collega, wat mij natuurlijk nerveus maakte. Maar gelukkig is het goedgekeurd en kan ik nu drie jaar werken in New York 💪

Telefoon was geen probleem! Deze mocht zelfs gewoon mee naar binnen. Mijn smartwatch moest wel in een bakje, en ik zag dat andere mensen grotere tassen bij zich hadden die ook bij security achtergelaten moesten worden.

Ik kreeg direct aan het begin de vraag of ik een refused visum had. Daar heb ik op gezegd dat ik inderdaad op de DS-160 “nee” had geantwoord, maar dat ik twee dagen later de gele 221g kreeg met de mededeling erop dat het een denial is voor nu omdat ze eerst een interview willen. De officer liep meteen weg om een collega te halen en dit in het systeem te checken. En die zag dat ik eerst een waiver had in Amsterdam en dat die vervolgens was ingetrokken (weet nog steeds niet waarom). Ze zeiden dat dat geen probleem was en dat ze helemaal begrepen waarom ik hier mijn interview kwam doen! Sowieso is een “refusal under 221g” niet vaak echt een groot probleem , zeiden ze. Ze hoefden trouwens geen extra documenten te zien. Alleen mijn DS-160, afspraakbevestiging, en notice of action van de goedgekeurde petitie.

@dosa Ik weet dus ook 100% zeker dat ik eligible ben voor de waiver, maar het is altijd de beslissing van de officer die je aanvraag bekijkt of die waiver ingetrokken wordt, ook al is die eerder al gegeven. Als ik geweten had hoe onzeker het was, was ik direct naar Brussel gegaan en had ik het niet eens geprobeerd in Amsterdam. Als je twijfels hebt over wat je precies op moet sturen, kun je ze het beste bellen! Er waren trouwens meerdere Nederlanders daar vanochtend, dus ik denk niet dat ze daar raar van opkijken :)

Heel veel succes allemaal de komende tijd!
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door grouch »

dosa schreef:
10 feb 2022, 18:39
Bij het maken van een afspraak voor mijn J-1 kwam ik er vandaag achter dat ik in aanmerking kom voor een waiver. Heb in 2013 een J-1 gehad, en in 2014 en 2016 nog eens een ESTA. Ik was best opgelucht omdat de wachttijden voor afspraken zo lang zijn.
Als ik het goed begrijp moet je oude visum van hetzelfde type zijn (dus weer J-1) en mag die niet langer dan 48 maanden geleden verlopen zijn. Dus volgens mij kom je niet in aanmerking omdat je vorige J-1 al een jaar of 8 geleden is verlopen.

@Redvine bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Ik heb nu toch een afspraak in Amsterdam voor aankomende week, gewoon door het afsprakensysteem continu te verversen.
Laatst gewijzigd door grouch op 11 feb 2022, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Props
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Props »

@Redvine, fijn dat het allemaal gelukt is. Al klinkt het inderdaad wel best stressvol. Goed ook om te horen dat ze begripvol waren wat betreft de refused-situatie, pak van mijn hart!

@grouch, wow, lucky you! Had niet verwacht dat dat voor welk visum dan ook nog mogelijk was.
Redvine
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 14:31

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Redvine »

@grouch Wow, zo fijn dat je toch al snel in Amsterdam terecht kan! Veel succes volgende week!

De eligibility voor de interview waiver staat beschreven als: "Consular officers have discretion to waive the visa interview requirement for individual petition-based H-1, H-3, H-4, L, O, P, and Q applicants who were previously issued any type of visa, and who have never been refused a visa unless such refusal was overcome or waived, and who have no apparent ineligibility or potential ineligibility; or first-time individual petition-based H-1, H-3, H-4, L, O, P, and Q who are citizens or nationals of a country that participates in the Visa Waiver Program (VWP)" (quote vanuit de link in de eerste post). Dus @dosa zou inderdaad wel in aanmerking komen.
DennisNL
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 dec 2021, 11:29

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door DennisNL »

Update: ik ga in eerste instantie toch in Amsterdam mijn L-1A en L-2 voor de familie aanvragen. Kom in aanmerking voor een interview-waiver, maar volgens advocaat is de kans groot dat ik voor een L-1A o.b.v. blanket petition alsnog op gesprek moet komen. Heb via mijn werkgever een verklaring om een spoedafspraak aan te vragen. Nog niet zeker of dit zal worden gehonoreerd, maar zo niet, ga ik alsnog de Brussel-route volgen.
krissy98
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mar 2020, 12:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door krissy98 »

Props schreef:
07 feb 2022, 20:46
Ik heb mijn documenten inmiddels ook weer binnen, inclusief brief waarop inderdaad staat dat ik op interview moet komen. Ik vind dat refused ook heel naar, maar ik geloof dat administrative processing over het algemeen ook niet een status is die je graag wil krijgen (las op internet dat dat maanden kan duren).

Ik dacht zelf om misschien maar zoveel mogelijk documenten mee te nemen naar Brussel waaruit blijkt dat ik een interview waiver had gekregen in eerste instantie (ten onrechte) en die afwijsbrief waaruit blijkt dat ik wel gewoon op interview mag komen. Zoiets? Neem jij nog extra documenten mee?
Ik had inderdaad ook diezelfde brief gekregen. Maar wat ik me nu afvraag is als je de visa krijgt, en de status veranderd in ''approved'' moet je dan bij volgende esta's aangeven dat je visa ooit refused is? Of telt het dan niet meer als refusal, aangezien je status veranderd is? Het zou namelijk zonde zijn om nooit meer een ESTA te kunnen krijgen door iets buiten mijn schuld om.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Nagini »

De status 'refused' betekent niet altijd dat je een geweigerd visum hebt, dus ik denk niet dat je hoeft aan te geven dat je visum geweigerd is alleen als je visum op die status staat. Sommige consulaten gebruiken de 'refused' status in plaats van 'Administrative processing', in ieder geval voor DV visums (bijvoorbeeld Rusland in 2020 zetten alle cases die ze kregen standaard op refused terwijl ze extra background checks deden), en voor datzelfde visum gaan de visas soms op refused na de deadline van 30 September van het fiscale jaar. Voor echt 'refused' krijg je meestal een papiertje (voor DV 221g formulier, geloof ik?), maar ik heb minder ervaring met andere visums dus daar kan het proces anders zijn.
In het geval waar je alsnog op interview moet, is het eerder 'administrative processing in afwachting van meer informatie' dan 'wij vinden niet dat je dit visum moet krijgen'. Wat geweigerd wordt is je 'interview waiver', niet het visum zelf. Maar ja, weet zo'n consulaat natuurlijk veel als de regels steeds veranderen, het zijn ook maar mensen. Goed trouwens als mensen toch eerlijk zijn, zeker op het volgende interview. Maar als het bijvoorbeeld om een ESTA gaat zou ik zeker in dit geval niet aangeven dat er ooit een visum is geweigerd (mocht de VS dat anders zien, komt dat waarschijnlijk in het automatische proces naar voren).
krissy98
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mar 2020, 12:31
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door krissy98 »

Bedankt voor je reactie. Ik had geen interview afspraak kunnen maken, slechts toen ik m'n papieren heb opgestuurd kon ik pas een afspraak maken. Een vriendin van mij had precies hetzelfde, kon wekenlang geen afspraak maken totdat ze het opstuurde. Ook al was ik niet legible for mail-in visa. Mijn visa staat op status refused, maar ik las op internet dat er tegenwoordig geen administratieve processing meer zal staan maar enkel refused. Dus daar maak ik mijn geen zorgen om. Het consulaat mailde me ''Thank you for sending us your documents. Unfortunately, you do not qualify for our mailing-in system.Please schedule an appointment and bring the following documents:'' Dus die zeiden ook niet dat ik refused ben.

Ik heb een 221g formulier gekregen, hier op staat dat ik op interview moest komen. Maar er staat ook op ''Please be advised that for US visa pruposed, including esta, this decision constitutes a denial'' Dit vind ik nogal zorgelijk. Het zou raar zijn als ik niet meer op een ESTA naar Amerika kan in feite buiten mijn schuld om. Geen idee of ik dit dus in toekomstige Esta's aan moet geven ja of nee want op travel.state.gov staat dat een refusal wel overturned kan worden. Heel vaag allemaal.

'
Can a refusal under section 221(g) be overturned?

Yes. If an application was refused under section 221(g) and the consular officer specifically told the applicant to provide documents or information, the applicant should provide a complete response as soon as possible. A consular officer will request additional information when she or he believes the information is relevant to establishing that an applicant is eligible for the visa sought. If the consular officer refuses a visa, but requests additional information, an applicant has one year from the date the visa was refused to submit the additional information. Otherwise, if an applicant does not provide the required additional information within one year, the applicant will have to reapply for the visa and pay another application fee.
Laatst gewijzigd door markro op 20 feb 2022, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht quoten is niet nodig, is verwijderd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Nagini »

Zover ik kan zien, moet je een 221(g) altijd aangeven op een ESTA aanvraag. Er zijn enkele bronnen die aangeven dat dit niet altijd tot een weigering leid, alhoewel ik geen officiele .gov bron kan vinden (beste uitleg tot dusver: https://richardnewmanlaw.com/esta-and-v ... A%20denial.). Dat lijkt mij ook logisch, want waarom zouden ze anders gegevens vragen als een "JA" op die vraag je altijd in ineligible zou maken?

Dit is trouwens een van de redenen waarom er wordt aangeraden om te kijken of ESTA kan ipv B-visums voor vakantie-doeleinden; het aanvragen van een visum brengt risico's met zich mee.
Props
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Props »

Nagini schreef:
20 feb 2022, 21:46
Zover ik kan zien, moet je een 221(g) altijd aangeven op een ESTA aanvraag. Er zijn enkele bronnen die aangeven dat dit niet altijd tot een weigering leid, alhoewel ik geen officiele .gov bron kan vinden (beste uitleg tot dusver: https://richardnewmanlaw.com/esta-and-v ... A%20denial.). Dat lijkt mij ook logisch, want waarom zouden ze anders gegevens vragen als een "JA" op die vraag je altijd in ineligible zou maken?
Opzich vragen ze ook of je van plan bent genocide te plegen en vermoed ik dat een "JA" op die vraag toch tot ineligibility zou leiden. :lol:

Maar je hebt gelijk in dat het niet altijd betekent dat je geweigerd wordt! Zowel @Redvine als ik zijn namelijk inmiddels naar Brussel geweest voor een tweede poging met een 'refused'-status van onze aanvraag in Amsterdam, doordat we onterecht een interview waiver hadden gekregen. De officer daar gaf aan dat zo'n soort 'refused' nooit een probleem is, en dat er echt wel wordt gekeken naar de reden dat er iets mis is. Wij hebben wel alle twee aangegeven dat we nog nooit refused waren toen we een nieuwe DS160 invulden voor Brussel (terwijl dus later wel bleek dat het intrekken van de waiver officieel tot een refusal had geleid).
DennisNL
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 dec 2021, 11:29

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door DennisNL »

Zojuist afspraak gemaakt in Amsterdam. Eerste mogelijkheid was 1 augustus, ook meteen een expedite aangevraagd. Gek genoeg staat in de bevestiging dat mijn vrouw en ik niet op gesprek hoeven te komen, maar onze twee kinderen (3 en 5 jaar) wel. Morgen voor de zekerheid nog maar even over bellen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Nagini »

@Props Ik bedoel niet de JA/NEE vraag, maar het stukje met extra informatie over het 'waar/waarom' wat je bij de ESTA vraag over visa denials wel kunt aangeven, maar niet standaard ziet bij bijvoorbeeld die genocide vraag (Disclaimer: ik heb verder niet geprobeerd om JA aan te kruisen bij de genocide vraag om te kijken wat er dan gebeurt, maar het lijkt me dat het niet uitmaakt WAAR je van plan bent genocide te plegen om ineligible te zijn... :lol:).
dosa
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door dosa »

Dank nog allemaal nog voor het meedenken! Ik heb alle documenten vorige week (15 feb) opgestuurd, sinds 23 feb staat er bij CEAC Application Received. Ik kijk net weer even en er staat: Administrative Processing. Dat is niet zo'n heel goed teken toch?

Edit: ik heb uiteraard een rondje geGoogle'd. Het kan geloof ik van alles betekenen. Dit is de betekenis van dit bericht volgens de site van de ambassade, https://jp.usembassy.gov/visas/nonimmig ... tus-check/:

Status

Your visa case is currently undergoing administrative processing. This processing can take several weeks. Please follow any instructions provided by the consular officer at the time of your interview. If further information is needed, you will be contacted. If your visa application is approved, it will be processed and mailed back within two business days.

This status includes:

The visa issuance process (visa has been approved but not yet printed)
Pending for additional documents/information

Nuja, ik merk het na het weekend dan wel weer. Wat een proces dit. Fijn trouwens dat Brussel een goede uitwijkmogelijkheid blijkt!
DennisNL
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 dec 2021, 11:29

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door DennisNL »

DennisNL schreef:
17 feb 2022, 21:58
Update: ik ga in eerste instantie toch in Amsterdam mijn L-1A en L-2 voor de familie aanvragen. Kom in aanmerking voor een interview-waiver, maar volgens advocaat is de kans groot dat ik voor een L-1A o.b.v. blanket petition alsnog op gesprek moet komen. Heb via mijn werkgever een verklaring om een spoedafspraak aan te vragen. Nog niet zeker of dit zal worden gehonoreerd, maar zo niet, ga ik alsnog de Brussel-route volgen.
Update: spoedafspraak in Amsterdam alsnog geweigerd o.b.v. de grote achterstand die ze al hebben... Afspraak geannuleerd en nu aanmelden in Frankfurt. Kan daar deze week nog terecht, maar kies waarschijnlijk voor volgende week :)
dosa
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door dosa »

He Dennis, wat balen dat die emergency appointment niet werkt zeg. Dat was ook mijn plan B. Waarom kies je voor Frankfurt en niet voor Brussel, als ik vragen mag?
Props
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door Props »

Een kleine waarschuwing voor mensen die naar Brussel gaan: als je je paspoort+visum laat opsturen naar een Belgisch adres (bijv. een vriend(in) of kennis), zorg er dan voor dat zij het weer naar Nederland sturen met PostNL BE (dus Belgische partner postNL), OF via Bpost maar dan wel met een spoedverzending (aangetekend+priority+spoed). Anders heb je kans dat je paspoort met visum heel lang op een sorteercentrum blijft liggen, zoals bij mij nu het geval is. Ik moet waarschijnlijk een nieuwe vlucht gaan boeken hierdoor.

Nog beter is om je documenten zelf in Brussel op te halen, dan heb je het helemaal zelf in de hand!
dosa
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Persoonlijk interview voor visum tijdelijk niet nodig

Bericht door dosa »

Ik durfde er totaal niet op te hopen, maar CEAC geeft vanochtend de status Issued aan. Ik kan mijn paspoort inclusief visum als het goed is ergens de komende 10 dagen terugverwachten.

Het is me volstrekt onduidelijk waarom mijn aanvraag wel is goedgekeurd en die van veel anderen hier niet. Mocht ik iemand nog kunnen helpen door details over mijn proces te verschaffen, dan doe ik dat graag. Maar ik denk dat ik gewoon geluk heb!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer