Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Het verkrijgen van een eigen strafblad voor een visum
Het verkrijgen van een eigen strafblad voor een visum
Hallo,
In de toekomst wil ik naar Amerika/ Canada/ Australië/ enz. reizen. Ik heb echter een boete van 200 euro gekregen voor winkeldiefstal met een vriend toen ik 20 jaar oud was (5 jaar geleden). Geen rechtbank bij betrokken. Dit was de eerste keer ooit in aanraking te komen met de wet. Als ik later naar deze vreemde landen wil reizen, vragen sommigen van hen of ik ooit voor een misdaad ben veroordeeld. Als ik ja zou antwoorden, neem ik aan dat ze naar de officiële strafregisters zouden vragen. Justid heeft mij echter verteld dat Nederland geen uittreksels uit het strafregister aan particulieren verstrekt en ik deze alleen in de rechtbank kan zien. Aangezien er geen vonnis is omdat ik niet naar de rechtbank ben gegaan, hoe kan ik dan een uittreksel van mijn strafblad krijgen? Voor zover ik weet kan ik na 4 jaar een VOG voor een visum krijgen. Als ik op geen enkele manier een uittreksel kan krijgen en er wordt een VOG voor een visum afgegeven, hoe kunnen buitenlandse regeringen dan te weten komen of iemand heeft gelogen over eerdere veroordelingen? Ik las op het vorige forum dat de Amerikaanse overheid toegang had tot mijn gerechtelijke dossiers. Is dit zelfs waar? Hoe kunnen buitenlandse overheden naast de VOG toegang krijgen tot het Nederlandse strafregister? Iemand met een soortgelijke ervaring? Hoe heeft iemand zijn strafblad in handen gekregen om het te laten vertalen en aan buitenlandse regeringen te overhandigen?
In de toekomst wil ik naar Amerika/ Canada/ Australië/ enz. reizen. Ik heb echter een boete van 200 euro gekregen voor winkeldiefstal met een vriend toen ik 20 jaar oud was (5 jaar geleden). Geen rechtbank bij betrokken. Dit was de eerste keer ooit in aanraking te komen met de wet. Als ik later naar deze vreemde landen wil reizen, vragen sommigen van hen of ik ooit voor een misdaad ben veroordeeld. Als ik ja zou antwoorden, neem ik aan dat ze naar de officiële strafregisters zouden vragen. Justid heeft mij echter verteld dat Nederland geen uittreksels uit het strafregister aan particulieren verstrekt en ik deze alleen in de rechtbank kan zien. Aangezien er geen vonnis is omdat ik niet naar de rechtbank ben gegaan, hoe kan ik dan een uittreksel van mijn strafblad krijgen? Voor zover ik weet kan ik na 4 jaar een VOG voor een visum krijgen. Als ik op geen enkele manier een uittreksel kan krijgen en er wordt een VOG voor een visum afgegeven, hoe kunnen buitenlandse regeringen dan te weten komen of iemand heeft gelogen over eerdere veroordelingen? Ik las op het vorige forum dat de Amerikaanse overheid toegang had tot mijn gerechtelijke dossiers. Is dit zelfs waar? Hoe kunnen buitenlandse overheden naast de VOG toegang krijgen tot het Nederlandse strafregister? Iemand met een soortgelijke ervaring? Hoe heeft iemand zijn strafblad in handen gekregen om het te laten vertalen en aan buitenlandse regeringen te overhandigen?
Re: Het verkrijgen van een eigen strafblad voor een visum
De Amerikaanse overheid heeft helemaal geen inzage in jouw dossier. En medewerkers van de CBP kunnen dat ook niet zien in hun computers.
zelfs met het oog op immigratie? Waarom doen sommige mensen de moeite om een visum of vrijstelling aan te vragen? het risico lopen de toegang te worden ontzegd? En hoe kan ik mijn eigen strafblad verkrijgen als een buitenlandse overheid daarom vraagt? voor het geval ik mijn eerdere strafrechtelijke veroordeling openbaar zou maken?
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Je zou dit topic uit 2009 even kunnen lezen. Beetje gedateerd, maar zoveel zal er niet veranderd zijn. Amerikanen, maar ook "anderen" kunnen meer van ons opvragen dan we denken....
viewtopic.php?f=13&t=24642&hilit=strafblad+ruud2004
viewtopic.php?f=13&t=24642&hilit=strafblad+ruud2004
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA
dus zal de Nederlandse overheid uit feitelijke ervaring, niet uit theorie, Nederlandse strafbladgegevens (vingerafdruk, foto's, daadwerkelijke veroordeling, etc.) delen met buitenlandse overheden (VS, Canada, Australië, VK, etc.)? Als ik naar een ander land (niet-EU) zou reizen en ik mijn eerdere veroordelingen niet openbaar zou maken, zouden zij het dan te weten komen? Ik zou waarschijnlijk een visum aanvragen, want ik denk niet dat een boete van 200 euro voor winkeldiefstal op 20-jarige leeftijd iemand permanent de toegang tot een land zou verbieden, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Het probleem is denk ik niet zo zeer het aanvragen van een toeristenvisum, maar de consequenties van 'niet helemaal eerlijk zijn tegen andere overheden' in de toekomst.
Staat de overtreding op een VoG? Dan is de kans van ontdekking behoorlijk. Bepaalde overtredingen, zoals lichte verkeersboetes, verschijnen niet op de VoG. Ik heb daar destijds wat navraag over gedaan omdat ik een snelheidsovertreding had. Ik heb meerdere keren op ESTA gereisd en ben geëmigreerd zonder dit te noemen, terwijl het technisch gezien wel veroordelingen zijn.
Voor de VS of canada zou je, door 'NEE' in te vullen bij de vraag over veroordelingen, op een visa-waiver kunnen reizen. Dit gebeurt denk ik wel vaker. Routinematig zal de VS/Canada niet om het strafblad van Nederlanders vragen, iig niet zonder reden (bijvoorbeeld; je wordt opgepakt in de VS). Dit zorgt wel voor problemen als je dan later tijdelijk of permanent in zo'n land wil wonen. Bij die aanvragen moet je een VoG overleggen, waardoor ze er achter komen dat je op ESTA hebt gereisd ondanks dat je niet in aanmerking kwam. In dat geval heb je niet alleen de winkeldiefstal, maar ook valsheid van geschrifte gepleegd. Dat zal het zeker bemoeilijken, al dan niet onmogelijk maken, om een werk of immigratievisum te bemachtigen.
Je kunt met deze veroordeling beter een B-visum aanvragen. Een boete van 200euro betekent dat het om een klein bedrag ging, en petty theft wordt meestal niet als een crime of moral torpitude gezien, dus iig voor de VS is het geen reden om je af te wijzen. Dat kost iets meer geld en tijd dan een ESTA, maar dan houd je later opties open.
Staat de overtreding op een VoG? Dan is de kans van ontdekking behoorlijk. Bepaalde overtredingen, zoals lichte verkeersboetes, verschijnen niet op de VoG. Ik heb daar destijds wat navraag over gedaan omdat ik een snelheidsovertreding had. Ik heb meerdere keren op ESTA gereisd en ben geëmigreerd zonder dit te noemen, terwijl het technisch gezien wel veroordelingen zijn.
Voor de VS of canada zou je, door 'NEE' in te vullen bij de vraag over veroordelingen, op een visa-waiver kunnen reizen. Dit gebeurt denk ik wel vaker. Routinematig zal de VS/Canada niet om het strafblad van Nederlanders vragen, iig niet zonder reden (bijvoorbeeld; je wordt opgepakt in de VS). Dit zorgt wel voor problemen als je dan later tijdelijk of permanent in zo'n land wil wonen. Bij die aanvragen moet je een VoG overleggen, waardoor ze er achter komen dat je op ESTA hebt gereisd ondanks dat je niet in aanmerking kwam. In dat geval heb je niet alleen de winkeldiefstal, maar ook valsheid van geschrifte gepleegd. Dat zal het zeker bemoeilijken, al dan niet onmogelijk maken, om een werk of immigratievisum te bemachtigen.
Je kunt met deze veroordeling beter een B-visum aanvragen. Een boete van 200euro betekent dat het om een klein bedrag ging, en petty theft wordt meestal niet als een crime of moral torpitude gezien, dus iig voor de VS is het geen reden om je af te wijzen. Dat kost iets meer geld en tijd dan een ESTA, maar dan houd je later opties open.
Een vog ten behoeve van een visum wordt na 4 jaar afgegeven. als de Vog er ook schoon uitkomt, is er dan een andere manier om de vorige goede zaak te controleren? Ik ben niet van plan om in de VS gearresteerd te worden, dus ervan uitgaande dat er geen strafrechtelijke vervolging plaatsvindt.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Een boete van 200 euro waar verder geen rechter aan te pas is gekomen levert je geen strafblad op.
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Je haalt nu zaken door elkaar, strafbladgegevens kunnen onder voorwaarden gedeeld (zie eerdere reactie) worden. Vingerafdrukken, foto's en/of DNA zijn van een andere orde en mogen/kunnen niet eerder verstrekt worden dan na een Internationaal Rechtshulpverzoek en die worden stevig getoetst.
Wat wel zeker is, is dat de Amerikaanse bordercontrol niet zomaar jouw strafblad kan opvragen(kan Duitse en/of Belgische Politie ook niet). Ze kunnen mogelijk wel zien of je internationaal gesignaleerd (gezocht wordt) staat, maar zelfs als je internationaal gesignaleerd staat is het voor buitenlandse autoriteiten niet zomaar mogelijk je strafblad in te zien. Men kan alleen zien dat je voor een bepaald land, voor een bepaald feit gezocht wordt en dat land je wil hebben.
Ik ben het trouwens niet met Nagini eens dat je met deze veroordeling beter een B-visum kunt aanvragen. Moeite en mogelijk narigheid voor niets. Als het is zoals TS schreef, is er niets meer.
"De terugkijktermijn voor een VOG is 4 jaar. Hierop zijn wel een aantal uitzonderingen: Voor zedendelicten geldt een onbeperkte terugkijktermijn. Voor jongeren tot 23 jaar geldt een terugkijktermijn van 2 jaar, behalve als er sprake is van zedendelicten of zware geweldsdelicten"
Bron:https://justis.nl/producten/verklaring- ... ktermijnen
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Voor de duidelijkheid; mijn post is grotendeels voor als de overtreding WEL op de VOG staat; dan is het mogelijk dat het niet-noemen van de overtreding word ontdekt; bijvoorbeeld bij aanvraag van een immigratie/werk visum. Als de overtreding niet op de VoG verschijnt, is er vrijwel geen kans dat de US het ooit te weten komt. Verder gaat de vraag over 'ben je ooit veroordeeld' meer over 'crimes of moral torpiture', bijv geweldpleging. Petty theft (=kleine hoeveelheden winkeldiefstal) valt daar niet onder. Voor drugs en DUI-gerelateerde overtredingen zijn de regels veel strenger, maar dat is voor dit topic niet van belang.
In dat geval kan de TS inderdaad prima een ESTA aanvragen.
In dat geval kan de TS inderdaad prima een ESTA aanvragen.
Als ik een B-visum zou aanvragen, zou ik een kopie van mijn strafblad moeten overleggen. Hoe kom ik aan een kopie van mijn strafblad? Mijn VOG komt er schoon uit, wat niets bewijst.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoe concreet zijn jouw plannen om te reizen? Wanneer zou je willen gaan?
Als het niet nodig is, zou ik (nog) geen B-visum aanvragen.
Heb je wel een strafblad? Zelfs als je een strafblad hebt, is het niet mogelijk een kopie te krijgen. Je kunt wel je strafblad inzien:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -strafblad
Marianne
Als het niet nodig is, zou ik (nog) geen B-visum aanvragen.
Heb je wel een strafblad? Zelfs als je een strafblad hebt, is het niet mogelijk een kopie te krijgen. Je kunt wel je strafblad inzien:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -strafblad
Marianne
Hallo! Mijn zaak van de boete van 200 euro voor winkeldiefstal met een vriend wordt 30 jaar bewaard in het strafregister. Dit wordt echter maar zo lang bewaard, want als ik het misdrijf opnieuw zou plegen, zou ik een hogere boete krijgen omdat het niet mijn eerste keer zou zijn. Na 4 jaar na de boete wordt een reguliere VOG voor een visum afgegeven. Ik ben niet van plan om binnenkort naar Amerika te reizen, maar in de verre toekomst zal ik voor zaken of vakantie reizen. Als ik een B1/B2-visum zou aanvragen, moet ik een kopie van mijn strafblad overleggen. De meesten zeggen echter dat ik geen kopie van mijn eigen strafblad kan krijgen. Ik kan het alleen zien bij de plaatselijke rechtbank. Hoe kan ik in dit geval mijn strafblad bewijzen aan de Amerikaanse regering? Als ik een schone VOG krijg voor een visum, komt de Amerikaanse overheid er dan tijdens het visumproces achter of ik lieg? Geef commentaar op basis van ervaring of feiten, niet op basis van theorie! Dank u!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht