Legalisatie

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
sjeffie
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2021, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Legalisatie

Bericht door sjeffie »

Dag allen,

Weet iemand of je ondersteunende documenten (bijvoorbeeld bankafschriften) daadwerkelijk gelegaliseerd moeten zijn wanneer je naar de ambassade gaat voor een visuminterview (J1)?
Het lijkt me een duur plaatje als ik voor ieder document even naar een notaris moet. Echter, ik kan me voorstellen dat ze vraagtekens hebben bij documenten die jij zelf hebt geprint.

Vriendelijk bedankt voor jullie tips,

Sjef
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Legalisatie

Bericht door Nagini »

Ik heb voor mijn twee J1's en mijn DV visum niets gecertificeerd bij een notaris, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin ze dat wel willen, bijvoorbeeld als je veroordelingen of iets dergelijks hebt.
Documenten die via de gemeente gaan, zoals geboortecertificaten en VoG hoef je niet te certificeren, die zijn al officieel. Van mijn schooldiploma's had ik de originele versie met handtekeningen. Om mijn funding te laten zien had ik de eerste keer mijn eigen bankafschriften, een solvabiliteitsverklaring van de de bank (ik zat bij ING, maar zo'n verklaring in het Engels moet je op meer plaatsen kunnen krijgen), met daarbij ondertekende verklaringen van mijn ouders dat ze de rest van het geld zouden bijleggen indien nodig, en uitdraaien van hun bankrekeningen. Dat was voldoende. Voor de tweede keer, tijdens mijn PhD, had ik mijn werkcontract, met ondertekende brief van mijn begeleider dat de J1 onderdeel van mijn studie was en ik zou worden doorbetaald, en wederom een solvabiliteitsverklaring van mijn saldo van de ING.

Zorg dat je overal kopieën van hebt, die worden ingenomen. Het laten zien van het originele document tijdens het interview is verder voldoende.
Nederland (en Belgie wat dat betreft) zijn relatief laag-fraude landen, dus zolang je een logisch verhaal hebt kwam het bij mij met deze documenten goed (de tweede keer heb ik mijn J1 helaas afgebroken vlak voordat ik het interview had).
sjeffie
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2021, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Legalisatie

Bericht door sjeffie »

Hartelijk dank voor de reactie!
Ik hoop als postdoc te gaan. Ik heb een goeie salaris aangeboden gekregen en heb minimaal 10.000 euro spaargeld. Wat ik opmaak van de website van de ambassade is dat ik alleen een pasfoto moet nemen en "ondersteunende documenten". Verder staat er niet echt specifiek of ik een VoG of geboortecertificaat dien aan te tonen.
Hoe wist jij wat je exact moest meenemen of heb je gewoon "willekeurige" documenten meegenomen?
Het lijkt me heel omslachtig om naast mijn PhD certificaat ook nog eens mijn middelbare school diploma te laten zien (of is dat echt nodig?).
Ja die solvabiliteitsverklaring is wel een dingetje hoor bij de Rabobank (lijkt alleen maar voor 75 euro te worden gegeven aan zakelijke rekeningen; ik heb een reguliere rekening).
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Legalisatie

Bericht door Nagini »

Ik had dingen als het geboortecertificaat nodig voor de DV visum, dat waren meer documenten. Ik probeerde vooral duidelijk te maken dat legaliseren in geen geval nodig was.
Op https://travel.state.gov/content/travel ... hange.html vind je wat je nodig hebt voor een J1 visum; voornamelijk alleen documenten die door je universiteit worden aangeleverd, zoals de DS2019 en DS160 confirmation page. Verder kun je gevraagd worden voor documenten die de volgende dingen bewijzen;

The purpose of your travel; (heb een logisch verhaal, de aangeleverde documenten bewijzen dit grotendeels)
Your intent to depart the United States after your travel; (soms een vliegticket, of een plan, maar meestal niet nodig voor NL omdat wij geen J1's met restricties krijgen)
Your ability to pay all travel costs. (Hier zou je een solvabiliteitsverklaring voor kunnen gebruiken, uitdraaien van je bankrekening.)

In het geval van een postdoc krijg je salaris, dus hoef je niet te bewijzen dat je genoeg geld hebt tijdens je verblijf, je salaris is daar het bewijs van. Mijn J1's waren internships die niet door de amerikaanse universiteit betaald worden, vandaar dat ik meer moest bewijzen. Ik zou vooral zeggen; wees meer dan voorbereid. Als je denkt dat een document je verhaal ondersteund, neem het en een kopie mee. Voor de solvabiliteitsverklaring, ik zou gewoon even bellen. Dat heb ik steeds gedaan, en dan was het wel even een gedoe maar tot nu toe geen problemen gehad (bij de ING, iig).
sjeffie
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2021, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Legalisatie

Bericht door sjeffie »

Ik reageer om even te bedanken.
Ben momenteel bezig om zoveel mogelijk ondersteunend papierwerk te regelen voor mijn afspraak over een maand.
Een deel van het papierwerk zal voorlopig alleen Nederlands zijn. Hopelijk is dat geen probleem.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer