H-1B visa

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Ervadi
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2021, 11:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

H-1B visa

Bericht door Ervadi »

Beste allemaal,

Ik ben Erwin (24) en ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken of het mogelijk is om tijdelijk ( >1 jaar) in Amerika te werken. Ik werk op dit moment werkzaam als Junior Buyer voor een grote Ecommerce partij in de Benelux. Helaas hebben wij niet de ambitite om ook naar Amerika te gaan. Anders had ik het wellicht via mijn huidige werkgever kunnen proberen.

Klopt het dat een H-1B visa hiervoor dan de beste optie is? Is het hiervoor belangrijk dat je eerst een bedrijf hebt gevonden die samen met jou dit proces aan wilt gaan? Zo ja, is er bijvoorbeeld een soort verzamelplaats van bedrijven (wellicht Nederlandse bedrijven met vestigingen in Amerika) die graag op zoek zijn naar dit soort werknemers om zo Nederlands sprekende mensen in dienst te hebben op locatie? Zo nee, hoe zou ik anders op zoek kunnen gaan naar bedrijven die hier interesse in hebben?

Zijn er mensen die dit in het verleden zelf hebben ondervonden, en hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken?

Alvast bedankt. :D

Groet,
Erwin
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: H-1B visa

Bericht door Hockey »

Ervadi schreef:
10 aug 2021, 14:57
Is het hiervoor belangrijk dat je eerst een bedrijf hebt gevonden die samen met jou dit proces aan wilt gaan?
Ja, de werkgever moet dit visum aanvragen, dat kan je niet zelf. Je moet dus al een baanaanbod hebben.
Ervadi schreef:
10 aug 2021, 14:57
Zo ja, is er bijvoorbeeld een soort verzamelplaats van bedrijven (wellicht Nederlandse bedrijven met vestigingen in Amerika) die graag op zoek zijn naar dit soort werknemers om zo Nederlands sprekende mensen in dienst te hebben op locatie?
Als dit al bestaat is het op dit forum nog nooit voorbij gekomen.
Je zal zelf bedrijven moeten benaderen om een baan te vinden.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: H-1B visa

Bericht door Nagini »

Iets om rekening mee te houden is dat een H1-B visum geen garantie is, als een bedrijf je besluit aan te nemen. Als je je inleest in dat visum, weet je dat het vaak een loterij is omdat het aantal beschikbare visums binnen enkele dagen wordt overschreden (bijvoorbeeld in 2019 werd de quota cap al na 9 dagen bereikt... https://www.uscis.gov/archive/uscis-com ... or-fy-2019). Het grootste gedeelte gaat naar grote bedrijven die bijvoorbeeld ICT uit china en india halen. Hoeveel kans je maakt, is afhankelijk van o.a. hoe hoog je opleidingsniveau is (niet genoemd in de oorspronkelijke post) en je beoogde vakgebied. Een aantal werkgevers zijn cap-exempt, bijvoorbeeld het universitair onderwijs, en als je minstens een MSc hebt val je ook onder een hogere cap.

Verder moet je je voorstellen dat het voor een bedrijf geld kost om je naar de VS te halen. Dit loopt vaak in de duizenden dollars. Als het bedrijf geen ervaring heeft met dit type visums, is het proces verder vaak ook moeilijker en duurder. Daarbij komt de tijd; aan de ene kant de onzekerheid of je wel ingeloot wordt, aan de andere kant omdat dit proces vaak meerdere maanden in beslag neemt. Bedenk dus dat je al deze problemen moet overkomen EN interessanter(beter opgeleid, goedkoper, speciale kennis?) moet zijn dan een Amerikaan voordat een bedrijf deze stap voor je wilt zetten. Dit terwijl je nog geen dag voor ze gewerkt hebt.

Als je op dit forum rondkijkt, zie je dat het grootste gedeelte van mensen die met een werkvisum naar de VS gaan L-visa hebben. Dit visum is voor mensen die al voor een Nederlands bedrijf werken, en daarna naar de Amerikaanse tak worden overgezet. Dit maakt het voor een bedrijf makkelijker; aan de ene kant is er geen loterijproces, en ze kennen je al, dus ze weten wat je waard bent.

Probeer vooral deze herfst (opent in Oct-Nov) de diversiteitsloterij van 2023. Dat is de meest makkelijke manier om als buitenlander zonder banden de VS binnen te komen om daar te wonen en te werken (als je wint, natuurlijk (~2% kans)).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer