H of L visum afgelopen en dan? Ontslag?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
EduardvNiekerk
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2021, 12:44

H of L visum afgelopen en dan? Ontslag?

Bericht door EduardvNiekerk »

Beste,
Ik ben mij aan het voorbereiden om 4 jaar werken in Austin TX. Ik verwacht een H of L visum te krijgen (dank aan de posts over de verschillen).
Wat ik mij afvroeg, als de tijd voorbij is, wordt ik dan automatisch ontslagen?
Stel dat je dan terug zou gaan en bij het UWV je WW (en WIA) vrijwillig hebt bijverzekerd, kom ik dan in aanmerking voor een WW ?
Dank
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: H of L visum afgelopen en dan? Ontslag?

Bericht door goldenhills »

Je wordt niet ontslagen, maar je arbeidscontract loopt wel af. Het bedrijf mag je niet in dienst houden. Dus je zit dan zonder werk, en je moet het land uit voor je I-94 verloopt. Met wat geluk heb je 10 dagen langer voor de I-94 dan voor je H-1B.

Als je 4 jaar op een H-1B komt werken heb je 2 jaar uitloop. Bijna iedereen die ik ken die op een H-1B komt werken wil blijven, en velen lukt het wel om het greencard traject te starten, en dan is het mogelijk om je H-1B te verlengen tot je je greencard krijgt. Maar je zit wel vast aan je werkgever, en dat kan na 6 jaar wel eens een stuk minder prettig zijn dan je je had voorgesteld. Welcome to visa hell...

Of je WW krijgt (als je weer terug in NL bent) weet ik niet.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: H of L visum afgelopen en dan? Ontslag?

Bericht door hemmie »

Kun je je wel vrijwillig verzekeren voor de WW als in het buitenland woont en werkt? Ik kan dan nergens vinden, alleen ziektewet/WIA, en natuurlijk AOW.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: H of L visum afgelopen en dan? Ontslag?

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten:
Het hangt ervan af of won werknemer voor een Ned. werkgever in de US gaat werken, dan wel voor een US werkgever in de US.
In het eerste geval kunnen bepaalde verzekeringen in Ned. worden voortgezet onder het zg. totalisatie verdrag tussen de US en Ned. Als ik het goed heb begrepen is de max looptijd van deze constructie vijf jaar. De werknemer bouwt dan geen rechten op in de US.

Als iemand zegt voor 4 jaar te gaan, is het denk ik op een L-1 visum, en dan kun je mogelijk in dienst blijven van de Ned. werkgever.

Een H-1B visum is voor drie jaar in eerste instantie (niet vier). Eenmalig kan een verlenging van nogmaals drie jaar worden verleend. Indien een G.K. procedure is gestart en de eerste fase succesvol afgerond, kunnen er verdere verlengingen worden aangevraagd. Onder bepaalde voorwaarden kan de werknemer in deze situatie van werkgever veranderen mits in dezelfde sector.

Het lijkt me dat een werkgever een arbeidscontract kan verlengen mits dit binnen de mogelijkheden van het visum valt.

Indien EvN op een H-1B komt, hoop ik maar daar hij ongetrouwd is.

Overigens, dit zijn vragen voor de juridische afd. van het bedrijf in kwestie en/of de ingehuurde immigratie advocaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer