Korte onbetaalde stage, ESTA voldoende?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Cyclee
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2021, 07:01
Aantal x V.S. bezocht: 0

Korte onbetaalde stage, ESTA voldoende?

Bericht door Cyclee »

Beste allemaal,

Ik heb de kans om in september/oktober een onbetaalde stage voor een bedrijf te doen in LA.
Tijdens deze stage zal ik meewerken aan de organisatie evenement, daarna terugvliegen naar Nederland (binnen 90 dagen), en dan vanuit Nederland mijn stage vervolgen voor dit bedrijf.

Aangezien dit vrij kortdag is, hoop ik dat dit lukt met een ESTA visum, zou iemand mij hierover kunnen adviseren? Als ik een ander visum nodig heb zou de aanvraag nog lukken voor September?

Alvast bedankt!
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Korte onbetaalde stage, ESTA voldoende?

Bericht door MariekeH »

Ook al is het onbetaald, dit klinkt toch wel erg als werk (dat een Amerikaan in jouw plaats zou kunnen doen) en dat mag niet op een ESTA. Het juiste visum voor een stage is een J-1, en ik denk dat het inderdaad erg kort dag is om dat aan te vragen, zeker in deze tijd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Korte onbetaalde stage, ESTA voldoende?

Bericht door Nagini »

Wat denk ik van belang is is het volgende: ga je voor een Amerikaans bedrijf stage lopen? Als het antwoord ja is, is het waarschijnlijk niet de bedoeling dat je op een ESTA gaat. Ten tweede, wat voor type stage ga je doen? Je geeft aan binnen 90 dagen terug te zijn. Betekend dat dat je meerdere weken aan het organiseren van een evenement gaat meewerken? Of ga je er 2 dagen heen om een booth te runnen of een presentatie te geven? In het eerste geval overtreed je de regels van je ESTA, in het tweede geval waarschijnlijk niet.

Het risico dat je loopt: dat je bij immigrations wordt teruggestuurd, en dat je stage (in de VS) dus niet door kan gaan. Daarna kun je mogelijk niet meer op ESTA reizen, en in dat geval zal je zelfs voor toekomstige vakanties een visum moeten aanvragen. Wil je een voorbeeld van hoe het mis kan gaan? Op netflix is (in de US iig) Border security, seizoen 2, episode 9; Taiwanese reizigster wil 3 dagen onbetaald meewerken op een coffee EXPO in de VS, en wordt teruggestuurd omdat dat tegen de ESTA is. Of je dat risico wilt lopen is aan jou, maar denk goed na over wat je verhaal is tegenover immigrations. Als je tegen de officer verteld wat je nu hier hebt staan, zou het me niets verbazen als ze je op het volgende vliegtuig naar huis sturen.

Een J1 visum zou heel kort dag zijn, als het bedrijf niet al veel vaker J visums sponsort gaat dat denk ik niet meer lukken. Het is meer gedoe dan de meeste bedrijven denken en duurt zelfs voor een universiteit vaak meerdere maanden. De moeite waard als ze wel vaker J-visums aanvragen, en je meerdere weken gaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer