J1 visum, hoe lang duurt dat?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

J1 visum, hoe lang duurt dat?

Bericht door alissav »

Hallo!

Deze vraag is vast al eens eerder gesteld maar ik kon het helaas niet zo snel vinden, dus vandaar dat ik hem opnieuw stel :)

Ik ga als het goed is van augustus - december op uitwisseling naar de VS (een studie-uitwisseling op een universiteit.) Nou is er helaas van alles mis gegaan met mijn aanmelding waardoor ik nu pas echt bezig ben daarmee. Mijn application is compleet, ik wacht op het DS2019 formulier zodat ik een J1 visum aan kan vragen.

Heeft iemand enig idee hoe lang ik moet wachten op dat visum? Door covid zijn er maar beperkte mogelijkheden tot een afspraak op het consulaat (zoals het er nu staat zou ik pas half juli daar terecht kunnen) Krijg ik dan op tijd mijn visum zodat ik begin augustus weg zou kunnen? (Of krijg je dit visum meteen mee na je interview?) En als ik dan toch bezig ben; zou ik nu al die afspraak in kunnen plannen bij het consulaat in Amsterdam of moet ik daarvoor wachten tot ik mijn DS2019 heb? Dit ivm de beperkte plekken.. ik wil zeker zijn er eentje halverwege juli te hebben haha.

Thanks!! :)
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: J1 visum, hoe lang duurt dat?

Bericht door Pream »

Zie ander topic dat hierover is geopend.
DS2019 formulier moet je hebben voordat je een afspraak kunt maken.
Daar staat informatie op die je nodig voor inplannen van de afspraak.
Tijdig afspraak krijgen op het consultaat is waarschijnlijk de grootste bottleneck.
In Amsterdam is het de vraag of dat gaat lukken, uitwijken Brussel kan eventueel een optie zijn.
Hoe dan ook qua tijd is allemaal nogal krap en ik zou alvast een plan B achter de hand houden.
Verder is de vraag of je van je eigen instelling wel mag vertrekken zolang het reisadvies voor de VS niet naar geel of groen is aangepast (vanwege verzekeringen etc).
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: J1 visum, hoe lang duurt dat?

Bericht door alissav »

Hmm ja dat dacht ik al. Uitwijken naar brussel is dus ook een optie? Ik studeer nu namelijk in België, dus dat zou voor mij een goede oplossing zijn (de wachttijden zijn daar minder lang heb ik al gezien) Kan ik daar dan gewoon als Nederlander een afspraak maken? Ik dacht dat je dit altijd in land van herkomst moest doen


Groen licht moet ik inderdaad nog krijgen vanuit mijn huidige school, dat verwachten ze eind deze week te kunnen doen.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: J1 visum, hoe lang duurt dat?

Bericht door Pream »

Ik zou het daar proberen waar je als eerste een afspraak kunt krijgen.
calio
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2021, 17:41

Re: J1 visum, hoe lang duurt dat?

Bericht door calio »

alissav schreef:
24 mei 2021, 14:59
Hmm ja dat dacht ik al. Uitwijken naar brussel is dus ook een optie? Ik studeer nu namelijk in België, dus dat zou voor mij een goede oplossing zijn (de wachttijden zijn daar minder lang heb ik al gezien) Kan ik daar dan gewoon als Nederlander een afspraak maken? Ik dacht dat je dit altijd in land van herkomst moest doen


Groen licht moet ik inderdaad nog krijgen vanuit mijn huidige school, dat verwachten ze eind deze week te kunnen doen.
Hi, I know that it is a bit weird that I am replying you in English but unfortunately I don't speak Dutch :(

When is the earliest time that you can get an appointment?
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: J1 visum, hoe lang duurt dat?

Bericht door alissav »

calio schreef:
25 mei 2021, 17:47
alissav schreef:
24 mei 2021, 14:59
Hmm ja dat dacht ik al. Uitwijken naar brussel is dus ook een optie? Ik studeer nu namelijk in België, dus dat zou voor mij een goede oplossing zijn (de wachttijden zijn daar minder lang heb ik al gezien) Kan ik daar dan gewoon als Nederlander een afspraak maken? Ik dacht dat je dit altijd in land van herkomst moest doen


Groen licht moet ik inderdaad nog krijgen vanuit mijn huidige school, dat verwachten ze eind deze week te kunnen doen.
Hi, I know that it is a bit weird that I am replying you in English but unfortunately I don't speak Dutch :(

When is the earliest time that you can get an appointment?
Hi! If I checked the correct site with available time slots it is the 9th of July. Im not 100% sure I checked the right site, because I don't have my DS2019 yet and therefore can't make an account.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer