Aanvraag J1- visum in buitenland

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

Na een vanwege bekende reden gecancelde uitwisseling afgelopen jaar hoopt mijn dochter via haar universiteit na de zomer enkele maanden in Amerika te kunnen studeren met een J-1 visum. De papieren van de betreffende universiteit zijn sinds afgelopen week binnen maar de eerst volgende afspraak voor een visum kan in Amsterdam pas op 1 september worden ingepland en dat is logischerwijs te laat.
Via de ambassade in Brussel hebben we nu een afspraak kunnen inplannen voor medio mei. We wonen in Nederland en hebben Nederlandse nationaliteit en dochter studeert in Nederland. Bij de aanvraagprocedure voor de afspraak in Brussel nergens gelezen dat dat een obstakel is om in Belgie de aanvraag te doen. Dochter hoort van anderen dat dat wel een probleem zou zijn en dat de aanvraag alleen in eigen land kan.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
stdnt123
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2021, 15:24

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door stdnt123 »

Heb speciaal voor deze vraag een account aangemaakt. Zit namelijk zelf ook in deze situatie. Er zijn genoeg Nederlanders (ook op dit forum) die de België route hebben genomen. Denk daarom zelf dat het niet zal uitmaken. Toch is er twijfel natuurlijk. Mijn universiteit in the U.S vertelde mij met betrekking tot het aanvragen in Brussel dat het een risico met zich meebrengt. Moet zelf in Augustus vertrekken maar zoals u al zei, eerstvolgende afspraak in Amsterdam is in September, nu alweer pas de 7e. Het gaat nogal hard. Vorige week vrijdag was de eerstvolgende afspraak in België nog 11 mei, en nu weer 25 mei. Twee weken opgeschoten dus, in 5 dagen tijd. Die zit ook weer zo vol.

Verdere informatie heeft u niks meer aan maar anderen misschien wel. Heb dinsdag met Visa and Appointment service gebeld. Medewerker adviseerde mij om een afspraak in Amsterdam te boeken en de kalender in de gaten te houden (voor het geval een plek vrijkomt in verband met een annulering of verzetting van een ander) en om anders later een spoedaanvraag te doen, of om dus naar België te gaan. Of mensen in deze tijd (wetende van de ontzettend lage beschikbaarheid) nog steeds annuleren of veel verzetten betwijfel ik, maar hij zei dat het gebeurt. Hij gaf ook aan dat er een kans is op meer beschikbaarheid in de komende maanden, als de situatie omtrent corona verbeterd.

Hopelijk zijn er hier mensen met wat meer ervaring? Doen wij er goed of slecht aan om een visumaanvraag in Brussel te doen? Hoe dan ook, ik hoop dat topic starter laat weten hoe het is gegaan medio Mei? Zou dat erg op prijs stellen. Zijn veel studenten in deze tijd die twijfelen of ze de België route moeten nemen.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

Ik zal hier zeker even melden hoe het afloopt.
stdnt123
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2021, 15:24

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door stdnt123 »

Hey Pream,

Toevallig al een update?
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

Afgelopen week zijn we in Brussel geweest.
Aanvraag is gewoon behandeld, dat je geen Belg bent en niet in Belgie woont was geen probleem.
Er zijn meer Nederlanders die deze route kiezen en dat was daar inmiddels wel opgevallen.
Kan zijn dat men daarom Nederlanders gaat terugverwijzen naar Amsterdam omdat Brussel wel primair voor Belgen is bedoeld.
Visum wordt in principe verleend, afhandeling duurt ca 3 weken, na afgifte moet je wel binnen 30 dagen inreizen.
We moeten in juli dus nog een keer terug om paspoort en meegegeven formulier (confirmation of travel within 30 days) af te geven.
Visum kan dan enkele dagen later worden afgehaald.
Dus nog wel een paar keer op en neer.
Daarnaast heeft de eigen onderwijsinstelling nog de eis dat het reisadvies van de overheid voor de VS tijdig moet worden aangepast naar geel of groen.
Daar maakt men nog weinig haast mee terwijl men er inmiddels qua nieuwe besmettingen op 14.000 per dag zit.
Dat zou er dus wel aan moeten komen zo langzamerhand.
Laatst gewijzigd door Pream op 24 mei 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door alissav »

U had net op mijn topic gereageerd - ik heb me ondertussen ingelezen op deze.

Via Brussel aan een visum komen lijkt voor mij ook de beste optie op dit moment. Mijn onderwijsinstelling is al in België en ik verblijf hier dus ook (30min van Brussel af :) ). Wel ben ik hier niet ingeschreven. Hopelijk is dit voor mij ook nog een mogelijkheid!
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door alissav »

Hallo!

Ik wou deze route ook nemen, maar klopt het dat je dan opnieuw een ds160 formulier moet invullen maar dan voor de ambassade in belgie? Dit kan niet veranderd worden vanuit Nederland?
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door alissav »

alissav schreef:
02 jun 2021, 10:10
Hallo!

Ik wou deze route ook nemen, maar klopt het dat je dan opnieuw een ds160 formulier moet invullen maar dan voor de ambassade in belgie? Dit kan niet veranderd worden vanuit Nederland?
Laat maar zitten, ik heb contact gehad met zowel Brussel als Berlijn en helaas helpt dit me niet verder. Brussel accepteert geen buitenlanders meer op dit moment door de hoge vraag, en Berlijn heeft een net zo lange wachttijd als Amsterdam. Voor mij is het dus hopen op een klein wonder om mijn uitwisseling door te laten gaan..
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Nagini »

Heb je toevallig kennissen in België wiens adres je tijdelijk zou kunnen gebruiken? Veel ambassades/consulaten nemen inderdaad geen "buitenlandse" cases aan zonder reden. Als je kunt aangeven dat je tijdelijk in België woont is het mogelijk een ander verhaal, of als je andere sterke banden hebt met België zoals de andere case in dit topic.
alissav
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door alissav »

Nagini schreef:
02 jun 2021, 14:53
Heb je toevallig kennissen in België wiens adres je tijdelijk zou kunnen gebruiken? Veel ambassades/consulaten nemen inderdaad geen "buitenlandse" cases aan zonder reden. Als je kunt aangeven dat je tijdelijk in België woont is het mogelijk een ander verhaal, of als je andere sterke banden hebt met België zoals de andere case in dit topic.

Hallo! Ik heb zelf een studentenverblijf in België, maar sta hier niet officieel ingeschreven ivm studiefinanciering die ik dan niet meer zou ontvangen vanuit Nederland. Maar ik weet dus niet of ik dit adres als tijdelijk adres zou kunnen gebruiken gezien ik geen domicilie hier heb. Kennissen met belgisch adres heb ik verder niet.. Mijn onderwijsinstelling wil wel contact opnemen met de ambassade om de mogelijkheden te bespreken.



Nog een vraag van een andere orde voor wie het weet; de customer service gaf aan dat je bij een aanvraag in België je hiervoor de ds160 opnieuw moest invullen onder een ander mailadres omdat er geen twee aanvragen op een mailadres kunnen staan. Heeft het aanvragen van een visum bij de brusselse ambassade dan effect op de aanvraag via amsterdam? Of zou ik op deze manier twee aanvragen kunnen laten lopen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Nagini »

Van wat ik weet van mijn visumaanvragen is de communicatie tussen de Nederlandse overheid en het amerikaans consulaat eenrichtingsverrkeer; ik heb niet het idee dat zij terug dingen doorgeven die ze over je leren.
Ik denk wel dat het het beste is om maar een J1 procedure te doorlopen (je weet maar nooit), niet gebaseerd op enig feit verder trouwens. Ik zou gewoon eens polsen bij het consulaat in Belgie. "Hey, ik ben J1 aan het doen als Nederlander, maar ik woon en studeer eigenlijk in Belgie. Kan ik mijn interview bij jullie doen?" Als het belgische consulaat daarmee akkoord gaat, kun je het Nederlandse consulaat vragen om je case te transferren. Dat betekend dat zij alle documentatie doorsturen naar het Belgisch consulaat, en dan hoef jij niets nieuw aan te leveren.

Blijft spannend/lastig in coronatijd verder, geen garanties dat het Belgisch consulaat je wel op tijd in kan plannen. Maak vooral een plan C.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

Pream schreef:
24 mei 2021, 09:39

Daarnaast heeft de eigen onderwijsinstelling nog de eis dat het reisadvies van de overheid voor de VS tijdig moet worden aangepast naar geel of groen.
Daar maakt men nog weinig haast mee terwijl men er inmiddels qua nieuwe besmettingen op 14.000 per dag zit.
Dat zou er dus wel aan moeten komen zo langzamerhand.
D-day hiervoor is inmiddels verstreken want 2 maanden voor vertrek moet reisadvies geel zijn iv.m. verzekeren en toekening beurzen.
Gezien de toestand in de VS nogal ergerlijk want het gaat er al lange tijd een stuk beter dan bij ons.
Wij gooien in NL alle maatregelen over boord maar staan geen reizen toe naar landen waar het veel beter gaat.
EU lijkt nu nu wel voornemens om Amerikanen weer toe te laten naar Europa.
Vraag is hoe snel Nederland hierin wil volgen met het reidsadvies voor de VS en of er bij de universiteit enige soepelheid bestaat.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Harry »

Nederland heeft toch niets te zeggen over het Amerikaanse toelating beleid? Amerikanen mogen vanaf donderdag zonder testen of quarantaine naar Nederland, het is Amerika die het voor ons onmogelijk maakt zonder omwegen naar de VS te reizen, vandaar het oranje reisadvies.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

Met visum is het geen probleem het land in te komen.
Dat het met een ESTA niet lukt is geen reden om het land oranje te houden.
Het advies gaat om de risico's die je loopt als je in het land bent.
Die zijn minder groot dan in Nederland.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

Als afsluiting: visum voor dochter is inmiddels definitief verleend.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door IngridUSA »

Dat is mooi nieuws, wat leuk voor haar! Gaat het hier om een vrij in te vullen keuzedeel van een universitaire studie of een minor of zo? Het is nog niet aan de orde maar mijn dochter zal ook waarschijnlijk zoiets willen gaan doen.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Aanvraag J1- visum in buitenland

Bericht door Pream »

In dit geval een minor voor haar bachelor Amercian Studies.
Het is niet verplicht maar wordt wel aanbevolen die in de VS te doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer