Naar Amerika: vriend bezoeken, eventueel (tijdelijk) daar blijven.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Hugje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2021, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Naar Amerika: vriend bezoeken, eventueel (tijdelijk) daar blijven.

Bericht door Hugje »

Mijn vriend woont in Amerika, ik in België, wil nu met mijn dochter naar hem voor de eerste keer ... wat heb ik te doen voor mijn vertrek?
Iemand?
Dank je.
Laatst gewijzigd door markro op 17 jan 2021, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voor de duidelijkheid de topictitel aangepast.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: naar Amerika

Bericht door Hockey »

Je bericht roept teveel vragen op om een antwoord te geven. Is naar hem toe gaan een tijdelijk of een permanent iets? Is jouw dochter zijn kind, of van een andere man? Wanneer wil je gaan, want momenteel zijn de grenzen nog gesloten.
Laatst gewijzigd door Hockey op 17 jan 2021, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hugje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2021, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: naar Amerika

Bericht door Hugje »

is mijn dochter
Hugje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2021, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: naar Amerika

Bericht door Hugje »

ik wil zo vlug mogelijk gaan, ik en mijn dochter, hij zorgt voor visa en tickets.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: naar Amerika

Bericht door Hockey »

@Hugje, je geeft onvoldoende antwoord op de vragen.

1) Hij kan niet voor visa zorgen, tenzij hij jou een baan aanbiedt die H1-B waardig is en jij ingeloot wordt.
2) Als je permanent wil gaan is daar een K1 visum voor nodig, met alle bijkomende bewijslast, en als je bericht klopt he je hem nog nooit gezien, dus is bewijslast dat jullie een echte relatie hebben een probleem.
3) Als het tijdelijk is dan mag je onder het Visa Waiver Program als Belgische of Nederlandse maximaal 90 dagen gaan.
4) Of de dochter van hem is of van een andere man maakt uit voor toestemming krijgen die van de vader van de dochter die kant op te mogen gaan. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar emigreren als er nog een andere ouder in het spel is die ouderschapsrechten heeft.

Dit zijn zomaar een paar punten die in het geheel van belang zijn. Daarom stel ik mijn vragen en daarom is het van belang dat jij jouw situatie zo duidelijk mogelijk uit de doken doet. Uiteraard hoef je geen naam etc. van jezelf te vermelden hier, maar we hebben wel meer informatie nodig dan je nu gegeven hebt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: naar Amerika

Bericht door mtl »

@Hugje maak het niet ingewikkelder dan het is. Als jij en je dochter op bezoek willen bij je vriend dan kan dat. Een goedgekeurde esta is dan voldoende. Daarmee kun je tot 90 dagen in de VS verblijven. En dien je weer te vertrekken voordat die 90 dagen om zijn. Maar voorlopig kunnen we nog niet naar Amerika aangezien er een travelban van kracht is.
Hugje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2021, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: naar Amerika

Bericht door Hugje »

mtl schreef:
17 jan 2021, 12:36
@Hugje maak het niet ingewikkelder dan het is. Als jij en je dochter op bezoek willen bij je vriend dan kan dat. Een goedgekeurde esta is dan voldoende. Daarmee kun je tot 90 dagen in de VS verblijven. En dien je weer te vertrekken voordat die 90 dagen om zijn. Maar voorlopig kunnen we nog niet naar Amerika aangezien er een travelban van kracht is.
wij kennen elkaar al lang en ik heb reeds toestemming van mijn ex vriend, maar ik zou eventueel blijven als alles meevalt, we zouden samen leven daar...!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: naar Amerika

Bericht door mtl »

In dat geval zou ik de laatste posting van Hockey in dit topic nogmaals doorlezen en met name punt 2. Succes alvast.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: naar Amerika

Bericht door Hockey »

@Hugje, ik trek je bericht even uit elkaar om je te laten zien hoe ingewikkeld het nog kan worden.
Hugje schreef:
17 jan 2021, 12:44
wij kennen elkaar al lang
Dit zegt niks. Als jullie al sinds 2010 lid zijn van dezelfde Facebook groep en berichten uitwisselen kennen jullie elkaar ook al heel erg lang. De vraag die de VS zal stellen is hoelang jullie al een relatie hebben, en hoe vaak jullie elkaar gezien hebben en hoeveel tijd jullie hebben doorgebracht met elkaar. Ze willen weten of jij die kant op gaat om samen te zijn, of dat je dat doet om in de VS te mogen wonen.
Hugje schreef:
17 jan 2021, 12:44
en ik heb reeds toestemming van mijn ex vriend,
Toestemming waarvoor? Om op vakantie gaan met jullie dochter of om daar permanent te gaan wonen? Indien het tweede (dus wonen) is dat schriftelijk vastgelegd, eventueel bij een notaris?
Hugje schreef:
17 jan 2021, 12:44
maar ik zou eventueel blijven als alles meevalt, we zouden samen leven daar...!
Samenleven kent de VS niet voor immigranten. Als jij die kant op wil om daar te blijven zullen jullie moeten trouwen. Als jullie tijdens je verblijf daar trouwen, dan moet duidelijk zijn dat dit spontaan is en niet al van tevoren bedacht. Dus als jij op het vliegtuig bij de immigratiebalie roept dat jij je vriend komt bezoeken en wil kijken of het zodanig bevalt dat jij daar blijft, dan komt dit in het dossier en is er dus sprake van opzet en zal er geen K1 visum worden verstrekt.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: naar Amerika

Bericht door Nagini »

Onder normale omstandigheden is het makkelijk om als Nederlander/Belg naar de VS te reizen om een geliefde te bezoeken. Je vraagt dan een ESTA (Electronic Visa Waiver) aan, minimaal 3 dagen voor vertrek. Dit kost volgens de officiele website maar een paar dollar en het proces is makkelijk als je redelijk Engels spreekt. Met zo'n ESTA kun je dan maximaal 90 dagen naar je vriend reizen.

Echter: Als je op een ESTA wilt reizen, houd er dan rekening mee dat er op dit moment nog een verbod is op inreizen in de VS voor mensen die in de afgelopen 2 weken in een Schengenland (waaronder Nederland en Belgie) zijn geweest. Dan zou je dus eerst 2 weken in een derde land moeten verblijven (zoals mexico), of moeten wachten tot de ban weg is. Er kunnen ook lokaal andere eisen zijn aan vliegen door Corona; bijvoorbeeld een verplichte (negatieve) coronatest kunnen laten zien voordat je aan boord gaat. Check de regels voor je eigen land en de VS, omdat die regels op dit moment best vaak veranderen!

Verder kunnen ze je aan de grens vragen stellen over waarom je inreist. Op een ESTA mag je niet blijven, alleen bezoeken, dus zorg ervoor dat je plan redelijk duidelijk is; bijvoorbeeld "ik ga 2 weken bij mijn vriend op bezoek", met terug-ticket om het te bewijzen. Als je permanent wilt blijven, moet je via een ander visum reizen. Daar zijn meer opties voor, maar het is meestal aan te raden om eerst een keer op bezoek te gaan, om te kijken of je elkaar in het echt ook zo ziet zitten.
Hugje
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2021, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: naar Amerika

Bericht door Hugje »

mijn vriend is al meerdere malen in België geweest, dus hebben we besloten om naar new york te gaan samenwonen, hij ik en mijn dochter. de visa is reeds aangevraagd. nu afwachten...is zeker niet om inwoner zo te worden.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: naar Amerika

Bericht door Hockey »

Welk visum heb je aangevraagd dan om die kant op te kunnen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer