J1 + J2 visa

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Antonie97
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2020, 14:58
Aantal x V.S. bezocht: 1

J1 + J2 visa

Bericht door Antonie97 »

Beste Forumleden,

Mijn naam is Antonie, 23 jaar en heb een aantal vragen over het J1 en J2 visum.
Hopelijk zijn er mensen die deze vragen kunnen beantwoorden en/of kunnen informeren hierover.
Ik zal de situatie even kort uitleggen om een goed beeld voor jullie te schetsen, wel zo handig :D

Mijn vriendin (22 jaar) doet een internationale georiënteerde studie op de universiteit en heeft de mogelijkheid om van april 2021 tot en met februari 2022 naar het buitenland te gaan. Eerst wilt ze 3 a 4 maanden haar stage uitvoeren in Canada (Vancouver) om vervolgens naar San Francisco te gaan voor haar minor (duur: ongeveer 6 maanden). Uiteraard wil ik graag mee en daarom ben ik maar eens gaan uitzoeken welke stappen ik hiervoor moet zetten. Het duurt nog erg lang maar ik ben mij er ook van bewust dat de tijd snel voorbij gaat en dat een goede voorbereiding belangrijk is.

Hieronder de vragen die ik heb met betrekking tot het tijdelijk verhuizen naar de Verenigde Staten.
- Kan mijn vriendin een J1 visum aanvragen voor een studie? (dit wordt waarschijnlijk geregeld vanuit haar school)
- Kan ik tegelijkertijd een J2 visum aanvragen wanneer zij een J1 visum aanvraagt? (ik weet dat je hiervoor getrouwd moet zijn).
- Mijn Engels is niet buitengewoon goed. Is dit buiten dat het voor mijzelf vervelend is, een probleem bij het aanvragen van een J2 visum?
- Moet je gezamenlijk naar het consulaat en moet je hierbij een uitgebreid gesprek voeren?
- Mag ik werken op een J2 visum? En mag mijn vriendin werken op een J1 visum?
- Heb je een bepaald geldbedrag op je rekening nodig als J1 visum eigenaar nodig om iemand op J2 mee te laten reizen?
- Hoe lang voordat we willen vertrekken is het verstandig om deze procedure in gang te zetten?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, ik zou er erg mee zijn geholpen.

Groet,
Antonie
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: J1 + J2 visa

Bericht door bedeve »

Hoi Antonie ,
Je hebt een heleboel vragen waar allemaal vrij simpel antwoord op te vinden is.
Mits.....
Jouw J-2 is afhankelijk van je toekomstige echtgenote 's J-1
De organisatie die voor haar die J-1 aanvrage in gang zet bepaalt of daar ook een afhankelijk J-2 aan vastgekoppeld mag worden.
Kortom eerst accoord van de J-1 visumorganisatie en dan pas is het relevant om in te gaan op jouw vragen.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Antonie97
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2020, 14:58
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: J1 + J2 visa

Bericht door Antonie97 »

Bedankt voor je antwoord en uitleg.

Dus met andere woorden, de partner universiteit (en of de universiteit waar mijn vriendin nu op zit) van mijn vriendin die de J-1 uitgeeft bepaald of ik überhaupt mee mag. Dat is wel behoorlijk zuur, ik had daar nog niet over nagedacht. Kan ik iets doen zodat een J-2 visum eerder geaccepteerd wordt of is dit echt volledig buiten mijn bereik?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: J1 + J2 visa

Bericht door kastelke »

Een J1/J2 is niet van toepassing in Canada.

Voor de US, zal je eerst moeten trouwen.
Je vrouw zal moeten aantonen dat zij zichzelf financieel kan ondersteunen op haar J1. Jij kan een work permit aanvragen, maar jouw inkomen mag niet dienen om je vrouw te ondersteunen.
Je zal ook een ziekteverzekering moeten afsluiten voor de periode dat je in de US bent (en Canada). Niet goedkoop.

Ik weet niet of de univertsiteit kan beslissen over het al dan niet toelaten van een J2. Dat had ik nog nooit gehoord.

Als je Engels niet al te goed is, dan zou ik daar nu erg hard aan beginnen werken. Want leven in de US en Vancouver is ontzettend duur. Je gaat toch de taal moeten spreken om een job te krijgen die meer interessant is dan hamburgers flippen tegen minimum loon.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Antonie97
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2020, 14:58
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: J1 + J2 visa

Bericht door Antonie97 »

Ik ben me ervan bewust dat de Engelse taal belangrijk is in een Engelstalig land, het ging mij vooral om het eventuele gesprek bij het consulaat. Hamburgers flippen zal gelukkig niet nodig zijn haha ;-) , ik heb mijn eigen online bedrijf samen met mijn vriendin, hier halen wij onze inkomsten uit. Hierdoor zal zij kunnen aantonen dat zij zichzelf en mij kan onderhouden en dat we bedrag X op onze rekening hebben staan voordat wij de US in komen. Mijn vraag over het werken in de US is waarschijnlijk bedoeld op vrijwillige basis aangezien ik al een eigen bedrijf heb. Het vrijwillig willen werken is puur om mensen te leren kennen en meer ervaring te krijgen met de Engelse taal.

J-1 / J-2 is inderdaad niet van toepassing in Canada, daar was ik van op de hoogte. Dit hele verhaal gaat ook alleen over het gedeelte in de US.

Is het voor een periode gedurende de 10 maanden nodig (7 maanden US, 3 maanden CA) om een zorgverzekering aan te vragen in deze landen of kan ik ook in Nederland bij de Goudse of Ooms een verzekering aanvragen die voldoende is om de zorg af te dekken? Er zullen overigens ook nog wat andere verzekeringen moeten worden afgesloten maar daar gaat dit topic niet over.

Ik weet ook niet of een universiteit kan beslissen over een J-1 of J-2 visum. Volgens mij fungeert een universiteit als sponsor maar het fijne weet ik daar niet van helaas.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: J1 + J2 visa

Bericht door bedeve »

Antonie97 schreef:
21 apr 2020, 16:08
Dus met andere woorden, de partner universiteit (en of de universiteit waar mijn vriendin nu op zit) van mijn vriendin die de J-1 uitgeeft bepaald of ik überhaupt mee mag.
Yep.
Jij als potientele J-2 bent als afhankelijke partij de laatste in de keten.
Mag de gesponsorde J-1 een van hem/haar afhankelijke J-2 meenemen ?
Dat is de kernvraag.
Laat je niet afleiden door " ik weet niet " reacties , laat jezelf niet door " niet weten " leiden : onderzoek en zorg dat je te weten komt zodat je vroegtijdig je plan kunt trekken.
Succes !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
drfrank
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2019, 13:48
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: J1 + J2 visa

Bericht door drfrank »

Antonie97 schreef:
21 apr 2020, 15:25
- Mag ik werken op een J2 visum? En mag mijn vriendin werken op een J1 visum?
Als J2 visumhouder kun je een EAD aanvragen, zie https://www.uscis.gov/i-765, waarmee je overal kunt werken.
Aanvragen kan pas indien je in de VS bent en duurt op dit moment zo'n vier maanden https://egov.uscis.gov/processing-times/historic-pt. In de tussentijd mag je niet werken.

Als J1 visumhouder mag je volgens mij alleen werken voor de doelstelling van de J1 (i.e. exchange). Geen bijbaantjes dus, al kan er een uitzondering zijn voor campuswerk. Dat dien je even uit te zoeken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer