B2 Visa geweigerd en nu?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Marcopstal »

Motorfreak schreef:
21 apr 2020, 06:56
Met mijn aanvraag dacht ik eerlijk te zijn maar je wordt met een veroordeling hoe klein dan ook gelijk als crimineel gezien.
Dit zie je fout. Door geen ESTA aan te vragen maar een visum en dit te vermelden heb je het zelf belangrijker gemaakt dan het is. Men gaat er dus vanuit dat het toch wel ernstig moet geweest zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door clp90 »

roelb schreef:
20 apr 2020, 12:30
Motorfreak schreef:
18 apr 2020, 10:38
Overigens heb ik een B2 aangevraagd omdat een ESTa meteen zou worden geweigerd en ik en mijn vrouw meerdere malen en langere tijd naar onze dochter en Amerikaanse schoonzoon willen zodra zij van Ramstein naar een basis in de US gaan.
En als het niet om andere redenen was geweest was het visum wel om deze reden afgewezen. Want je was dus van plan om daar te gaan wonen, en daar is het B1/B2 visum, of het visa waiver program, niet voor bedoeld. Dat is bedoeld voor kort bezoek voor toeristische doeleinden, kort familiebezoek, etc. Niet om een half jaar bij je familie in te trekken.

Kort gezegd, hoe zuur het ook is, je hebt feitelijk je eigen ruiten ingegooid. Succes met de vervolgprocedure, maar don't get your hopes up.
Waar leidt jij uit af dat topic starter in de VS wil gaan wonen? Voor langere tijd naar de VS gaan lijkt me iets anders dan daar gaan wonen, en daar is het B visum juist voor bedoeld aangezien je met een ESTA maar maximaal 90 dagen in de VS mag verblijven.
Motorfreak
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2020, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Motorfreak »

Marcopstal,

Ik kreeg het advies om geen ESTA aan te vragen omdat toch zou worden geweigerd op basis van een veroordeling. Ook omdat ik en mijn vrouw vaker naar Amerika willen gaan om onze dochter en schoonzoon te bezoeken ben ik maar voor een B2 visa gegaan.

Als ik officieel documenten van de rechtbank overlegd, officieel vertaald en gestempeld met een apostille waarin in staat at ik voldaan heb aan de voorwaarden van een taakstraf en dat ik nu geen strafblad meer heb voor wat voor vergrijp dan ook moet een consular officer dat toch ook kunnen lezen en begrijpen.

Hoe dan ook ik maak een nieuwe afspraak met het consulaat om die waiver aan te vragen.

Gr,

Jan
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Willem1 »

Dan heb je slecht advies gekregen. Sowieso omdat je waarschijnlijk helemaal niet geweigerd zou zijn. Als je de vragen op de ESTA goed had geinterpreteerd, had je waarschijnlijk gewoon 'nee' kunnen antwoorden.

Dit is echt een gedachtefout als je met US immigrations e.d. te maken hebt. Je redeneert: "laat ik maar alles opbiechten; dan kan de immigration officer/ambassademedewerker/whoever zelf zijn/haar 'blessing' geven". Die zit daar helemaal niet op te wachten. In feite stellen ze je de vraag (zowel op ESTA als bij de B2 aanvraag): "is er een reden waarom wij je niet het land zouden moeten binnenlaten". Jouw antwoord daarop is "ja, maar het was niet zo erg". En nu vraag je aan hen om ermee in te stemmen dat het "niet zo erg" is. Voor hen is het veel aantrekkelijker om te zeggen: je geeft zelf toe dat er iets aan de hand is, dus: nee. Zij hebben er helemaal geen belang bij dat jij naar de VS kunt.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of een waiver wel de juiste route is, als er in feite geen sprake is geweest van een crime waar je een waiver voor nodig hebt. Een nieuwe aanvraag waarin je toelicht dat je bij de eerdere aanvraag de vragen verkeerd had begrepen lijkt me meer voor de hand liggen. Maar als je inmiddels al met een advocaat aan de gang bent, dan zal die de beste weg wel bepalen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Marcopstal »

Motorfreak schreef:
23 apr 2020, 07:56
Ik kreeg het advies om geen ESTA aan te vragen omdat toch zou worden geweigerd op basis van een veroordeling. Ook omdat ik en mijn vrouw vaker naar Amerika willen gaan om onze dochter en schoonzoon te bezoeken ben ik maar voor een B2 visa gegaan.
1: slecht advies
2: dat is op zich geen reden, met een ESTA kan je best ook regelmatig naar de VS
3: een B visum is bedoeld voor mensen die om de een of andere reden geen ESTA kunnen aanvragen/krijgen, jij behoorde niet tot die groep (vanaf nu uiteraard wel want nu kan je nooit meer via een ESTA)
Motorfreak schreef:
23 apr 2020, 07:56
Als ik officieel documenten van de rechtbank overlegd, officieel vertaald en gestempeld met een apostille waarin in staat at ik voldaan heb aan de voorwaarden van een taakstraf en dat ik nu geen strafblad meer heb voor wat voor vergrijp dan ook moet een consular officer dat toch ook kunnen lezen en begrijpen.
Je blijft dezelfde fout maken. Dat is hoe jij het interpreteert. Die ambtenaar denkt dat er toch wel een probleem moet zijn aangezien die persoon geen ESTA heeft aangevraagd maar een visum procedure voert. Nogmaals, je hebt zelf de rode vlag uitgezet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door kastelke »

Je kan tot in den treure blijven herhalen dat de topicstarter geen visa aan had moeten vragen, en al de redenen aangehaald zijn volgens mij ook al in heel wat andere topics in dit forum ter sprake gekomen.
Niets van dat is relevant, want de topicstarter heeft een visum aangevraagd. Doet er niet toe wat iemand daar van vindt, want zijn situatie gaat daar niet mee veranderen.

Ik hoop dat zijn goede intenties uiteindelijk leiden tot het verkrijgen van het visum, en dat hij nog vele jaren mag genieten van het bezoeken van zijn dochter in de US! :thumbup:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Pete.Z »

Juist. :thumbup:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Almere vak V »

Willem1 schreef:
23 apr 2020, 18:56
In feite stellen ze je de vraag (zowel op ESTA als bij de B2 aanvraag): "is er een reden waarom wij je niet het land zouden moeten binnenlaten". Jouw antwoord daarop is "ja, maar het was niet zo erg". En nu vraag je aan hen om ermee in te stemmen dat het "niet zo erg" is. Voor hen is het veel aantrekkelijker om te zeggen: je geeft zelf toe dat er iets aan de hand is, dus: nee. Zij hebben er helemaal geen belang bij dat jij naar de VS kunt.
We hebben hier te maken met een typisch Nederlandse ziekte. Oftwel, de ja maar cultuur.

Het gaat om precies hetgeen hierboven wordt uitgelegd. Wij denken dat, is er een reden waarom wij je niet het land zouden moeten binnenlaten een open vraag is. Maar het is een gesloten vraag waarop alleen de ja of nee interessant is. Na, de ja of de nee gaat het luik dicht. Einde oefening of de volgende vraag. Het is multiple choice. Met twee antwoorden. Niks meer, niks minder.

Je verprutst het hier dus voor jezelf. Door ja te antwoorden en vervolgens ook nog eens met allerlei officieel vertaalde documenten aan te komen zetten. Oftewel, hoe makkelijk denk je het nog te gaan maken voor ze? Of hoe moeilijk om toch ja te zeggen. Je geeft zelf aan niet met justitie in aanraking geweest te zijn. Dan ga ik er vanuit dat je ergens 10 uur hebt staan schoffelen. Echt niemand die dit in Amerika interessant vind.

Gewoon zoals hierboven al aangegeven een nee in moeten vullen op je ESTA en je was klaar geweest. Zoals hier al aangegeven wordt er is niemand die kan zien dat jij een keer een taakstraf hebt gehad. En mocht je jezelf dan toch niet prettig voelen. Neem dan het vertaalde spul mee. Mochten ze er (n)ooit om vragen.
Ben dan ook heel benieuwd door wie je je hebt laten informeren. Had de vraag hier gesteld in het ESTA topic en je had een beter advies gehad van diverse mensen die soms al jaren ervaring hebben met het aanvragen van een ESTA of andere documenten.
Marcopstal schreef:
23 apr 2020, 22:59
2: dat is op zich geen reden, met een ESTA kan je best ook regelmatig naar de VS
Correct. Niemand die hier vragen over gaat stellen. Of je moet straks 3 keer 3 maanden in een jaar blijven. Dan zullen er langzamerhand wat vragen gesteld gaan worden. Ik moest voor de aankomende meivakantie een nieuwe ESTA voor mijn jongste dochter aanvragen. Die is op haar aflopende ESTA 10 keer naar Amerika geweest. Nooit een enkele vraag gesteld.

Nu kun je Amerikanen allemaal een stelletje mafklappers vinden en een idioot land. Dat is allemaal niet belangrijk. Als je er naartoe wilt pas je jezelf aan. Dan pas je jezelf dus ook aan aan de regelgeving. Doe je dat niet. Dan krijg je dus dit soort discussies. En kom je er niet in.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door bedeve »

@Almere vak V

:thumbup: :thumbup:
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Josters
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 aug 2014, 21:41

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Josters »

Maar wacht even, ik snap het niet: de vraag die ze toch stellen op het formulier voor je B2 is: Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime, even though subject of apardon, amnesty, or other similar action? Dan is het eerlijke antwoord toch ja? Ik begrijp niet dat jullie OP lijken te verwijten deze vraag eerlijk ingevuld te hebben. Of mis ik iets?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door mtl »

Het punt is dat je ook te eerlijk kunt zijn. Waardoor je in problemen zoals dit komt.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Marcopstal »

Josters schreef:
18 jun 2020, 11:49
Maar wacht even, ik snap het niet: de vraag die ze toch stellen op het formulier voor je B2 is: Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime, even though subject of apardon, amnesty, or other similar action? Dan is het eerlijke antwoord toch ja? Ik begrijp niet dat jullie OP lijken te verwijten deze vraag eerlijk ingevuld te hebben. Of mis ik iets?
Maar dat is niet de vraag voor een ESTA. Daar moet het al om een "ernstig" iets gaan en de interpretatie daarvan is een grijze zone. Vanaf dat het een visumaanvraag wordt dan worden de regels eigenlijk strenger en wordt er zeker anders naar gekeken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Josters
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 aug 2014, 21:41

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Josters »

mtl schreef:
18 jun 2020, 12:02
Het punt is dat je ook te eerlijk kunt zijn. Waardoor je in problemen zoals dit komt.
Regel één van US visas is toch NOOIT liegen op het aanvraagformulier? Dit is toch ook een misdrijf onder de Amerikaanse wet, of niet? Als ze er ooit toch achter komen kan je denk ik welk visum dan ook voorlopig wel vergeten. Plus als ze er later achter komen en je wordt bijvoorbeeld Amerikaan kan alles met terugwerkende kracht worden ingetrokken, inclusief staatsburgerschap.
Josters
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 aug 2014, 21:41

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Josters »

Marcopstal schreef:
18 jun 2020, 12:34
Maar dat is niet de vraag voor een ESTA. Daar moet het al om een "ernstig" iets gaan en de interpretatie daarvan is een grijze zone. Vanaf dat het een visumaanvraag wordt dan worden de regels eigenlijk strenger en wordt er zeker anders naar gekeken.
OK, maar ik had het idee dat jullie er ook op tegen waren dat OP bij zijn B2 eerlijk was over zijn arrestatieverleden? Ik heb de OP gelezen als: ik wil een B2 want ik wil misschien langer met mijn dochten en schoonzoon zijn in de States dan 3 maanden.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door mtl »

Overigens vraag ik me af hoe het allemaal afgelopen is. Wellicht dat topicstarter een update kan verschaffen.
@Motorfreak ?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Marcopstal »

Die is hier sedert 23 april niet meer langsgeweest op het forum.
Josters schreef:
18 jun 2020, 13:43
OP bij zijn B2 eerlijk
Volgens mij is de hoofdreden om voor een B2 te gaan net dat "arrestatieverleden" en ondergeschikt de langere periode.

Heel vaak is een ESTA de aangewezen keuze. De weigering kan er evengoed gekomen zijn omdat men inderdaad vreest dat "langer blijven" uiteindelijk zal resulteren in niet meer weg gaan. Je kan een B visum voor diverse redenen aanvragen, maar hoe concreter het verhaal hoe beter. Een B visum garandeert ook niet dat je zowiezo langer mag blijven.

Ik denk dus dat de meesten hier willen aangeven dat door voor een B te kiezen men het gewoon voor zichzelf moeilijk heeft gemaakt en er op een ESTA wel degelijk "NEE" kon worden geantwoord.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Josters
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 aug 2014, 21:41

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door Josters »

Dat zou kunnen natuurlijk. Ik heb niet het hele topic uitgebreid gelezen, het was gewoon mijn impressie van de eerste post.

Wat B2 betreft, op state.gov staat familie bezoek expliciet als reden om een B2 aan te vragen. Lijkt me dan sterk dat ze dat tegen je gaan gebruiken. Bovendien -- maar dit weet ik niet zeker -- Nederlanders zijn toch een héél laag risico qua illegaal werk in de US? Welke Nederlander zou nou illegaal in de US willen blijven werken? Je kunt nog beter een uitkering aanvragen!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B2 Visa geweigerd en nu?

Bericht door roelb »

Er zijn heel veel mensen die niet visumvrij naar de VS kunnen reizen. Die zullen dus een B1/B2 visum moeten aanvragen voor familiebezoek.

Maar juist als je een paspoort hebt van een land dat onder het VWP (Visa Waiver Program) valt dan zal een B1/B2 aanvraag direct tot extra vragen leiden. Want er zijn dan niet zoveel redenen om zo'n visum aan te vragen. Ik kan er maar 2 verzinnen: (a) je bent niet eligible om onder het VWP te reizen, of (b) je wilt langer dan 3 maanden blijven.

Bij (b) zul je een goed verhaal moeten hebben, waarbij 100% duidelijk is voor de behandelaar dat jij niet het voornemen hebt om te gaan wonen of werken in de US en dat je echt niet genoeg hebt aan de 90 dagen van het VWP. Er was hier vorig jaar iemand die de PCT wilde gaan lopen, dat soort dingen. Maar "familiebezoek" voor langer dan 3 maanden is natuurlijk al snel semi-permanent wonen, en dat leidt weer tot een afwijzing.

Bij (a) kan het heel makkelijk zijn. Bijvoorbeeld als je in Iran bent geweest voor vakantie. Maar ook heel moeilijk: bijvoorbeeld als je aangeeft dat je iets op je kerfstok hebt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer