'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Peter86
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2019, 12:54
Aantal x V.S. bezocht: 12

'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Peter86 »

Hoi allemaal,

Ik werk al 10 jaar voor een Nederlands bedrijf dat 2 jaar terug is overgenomen door een ander moederbedrijf. Het Nederlandse bedrijf heeft ook een Amerikaanse vestiging waar ik 3 jaar geleden al eens 3 maanden heb gewerkt. Ik ben momenteel in het bezit van een L1 visum dat destijds is aangevraagd onder de L-blanket van het vorige moeder bedrijf. Door de switch van moederbedrijven verwacht ik dat mijn huidige L1-A nu niet meer geldig is.

Nu wil mijn werkgever mij weer onder mijn huidige Nederlands contract voor max. 3 maanden naar de Amerikaanse vestiging laten gaan om daar mijn werkzaamheden uit te voeren. Ik heb een manager baan met wereldwijde verantwoordelijkheden en ik kan in principe mijn baan overal ter wereld op een van onze kantoren uitvoeren. Nu wordt er binnen het bedrijf beweerd dat ik 3 maanden mijn Nederlandse werk in Amerika uit kan voeren zonder L1 visum. Klopt dit?

Verder vroeg ik me af of ik met een nieuw L1 visum voor max. 7 jaar (3+2+2) zou kunnen werken op de Amerikaanse vestiging maar nog steeds onder Nederlands contract?

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Hartelijk dank!

Mvg, Peter
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Hockey »

Peter86 schreef:
08 dec 2019, 13:18
Nu wordt er binnen het bedrijf beweerd dat ik 3 maanden mijn Nederlandse werk in Amerika uit kan voeren zonder L1 visum. Klopt dit?
Nee. Een resoluut nee. Zonder visum mag je niet werken in de VS. En als je gepakt wordt draag jij de consequenties, niet je werkgever. Dus niet doen.
Peter86
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2019, 12:54
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Peter86 »

Duidelijk antwoord. Bedankt!

En de 7 jaar werken op L1 maar nog steeds onder Nederlands contract? Dat is wel mogelijk?
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Willem1 »

Peter86 schreef:
08 dec 2019, 16:04
En de 7 jaar werken op L1 maar nog steeds onder Nederlands contract? Dat is wel mogelijk?
Wat bedoel je met "onder Nederlands contract"? Als je in de VS werkt en salaris krijgt, dan moet de werkgever als Amerikaanse werkgever geregistreerd staan (en Amerikaanse belastingen/premies inhouden, etc). Als je werkgever al een Amerikaanse vestiging heeft, dan ligt het dus erg voor de hand dat je feitelijk in dienst komt van die Amerikaanse vestiging.
Peter86
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2019, 12:54
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Peter86 »

Ik heb 3 maanden een Short Term Assignment gedaan op de Amerikaanse vestiging van het bedrijf met een L1 visum, onder Nederlands contract en terwijl ik in Nederland doorbetaald kreeg. Ik vroeg me af of dit ook nog steeds mogelijk is als ik voor de volledige duur van het L1 visum (+ evt. verlengingen) in Amerika werk. Dus i.p.v. die 3 maanden, 3 jaar.
fotooss
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 nov 2019, 00:12
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door fotooss »

Hockey schreef:
08 dec 2019, 13:50
Peter86 schreef:
08 dec 2019, 13:18
Nu wordt er binnen het bedrijf beweerd dat ik 3 maanden mijn Nederlandse werk in Amerika uit kan voeren zonder L1 visum. Klopt dit?
Nee. Een resoluut nee. Zonder visum mag je niet werken in de VS. En als je gepakt wordt draag jij de consequenties, niet je werkgever. Dus niet doen.
Als ik hier even op mag inpikken. Peter86 mag dus niet voor zijn Nederlandse werkgever werken in het buitenland, terwijl hij betaald wordt door zijn Nederlandse werkgever?

Mijn vrouw is Financieel Manager van een internationaal advocatenkantoor. Wij willen volgend jaar naar Amerika gaan voor 1.5 maand op verschillende locatie's. Omwille van haar functi, bedrijfspolici, en de uitzonderlijk lange vakantieperiode is er een zekere bereikbaarheid gewenst, en dus ook tijdens vakantie periodes, en het zou zomaar kunnen dat ze idd opgeroepen kan worden in geval van een serieus probleem. Het kantoor heeft in tig landen wel een vestiging, en ook in enkele staten van USA. Ook in dit geval zou ze dan niet mogen werken?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Hockey »

fotooss schreef:
19 dec 2019, 23:08
Peter86 mag dus niet voor zijn Nederlandse werkgever werken in het buitenland, terwijl hij betaald wordt door zijn Nederlandse werkgever?
Dat staat er niet, er staat dat hij niet in de VS mag werken. Of andere buitenlanden buiten NL is niet gesproken.

@fotooss, of het kantoor vestigingen heeft in de VS is niet relevant. Ze mag in de VS niet werken, maar wel enigszins van belang is wat dat werk wat ze dan zou moeten doen precies inhoudt. Mailtjes beantwoorden, een vergadering bijwonen mag.

PS: woorden als locaties en reacties schrijf je zonder apostrof.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: 'Nederlandse' baan in Amerika uitvoeren - wel / geen L1

Bericht door Queste »

fotooss schreef:
19 dec 2019, 23:08
Ook in dit geval zou ze dan niet mogen werken?
Kijk de huidige globalisering en mogelijkheden voor op afstand werken zijn natuurlijk compleet niet voorzien in de huidige wetgeving die al jarenlang niet gewijzigd is. Zwart-wit gezien mag het inderdaad niet. De praktijk is minder weerbarstig. De pakkans is om te beginnen natuurlijk al minimaal. Niemand bij de DHS zal er een probleem van maken. Je moet het natuurlijk niet aan de grote klok hangen maar beperkt remote werken zal geen probleem geven. Gezond verstand is de belangrijkste factor. Dat is de hele grondslag van common law t.o.v. het rechtssysteem wat wij gewend zijn.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer