Mogelijkheden jaar in Amerika

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
MandyNMJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 okt 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 6

Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door MandyNMJ »

Hoi!

Na me zojuist voorgesteld te hebben op het introductieforum, zal ik mijn situatie hier verder toelichten.

In 2014 hebben mijn ouders, broer en ik onze eerste reis naar Amerika gemaakt. We zijn allemaal gek geworden op dit land, en daarom inmiddels al 6 reizen er naar toe gemaakt. Ik heb echter al sinds dit moment de droom om in Amerika te gaan wonen en dan nog het allerliefst er ooit mijn eigen B&B te hebben, met wat dieren die rond en in het huis scharrelen :D . Destijds hebben we opties als een High School Year of Summercamp overwogen, maar ik heb toen toch besloten dit niet te doen. En vervolgens kreeg ik een relatie en kwamen de plannen op de achtergrond.

Nu ik 20 jaar, pas afgestudeerd ben (MBO niveau 4, Horeca Ondernemer/Manager), en mijn relatie heb beëindigd, wil ik toch écht mijn droom achterna gaan, en dit keer echt voor een langere tijd naar Amerika gaan.
Het liefst zou ik een jaar in Amerika verblijven, maar als dat kosten technisch erg lastig wordt, neem ik ook genoegen met een half jaar :)

Dit is eigenlijk de enige optie die ik zie:
Met een organisatie als EF, ESL of Travel Active een taalreis in Amerika (mijn voorkeur zou dan uit gaan naar San Diego). Ik heb hier inmiddels het een en ander over uitgezocht, en de kosten zijn naar mijn idee echt absurd hoog. je komt al gauw uit op 15000 euro.

Au Pair is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik heb niet specifiek iets met kinderen en ook weinig tot geen ervaring mee, vandaar dat ik denk dat deze optie voor mij afvalt.

Vervolgens heb ik overwogen om voor een jaar naar Australië (ben ik nog nooit geweest) te gaan, om daar te reizen en te werken. Zo kan ik het geld dat ik daar uitgeef tegelijkertijd verdienen. Het 'probleem' hiervan is, dat ik dit eigenlijk in Amerika zou willen doen en mijn droom om naar Amerika te gaan voor een lange tijd waarschijnlijk zal blijven. Dus kom ik vervolgens toch weer terug bij Amerika :) :)

Als het echt niet mogelijk is om een jaar (betaalbaar) in Amerika te verblijven, zou ik het ook overwegen om in Canada (ook nog nooit geweest) te gaan werken (voor een RV bedrijf bijvoorbeeld, of bij een wat grotere B&B bijvoorbeeld) om vervolgens 90 dagen in Amerika te reizen. Alleen weet ik ook niet goed hoe ik dat aan zou moeten pakken, aangezien een gebruikelijke rondreis door Amerika niet betaalbaar is (voor mij) voor 90 dagen.

Ik heb wel wat geld achter de hand en ben nu aan het werken. Het geld wat ik van nu t/m maart 2020 verdien wil ik sowieso gebruiken voor mijn reis. Het andere gespaarde deel wil ik niet aankomen en alleen achter de hand houden voor onverwachte situaties.

Ik hoop enorm dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen en wellicht mogelijkheden weten die ik zelf nog niet heb ontdekt. Alle tips zijn meer dan welkom. Dat ik in april voor lange tijd naar een Engelstalig land buiten Europa ga staat voor mij vast, maar hoe, wat of waar daar kan ik nog veel hulp bij gebruiken.

Groetjes,
Mandy
Gast

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door Gast »

Je mag zowel in de US als in Canada niet werken op een ESTA/ETA.
Je zou wel in een uitwisseling-programma een jaar een opleiding kunnen doen, maar zoals je zelf al aangeeft is dit behoorlijk prijzig.
Kortom, als je in de US wilt gaan wonen zijn er twee mogelijkheden: trouwen met een Amerikaan of de DV lottery winnen.
Voor Canada geldt overigens iets vergelijkbaars.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door PSVwally »

Voor de combi werken&reizen is Australië qua regelgeving beter geschikt. Misschien dat je in Amerika iets in
Combi met een studie kunt doen?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door kastelke »

Als je 30 of jonger bent, kan je via "Working Holiday' een jaar doorbrengen in Canada, waar je mag wonen en werken voor eender wie, zonder dat je een specifieke werkvergunning voor een bepaalde job/werkgever nodig hebt:
http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/e ... _name_cont
Hetzelfde geldt voor de Belgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
MandyNMJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 okt 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door MandyNMJ »

Hoi @kastelke ,

Bedankt voor je reactie!

Ik zie dat je zelf in Canada woont. Vancouver spreekt mij erg aan om een jaar te verblijven met een Working Holiday Visa. Ik zou daar dan graag gaan werken en van dat geld de huur van een (gedeelde) woning, eten en overige kosten zoals tripjes willen betalen.

Daarover heb ik nog een paar vragen. Ik zie dat je zelf niet in deze regio woont, maar ik hoop dat jij of iemand anders hier op het forum me hier wat meer informatie over kan geven:
- Is het mogelijk om in Vancouver genoeg te verdienen om al deze kosten te dekken (en eventueel zelfs nog wat over te houden)?
- Heb je tips voor het aan een baan komen, en tips voor banen/bedrijven? Ik heb een Horeca Management opleiding, dus dat zou wat mij betreft een optie zijn. Al spreekt het werken voor een RV bedrijf me bijvoorbeeld erg aan. @Greenhorn Ik zag in een ander topic dat jij hier ervaring mee hebt. Zou jij me hier misschien wat meer informatie over kunnen geven? Voor welk bedrijf heb je gewerkt, hoe heb je dit contact gelegd en hoe ben jij aan een woning gekomen? Heb jij daarnaast nog meer tips?
- Heb je tips voor het vinden van een woning?

Overige info en tips zijn ook altijd meer dan welkom :)

Groetjes,
Mandy
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door SophiaB »

Vancouver is blijkbaar een prachtige stad, maar SUPER duur... hier is wat meer informatie: https://moving2canada.com/living-in-vancouver/ en https://www.livingin-canada.com/living- ... ouver.html - eigenlijk zijn er best veel van dergelijke sites als je wat googlet (is dat een Nederlands woord?)

Verder heb ik helaas geen antwoord op de rest van je vragen want we wonen wel in BC maar ver genoeg van Vancouver dat ik er eigenlijk nooit echt ben geweest (behalve op doorreis) :D
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door kastelke »

Ik heb nooit in Vancouver gewoond, maar weet dat het duur is om er iets te huren. Niet dat dat in Toronto anders is. $1,000 om een kamer te hebben in een appartementje dat je deelt met 2 anderen is heel normaal.
Maar veel working holiday jongeren werken in Vancouver. Zomertoerisme, en skien. Maar tips om die jobs te vinden heb ik niet. Net zoals ik niet zou weten hoe je die dingen hier in Toronto zou moeten vinden. Ik heb een 'normale' job. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door UStudy »

Ik woon bij Vancouver en heb gemerkt dat veel buitenlandse jongeren op Holiday Work Visa in bijv. Whistler werken dwz in hotels en restaurant.
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Mogelijkheden jaar in Amerika

Bericht door Greenhorn »

Blijkbaar opeens een half jaar gepasseerd zonder in te loggen. Om toch nog even te antwoorden.

Ik heb dus work holiday gedaan, visa voor één jaar, maar lmdat ik een vriendin heb die achterbleef in belgie het op 6maand gehouden. Deze zes maand heb ik gespendeerd in vancouver. Werken deed ik (bijna de volle 6maand) voor Fraserway RV.

Beginnen werkgever.
Fraserway is een verhuurbedrijf van campers, actief over heel Canada. Ieder jaar zoeken ze voor hun verschillende locaties (in totaal) een 50 tal europeanen (op whv). Werkgever is zeer leuk om voor te werken, kan ik echt aanraden.

Wonen deed ik in centrum vancouver, ongeveer een 800dollar per maand voor een slaapkamer. Meestal deel je een appartement met een koppel en soms nog 1 iemand anders (dus 3/4 mensen max). Ja dit is duur, maar met hetgeen ik verdiende wel doenbaar. Ik had geen auto en niet de bedoeling om te sparen. Met hetgeen je verdient kan je normaal actief leven hebben met soms eens zottigheid (150 euro spenderen aan avondje schieten :D, 1000 euro aan kleren etc. Dus was best wel goed. Ook mijn reis met mijn vriendin erna (14dagen met een camper door BC) heb ik hiermee betaald en als ik mijn belastingsaangifte doe krijg ik nog 1500 terug!
Ik had collega’s due in surrey ofzo zaten, een uur van werk (met ov, was zelfde bij mij) paar ook een uur van Vancouver. Zij konden natuurlijk wel stuk sparen, maar sommige zijn maar 5 keer in vancouver geweest en hebben 75% van de avonden op hun kamertje doorgebracht.

Ik zou gelijkaardig traject zeker aanbevelen. Ga niet voor “ik werk half jaar om half jaar te reizen” maar ga voor ik werk en ondertussen verdoe ik het aan festivals, dag/weekenduitstappen etc en doe achteraf nog een reis vn 2 weken/maand.

Wat ik wel zou doen moest ik het opnieuw doen, is mijn 6 maand niet alleen in vancouver doen. Zoals gezegd heeft fraserway verschillende locaties. Als ik het opnieuw doe zou ik kijken voor bv 3 maand vancouver, twee maand calgary/edmunton/white horse en één maand Toronto/Halifax/... ofzoiets in die aard, je snapt wel wat ik bedoel, verschillende locaties wonen.

Voor de rest, alles wat seizoensgebonden is heeft veel nood aan whv mensen, meer dan werk genoeg.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer