Sinds 2013 ben ik actief als freelancer op het gebied van media. Variërend van het tot stand brengen van complete producties voor de meest uiteenlopende klanten tot het worden ingehuurd als cameraman of producent voor televisie.
Qua reizen heb ik aardig wat projecten in Europa uitgevoerd, maar het aanpakken van Amerika heb ik altijd voor me uitgeschoven. Is het niet vanwege de schaarse (en vaak niet aansluitende) informatie online, dan wel vanwege horrorverhalen van mensen die bij verkeerde aanvragen het land niet meer inkomen. Vooral dat laatste beangstigd me, want het uitvoeren van werkzaamheden in de VS is als een droom die on hold staat, maar het op spel zetten van de mogelijkheid om in de toekomst het land als toerist te bezoeken is het me niet waard.
Visa Waiver Program / ESTA
Waar ik een vrij duidelijk antwoord op lijk te hebben, is dat ik zeer waarschijnlijk niet onder een ESTA naar de VS kan reizen. Er wordt bij een ESTA weliswaar gesproken over het mogen reizen vanuit zowel een toeristisch- als zakelijk karakter, maar de term zakelijk is vervolgens weer opgedeeld in twee categorieën: Het wel of niet daadwerkelijk mogen verrichten van werkzaamheden. Over een toekomstige opdracht praten mag dus wel, maar het een dag later uitvoeren niet.
Aan de andere kant heb ik ergens in het verleden ook gelezen dat deze regels niet zouden gelden voor zelfstandige ondernemers met een eenmanszaak (waarbij je ook als 'persoon', onder je voor- en achternaam, werkzaamheden kunt verrichten wat dan niet meer gezien zou worden als 'werken' a la 'werken voor een bedrijf'). Maar gezien ik daar niets meer over kan vinden blijft dat gissen...
I-Visum
Het meest logische antwoord zou nu zijn: "Media... klinkt als een (journalisten) I-Visum". Echter lees ik genoeg verhalen van mensen die ook in de media (of puur bij televisie) werken, die vervolgens geen I Visum kunnen aanvragen, omdat de werkzaamheden niet aansluiten met waar het visum voor staat: "Werken aan informatieve of educatieve opdrachten. Werken aan opdrachten die alleen een commercieel, entertainment of reclame doel dienen is niet toegestaan". Ik ben tevens geen journalist, aangesloten bij een journalistenbond; iets dat ook schijnt te moeten onder het I-Visum.
Kortom: Waar pas ik (als kleine) zelfstandige thuis?
Het idee is om, zoals bij mijn Europese trips, vanuit huis te kijken welke partijen in de VS te strikken zijn om eenmalig mee samen te werken. Tijdens mijn bezoek zou ik dan één voor één de locaties aandoen en de werkzaamheden uitvoeren. Het materiaal gaat mee naar huis en het uiteindelijke product wordt vervolgens vanuit Nederland digitaal geleverd.
Het gaat dus om producties met een commercieel doel (lijkt mij), want ik word er voor betaald en de betalende partij vergaart er vervolgens weer nieuwe klanten mee.
Wat heb ik nodig? / Wat moet ik regelen?
Mocht er iemand zijn die aan de hand van deze informatie meteen zegt: "Dat klinkt als dit en dat, en daar moet je dit en dat voor doen!", dan ben ik daar uiteraard erg bij gebaat!
B-1 lijkt geen optie, want daar mag ik geen inkomen mee vergaren vanuit de VS. Hoe doen anderen dat? Bestaan er organisaties/tussenpartijen in Nederland die dat geld wel mogen ontvangen die het vervolgens weer aan mij uitbetalen? Het lijkt me stug dat er geen manier bestaat om gewoon betaald te krijgen voor werkzaamheden.
E-1 Handelsvisum lijkt me niet op mij van toepassing (immigratie/vestigen in of naar de VS is niet van toepassing)
H-1b lijkt de meest ideale optie, maar is met een beperkte oplage alleen weggelegd voor mensen die tot de top in onze samenleving behoren? Daarbij zou de Amerikaanse opdrachtgever deze moeten aanvragen. Wat het lastiger maakt, omdat ik per opdrachtgever hoogstens 3 uur bezig ben en ik dan dus iedere opdrachtgever een H-1b moet laten aanvragen? Wat dus onwaarschijnlijk is, gezien ik geen John de Mol heet.
Nonimmigrant Visa
Voordat ik gegevens kan invullen op https://ais.usvisa-info.com/en-nl/niv moet ik dus eerst duidelijk hebben waar ik naar op zoek ben.
Een flink bericht geworden. Dank voor nu!