NYC Bar met LLB

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Ask123
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2019, 00:39

NYC Bar met LLB

Bericht door Ask123 »

Dank voor enige tips.
Kan je met een LLB uit Nederland, en een LLM in de US de NYC bar exam doen?
Normaliter schijnt men toegang nodig te hebben tot de legal profession in het thuisland, wat met een LLB in Nederland nog niet het geval is..
Reactie van de board duurt maanden dus ik waardeer kennis hierover en ervaringen hiermee enorm! Bedankt!
Saar
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Hockey »

Zie dit bericht.

Verder verdient jouw vraag meer uitleg van jouw kant, veel meer uitleg. Onder andere wat precies jouw doel is.
Ask123
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2019, 00:39

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Ask123 »

Dank jullie.

Ik bedoel inderdaad de new york state bar. Met een LLB uit Nederland ben ik toegelaten tot een ABA approved law school in NYC (Cardozo) en ik vraag me dus af of ik toegelaten zal worden om het examen af te leggen, gezien ik 'alleen' een LLB in nederland heb en geen LLM, wat in nederland wel nodig is om toegelaten te worden tot de nederlandse professie. Zie deze link: https://www.nybarexam.org/Foreign/Forei ... cation.htm
Het lijkt erop dat normaliter een LLM i nederland nodig zou zijn, EN een LLM uit de US...maar et zou ook zo kunnen zijn dat de LLM in de US genoeg is om het 'tekort' recht te zetten... heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Veel dank!
Mijn doel is om toegelaten te worden tot de NY bar
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Hockey »

Waarom wil je toegelaten worden tot de NY Bar? Wil je emigreren? Wil je .....?
Ask123
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2019, 00:39

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Ask123 »

Ja om in de US te werken als advocaat
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Hockey »

Voordat je in de VS kan werken als advocaat zal je eerst het visum moeten bemachtigen waarmee je in de VS mag werken. Over hoe je dat voor elkaar gaat krijgen lezen we niets.

En als je de bar exam hebt gehaald, of beter nog als je je LLM hebt behaald moet je ook nog een baan vinden of als je in de VS mag werken zelf een praktijk opstarten. Maar een baan vinden met enkel een LLM wordt ook nogal een opgave daar er over het algemeen alleen mensen worden aangenomen met een JD, oftewel een zogenaamde Law Degree, de 3 jarige opleiding.
Ask123
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2019, 00:39

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Ask123 »

Bedankt, visum is me geen zorg, eerder of het bar exam afgelegd mag worden met een nederlandse llb en een us llm!?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Hockey »

Als je dit soort cryptische antwoorden blijft geven dan zal je niet echt sympathie opwekken om mensen die meer weten te verleiden om je te helpen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Dutchess »

@Ask123, ik betwijfel of je hier ervaringsdeskundigen over de NY State Bar zal vinden. Je zal toch echt moeten wachten op antwoord van de Board. Heeft Cardozo hier geen informatie over? Het zijn toch voornamelijk buitenlandse studenten die een LLM studie doen?

Edit: ik vond hier vrij uitgebreide informatie over de NY State Bar en LLM, voor het geval je er iets aan hebt (al is het gericht op de University of Chicago).

@Hockey, zoals ik het begrijp is een LLM een vervolgstudie in rechten, ná een "first degree in law" zoals een JD. Wordt vaker door buitenlanders gedaan die eerst in hun thuisland rechten hebben gestudeerd zodat ze sneller in de VS aan de slag kunnen (afhankelijk van de visum situatie natuurlijk).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door dutchie_in_boston »

wat voor advokaat wil je zijn dat je dit niet zelf kunt uitzoeken maar steeds dezelfde vraag blijft stellen?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Bennogr »

Beetje afdwalend: is de beginner van dit onderwerp op zoek naar een bar in New York met een drankje waar ik nooit van gehoord heb (een LLB is dat een lekker lange Bols?)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Dutchess »

@Bennogr :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Hockey »

Dutchess schreef:
16 aug 2019, 21:15
@Hockey, zoals ik het begrijp is een LLM een vervolgstudie in rechten, ná een "first degree in law" zoals een JD. Wordt vaker door buitenlanders gedaan die eerst in hun thuisland rechten hebben gestudeerd zodat ze sneller in de VS aan de slag kunnen (afhankelijk van de visum situatie natuurlijk).
Dat had ik ook gevonden. Vooral, of eigenlijk alleen buitenlanders, bewandelen alleen de LLM route. Maar een JD kan je ook beginnen met een bachelor's degree. Doch TS geeft zo weinig informatie dat hij feitelijk meer vragen oproept dan beantwoordt.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Dutchess »

Ik vind haar oorspronkelijke vraag vrij duidelijk, maar het zou wel heel toevallig zijn als iemand anders op dit forum die weg al bewandeld heeft.

En inderdaad, met een JD kan je meer kanten op in de VS dan met een buitenlandse rechtenstudie + LLM. Het is natuurlijk wel een stuk duurder om 3 jaar verder te studeren (en misschien ook moeilijker om aangenomen te worden) vergeleken met 1 jaar voor een LLM, dus ik begrijp wel dat zo'n LLM aantrekkelijk is.

Ik ben zelf stiekempjes ook nieuwsgierig hoe ze een werkvisum of greencard denkt te regelen, maar dat is een andere vraag en wellicht heeft ze daar al een oplossing voor gevonden. Die uitleg vind ik niet vereist om antwoord op haar oorspronkelijke vraag te zoeken.

Ik hoop iig dat Saar uiteindelijk nog even terugkoppelt als ze antwoord krijgt van de New York Board of Law Examiners.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Ask123
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2019, 00:39

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Ask123 »

Bedankt. Ik had de informatie gelezen en inderdaad hebben de meesten al een LLM uit Nederland en dus een first degree in law, vandaar mijn vraag of het zou kunnen met de LLB.
Gast

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door Gast »

In Nederland heb je een LLM met civiel effect nodig.
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: NYC Bar met LLB

Bericht door UStudy »

Het is geen enkel probleem om met een Nederlandse LLB en vervolgens een Amerikaanse LLM de bar exam in New York te doen. Het gaat bij toegang tot de bar exam van New York erom dat je als foreign national een LLM van een universiteit in New York hebt behaald, ongeacht of je een LLB of LLM uit NL hebt.
Je bent daarbij niet op achterstand vergeleken met de mensen die een JD hebben behaald.

De door jou voorgenomen route tot de NY bar exam is verstandig en kosten/tijdefficient.
Na het behalen van je LLM in New York mag je trouwens een jaar lang aansluitend werken op je F1 studentenvisum zolang het maar op juridisch gebied is. Niet alleen in New York maar in alle staten van de VS. Dus dat is ook goed nieuws.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer