B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
lcvanvelzen
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2019, 11:41

B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door lcvanvelzen »

Hallo allemaal,

De kans is groot dat niemand me verder kan helpen, maar niet geschoten is altijd mis. Mijn probleem is het volgende:

Op 17 september vlieg ik naar de VS voor een hardloopwedstrijd. Gisteren heb ik mijn ESTA aangevraagd. Deze is helaas geweigerd omdat ik in 2012 naar Noord Korea ben geweest. Dit was tot 7 dagen geleden geen probleem. Maar een kleine week geleden hebben ze blijkbaar de regels aangescherpt (had ik even gemist ivm vakantie) en valt Noord Korea in het rijtje landen waar je niet geweest mag zijn na 2011.

Direct heb ik alles geregeld voor een B1 visum, net mijn aanvraag ingediend en de eerst beschikbare datum voor een gesprek is 30 oktober.
Zoals jullie snappen iets te laat voor mij, dan ben ik alweer ruim een maand terug. Ik heb reeds naar het consulaat gebeld en een aanvraag ingediend voor een spoed procedure, deze gingen ze in overweging nemen. Aangezien het voor toerisme is vermoed ik dat hij wordt afgewezen.

Ik ben echt bereid om behoorlijk wat te proberen, alles qua vluchten en hotels is geregeld. Daarnaast ben ik al een jaar aan het trainen voor deze wedstrijd (het is een 50km+ wedstrijd dus dat doe ik niet even) en moet je ook nog eens ingeloot worden. Dus zeggen we stellen het uit naar volgend jaar is ook niet zomaar een optie.

Dus als iemand nog suggesties / ideeën o.i.d. heeft wat ik zou kunnen proberen om toch op tijd een visum te krijgen of op een (uiteraard legale manier) Amerika binnen te komen. Ik las in een ander topic dat de wachttijden in Brussel korter zijn (10 dagen), maar weet iemand hier ervaring mee en waar kan ik deze wachttijden zien?

Alvast bedankt voor alle feedback.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door roelb »

Je kunt ook als Nederlander een afspraak bij een ambassade elders in Europa inplannen. Brussel is hier al vaker voorbij gekomen als optie en kan vaak binnen een paar dagen. Je moet dan alleen wel weer zelf je paspoort met visum ter plaatse ophalen of laten opsturen naar familie/vrienden/kenissen in Belgie.

Deze eis is trouwens ook nieuw voor mij. Gelukkig nooit in NK geweest, maar ik ben benieuwd welke landen er nog meer worden toegevoegd in de nabije toekomst.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door mtl »

Ik dacht dat Noord Korea al jaren op die lijst staat.
lcvanvelzen
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2019, 11:41

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door lcvanvelzen »

Volgens mij stonden ze er ooit op, maar waren ze er weer vanaf gehaald en nu weer toegevoegd.

https://www.nknews.org/2019/08/what-to- ... rth-korea/

Brussel is overigens een optie (wachttijd idd een paar dagen), maar moet eerst de reactie op mijn spoedaanvraag afwachten voordat ik met dezelfde visum aanvraag bij een ander consulaat terecht kan. Echt enorm aan het balen dat ik niet mijn ESTA een week eerder heb aangevraagd (voor de rest helemaal niet gefrustreerd ofzo).
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door Njit »

Volgens mij niet. Als ik de FAQ kijk dan staat NK er nog niet bij:
Under the Act, travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States, without a waiver, under the VWP:

Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, or Yemen at any time on or after March 1, 2011 (with limited exceptions);
Maar het staat nu inderdaad bij de ESTA vragen:
9) Have you traveled to, or been present in Iran, Iraq, Libya, North Korea, Somalia, Sudan, Syria or Yemen on or after March 1, 2011?*
Ik zie hier een nieuwsbericht van 6 augustus: https://www.nknews.org/2019/08/recent-v ... 5068120574. Dus het is inderdaad nog niet zo lang..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
lcvanvelzen
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2019, 11:41

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door lcvanvelzen »

UPDATE: mijn spoedaanvraag is afgewezen dus heb nu twee opties:
1) hopen dat er op tijd een plek vrijkomt in Nederland, wat schijnbaar regelmatig gebeurd volgens de dame aan de telefoon
2) een nieuw DS-160 formulier invullen via Belgie en dan in Brussel een afspraak maken, kost me dan nog een keer de visum kosten. Overzetten is uiteraard niet mogelijk :sadcry:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door roelb »

Ik zou voor de optie Belgie gaan. Zonde van het geld, maar wel zekerheid.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: B1 visum met spoed nodig vanwege afwijzing verscherpte ESTA regels

Bericht door Queste »

lcvanvelzen schreef:
13 aug 2019, 11:56
Ik las in een ander topic dat de wachttijden in Brussel korter zijn (10 dagen), maar weet iemand hier ervaring mee en waar kan ik deze wachttijden zien?
Hier kan je de wachttijden zien, in elk geval voor Frankfurt fluctueert het enorm https://travel.state.gov/content/travel ... times.html
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer