Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Esta of visum B2 om partner te bezoeken?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Indah
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Esta of visum B2 om partner te bezoeken?

Bericht door Indah »

Beste forumlezers, graag jullie advies voor de volgende situatie.

Mijn partner werkt voor 1 jaar in Californië. Wij zijn niet getrouwd en wonen in NL onofficieel samen. We hebben beiden een eigen koophuis in NL.

Omdat werk voor mij niet mogelijk zou zijn hebben we besloten dat ik steeds een periode in de USA afwissel met een periode werk in NL, ik werk als freelancer en kan dit makkelijk regelen en heb voldoende financiële middelen.

Inmiddels ben ik voor de 2e periode in de USA met een ESTA. De eerste periode was 80dagen(aankomst op SF), ik ben vervolgens 40dagen in NL geweest. Recent kwam ik voor de 2e maal binnen met een ESTA. Deze keer was het in LA, ik was op doorreis naar SF. De douane heeft me toen in een aparte ruimte gezet waar ik na 3uur wachten mijn verhaal mocht vertellen en gelukkig mocht ik verder((helaas wel vlucht gemist).

Deze 2e periode zal ik 89 dagen in de USA verblijven. Mijn plan is vervolgens om weer zo’n 35-40dagen in NL te werken en daarna wil ik voor de laatste maal naar de USA om mijn vriend op te zoeken. We zullen dan de laatste maand samen rond gaan reizen we dan samen terug naar NL.

Vanwege de laatste ervaring met de douane ben ik toch bang geworden dat ik de volgende keer het land niet binnenkom.

Wat is jullie advies? Of ervaring? Heb ik de laatste keer mogelijk toch pech gehad? Ik was ook niet goed voorbereid op alle vragen, had niets op papier meegenomen van een terugvlucht etc. Ik lees ook verhalen over LA dat het daar mogelijk ook strenger is dan SF? Is het mogelijk verstandiger om alsnog een visum aan te vragen? Ik denk dan aan een B2. Maar dan loop ik ook een risico dat het niet goedgekeurd wordt en kom ik het land zeker niet meer binnen.
Ik weet inmiddels dat er een ongeschreven regel gehanteerd wordt dat je langer buiten de USA dan binnen de USA moet verblijven met een ESTA. Maar is dit een reden voor extra vragen bij de grens of echt een weigering?

Alvast zeer bedankt voor jullie tips en adviezen.
mtl
Amerika-expert

Re: Esta of visum B2 om partner te bezoeken?

Bericht door mtl »

Er bestaat inderdaad een advies om na een verblijf van 90 dagen dezelfde aantal weg te blijven voordat je weer de VS in gaat. Let wel: het is een advies, geen regel. Maar de VS binnenkomen is altijd een gunst, geen recht. En ja, lange verblijven met korte tussenpozen kunnen vragen oproepen.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Ik zou geen visum aanvragen. Het idee van reizen onder VWP is dat je geen visum nodig hebt; en dat scheelt zowel jou, maar ook de Amerikaanse autoriteiten, werk. Als je dan een visum gaat aanvragen terwijl dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, dan roept dat eerder vragen (en irritatie) op dan dat je er iets mee oplost. Dit lijkt me een gevalletje "ja heb je, nee kun je krijgen".

Je doet niks illegaals - maar je moet je realiseren dat je misschien de schijn een beetje tegen hebt. Bijna 3 maanden op vakantie zonder inkomsten vinden veel Amerikanen raar, dus zorg dat je daar een goed antwoord op hebt. (En weet in ieder geval: als je in de VS bent mag je *niet* werken, ook niet als Nederlandse freelancer voor Nederlandse klanten. Dat zijn de regels.). Dat je eventueel naar secondary screening wordt doorgestuurd is ook niet het einde van de wereld. Misschien zou ik wel proberen om weer direct op SF te vliegen, dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over aansluitende vluchten.

Zolang je nog een geldige ESTA hebt, zou ik daarop reizen. Als die verloopt voor je volgende reis: vraag op tijd een nieuwe aan, want als die dan wordt afgewezen heb je hopelijk nog tijd om alsnog een B2 aan te vragen.
Laatst gewijzigd door Willem1 op 31 jul 2019, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Je zoekt de grenzen op van wat wettelijk mag. Uiteraard wordt dat dan een moeilijk verhaal en uiteraard krijg je op die wijze extra vragen. Vorige keer 80, nu 89 dagen. Een beetje veel van het goede.

Ik zie evenwel geen reden om een visum aan te vragen.

Je ervaring is overigens niet met de douane maar met immigrations. De douane houdt zich op de luchthavens bezig met goederen, niet met personen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Inderdaad, met de 3e reis erbij zit je al aan zo'n 7 maanden in de VS in 1 jaar (80+89+minstens 1 maand), dus dus je zal bij aankomst volgende keer zeker extra vragen krijgen. Je zal je goed moeten voorbereiden om je banden met NL te laten zien, zeker omdat je geen arbeidscontract hebt. Koophuis zal waarschijnlijk wel helpen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik denk ook dat je de grenzen (wellicht onbewust) opzoekt met deze bezoeken.
Indah schreef:
30 jul 2019, 20:50
Ik was ook niet goed voorbereid op alle vragen, had niets op papier meegenomen van een terugvlucht etc.
Laat dat een les voor je zijn. Volgende keer gewoon een mapje aanmaken met reisdocumenten zodat je je terugvlucht makkelijk kunt aantonen. Wellicht nog aangevuld met een reisschema als je door Amerika trekt.

Verder vraag ik me af als je eerst 80 en daarna 89 dagen in Amerika bij je vriend bent, hij natuurlijk gewoon aan het werk moet. Wat doe jij al die tijd? Na een week ken je de omgeving ook wel. Of werk je vanuit Amerika voor jezelf? Indien wel, pas daarmee op zoals @Willem1 ook al aangeeft.

Voor een volgende keer is het koffiedik kijken. Wellicht vlieg je er zo doorheen, wellicht zijn de vlaggetjes bij jou aangezet en zijn ze nog strenger.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
GideonW
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door GideonW »

Voor inwoners van een VWP land zoals Nederland is een ESTA eigenlijk hetzelfde als een B (1 of 2) visum, behalve dat een visum langer geldig is (10 jaar, 6 maand per verblijf). Als je met een ESTA mag reizen is er dus geen reden om een visum aan te vragen.

Wel zal je bezoek argwaan opwekken bij de CBP officier. Je vorige bezoeken staan immers gewoon op het scherm bij de balie en de combinatie van lang verblijf (tegen de rand van de 90 dagen limiet aan) en korte periodes terug in eigen land (de richtlijn is minstens net zo lang als je vorige verblijf in de VS) zal zeker vragen oproepen. De kans dat je weer naar secondary moet lijkt mij zeer groot. Nu is dat op zich geen probleem, maar je moet wel goed voorbereid zijn op de vragen en keihard kunnen aantonen dat je 1) binnen de 90 dagen weer vertrekt en 2) je niet gaat werken (ook geen freelance klusjes) en voldoende geld hebt om je verblijf te bekostigen.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Laat ik maar de knuppel in het hoenderhok gooien: je neemt een enorm risico op deze manier. Een weigering betekent dat je _nooit_ meer zonder visum de USA in mag. En in die situatie een visum aanvragen altijd een probleem zijn en blijven. Plus dat je het geld van je ticket kwijt bent.

Waarom niet gewoon de eenvoudige optie kiezen: even langs het gemeentehuis om te trouwen? Ik doe even wat aannames: Je wederhelft zal daar werken op een H1-B visum? Jij kunt dan als echtgenoot een dependent visum (H4) krijgen. Laat hem naar Nederland vliegen, ga op de maandagochtend (in veel gemeentes gratis) samen langs het gemeentehuis en je bent getrouwd. Daarna vraag jij een H4 aan. Als alles meezit heb je een paar weken later je visum en kun je, gedurende de tijd dat het visum van je wederhelft geldig is, gewoon in de USA verblijven. Heel praktisch, maar je kunt het later altijd nog een keer "echt" overdoen.

Let wel op: als je meer dan 180 dagen in een kalenderjaar in de USA verblijft ben je daar ook belastingplichting, ook als dat op een toeristenvisum is.
Marcopstal
Amerika-expert

roelb schreef:
31 jul 2019, 11:49
Laat ik maar de knuppel in het hoenderhok gooien: je neemt een enorm risico op deze manier. Een weigering betekent dat je _nooit_ meer zonder visum de USA in mag. En in die situatie een visum aanvragen altijd een probleem zijn en blijven. Plus dat je het geld van je ticket kwijt bent.
Ik vind dit een beetje dubbel en vraag me af waar je juist op aanstuurt.

Als je advies is om niet meer te gaan dan volg ik.

Als je vind dat TS wel nog kan gaan dan snap ik het risico niet echt wat je aangeeft. Immers als TS nu een visum aanvraagt en deze niet krijgt beland ze in dezelfde situatie. Krijgt ze wel een visum dan kan ze uiteraard wel nog op ESTA later. De visum procedure kost evenwel ook geld en neemt tijd in beslag.

Bijkomende vraag: is het hebben van een visum een garantie op toegang ? Ook niet 100% denk ik dan, immigratie beslist nog steeds en de bezoeken die al plaats vinden toppen al op 169 dagen in één jaar.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Je quote de helft van mijn bericht. Volgens mij staat de risicovrije oplossing in de tweede alinea: trouwen en een dependent visum aanvragen.
Marcopstal
Amerika-expert

Vraag is of de liefde groot genoeg is om die stap te nemen. Het is misschien wel een optie maar misschien verre van voor de hand liggend.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Tja, het is wel de meest eenvoudige en meest veilige optie, en op dit moment (gezien het al lange verblijf dit jaar) wellicht de enige optie. Het is nu eenmaal zo dat het de enige relatievorm is die in internationaal recht erkend is. Als een van de partners ergens buiten Europa werkt kan het zomaar de enige manier zijn om bij elkaar te kunnen blijven.

Met de huidige wetgeving in Nederland loop je trouwens ook geen financieel risico meer bij trouwen zonder verdere overeenkomst, dus het is in feite niets meer dan een kleine, vaak gratis administratieve handeling die in dit geval een hoop gedoe kan voorkomen. De romantische lading die het heeft kun je voor het gemak even vergeten, zoals ik al aangaf: je kunt het altijd later nog een keer overdoen voor dat deel.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

roelb schreef:
31 jul 2019, 11:49
Waarom niet gewoon de eenvoudige optie kiezen: even langs het gemeentehuis om te trouwen? Ik doe even wat aannames: Je wederhelft zal daar werken op een H1-B visum? Jij kunt dan als echtgenoot een dependent visum (H4) krijgen. Laat hem naar Nederland vliegen, ga op de maandagochtend (in veel gemeentes gratis) samen langs het gemeentehuis en je bent getrouwd. Daarna vraag jij een H4 aan. Als alles meezit heb je een paar weken later je visum en kun je, gedurende de tijd dat het visum van je wederhelft geldig is, gewoon in de USA verblijven. Heel praktisch, maar je kunt het later altijd nog een keer "echt" overdoen.
De vraag is of het nu nog zin heeft.

TS is nu voor de 2e (lange) periode in Amerika. Eer zij weer in Nederland is en eventueel haar vriend voor een 'maandagochtend-trouwerij' is er meer dan een half jaar voorbij van de periode dat hij daar aan het werk is. Denk dat deze optie had moeten worden gekozen voor hij een jaar uitgezonden werd.
Indah schreef:
Deze 2e periode zal ik 89 dagen in de USA verblijven. Mijn plan is vervolgens om weer zo’n 35-40dagen in NL te werken en daarna wil ik voor de laatste maal naar de USA om mijn vriend op te zoeken. We zullen dan de laatste maand samen rond gaan reizen we dan samen terug naar NL.
Hieruit lees ik dat je het straks voor een 3e keer voor een periode van 80-89 dagen wilt proberen en dan de laatste maand samen erop uit trekken. Zoals reeds aangegeven, houd er heel erg rekening mee dat het een volgende keer op een ESTA problemen gaat opleveren.
Indah schreef:
Is het mogelijk verstandiger om alsnog een visum aan te vragen? Ik denk dan aan een B2. Maar dan loop ik ook een risico dat het niet goedgekeurd wordt en kom ik het land zeker niet meer binnen.
Dit zal mogelijk moeten gebeuren als jij over 3 maanden hier weer in Nederland bent. (Ga ervan uit dat je zoiets niet vanuit Amerika kunt aanvragen? Zullen de experts wel weten). En inderdaad, er zal gekeken worden naar de (lange) verblijven het afgelopen jaar. Grote kans dat de bellen luid gaan rinkelen en zo'n aanvraag afgekeurd wordt met alle gevolgen van dien.

Mijn advies in deze: geniet van de 89 dagen die jullie nu samen hebben en wacht tot het jaar voorbij is en hij weer (voorgoed) naar Nederland komt. Wellicht kan hij met kerst hier komen? Persoonlijk zou ik het risico nooit nemen 3x voor bijna de max. periode op een ESTA naar Amerika te reizen in een jaar tijd.

Roland

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Zin heeft het mijns inziens altijd. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat vriendlief toch gedurende dat jaar een aantal keer in Nederland is, werk- of privegerelateerd. En dan is een bezoekje aan het gemeentehuis natuurlijk zo geregeld. Een dependent visa schijnt ook een redelijk vlotte formaliteit te zijn, dus een paar weken later moet dat in het paspoort kunnen staan. En dan blijft er toch nog een zorgeloos half jaar over. En wie weet, bevalt de baan en wordt het langer dan dat ene jaar.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Nog even wat bronmateriaal (link) :

"Approved ESTA applications are valid for a period of two years, or until the passport expires, whichever comes first, and multiple trips to the United States without the traveler having to re-apply for another ESTA. When traveling to the U.S. with the approved ESTA, you may only stay for up to 90 days at a time - and there should be a reasonable amount of time between visits so that the CBP Officer does not think you are trying to live here. There is no set requirement for how long you must wait between visits."
Marcopstal
Amerika-expert

Willem1 schreef:
01 aug 2019, 14:14
Willem1
Dat klopt perfect. Alleen: wat is een "reasonable amount of time". Maw: alles hangt er vanaf wie de immigratie officier is die je ter plaatse aan de balie hebt en die hierover moet oordelen.

In deze case vrees ik dat het er een beetje over zal zijn.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Je kunt het ook anders lezen. De primaire concern van de CBP officer is: "so that the CBP Officer does not think you are trying to live here". Als je daar een goed verhaal bij hebt (en: als TO waarheidsgetrouw kan zeggen: Mijn partner zit hier op een H1, hierna is hij klaar, dit gaat de laaste keer zijn want hierna gaan we samen weer naar NL, ik heb een koophuis in NL, ik heb voldoende financiele middelen, en we willen nu alleen nog even samen op vakantie), en ze kan dat verhaal onderbouwen met bewijzen - dan maakt ze denk ik wel een kans.

Het nare is alleen dat een eventuele weigering vervelende consequenties heeft. En TO moet zich realiseren dat ze de schijn tegen heeft en een risico neemt. Dat moet je je afvragen: kun je je het risico van een weigering veroorloven? Dat verschilt van persoon tot persoon.
Marcopstal schreef:
01 aug 2019, 18:29
Maw: alles hangt er vanaf wie de immigratie officier is die je ter plaatse aan de balie hebt en die hierover moet oordelen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Indah
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Indah »

Beste forumlezers & Amerika-experts/fans,

Erg bedankt voor jullie adviezen en tips.

Trouwen was inderdaad achteraf de beste optie geweest, maar ondanks dat de liefde groot is hadden we hier beiden niet zo’n zin in. En zeker nu niet meer alsnog snel trouwen vanwege de laatste 3mnd USA.

De conclusie is dat ik het toch voor een 3e maal met ESTA ga proberen en deze keer goed voorbereid zal zijn op alle vragen die ik kan verwachten.
Ik besef dat ik een risico neem. Maar het alternatief om dan maar niet te gaan vind ik ook wel erg jammer.

Ik ben me al wat aan het oriënteren op tickets en zie goedkope tickets via Dublin. Voordeel zou dan tevens zijn dat ik in Dublin reeds langs de immigration kan. Mocht ik dan geweigerd worden dan ben ik zo weer thuis. Zijn de “CBP officers” in Dublin misschien wat minder streng en wat vriendelijker of is er geen verschil?

Overigens vermaak ik me hier verder prima. Wat n luxe om eens een periode niet te hoeven werken. Ieder weekend maken we fantastische trips. Doordeweeks vermaak ik me als “huisvrouw”, lezen, voorbereiden op onze weekendtrips, dagelijks sporten en baantjes zwemmen. Ondertussen ook wat andere leuke dames ontmoet. Ik verveel me geen moment.

Groetjes vanuit Californië
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook »

Indah schreef:
02 aug 2019, 01:49
Zijn de “CBP officers” in Dublin misschien wat minder streng en wat vriendelijker of is er geen verschil?
Dat zou natuurlijk niet uit mogen maken maar van de keren dat ik naar de USA geweest ben was de persoon in Dublin wel de aardigste.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Indah schreef:
02 aug 2019, 01:49
De conclusie is dat ik het toch voor een 3e maal met ESTA ga proberen en deze keer goed voorbereid zal zijn op alle vragen die ik kan verwachten.
Ik besef dat ik een risico neem. Maar het alternatief om dan maar niet te gaan vind ik ook wel erg jammer.
Heel veel succes en geniet van je tijd in Amerika! :thumbup:

Laat je t.z.t. hier nog weten hoe het gegaan is?

Roland

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer