Visa nodig voor reisleider?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
usafan22
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Visa nodig voor reisleider?

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 17:15

Hoi Iedereen!

Ik heb een eigen haak/brei webshop. Mijn klanten zouden enorm graag willen winkelen in winkels als Michaels, Hobby Lobby en Joann etc. Nu wil ik een reis organiseren naar New york van ongeveer 6 dagen. Waarbij ik hotel en bus tour regel. (Geen tickets, niet samen amerika in) 1 dag huur ik een bus en zullen we langs winkels rijden. Andere dagen zal ik rondleiding door nyc doen en andere dagen zijn gevuld met vrije tijd en haak/brei activiteiten.
Inprincipe is dit voor nu eenmalig, maar als t bevalt wellicht vaker per jaar 2/3x 🤷🏻‍♀️
Maarrrr voor nu een 1e keer. Heb ik hier een specifieke vergunning of visum voor nodig? Alle klanten komen uit europa. Ik regel voor hen ook een hotel. Tickets boekt ieder voorzich. (Zullen niet als groep reizen) Inmiddels ook contact gehad met de RVO maar die weten het ook niet precies.
Zal ik hiervoor een afspraak moeten inplannen voor advies bij het consulaat? Of wellicht dat jullie mij kunnen helpen!:) alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door usafan22 op 24 jul 2019, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Visa nodig voor reisleider?

Bericht door roelb » 24 jul 2019, 19:42

Die discussie hebben we hier al eens eerder gevoerd.

Laat ik je eerst uit de illusie halen dat je een visum zou kunnen krijgen waarop dit mag: dat kan niet. Met een B1/B2 visum (het enige visum dat je normaal gesproken zou kunnen krijgen) mag je /precies/ hetzelfde als dat je zonder visum, onder het VWP (Visa Waiver Program) wordt toegelaten tot de USA. Het enige verschil is dat je met een visum 180 dagen achter elkaar mag verblijven, en onder het VWP maar 90. Verder zijn er nog wat juridische verschillen rondom beroepsmogelijkheden als je de toegang zou worden geweigerd en rondom de mogelijkheid om een wijziging van verblijfsstatus aan te vragen.

Maar dat is voor jou nie relevant: er dus dus geen verschil tussen reizen op een B1/B2 visum en onder het VWP.

Ik ben van mening dat het functioneren als reisleider werk is. Je doet dat werk in de USA en wordt daarvoor betaald. Als dat zo is dan moet je dus in ieder geval mogen werken in de USA, ofwel: een verblijfsvergunning en green card hebben. Dat is niet zomaar mogelijk, en sowiezo niet voor de situatie die jij schetst. Zie de diverse topics over emigratie om een idee te krijgen wat er mogelijk is.

Tegelijkertijd lijkt het er op dat professionele organisaties die allerlei groepsreizen organiseren ook gewoon buitenlanders meesturen om in de USA als reisleider te functioneren. Denk aan groepsreisclubs zoals Fox reizen e.d. Ik vermoed wel dat die mensen door hun werkgever duidelijk geinstrueerd worden dat ze bij immigrations vooral moeten zeggen dat ze vakantie komen vieren. Want als je tegen een CBP officer vertelt dat je als reisleider komt werken dan kan ik je garanderen dat je niet zult worden toegelaten en op het eerste vliegtuig terug naar huis zult zitten. Daarnaast zul je door die weigering daarna ook nooit meer onder het VWP naar de USA mogen reizen.

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 20:38

roelb schreef:
24 jul 2019, 19:42
Ik ben van mening dat het functioneren als reisleider werk is. Je doet dat werk in de USA en wordt daarvoor betaald. Als dat zo is dan moet je dus in ieder geval mogen werken in de USA, ofwel: een verblijfsvergunning en green card hebben. Dat is niet zomaar mogelijk, en sowiezo niet voor de situatie die jij schetst. Zie de diverse topics over emigratie om een idee te krijgen wat er mogelijk is.

Bedankt voor je reactie! Ik heb wat andere posts al door gelezen maar kon geen duidelijk antwoord vinden, en blijkbaar is dat er ook niet. Dus een esta is dan de meest logische optie voor mij, zeker omdat t om een reisje van 6 dagen is.

Daarnaast valt het betaald worden voor werk in USA ook te betwisten, aangezien ik zelf eigenaar van mn webshop ben en dit daar zal doen, maar mijn salaris gewoon mijn salaris voor mijn werk in mijn webshop is.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 24 jul 2019, 20:40

usafan22 schreef:
24 jul 2019, 20:38
Daarnaast valt het betaald worden voor werk in USA ook te betwisten, ......
Het argument wat men zal hanteren om dit als werk te bestempelen is dat een inwoner van de VS dit ook tegen betaling had kunnen doen.

knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje » 24 jul 2019, 20:47

@roelb
........Tegelijkertijd lijkt het er op dat professionele organisaties die allerlei groepsreizen organiseren ook gewoon buitenlanders meesturen om in de USA als reisleider te functioneren. Denk aan groepsreisclubs zoals Fox reizen e.d. Ik vermoed wel dat die mensen door hun werkgever duidelijk geinstrueerd worden dat ze bij immigrations vooral moeten zeggen dat ze vakantie komen vieren...…………..

Leuk als je met zo'n reis meegaat en je reisleider valt door de mand, sta je dan met een groep op bijv. Kennedy Airport.
De door jou genoemde Fox reizen is een dochter van de ANWB, zou die zijn naam zo te grabbel gooien?
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat risico nemen.

SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce » 24 jul 2019, 20:48

usafan22 schreef:
Daarnaast valt het betaald worden voor werk in USA ook te betwisten, aangezien ik zelf eigenaar van mn webshop ben en dit daar zal doen, maar mijn salaris gewoon mijn salaris voor mijn werk in mijn webshop is.
Is het eigenlijk niet gewoon dat je samen "met je leden van de hobby-club" op vakantie gaat? Dat jij dat dan toevallig allemaal regelt... Bedoel, wat is er anders aan dan dat je samen met een stel vrienden op vakantie gaat waarbij er eentje is die alles regelt?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 20:50

knaapje schreef:
24 jul 2019, 20:47
@ roelb
........Tegelijkertijd lijkt het er op dat professionele organisaties die allerlei groepsreizen organiseren ook gewoon buitenlanders meesturen om in de USA als reisleider te functioneren. Denk aan groepsreisclubs zoals Fox reizen e.d. Ik vermoed wel dat die mensen door hun werkgever duidelijk geinstrueerd worden dat ze bij immigrations vooral moeten zeggen dat ze vakantie komen vieren...…………..

Leuk als je met zo'n reis meegaat en je reisleider valt door de mand, sta je dan met een groep op bijv. Kennedy Airport.
De door jou genoemde Fox reizen is een dochter van de ANWB, zou die zijn naam zo te grabbel gooien?
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat risico nemen.
Oei dat is inderdaad niet fijn! Bij mij zullen de mensen zelf hun ticket boeken (geen gezamelijke vliegreis)

Ik vraag me ook serieus af hoe dat bij de grote bedrijven werkt, ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat risico nemen. Jammer dat dit zo’n “grijs” gebied is

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 20:51

SpaceAce schreef:
24 jul 2019, 20:48
usafan22 schreef:
Is het eigenlijk niet gewoon dat je samen "met je leden van de hobby-club" op vakantie gaat? Dat jij dat dan toevallig allemaal regelt... Bedoel, wat is er anders aan dan dat je samen met een stel vrienden op vakantie gaat waarbij er eentje is die alles regelt?
Ja we reizen eigenlijk niet eens samen de USA in. Dat doet ieder voorzich. Ik organiseer alleen de tour ter plekke. Ik denk dat t voornaamste is dat ik dit als webshop organiseer voor mijn klanten. Zelf lijkt me ook weinig problemen op leveren, zeker eenmalig of twee malig per jaar, maar als ik t vaker zou doen ga je toch serieuze vragen bij de border krijgen lijkt me..

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 20:55

Hockey schreef:
24 jul 2019, 20:40
usafan22 schreef:
Daarnaast valt het betaald worden voor werk in USA ook te betwisten, ......
Het argument wat men zal hanteren om dit als werk te bestempelen is dat een inwoner van de VS dit ook tegen betaling had kunnen doen.
Hmm ja een amerikaan die nederlands kan idd.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 24 jul 2019, 21:01

@ usafan22, het is tegen de regels om een volledig voorgaand bericht te quoten. Je kan gewoon aangeven op wie je reageert.

Een belangrijke tip is om jouw situatie niet vanuit jouw standpunt maar vanuit hun (VS immigrations) standpunt te bekijken. Verder ben ik het eens met de tips die anderen al gegeven hebben hier.

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 21:11

@Hockey
Oh sorry! Dat wist ik niet! Nee snap ik hoor! Zou niet bijdehqnd gaan doen tegen iemand van immigrations haha.
Bedankt iig voor de tip. Maar aangezien ik alleen de usa ga zonder groep, zal het uiteindelijk dan toch een ESTA gaan worden, als ik de rest van het advies bekijk.

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 24 jul 2019, 21:43

@usafan22 - het komt op mij over dat je wat selectief aan het lezen bent. Lees de reactie van roelb nog eens helemaal door.
usafan22 schreef:

Daar gaat het niet om, je zal het werk in de USA verrichten, en het doel daarvan is ook om een product (de rondleiding) te leveren in de USA. Het zou anders zijn als jij tijdens je vakantie even de financiën van je webshop bijwerkt, om maar een voorbeeld te noemen. Gaan je klanten jouw webshop betalen voor het regelen van deze reis?

All that said...
Zoals SpaceAce schreef, als je gewoon met een stel vrienden op vakantie gaat en degene bent die de logistieke dingen regelt (zonder dat die vrienden jou of je webshop daarvoor betalen), kan dat gewoon op een VWP. Forumlid Kalaman heeft iets soortgelijks gedaan met reizen in het zuidwesten.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 24 jul 2019, 22:04

Je gaat gewoon met wat vrienden/kennissen op vakantie.

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 22:12

@Dutchess nee hoor ik lees niet selectief, maar hij schrijft verschillende dingen oa. Dat er geen visum is voor wat ik wil, maar ondertussen genoeg grote bedrijven ook reisleiders hebben. Dus dan moet het in mijn ogen gewoon mogelijk zijn. Zeker voor wellicht eenmalig. En dat het geen verschil maakt in b1 of esta vanwege de duur ( 6 dagen)

De klanten zullen betalen voor het pakket hotel, workshops en bustrip ja, tis geen cadeau reis.
Maar zullen niet als groep samen de usa in reizen (ik ben er zelf bijv al aantal dagen eerder, ook als vakantie)

Er kan dus niemand mij vertellen hoe andere bedrijven dit wél op de juiste manier doen🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 » 24 jul 2019, 22:33

roelb schreef:
24 jul 2019, 19:42
Je doet dat werk in de USA en wordt daarvoor betaald. Als dat zo is dan moet je dus in ieder geval mogen werken in de USA, ofwel: een verblijfsvergunning en green card hebben. Dat is niet zomaar mogelijk, ...
Een paar details :
- Betaald worden is inderdaad een heel duidelijke aanwijzing dat het om werk gaat. Maar betaald worden is geen voorwaarde: vrijwilligerswerk mag bv ook niet. Het criterium is of het werk is (op de "temporary business" uitzonderingen na, die strak omschreven zijn)
- Een green card *is* een verblijfsvergunning (en ik weet Roel dit ook wel weet, dus dit lijkt me een typfout ;) ). Verder is het niet zo dat een green card de enige manier is waarop je legaal in de VS kunt werken - maar ik ben het ermee eens dat de andere manieren/visa in deze situatie allemaal niet van toepassing zijn.

@usafan22 : Onder het VWP en/of een B1 mag je in de VS geen werk verrichten. Als ze erachter komen dat je dat wel van plan bent, dan zul je teruggestuurd worden aan de grens.

Waar bv ook naar gekeken kan worden, is hoe er betaald is voor je vliegticket (betaal je dat prive, of is dat van een bedrijfsrekening gegaan?)

Daarentegen: op vakantie gaan, en afspreken om met andere vakantiegangers samen een stad te gaan verkennen mag wel onder VWP/B1.

Mbt andere reisleiders "die dit ook doen" : Het zou nog kunnen dat grote bedrijven een (contract met een) Amerikaanse vestiging hebben, die vervolgens van daar uit buitenlanders inhuren als "seizoensarbeider" met bv een H2B visum. Andere opties zijn dat die reisleiders mensen zijn die legaal in de VS mogen werken (dus: een Amerikaans paspoort hebben, of er wonen en een green card of werkvergunning hebben). Of ze doen het onder de radar.

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 22:49

@@Willem1 met andere woorden, ik mag de tour wel verkopen aan mijn klanten, maar niet zelf de tour doen/leiden? (Dat zou dan iemand uit amerika moeten zijn) maar kan wel zelf met de tour mee gaan, als gewoon mee reiziger van mijn eigen georganiseerde reis🤷🏻‍♀️ (Zonder dus “te werken als reisleider”)

Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 » 24 jul 2019, 23:16

Dat klopt. Als je "prive" reist (dus: op vakantie gaat, en prive voor je reis betaalt, en geen werk doet), dan is er sowieso geen probleem. Als je "zakelijk" reist onder B1/VWP, dan moeten de activiteiten die je gaat doen onder "temporary business" vallen. Zie hier: link . Criteria voor B1 en VWP zijn hetzelfde.

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 24 jul 2019, 23:34

@@Willem1 oke duidelijk thanks! Ik organiseer ook een workshop dag (hier zullen amerikanen workshops geven) deze workshops zal ik dan ook zelf volgen, daar valt deze activiteit voor business ook onder toch?:
- Participating in short-term training

Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 » 24 jul 2019, 23:37

Ja - onder B1/VWP mag je workshops/trainingen volgen.

usafan22
Amerika-ontdekker

Bericht door usafan22 » 25 jul 2019, 00:00

@Willem1 oke bedankt voor de info! Ik zie nu ook dat ik juist deze informatie niet heb gemeld in mijn bericht, stom natuurlijk! Reisleider is dan een beetje kort door de bocht, en meer aanvulling op de workshops die gegeven worden, zoals de bus tour. In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer