B2 Visum na weigering ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Hallo,

Ik heb eind September een trip gepland en geboekt naar New York. Ik ben van plan om 4 nachten te blijven. Hiervoor heb ik een paar weken geleden een ESTA aangevraagd, maar deze is niet toegekend.

Reden van afwijzing is niet gegeven, maar ik weet bijna zeker waar het door komt. Ik ben namelijk in Irak geboren, ondanks mijn Nederlandse Nationaliteit.

Nou heb ik een afspraak gepland bij het consulaat om een B2 visum aan te vragen. Hier heb ik echte een aantal vragen over. Aan de telefoon werd door een automatisch bandje aangegeven dat ze vragen over visums niet beantwoorden.

Mijn vragen zijn
- Krijg ik dezelfde dag nog te horen of ik een visum krijg of niet?
- Wat gaan ze mij vragen? Moet ik gaan bewijzen dat ik niet in Amerika wil blijven/werken bijvoorbeeld?
- Ik heb momenteel een full time baan met vast contract. En een contract waarbij ik de komende 3 jaar bij mijn werkgever MOET blijven (i.v.m. studieschuld). Dit kan ik allemaal op papier overhandigen. Is dit relevant?
- Verder heb ik vluchtboeking, hotelboeking, travel itinerary/planning, dit kan ik ook allemaal op papier overhandigen.

Als iemand mij meer kan vertellen over bovenstaande punten, dan lees ik dat graag. Ik kan deze informatie helaas niet van het consulaat zelf krijgen of op hun website vinden.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Njit »

Heb je een dubbele nationaliteit? Ben je na 2011 nog in Iraq geweest?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Njit schreef:
15 jul 2019, 14:23
Heb je een dubbele nationaliteit? Ben je na 2011 nog in Iraq geweest?
Ik heb alleen de Nederlandse nationaliteit en ik ben na 2011 niet in Irak geweest.
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Kick.
Gast

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Gast »

Eerste keer Amerika? Als ik je profiel bekijk zie ik van wel. Ik denk dat B2 wel gaat lukken hoor als je alleen Irakees bent naast Nederlander.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Dutchess »

NYCtrip schreef:
15 jul 2019, 13:55
Ik ben namelijk in Irak geboren, ondanks mijn Nederlandse Nationaliteit.
Had 1 van je ouders de Iraakse nationaliteit?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Willem1 »

Op basis van de informatie die je geeft lijkt er niet zoveel aan de hand. Ik vermoed dat ze voornamelijk zullen willen weten wat je banden met Irak nog zijn. Als die er niet of nauwelijks zijn, dan zal je direct te horen krijgen dat je visum is goedgekeurd, en dan heb je een paar dagen later je paspoort met visum weer in handen.

Als je na het interview nog even hier wil laten weten hoe eea gegaan is, dan wordt dat op prijs gesteld. Dat kan in de toekomst weer handig zijn voor anderen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Marcopstal »

Het contract als werknemer is zeker een relevant document.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Nagini »

Over het algemeen geld voor een ambassadebezoek: bereid je heel goed voor maar geef alleen antwoord op vragen die gesteld worden. Je weet meestal niet precies waar ze naar gaan vragen. In het algemeen voor een B2 visum: Bewijs dat je banden hebt met je thuisland, genoeg geld hebt om niet te hoeven werken en een duidelijk verhaal hebt wat je gaat doen in de VS (én dat/wanneer je teruggaat). Als dat inderdaad je banden met Irak het probleem zijn zullen ze vooral daar na vragen. Meestal hoor je direct of je visum wordt toegekend of is afgewezen. Er is een (kleine) kans dat ze je op 'AP', administrative processing zetten, bijv. als er een document mist waar ze op wachtten of ze aan je verhaal twijfelen.
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Dutchess schreef:
16 jul 2019, 17:44
NYCtrip schreef:
15 jul 2019, 13:55
Ik ben namelijk in Irak geboren, ondanks mijn Nederlandse Nationaliteit.
Had 1 van je ouders de Iraakse nationaliteit?
Beide ouders, maar ik zelf niet.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Queste »

Maar je hebt dus wel de Iraakse nationaliteit gehad? En dat ook zo op de esta aangegeven? Dat soort informatie in de openingspost had een hele hoop heen en weer gescheeld.

Ja, dan willen ze je inderdaad wat vragen stellen. Niet al te veel zorgen over maken, tenzij er wel terroristen in je familie voorkomen maar dat had je zelf ook wel bedacht. Gewoon met je plannen, met je banden met Nederland naar de ambasade.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Nagini schreef:
16 jul 2019, 21:13
Over het algemeen geld voor een ambassadebezoek: bereid je heel goed voor maar geef alleen antwoord op vragen die gesteld worden. Je weet meestal niet precies waar ze naar gaan vragen. In het algemeen voor een B2 visum: Bewijs dat je banden hebt met je thuisland, genoeg geld hebt om niet te hoeven werken en een duidelijk verhaal hebt wat je gaat doen in de VS (én dat/wanneer je teruggaat). Als dat inderdaad je banden met Irak het probleem zijn zullen ze vooral daar na vragen. Meestal hoor je direct of je visum wordt toegekend of is afgewezen. Er is een (kleine) kans dat ze je op 'AP', administrative processing zetten, bijv. als er een document mist waar ze op wachtten of ze aan je verhaal twijfelen.
Okay, bedankt. Ik heb al een hotelboeking en een retour ticket. Ik verblijf maar 4 dagen in New York. Dus ik denk dat het daarmee wel goed goed.
Willem1 schreef:
16 jul 2019, 17:47
Op basis van de informatie die je geeft lijkt er niet zoveel aan de hand. Ik vermoed dat ze voornamelijk zullen willen weten wat je banden met Irak nog zijn. Als die er niet of nauwelijks zijn, dan zal je direct te horen krijgen dat je visum is goedgekeurd, en dan heb je een paar dagen later je paspoort met visum weer in handen.

Als je na het interview nog even hier wil laten weten hoe eea gegaan is, dan wordt dat op prijs gesteld. Dat kan in de toekomst weer handig zijn voor anderen.
Thanks. Zal ik doen. Mijn afspraak is over 2 weken.
SBgast schreef:
16 jul 2019, 16:51
Eerste keer Amerika? Als ik je profiel bekijk zie ik van wel. Ik denk dat B2 wel gaat lukken hoor als je alleen Irakees bent naast Nederlander.
Ja, eerste keer.
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Queste schreef:
17 jul 2019, 08:50
Maar je hebt dus wel de Iraakse nationaliteit gehad? En dat ook zo op de esta aangegeven? Dat soort informatie in de openingspost had een hele hoop heen en weer gescheeld.

Ja, dan willen ze je inderdaad wat vragen stellen. Niet al te veel zorgen over maken, tenzij er wel terroristen in je familie voorkomen maar dat had je zelf ook wel bedacht. Gewoon met je plannen, met je banden met Nederland naar de ambasade.
Nee ik heb zelf geen Iraakse Nationaliteit. Maar ik merk dat ze in de VS anders nadenken over nationaliteit dan hier. Ook bij het invullen van de ESTA had het systeem er moeite mee dat ik de Nederlandse nationaliteit heb, maar niet in Nederland was geboren.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Queste »

Je ouders hebben beide de Iraakse nationaliteit, je bent in Irak geboren, dan heb je m.i. bij geboorte de Iraakse nationaliteit gekregen. Dat je daarna genaturaliseerd bent en de Iraakse nationaliteit opgegeven hebt is wat anders. Ik zie niet hoe je in jouw situatie als Nederlander geboren kan zijn.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Queste schreef:
17 jul 2019, 09:37
Je ouders hebben beide de Iraakse nationaliteit, je bent in Irak geboren, dan heb je m.i. bij geboorte de Iraakse nationaliteit gekregen. Dat je daarna genaturaliseerd bent en de Iraakse nationaliteit opgegeven hebt is wat anders. Ik zie niet hoe je in jouw situatie als Nederlander geboren kan zijn.
Klopt technisch misschien wel, maar ik heb geen ID kaart, paspoort of wat dan ook uit Irak. Toen ik er jaren geleden heen ging moest ik een visum aanvragen met mijn Nederlandse paspoort.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Dutchess »

Maar het gaat er om hoe de VS het beschouwt, en ik vermoed dat zij denken dat je een dubbele nationaliteit hebt (NL/Irak).

Je moet dus bereid zijn om te laten zien dat je zo goed als geen banden met Irak hebt, en sterke banden met NL. Je vaste contract met je werkgever zal iig helpen. Je vliegticket e.d. zijn niet relevant, over het algemeen raadt men aan om die pas aan te schaffen als je visum is goedgekeurd.

Ik denk dat het wel goed komt met je visum.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
NYCtrip
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2019, 09:45
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door NYCtrip »

Is het verder ook nodig om te laten zien dat ik voldoende geld heb voor de reis (het is maar 4 nachten)? Zo ja, hoe doe ik dat dan? Lijkt mij niet nodig om er met cash naar toe te gaan. Ik kan me voorstellen dat het zelf meer vragen zou oproepen.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Willem1 »

Het feit dat je een baan hebt lijkt me in dit geval voldoende bewijs dat je de reis kunt betalen. Zoals je zelf zegt: het is maar 4 nachten. Cash meenemen naar je interview moet je zeker niet doen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door Dutchess »

Als je je oude paspoort nog hebt met dat visum voor Irak, zou ik dat ook meenemen. Dat zou kunnen helpen met jouw verklaring dat je dacht dat je de Iraakse nationaliteit niet meer hebt (ik neem aan dat je op je ESTA aanvraag hebt aangegeven dat je alleen maar de NL nationaliteit hebt).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
drfrank
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2019, 13:48
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: B2 Visum na weigering ESTA

Bericht door drfrank »

Je kunt eventueel ook proberen om een B1/B2 gecombineerd visum aan te vragen.
Als Nederlander krijg je vaak een visum voor 10 jaar. Mocht je in de toekomst voor werk (tijdelijk) naar de VS moeten heb je het visum dan vast binnen.

Tip: Zelf had ik indertijd een brief mee, met mooi stempeltje, van m'n werkgever waarin stond dat ik inderdaad bij hen werkte.
Cash meenemen inderdaad niet doen. Een uitdraai van je bankafschrift dat aantoont dat je geld hebt is voldoende.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer