Werk 1,5 dag

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Werk 1,5 dag

Bericht door dickdale »

Voor mijn werk (Nederlands werkgever) mag ik naar de USA en dit willen we combineren met een week vakantie. De eerste week is gecombineerd met werk en daarna een weekje vakantie.

Ik mag voor een internationaal bedrijf 2 locaties bezoeken in Nashville en Cincinnati. Totaal denk ik 1,5 dag bezig te zijn.

Moet ik hiervoor een visum aanvragen? Een Esta is reeds aangevraagd en goedgekeurd. Ik lees iets over een B-1/B-2-visum die voor business en pleasure is.

Dien ik deze aan te vragen zo ja, waar?
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door babarage »

Iigt er aan wat je precies gaat doen terwijl je bij fde bedrijven op bezoek bent. Dit staat op site cbp:

If the purpose of the planned travel is business related, for example, to consult with business associates, attend a scientific, educational, professional or business conference, settle an estate, or negotiate a contract, then a business visitor visa (B-1) would be the appropriate type of visa for the travel.

(https://travel.state.gov/content/dam/vi ... h_2015.pdf)

Als je onder de B1 categorie valt en je bent burger van een land dat onder het waiver programma valt (bv Nederland en België) dan kun je onder het visa waiver programma reizen (esta dus).

Ga je soort van excursie / bedrijfsbezoekje doen om te kijken hoe ze daar werken dan valt dat volgens mij in dr B1 categorie. Een vergadering bijwonen ook prima (lijkt me vonsulting). Als jij dr heen gaat om bv gebruik van nieuwe machines te demonstreren / uit te leggen dan wordt het al spannender of dat niet als werk gezien wordt. En dan heb je visum nodig
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Dutchess »

Dat kan volgens mij inderdaad gewoon op het VWP (ESTA). De werk activiteiten vallen onder B-1, maar het bezoek is kort genoeg.
Travelers coming to the United States for tourism or business (B-1 or B-2 category visa) purposes for 90 days or less from qualified countries* may be eligible to travel without a visa if they meet the Visa Waiver Program (VWP) requirements.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door dickdale »

babarage schreef:
03 apr 2019, 01:02
Iigt er aan wat je precies gaat doen terwijl je bij fde bedrijven op bezoek bent. Dit staat op site cbp:

If the purpose of the planned travel is business related, for example, to consult with business associates, attend a scientific, educational, professional or business conference, settle an estate, or negotiate a contract, then a business visitor visa (B-1) would be the appropriate type of visa for the travel.

(https://travel.state.gov/content/dam/vi ... h_2015.pdf)

Als je onder de B1 categorie valt en je bent burger van een land dat onder het waiver programma valt (bv Nederland en België) dan kun je onder het visa waiver programma reizen (esta dus).

Ga je soort van excursie / bedrijfsbezoekje doen om te kijken hoe ze daar werken dan valt dat volgens mij in dr B1 categorie. Een vergadering bijwonen ook prima (lijkt me vonsulting). Als jij dr heen gaat om bv gebruik van nieuwe machines te demonstreren / uit te leggen dan wordt het al spannender of dat niet als werk gezien wordt. En dan heb je visum nodig
Ik mag taxeren voor de verzekering. Daarbij loop ik door het bedrijf en noteer ik alle inventaris die het bedrijf heeft staan. Tevens maak ik foto’s van de gebouwen.

Ik werk gewoon voor mijn Nederlandse werkgever.
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door babarage »

Ik denk dat dat wel goed zit. Heb nog een overzicht gevonden. Belangrijkste lijkt te zijn dat je niet door een US bedrijf betaald wordt.

https://travel.state.gov/content/dam/vi ... 0flier.pdf
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door dickdale »

Top, bedankt!

Heb gebeld met de Amerikaanse ambassade, maar daar word ik niet veel wijzer van. Zij geven aan dat het zelf moet bepalen.

Waar kan ik wel een concreet antwoord vinden?
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door chippie777 »

Ik ben een aantal keer voor mijn werkgever in de usa geweest soms voor langere tijd (80 dagen) gewoon op esta. Ik had een brief bij mij waarin mijn werkgever aangaf volledig financieel voor mij garant te staan. Daarnaast is het belangrijk om goed in het Engels te antwoorden op vragen bij de paspoort controle. Je komt voor business en op de vraag “what kind of business?” Nooit het woord “work”gebruiken. Gebruik iets als supervising of inspection is beter. Antwoord kort en duidelijk. Gaf bij mij nooit problemen, een collega gebruikte het woord “work” heeft uren moeten wachten en miste hierdoor zijn aansluitende vlucht. Het kwam uiteindelijk goed maar het gaf een hoop gedoe.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door mtl »

Ik begrijp uit een eerdere topic dat topicstarter al deze maand vertrekt, dus de tijd om een eventueel visum aan te vragen is al kort.
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door dickdale »

Denk zelf dat ik met een Esta goed weg kom. Als het een puur en alleen zakelijke aangelegenheid was dan is het een andere zaak, maar we gaan ook de toerist uithangen en diverse attracties bekijken.

Daarnaast kom ik met een business meeting een heel eind. Bij de business meeting hoort immers ook een rondleiding door het bedrijf, toch? ;)
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door kastelke »

Ik zou zelfs geen woord zeggen over 'business'. Je bent toerist.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Hockey »

dickdale schreef:
03 apr 2019, 18:34
Als het een puur en alleen zakelijke aangelegenheid was dan is het een andere zaak, maar we gaan ook de toerist uithangen en diverse attracties bekijken.
Dit maakt voor immigrations he-le-maal niets uit. Als ik 6 weken ga rondreizen in de VS en 1 dag betaald werk doe is dat een overtreding van de regels. Die 5 weken en 6 dagen dat ik gewoon wel de toerist uithang compenseren dat niet.

Dus luister naar kastelke, niets zeggen over business.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door mtl »

Je kan ook de pech hebben dat je bagage onderzocht wordt en dat ze werkgerelateerd spul aantreffen. Of afspraken op je telefoon. Misschien zie ik spoken maar toch iets om over na te denken.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Queste »

8 gesprekken op O'hare in 2017/2018:

DHS: Wat is de aard van je bezoek?
Ik: Op bezoek bij ons hoofdkantoor
DHS: Vergaderingen en zo?
Ik: Inderdaad
DHS: Welkom in Amerika.

Het soort "werk" dat TS gaat doen, valt prima onder de uitzonderingen wat mag onder een B1/VW
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Dutchess »

Hockey schreef:
04 apr 2019, 10:45
Als ik 6 weken ga rondreizen in de VS en 1 dag betaald werk doe is dat een overtreding van de regels. Die 5 weken en 6 dagen dat ik gewoon wel de toerist uithang compenseren dat niet.
Maar dat moet je iets meer nuanceren. Het hangt er vanaf wie er betaalt. Het volgende is wel toegestaan (zie die handige link van barbarage):
Purpose of Travel: Conference, meeting, trade show, or business event attendee
About Your Temporary Visit: Will receive no salary or income from a U.S based company/entity. For scientific, educational, professional or business purposes.
Natuurlijk kan je het eenvoudig houden en gewoon "pleasure" zeggen als ze vragen waar je voor komt. Grote kans dat het goed gaat. Maar stel als ze ook vragen wie er voor je reis betaald heeft?

Als je "business and pleasure" zegt, en bereid bent om uit te leggen "a day-and-a-half of meetings for my company back home, and the rest vacation" dan zit je echt wel goed. Inderdaad, praat over "business" en niet over "work".
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door dickdale »

Het enige dat ik meeneem is schrijfwaren (old skool). Mijn laptop blijft thuis, telefoon van de zaak kan ik meenemen, maar ook thuis laten.

De tickets heb ik zelf betaald, dus dat is ook geen probleem (een deel krijg ik uiteraard terug, echter schiet ik alles voor).

Bedankt voor het meedenken, allen!
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door roelb »

Queste schreef:
04 apr 2019, 12:43
Het soort "werk" dat TS gaat doen, valt prima onder de uitzonderingen wat mag onder een B1/VW
Deze opmerking ben ik het niet direct mee eens. Ja, vermoedelijk wel, maar het is maar net hoe je "ter plaatse taxeren" uitlegt. Is dat het verrichten van werk, of valt dat onder dezelfde categorie als de uitzondering voor service engineers e.d. Het is in ieder geval niet vergaderen, overleggen, klanten werven of onderhouden, etc. Ik zou er dus niet al te veel over uitwijden, dat wekt alleen maar vragen op.

Maar goed, allereerst misschien goed om een misverstand op te helderen: Er is geen verschil tussen wat je in de USA mag doen als je reist onder het VWP (Visa Waiver Program) of als je een B1/B2 visum hebt. Je wordt in beide gevallen toegelaten onder de categorie B1/B2 en mag dus exact dezelfde dingen doen. Verschillen tussen een B1/B2 visum en reizen onder het VWP zitten hem o.a. in de tijd dat je maximaal mag verblijven, je juridische mogelijkheden bij een weigering en (dacht ik) de mogelijkheid om een aanpassing van je status te doen tijdens je verblijf. Wel of niet een visum aanvragen is dus helemaal geen overweging, het heeft geen enkel positief effect in deze case (maar potentieel wel een enorm negatief effect, niet doen dus!).

Verder roept iedereen hier altijd "ESTA". Een ESTA is niets meer en minder dan een toestemming om in een vliegtuig of op een boot te stappen met bestemming USA, als je het land daarna wil betreden onder het VWP. Het heeft alleen niets met die feitelijke toelating te maken.

Dan de praktijk: je reist gewoon onder het VWP. Vertel gewoon eerlijk aan de CBP officer dat je zowel voor business als voor leisure komt. Dat je voor je werkgever bij twee klanten langs moet voor meetings (en daar is het verstandig om niet in details te treden over je taxaties e.d., gewoon meeting/overleg bij een klant) en dat je daarna nog een paar daagjes toerist gaat spelen. Daar is niets mis mee, dat mag gewoon onder het VWP. De CBP officer zal hooguit vragen hoe die klanten heten of hoe je werkgever heet. Niet omdat hij of zij daar zo in geinteresseerd is, maar omdat de manier waarop iemand op dat soort vragen reageert al heel snel aangeeft of iemand de waarheid spreekt of niet. Als jij gewoon die antwoorden oplepelt en ook nog wat weet te vertellen over je plannen voor de resterende dagen toerist is er echt helemaal niets aan de hand.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Hockey »

Dutchess schreef:
04 apr 2019, 15:56
Hockey schreef:
04 apr 2019, 10:45
Als ik 6 weken ga rondreizen in de VS en 1 dag betaald werk doe is dat een overtreding van de regels. Die 5 weken en 6 dagen dat ik gewoon wel de toerist uithang compenseren dat niet.
Maar dat moet je iets meer nuanceren. Het hangt er vanaf wie er betaalt.
Daar heb je gelijk in. Het ging mij erom dat als je op een reis van 6 weken 1 dag werkt en betaald wordt door een Amerikaan, dat gewoon illegaal werken is.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Dutchess »

@Hockey - dat ben ik met je eens.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door Wanderlust »

Dutchess schreef:
04 apr 2019, 15:56
Het hangt er vanaf wie er betaalt.
We hadden hier een tijd(je) geleden een draadje over remote work in USA (dus ook gewoon betaald door NL bedrijf), maar ik dacht dat toen ook de conclusie was dat het in principe niet mag en het niet uitmaakt wie (NL/USA) er betaalt.. :?:
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Werk 1,5 dag

Bericht door roelb »

Klopt, formeel mag dat niet. Er zijn een aantal uitzonderingen die wel mogen. Dat zijn zaken als vergaderen, klantbeheer, maar ook werk als servicemonteur oid. Het gaat dus verder dan alleen overleggen, maar de uitzonderingen zijn allemaal redelijk specifiek. Of "taxeren" in opdracht van een Nederlandse werkgever daar ook onder valt weet ik niet, maar die discussie kan TS eenvoudig vermijden door zich enigzins op de vlakte te houden over de exacte aard van zijn werkzaamheden. Meeting/visiting a client is meer dan genoeg informatie en dat mag sowieso.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer