Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DS-160 voor B1/2 + minnelijke schikking

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
xor3g
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

DS-160 voor B1/2 + minnelijke schikking

Bericht door xor3g »

Besten,

Ik zou graag in mei een beurs bezoeken in Nyc.
Als Belg heb ik minder dan een jaar geleden wel een minnelijke schikking betaald vanwege het bezig van softdrugs voor persoonlijk gebruik. (Dus theoretisch gezien geen veroordeling noch aanhouding en een blanco strafblad)

Ik begrijp dat het meest courante antwoord is om gewoon "neen" om de ESTA drugvraag te antwoorden; maar ik wens dit niet te doen omdat er een kans bestaat dat ik volgend jaar een job zal aangeboden krijgen die zal vereisen om te reizen, ook naar de USA.

Het risico om binnen 5, 10 of zelf 20+ jaar door te mand te vallen (vanwege misschien een grotere gegevensuitwisseling; die minnelijke schikking staat wel in het strafregister, ongeacht dat het niet op het extract ervan voorkomt) is me te groot. De impact zou misschien tegen dan catastrofaal kunnen zijn voor pro of misschien privé redenen, who knows.

Dus, ik ga best via de DS-160 > B1/2 visa route, inclusief het interview.
Ik zeg er graag direct bij dat het al dan niet op tijd verkrijgen van het visum voor die beurs niet zo belangrijk is; ik wil vooral op cleane wijze een visum verkrijgen waarbij ik bij toekomstige visa geen problemen zal ondervinden (exclusief constante secondary screenings op luchthavens wrsl ... )

Zeer veel zorgen maak ik me niet omdat ik gelezen heb dat je een ineligibility waiver kan bekomen specifiek voor cannabis bezit, minder als 30 gram; wat exact mijn scenario is.

Nu, hoe vul ik dan ding dan best in ?
Bv :
- Are you or have you ever been a drug abuser or addict ?
Vul ik uiteraard Ja op in, maar ik vraag me af welke details ik best uitleg ? (Waarheid is dat ik tot de zomer van verleden jaar 2-4 jointjes per week rookte)

- HAve you ever been arrested of convicted for any offense or crime, even though subject of a pardon, amnesty or other similar action.
Op deze vraag zou ik geneigd zijn om "neen" te antwoorden .. maar miscchien dat die officer mijn minnelijke schikking wel aanziet als een conviction+pardon ofzo. Wat denken jullie ? :)

- Have you ever violated or engaged in a conspiracy to violate any law relating to controlled substances.
Vul ik zeker ook best Ja in zeker ? Nu ja, leg gedoogbeleid maar eens uit aan die officer. Ik weet ook niet goed wat ik als uitleg zou moeten invullen.

De rest van het document lijkt me geen probleem.

Wat neem ik dan best mee op interview ?
bv
- blanco uitreksel strafblad
- loonfiche
- hoe kan ik bewijzen dat ik eigenaar ben van mijn huis ?
- ik beschik ook over een aantal negatieve urinetesten ivm cannabis tussen verleden zomer en nu (kan ook een nieuw gaan halen)
- aanwezigheids attesten van "afkickcentrum" de spiegel (jaja, allemaal voor wat weed lol)
- ik heb ook een copie van mijn verhoor .. maar goed, hoe minder info ze hebben hoe beter (want daar leg ik uit hoe ik de weed in NL ging kopen = "invoer")

Al deze documenten moeten best vertaald worden zeker ?

Alvast bedankt voor jullie input !

Mvg
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: DS-160 voor B1/2 + minnelijke schikking

Bericht door Pete.Z »

Je gaat een hoop overhoop halen voor niks, gewoon een esta en nee antwoorden. Visumaanvraag met “ja” voor drugsgebruik levert meer moeilijkheden op, en staat sowieso voor altijd geregistreerd, daar kan je in de toekomst veel meer last van krijgen.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: DS-160 voor B1/2 + minnelijke schikking

Bericht door Nagini »

Aan de ene kant is het altijd goed om zo eerlijk mogelijk te zijn. Aan de andere kant denk ik dat je je een hoop gedoe op de hals haalt.

van wikipedia (tja, ik ben geen advocaat): "De schikking staat niet gelijk aan een veroordeling, en verschijnt niet op het strafblad van zij die aan een onderzoek onderworpen zijn."

Ik zou dus zeggen 'nee' op 'ben je ooit veroordeeld voor een misdrijf', zeker ook omdat de ESTA vraag specefiek stelt dat: "Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat resulteerde in ernstige schade aan eigendommen of ernstige schade aan een andere persoon of overheidsinstantie?".
Hetzelfde zou ik zeggen op 'are you a drug addict'. Je geeft zelf al aan bewijs te hebben dat het niet zo is (meer dan de meeste mensen hebben), dus dan is het antwoord hier 'nee'.
De enige vraag die misschien lastig is is "Have you ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs?". In alle eerlijkheid zou je hier 'ja' moeten zeggen, maar er is geen bewijs waar de amerikaanse overheid redelijkerwijs achter zou kunnen komen.

Het probleem van een B-1 aanvragen in deze situatie is dat het veel langer duurt (in mei vliegen... haal je dat uberhaupt met de wachttijden?), en de kans bestaat dat je word afgewezen, waarna je nog veel grotere problemen hebt (je moet immers gaan uitleggen waarom je geen ESTA kunt aanvragen). Héél erg uitkijken met dat "over landsgrenzen gaan met drugs", daar maken ze in de VS geen grappen over.
Voor je interview: meenemen wat je denkt nodig te vinden, maar niets laten zien behalve als er om gevraagd wordt. Wat je wilt bewijzen is dat je ties hebt met je land en dat je je stay kunt betalen. Een ticket terug en je baan zouden in principe al voldoende moeten zijn. Dit zal het probleem niet zijn, o.a. omdat je een helder verhaal hebt, voor business naar de US komt etc. Vooral voorkomen dat het drugs ding een groter probleem wordt dan het is.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer