J-1 visum mogelijk?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Ekaliath
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2019, 19:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

J-1 visum mogelijk?

Bericht door Ekaliath »

Beste allemaal,

Mijn naam is John. Ik heb al een tijdje zitten lezen op dit forum en ben ook vaak via Google weer verwezen naar een topic op dit forum. Inmiddels kom ik er gewoonweg niet meer uit, omdat ik het idee heb dat ik net niet in aanmerking kom voor de J-1 visa (intern en trainee), en ik wil weten of hier iets aan valt te doen. Ik zal de situatie en het doel hieronder omschrijven.

Graag zou ik stage gaan lopen in New York, voor 12 maanden. Waarom New York? Ik ben er in het afgelopen jaar 3 keer op vakantie geweest en de 4e reis is in aantocht. Ik ben gewoonweg zo onder de indruk van deze stad, de anonimiteit, de grootsheid, de mensen, de sfeer, noem zo maar op, dat ik het aan mezelf verplicht ben om een jaar in deze stad te wonen/werken.

Nu ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden hiertoe voor mij, en dat blijkt op zijn minst ingewikkeld, nu er aan het J-1 visum een aantal eisen zitten, waaraan ik niet of niet helemaal voldoe. Hieronder kort en goed mijn studie/werk verleden.

In 2015 afgestudeerd MBO niveau 4 - ICT (met totaal 1 jaar aan stage)
2015 - heden werkzaam geweest bij de rechtbank in een niet ICT gerelateerde functie.

Mijn idee was om, ook omdat ik in New York een vriend heb zitten die een bedrijf heeft in de marketing, aan de LOI (thuisstudie) een HBO Bachelor Commerciële Economie met afstudeerrichting marketing te beginnen en op basis daarvan een J-1 (intern) visum aan te vragen en stage te lopen bij het bedrijf van die vriend. De reden dat ik voor de LOI kies is omdat ik op die manier ook daadwerkelijk de studie af kan maken of in ieder geval aan te werken, terwijl ik in New York zit. Dit blijkt niet mogelijk omdat studeren aan de LOI niet voltijd is (hoewel dat dus ook juist precies is wat ik wil) en je voor een J-1 (intern) visum kennelijk een voltijd studie moet volgen. Eerlijk gezegd vind ik dit vreemd, omdat ik ook voor die studie bij de LOI een stage moet gaan lopen, net zo goed als bij een voltijd opleiding.

Ik moest dus een nieuw plan verzinnen, en kwam zo uit bij het J-1 (trainee) visum in de richting van ICT. Als ik weet dat dit kans van slagen heeft kan ik op zoek naar een bedrijf in New York om stage te lopen en in het verlengde daarvan een sponsor. Wellicht dat ik hiervoor in aanmerking zou komen omdat ik dus een ICT studie heb afgerond, welliswaar in 2015, maar toch afgerond. Mij is verteld dat dit misschien lastig te realiseren is omdat ik naast het jaar stagewerkervaring, geen werkervaring meer heb gehad in de ICT. Wel had ik bedacht dat als ik het op deze manier zou proberen, ik een HBO Bachelor Informatica zou starten aan de LOI.

Ik wilde nog gezegd hebben dat in beschik over ruim voldoende financiële middelen om het een jaar, of zo nodig langer, in New York uit te houden. Ik begreep dat je dit ook moet kunnen aantonen voor een visum.

Is er voor mij, gezien bovenstaande omstandigheden, een manier om toch een jaar stage te gaan lopen in New York? Ik sta in principe overal voor open, met als enige 'voorwaarde' dat ik het allemaal kan doen terwijl ik een LOI studie volg. Heeft het bijvoorbeeld nut om hier met een (Amerikaanse) advocaat naar te kijken, en moet ik dan eerst een sponsor overtuigen, voordat ik een advocaat benader? Is het mogelijk om me tijdelijk voor een jaar in te schrijven bij een voltijd studie, puur om in aanmerking te komen voor de J-1 (intern)? Dat zou dus een tweede studie zijn waar ik feitelijk alleen ingeschreven sta maar nooit ben.

Zoals gezegd, ik sta open voor iedere oplossing.

Veel dank, John.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: J-1 visum mogelijk?

Bericht door Queste »

Heb je al eens overwogen om daar te studeren met een F1 in plaats van een LOI studie? Als je voldoende financiele middelen hebt is dat traject wellicht zelfs interessanter dan een stage/traineeship.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: J-1 visum mogelijk?

Bericht door UStudy »

Er zijn ook mogelijkheden om het J-1 visum te laten sponsoren door een Amerikaanse universiteit als je daar voor een kortlopend programma bent ingeschreven. Je kunt dan bijv. 2 maanden vakken volgen op de campus en dan 2-12 maanden stage lopen in New York City, waarbij dus de universiteit jouw J1 sponsor is en zelfs huisvesting voor je regelt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer