Traineeship J-1 visa: aanpak?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Cassandra
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2018, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Cassandra »

Hoi allen,

Allereerst; top dat ik eindelijk op het forum kan! (ik had wat problemen met registreren).

Ik kom meteen met de deur in huis vallen met mijn eerste post ;-) Heb het hier op het forum meerdere malen voorbij zien komen, maar gezien de hoeveelheid informatie, heb ik geen idee waar ik beginnen moet. Ik zal bij het begin beginnen:

Momenteel ben ik bezig met een traineeship hier in Nederland, waarbij ik in twee jaar tijd straks bij twee verschillende organisaties werkervaring heb opgedaan (full-time baan + masterclasses één dagdeel in de week). Voordat ik aan dit traineeship begon heb ik eerst mijn droom waargemaakt: Vijf weken naar Amerika. Ik ben verliefd geworden op Nashville en het liefst ga ik terug voor een langere periode. Omdat ik mezelf nu volop aan het ontwikkelen ben, persoonlijk- en professioneel en nu nog relatief jong ben (25), kwam ik op het idee om na mijn traineeship hier in Nederland, een traineeship in Amerika te gaan doen. Zo kan ik mezelf professioneel ontwikkelen, de Amerikaanse (werk)cultuur leren kennen, natuurlijk genieten van dit mooie land én mezelf dwingen nog meer uit mijn comfort-zone te komen.

Ik heb veel gelezen over bemiddelaars, sponsors, host companies, J-1 visa, etc. Ondertussen ook met meerdere bemiddelaars en sponsors contact gehad, maar veel wijzer word ik er niet van (behalve dat een bemiddelaar, volgens mij, onnodig veel geld kost). Vaak zie ik dat je zelf een traineeship/host company moet vinden, maar ondertussen lees ik op internet dat het solliciteren vanuit Europa haast niet te doen is. Nu houdt me dat absoluut niet tegen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Daarom een aantal vragen waarbij jullie mij wellicht kunnen helpen:

> Is de eerste stap solliciteren/open sollicitaties sturen, bedrijven benaderen?
> Hoe kan ik dit het best aanpakken?
> Hoe weet ik welke sponsor de juiste is? Er zijn er erg veel.
> Is er iemand die dit traject heeft doorlopen en zijn/haar ervaring wil delen, van begin tot eind?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben in mijn verhaal. Mocht ik niet genoeg informatie hebben gegeven, of niet duidelijk genoeg ben, schroom dan niet om vragen te stellen!


Groetjes,

Cassandra
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Bennogr »

Heeft je opleiding geen deskundigen die je kunnen helpen? Misschien proberen stage te lopen in Nederland bij een bedrijf, dat takken heeft in de VS, of zaken doet met de VS.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Cassandra
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2018, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Cassandra »

Bedankt voor je reactie! Ik heb het echter niet over een stage maar een traineeship. Ik ben dus afgestudeerd (januari 2017) en ben daarna een traineeship in NL gaan doen. Ik heb een brede opleiding gedaan met als titel Bachelor of Communications. Ik ben dus geen student meer, maar fulltime in dienst bij een bedrijf en daarnaast 4 uur per week masterclass (people management, change management, personal branding, etc.). Mijn bedoeling is dus om een traineeship in Amerika te gaan doen (wat betaald is - 1500-2500 dollar p.m.) waarbij ik dus minimaal 32 uur per week werk bij een bedrijf om mezelf (en mijn skills) te ontwikkelen.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Bennogr »

Lijkt me moeilijk, werken in de VS mag maar heel beperkt mogelijk en je bedrijf moet daar veel moeite en geld aan spenderen en dat doet men niet zomaar even.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Pete.Z »

Het zou vermoedelijk makkelijker zijn vanuit een studie, nu zoek je eigenlijk een betaalde baan.
Als je huidige weekgever ook in Amerkia zit kan je op doe manier misschien wat regelen, anders is het volgens mij lastig.
Cassandra
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2018, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Cassandra »

Een traineeship is echter net iets anders. Ik citeer stage USA:

Werken in Amerika? Vul je CV aan met werkervaring in de vorm van een traineeship in Amerika! Werk voor een periode tot 18 maanden in één van de grote steden van Amerika. Je ontvangt een passend salaris en tijdelijk visum tot maximaal 18 maanden. Stage-USA verzorgt je traineeship bij een passend bedrijf, het J-1 visum, huisvesting en verzekering. Het traineeship programma is beschikbaar voor kandidaten met een afgeronde MBO, HBO of WO opleiding. Bij alle traineeships van 12-18 maanden die door Stage-USA worden aangeboden ontvang je een salaris van $1500 tot $2500 per maand.

Wat is een Traineeship?
Als trainee kan je ervaren hoe het is om in Amerika te wonen & werken. Je volgt een programma in jouw gewenste richting. Als trainee ben je volledig bezig met een door het bedrijf opgesteld programma. Gemiddeld volg je een traineeship tussen 12 en 18 maanden (eventueel is een korter programma in overleg mogelijk). De maandelijkse vergoeding bij een programma van 12 tot 18 maanden bedraagt ten minste minimum loon.


Bij een traineeship in Amerika speelt een sponsororganisatie (in de States) ook een grote rol. Zij zijn verantwoordelijk voor het traineeship, moeten het bedrijf goedkeuren en helpen je bij J1 visum. Voor zover ik heb begrepen zijn er voor een bedrijf geen kosten aan verbonden. Zij moeten alleen een DS-2019 formulier kunnen afgeven.

"The Form DS-2019 identifies the exchange visitor and their designated sponsor and provides a brief description of the exchange visitor’s program, including the start and end date, category of exchange, and an estimate of the cost of the exchange program."

Het visum betaal ikzelf, inclusief de reis, verblijf, etc. (vanzelfsprekend).

Het is dus als het ware een 'uitwisselingsprogramma'. Een traineeship is bedoeld om werkervaring op te doen. Een traineeship in Amerika is daarnaast ook om de Amerikaanse cultuur te leren kennen en de kennis die ik daar op doe, meeneem naar Nederland. Ik mag dan ook twee jaar na een traineeship in Amerika niet onder een ander visum naar Amerika (wel ESTA > dus wel reizen).

Zie het als een internship maar dan voor afgestudeerden en minimum loon.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door Wanderlust »

Ik ben zelf ook bezig geweest met het onderzoeken van dit traject. Het is inderdaad wel mogelijk, als het goed is zijn dit de voorwaarden:

(via stage-usa):

Voorwaarden J-1 visum Trainee
- Het traineeship moet plaatsvinden in het vakgebied van opleiding plus 1 jaar relevante werkervaring. Voor trainees zonder opleiding in het betreffende vakgebied geldt dat er minimaal 5 jaar relevante werkervaring moet worden aangetoond.
- Leeftijd voor het J-1 trainee programma is 18-65 jaar.
- Voor trainees is de maximale duur van het visum in de meeste gevallen 18 maanden.
- Na afloop van het visum kan de J-1 visumhouder nog 30 dagen in de VS blijven om bijvoorbeeld te reizen of zaken af te ronden.

Wat ik je kan aanraden is het bezoeken van de BuitenlandBeurs - ik weet alleen niet wanneer die er weer is. Daar kun je die vragen stellen. Stap 1 is denk ik idd bedrijven benaderen. Dat is een behoorlijke challenge waarbij je best wat doorzettingsvermogen moet bezitten. Maar het kan wel. Volgens mij is YouTuber Claire Lucia nu op een J-1 bezig met een traineeship in NYC. Wellicht heb je daar wat aan...
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
bloemetje1234
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2019, 18:47

Re: Traineeship J-1 visa: aanpak?

Bericht door bloemetje1234 »

HI Cassandra,

Ik heb momenteel hetzelfde proces doorlopen. Ben ook al een aantal jaar afgestudeerd en wilde ook graag naar een plek terug in Amerika. Binnen twee weken heb ik mijn interview voor mijn J1 visum (voor de traineeship die ik ga doen).
Hier even kort mijn verhaal:

Eerst gezocht naar een traineeship, gesolliciteerd via Skype. Ging prima! Binnen 2 weken kreeg ik bericht dat ik was aangenomen. Gelukkig hadden zij zelf een bureau die mij verder kon helpen om mijn visum te krijgen (althans, alle benodigde papieren). Kosten hiervan: $2400. Ik vond dit prettiger dan een NL's bureau, puur omdat dit bureau al in Amerika gevestigd was en echt heel erg veel ervan af wist. Zij regelden ook de communicatie met het bedrijf voor wat betreft de papieren en contracten die er nodig waren voor mijn visum. Al met al heeft het best wel even geduurd, maar inmiddels is alles rond. Alleen nog mijn interview :).

Enige wat mij spannend lijkt is dat ik duidleijk moet maken dat ik weer terug naar NL wil en waarom ik terug naar NL zou willen. Normaal als student kun je natuurlijk zeggen: Ik moet mijn studie afmaken. Maar dat kan ik niet, dus dat vind ik wel spannend.

Maar dit proces ernaar toe was niet zo ingewikkeld, vooral het solliciteren viel me 100% mee! Dus laat je vooral niet tegenhouden om vanuit NL te solliciteren :)! Mocht je meer gedetailleerde info willen hebben dan mag je me altijd een berichtje sturen.

Succes! :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer