ESTA of B2?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

ESTA of B2?

Bericht door dromomania »

Ik weet dat deze vraag hier al heel vaak gesteld is en ik heb al heel veel informatie verzameld. Echter is ook elke situatie net weer anders, zo ook de mijne. Ik verwacht niet dat jullie een sluitend antwoord hebben, maar ik zit in dubio en kan wel wat input gebruiken. Mijn situatie is als volgt:

Momenteel zijn mijn vriend en ik woonachtig in Nederland, we hebben een koopwoning, hij heeft een vaste baan en ik heb een eigen bedrijf. Echter zijn wij voornemens het komende half jaar het roer drastisch om te gooien; ik verkoop mijn bedrijf, hij zegt zijn baan op, we verkopen ons huis en gaan voor onbepaalde tijd op wereldreis. Nu zijn wij voornemens om in mei 2019 te vertrekken en in het Zuid-Westen van de Verenigde Staten te starten. Vanuit daar willen we naar het noorden reizen tot in Canada en wellicht Alaska, vervolgens naar Oost-Canada en dan weer af te dalen naar in ieder geval New York, maar wellicht nog door te reizen tot Miami. Een flinke ronde die wellicht in 90 dagen voltooid kan worden, maar het hele idee van onze wereldreis is juist dat we de tijd kunnen nemen en zonder vaste planning reizen. Wat dat betreft zou een B2 visum ons veel beter passen, de vraag is echter, maken we kans en zo ja, hoe?

Klein detail, onze woning is al verkocht, echter is de overdracht pas in maart 2019.

Ik voorzie problemen bij het aanvragen van een T2 visum relatief kort voor vertrek; geen baan, geen woning, geen aantoonbare binding met Nederland, alleen een goedgevulde spaarrekening en een leuk verhaal over een wereldreis. Ik denk dat ik het antwoord weet, maar heeft dit een kans?

Een ander scenario is dat we voor het opzeggen van werk/woning/bedrijf alvast het visum aanvragen. Voldoende binding met Nederland lijkt me? Het verhaal is dan dat we 5-6 maanden door de VS en Canada willen reizen, punt. Wat niet weet, wat niet deert en we liegen niet, maar ik hou er eigenlijk niet van om de halve waarheid te vertellen. Als dit echter onze enige kans is, moet ik er misschien nog eens over nadenken. Echter roept dit bij mij ook een aantal vragen op (waarop ook vast in andere topics antwoord is gegeven, maar ik kon ze zo snel niet vinden, links zijn welkom!):

- Moet je al een aantoonbaar ticket en uitreisbewijs hebben bij de aanvraag van het visum of is dit niet noodzakelijk?
- Is het 'verdacht' dat je alvast een visum aanvraagt ruim voor de vertrekdatum, zonder dat je tickets/accomodaties geboekt hebt?
- Moet je in een later stadium nogmaals je banden met NL kunnen aantonen of wordt dit enkel bij de aanvraag beoordeeld?
- Heb je een werkgeversverklaring o.i.d. nodig om aan te tonen dat je weer terugkeert in je functie?
- Wat moet je überhaupt aantonen wanneer je een eigen bedrijf hebt?

Alvast bedankt voor het meedenken!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: ESTA of B2?

Bericht door roelb »

De eerste vraag die gesteld wordt is: wat wil je gaan doen dat niet op ESTA kan. Als dan je antwoord is dat je, als onderdeel van een wereldreis, meer dan 3 maanden (maar minder dan 6) in de VS wilt verblijven dan vermoed ik dat de volgende vragen zich vooral toespitsen op funding. Die immigrations officer zal moeten gaan uitvogelen of je een idealist met een backpack bent die het idee heeft onderweg wel wat bij te verdienen en waarbij het risico groot is dat die illegaal blijft hangen, of dat je aan de andere kant van het spectrum zit, een toerist met voldoende vermogen waar weinig immigratierisico's aan zitten.

Als je kunt aantonen voldoende geld te hebben lijkt me dat allemaal niet zo'n groot probleem te moeten geven. Vertellen dat je je huis gaat verkopen en banen gaat definitief gaat opzeggen (in plaats van een lange sabbatical te nemen) lijkt me wat minder verstandig, dan is er immers een reden om te vermoeden dat je illegaal gaat immigreren. Het was misschien verstandiger geweest om het visum aan te vragen voordat je je huis te koop had gezet en in ieder geval tijdens de aanvraag uit te gaan van tijdelijke verhuur.
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: ESTA of B2?

Bericht door dromomania »

roelb schreef:De eerste vraag die gesteld wordt is: wat wil je gaan doen dat niet op ESTA kan. Als dan je antwoord is dat je, als onderdeel van een wereldreis, meer dan 3 maanden (maar minder dan 6) in de VS wilt verblijven dan vermoed ik dat de volgende vragen zich vooral toespitsen op funding. Die immigrations officer zal moeten gaan uitvogelen of je een idealist met een backpack bent die het idee heeft onderweg wel wat bij te verdienen en waarbij het risico groot is dat die illegaal blijft hangen, of dat je aan de andere kant van het spectrum zit, een toerist met voldoende vermogen waar weinig immigratierisico's aan zitten.
Dus als ik het goed begrijp denk jij dat het geen probleem is om eerlijk te zijn over onze plannen, gezien het (financieel) aantoonbaar is dat we geen geluk- of werkzoekers zijn, maar serieuze 'vermogende' toeristen? Is dit genoeg als er verder geen bindingen meer met NL zijn?

Ik vermoed trouwens wel dat we een retourvlucht zullen boeken tegen die tijd, gezien dit in veel gevallen voordeliger is dan een enkele reis. Van de terugvlucht zullen we dan geen gebruik maken, maar kunnen we dit inzetten als onderbouwing dat we het land zullen verlaten of is dit te doorzichtig gezien er geen enkele garantie is dat je ook daadwerkelijk in dat vliegtuig stapt?
roelb schreef: Het was misschien verstandiger geweest om het visum aan te vragen voordat je je huis te koop had gezet en in ieder geval tijdens de aanvraag uit te gaan van tijdelijke verhuur.
Ik hoopte inderdaad dat bindingen die we nu nog met Nederland hebben in ons voordeel werken bij een aanvraag op kortere termijn. Ons huis is inmiddels verkocht, maar de overdracht is pas in maart. Tot die tijd beschik ik dus over een geldige eigendoms- en hypotheekakte. Dit lijkt mij voldoende, maar ik weet niet in hoeverre er onderzoek gedaan wordt naar dergelijke documenten?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: ESTA of B2?

Bericht door roelb »

Op al deze vragen heb ik ook geen antwoord. Mijn ervaring met B1/B2 visa strekt ook niet verder dan de ervaringen die op dit forum voorbij zijn gekomen en wat aanvragen in de vrienden en kennissenkring. De verhalen over weigeringen zijn altijd in de categorie jong, weinig geld, vage plannen, willen werken, of een aanvraag na een ESTA weigering door "Ja" te antwoorden op een van de eligibility vragen. Maar het kan ook heel soepel en snel: een vriendin die vorig jaar een visum aanvroeg ivm een eerder bezoek naar Iran stond binnen 2 minuten weer buiten, met visum.
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: ESTA of B2?

Bericht door dromomania »

roelb schreef:Op al deze vragen heb ik ook geen antwoord.
Dat snap ik :-) Dat maakt het ook het lastige; elke situatie is net weer anders en niemand kan je van te voren vertellen of jouw aanvraag goed- of afgekeurd zal worden. Maar bedankt voor je info! Hopelijk komt er nog bruikbare input en uiteindelijk zal ik toch op m'n gezonde verstand moeten vertrouwen ...
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: ESTA of B2?

Bericht door Nagini »

Een B2 visum is volgens mij precies bedoeld voor jouw situatie; Iemand die op vakantie gaat voor langer dan een ESTA mogelijk is. Dit zeker omdat de telling voor de ESTA 90 dagen doorloopt zolang je in canada bent. Het gaat vooral om aangeven dat je A) niet illigaal gaat immigreren en B) niet illigaal komt werken. Door een goed plan voor je wereldreis op te zetten (niet 'op 19 maart om 10:27:34 gaan we foto's maken bij de niagra waterval' precies, maar dat je je duidelijk hebt ingelezen in de streek, een idee hebt van wat voor landmarks/steden/locaties je wil bezoeken etc) sta je sterk bij immigrations. Een retourticket helpt bij het aangeven dat je weer terug gaat, en als je uitgewerkte plannen hebt voor de rest van de wereldreis zal dat ook helpen. Verder is inderdaad voldoende funding nodig om te bewijzen dat je niet hoeft te werken, en dit lijkt mij een van de belangrijkste dingen om goed op orde te hebben.

Er zijn maar weinig amerikaanse bedrijven die je voor onbepaalde tijd/3+ maanden op vakantie zouden laten gaan, dus het feit dat geen werk of huis zal ook voor hun geen verassing zijn, en het lijkt mij geen reden om een B2 te weigeren zolang je genoeg geld hebt. Ik zou gewoon eerlijk zijn, ik zie aan de hand van de gegeven informatie geen reden dat de topicstarter in een risicogroep zou vallen voor US immigrations.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA of B2?

Bericht door Marcopstal »

Ik zou persoonlijk nooit het risico nemen om hiervoor een B2 visum aan te vragen. Zorg gewoon dat je verblijf in de VS de 90 dagen niet overschrijdt en ga op ESTA. Tegen dat je gaat zal je wel voldoende concrete plannen hebben om de immigratie te overtuigen, wat je overigens toch terug zal moeten doen als je van Canada opnieuw de VS binnen wilt.

Als je er eenmaal voor kiest een visum aan te vragen en die wordt geweigerd dan heb je een veel groter probleem. Je kan dan immers nooit meer op ESTA en het is maar de vraag of je de weigering kan omzetten naar een toelating.

De kans dat je geweigerd wordt is echt wel reëel. Regels zijn er evenwel niet voor want alles komt op de persoon aan die je visumaanvraag moet goedkeuren. Stel je niet te veel voor van een interview, het is niet dat je zoals in een rechtbank voor je zaak kan gaan pleiten.

Zaken die je tot een risicopersoon maken:
- je verkoopt je bedrijf
- je verkoopt je huis
- je vriend zegt zijn baan op
- je hebt geen vaste planning voor je reis

Dit is de ideale cocktail om als een potentiële illegale immigrant beschouwd te worden aangezien je alle banden met je thuisland doorknipt. Of ga je al direct liegen in je visumaanvraag ?
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: ESTA of B2?

Bericht door kastelke »

En start in Canda (geen tussenlanding in de US, maar een rechtstreekse vlucht). Daar kan je zonder visum 6 maanden rondtrekken, dus geen probleem.
Nadien ga je de grens over, en dan heb je nog 90 dagen de tijd om de US weer te verlaten!
Moest je dan nadien tijdens de rest van je wereldreis, bv. wanneer je in Azie bent, toch nog denken om terug naar de US te trekken, dan kan je:
- ofwel dat doen op ESTA (afhankelijk van hoe lang je initieel in de US geweest bent/hoe lang je de US al weer verlaten hebt)
- ofwel kan je dan besluiten een B2 aan te vragen. Wordt het afgewezen, dan is het geen echte ramp want je hebt er al bijna 3 maanden kunnen verblijven. Gevolg is wel dat je dan de komende jaren ook niet meer gewoon voor een weekje of 2 vakantie kan gaan vieren in de US.

Veel plezier met je voorbereidingen, en de trip!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: ESTA of B2?

Bericht door hemmie »

Volgens mij geeft geven ze bij visumaanvraag al aan dat je geen ticket moet boeken voordat je het visum hebt, het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat het in je voordeel zal werken als je dat wel doet.
Tegelijkertijd geeft dat je ook een goede reden om het visum ruim voor vertrek al aan te vragen, mocht je daar voor kiezen.
Terug in Texas!
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: ESTA of B2?

Bericht door dromomania »

Bedankt voor jullie input!
Nagini schreef: Ik zou gewoon eerlijk zijn, ik zie aan de hand van de gegeven informatie geen reden dat de topicstarter in een risicogroep zou vallen voor US immigrations.
Dat zou mijn voorkeur hebben, maar ik vraag me wel af of een goed reisplan en voldoende financiële middelen afdoende is om immigrations te overtuigen, zeker gezien andere verhalen/reacties ...
Marcopstal schreef:Dit is de ideale cocktail om als een potentiële illegale immigrant beschouwd te worden aangezien je alle banden met je thuisland doorknipt. Of ga je al direct liegen in je visumaanvraag ?
Ik voldoe inderdaad aan veel voorwaarden van de risicogroep en heb niet de intentie te gaan liegen. Jouw mening is dus dat een goed reisplan en financiële middelen niet opwegen tegen de bezwaren die immigrations zal hebben? En met dezelfde informatie is er minder bezwaar voor een ESTA?
kastelke schreef:En start in Canda (geen tussenlanding in de US, maar een rechtstreekse vlucht). Daar kan je zonder visum 6 maanden rondtrekken, dus geen probleem.
Ja dat is misschien ook een optie, maar past klimaat- en planningtechnisch iets minder in ons plan. Valt wellicht te overwegen! Evenals de optie toch voor een ESTA te gaan en dan wellicht eerst enkel het westen van de VS binnen de 90 dagen te bezoeken en vervolgens door te reizen naar Canada (waarvoor we dan een eTA zullen moeten aanvragen?) en vanuit Canada naar Midden/Zuid-Amerika te reizen. Als we tijdens de trip langs de westkust netjes binnen de 90 dagen blijven (zeg 85) is een eventuele tussenlanding in de VS geen probleem toch?

Het idee was lekker spontaan op wereldreis te gaan en wel te zien hoe alles gaat lopen, maar met onze wishlisht vergt het toch enige voorbereiding! :wink:
hemmie schreef:Volgens mij geeft geven ze bij visumaanvraag al aan dat je geen ticket moet boeken voordat je het visum hebt, het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat het in je voordeel zal werken als je dat wel doet.
Tegelijkertijd geeft dat je ook een goede reden om het visum ruim voor vertrek al aan te vragen, mocht je daar voor kiezen.
O daar heb je een goed punt, dat zal dan geen verschil maken inderdaad!

Stof tot nadenken :roll:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ESTA of B2?

Bericht door mtl »

Zolang er tussen je aankomst in de VS en die tussenlanding minder dan 90 dagen ligt is het geen probleem.
Bedenk ook dat de VS inkomen een gunst is, geen recht.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: ESTA of B2?

Bericht door roelb »

ls we tijdens de trip langs de westkust netjes binnen de 90 dagen blijven (zeg 85) is een eventuele tussenlanding in de VS geen probleem toch?
Ja en nee. Om te voorkomen dat mensen "even" de grens overgaan om hun periode van 90 dagen te verlengen is het systeem zo gemaakt dat een verblijf in Canada niet telt als het verlaten van de USA en de klok dus doorloopt. Dat heeft ook een aantal wellicht minder gewenste effecten, zoals deze. De USA kent geen "clean transit" zones op airports. Je moet dus /altijd/ het land binnen. En eenmaal binnen is er niets dat je tegen houdt om die volgende vlucht niet te nemen. Daarom zal een immigrations officer er altijd vanuit moeten gaan dat de mogelijkheid er is dat je blijft.

Maar.. als je vertrekt na 85 dagen, en dan meer dan 90 dagen later pas weer de USA in wilt gaan dan zou het zomaar geen probleem kunnen zijn. Maar het blijft een risico. Ik denk eerlijk gezegd dat je het beste voor de visumroute kunt gaan.
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: ESTA of B2?

Bericht door dromomania »

Pff het begint me te duizelen haha!
mtl schreef:Bedenk ook dat de VS inkomen een gunst is, geen recht.
Dat is inderdaad een goed uitgangspunt en ik ben me hier van bewust, vandaar dat ik probeer uit te zoeken op welke manier wij het meest kans maken dat deze gunst ons verleend wordt, en ik kom er eerlijk gezegd nog niet uit :wink: Het is zo jammer dat hetgeen wat het beste bij onze plannen past en hetgeen wat het meest realistisch lijkt twee verschillende dingen zijn, maar that's life en als we 3 maanden door de VS mogen reizen hoor je mij ook absoluut niet klagen hoor! :)

Op basis van wat ik uitgezocht heb en al jullie info zie ik een aantal scenario's ontstaan.

1. Een ESTA aanvragen
En simpelweg zorgen dat we niet langer dan 90 dagen doen over onze roadtrip in het westen. Daarna gaan we door naar Canada en vanuit Canada vertrekken we (zonder stopover in de VS, tenzij dit allemaal nog binnen die 90 dagen lukt) richting Midden/Zuid-Amerika. Onze plannen voor New-York/Oostkust van de VS zullen we eerst maar even moeten laten varen dan.

Dit is waarschijnlijk de meest veilige optie, hoewel ik me nog wel afvraag hoe 'makkelijk' ze een ESTA verstrekken in onze situatie?

2. Visum - binnenkort aanvragen met huidige situatie
Tot maart hebben we nog veel aantoonbare bindingen met Nederland die we hiervoor zouden kunnen gebruiken.

Ik acht de kans van slagen hiervoor op basis van onze huidige situatie op zich best groot, echter betekent dit wel dat we niet eerlijk moeten zijn over onze voornemens tijdens het interview én dat we, bij aankomst in de VS, wederom een toneelstukje moeten opvoeren vrees ik? Terwijl ik dit opschrijf voorzie ik eigenlijk alleen maar problemen ... Ik heb ook van niemand reactie hierop gehad dus wellicht de slechtste optie?

3. Visum - aanvragen met het eerlijke verhaal
Op hoop van zegen? Gewoon het echte verhaal, onderbouwd met een goed reisplan, inzichtelijke financiën, enz. Ik denk dat we een goed verhaal hebben, echter kijkt de immigrations naar de feiten, je komt natuurlijk geen spreekbeurt houden op basis waarvan je een voldoende of onvoldoende krijgt ...

En het risico is natuurlijk dat we bij afwijzing sowieso de VS van ons lijstje kunnen strepen ...

Werkt het op een forum net zo als bij de psycholoog? :lol: Door je eigen informatie op te sommen en samen te vatten kom je uiteindelijk zelf (met een beetje input van anderen) tot een passende oplossing? :wink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: ESTA of B2?

Bericht door roelb »

Jep. En daarna sturen we je rekening voor het consult ;-)

Als je een B1/B2 visum hebt zullen er bij aankomst in de VS niet veel vragen gesteld worden. Het enige dat de immigrations officer dan wil weten is of je plannen binnen het visum dat jij in bezit hebt mogen. Dus als je zegt dat je gaat werken dan zul je geweigerd worden. Maar als jij daar komt voor vakantie is er niets aan de hand.

Tot slot: een ESTA is niets meer of minder dan een toestemming om af te reizen naar de USA per boot of vliegtuig. Als je over land aankomt heb je die helemaal niet nodig. Je wordt, zonder visum, toegelaten onder het VWP, het Visa Waiver Program. De regels voor toelating onder het VWP zijn exact gelijk aan die van een B1/B2 visum, behalve dan de maximale verblijfsduur. Ook heb je met een B1/B2 visum meer rechten: als je geweigerd wordt kun je in beroep gaan bijvoorbeeld. Zodra je echter zonder visum, bij de amerikaanse grens, vraagt om onder het VWP binnengelaten te worden doe je afstand van die rechten. Er is in dat geval ook geen beroep op bezwaar mogelijk op de beslissing van de CBP officer aldaar.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA of B2?

Bericht door Marcopstal »

Een ESTA vereist niet de ingave van een reisplanning, termijn, .... Je kan deze vrij eenvoudig aanvragen en doorgaans wordt deze ook eenvoudigweg toegewezen (tenzij je ergens een JA antwoord op één van de vragen uiteraard). Maar een ESTA garandeert je dus niet dat je ook wordt toegelaten, laat staan voor een bepaalde termijn.

Bij een visum interview ben je niet in de gelegenheid een "spreekbeurt" te gaan houden. De tijd is meestal beperkt en het komt er eigenlijk doorgaans gewoon op neer om te antwoorden op vragen die gesteld worden. Het dossier welke je vooraf indient is vooral belangrijk. De meeste weigeringen die ik lees zijn evenwel gerelateerd naar het aantonen van "voldoende banden in het thuisland".
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: ESTA of B2?

Bericht door Willem1 »

Ik denk dat je geen enkel probleem zult hebben om een ESTA te krijgen - zeker als je het geluk hebt om geen bijzondere achtergrond te hebben (in NL geboren, alleen NL nationaliteit, etc). Volgens mij is dat gewoon een volledig geautomatiseerde check op "rode vlaggen" en komt daar geen mens aan te pas. De vragen die je gesteld gaan worden staan gewoon op internet.

Ik weet niet genoeg om veel zinnigs te kunnen zeggen over je kans op een B2. Aan de ene kant denk ik dat je een goed verhaal hebt. De eerste vraag die je natuurlijk zult krijgen is "waarom is 90 dagen niet genoeg voor je, want dan kun je gewoon op ESTA". Op zich heb je daar denk ik een goed antwoord op. Als je kunt overbrengen dat je goed hebt nagedacht over de reis, dat je goed hebt nagedacht over de route en wat je waar wilt zien etc, dan zou ik denken dat het wel goed moet komen. Aan de andere kant: je hebt ook een paar dingen die je de schijn tegen kunnen geven (weinig binding met NL op het moment dat je reist). En "probeer het gewoon" is ook niet een heel fijn advies, omdat de gevolgen bij een evt afwijzing zo groot zijn.

Lastig. Als ik jou was zou ik het ofwel op safe spelen, of anders hopen dat iemand die hier recent ervaring mee heeft gehad er iets over kan zeggen (wat je natuurlijk al probeert door op dit forum te posten ;) ).
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: ESTA of B2?

Bericht door Vito »

Is het geen optie om eerst van je 90 dagen ESTA gebruik te maken, dan naar Canada te gaan, dan naar Midden/Zuid Amerika en dan weer terug naar de USA? Dan zit er zeker voldoende tijd tussen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA of B2?

Bericht door Marcopstal »

Willem1 schreef:Ik weet niet genoeg om veel zinnigs te kunnen zeggen over je kans op een B2. Aan de ene kant denk ik dat je een goed verhaal hebt. De eerste vraag die je natuurlijk zult krijgen is "waarom is 90 dagen niet genoeg voor je, want dan kun je gewoon op ESTA". Op zich heb je daar denk ik een goed antwoord op. Als je kunt overbrengen dat je goed hebt nagedacht over de reis, dat je goed hebt nagedacht over de route en wat je waar wilt zien etc, dan zou ik denken dat het wel goed moet komen. Aan de andere kant: je hebt ook een paar dingen die je de schijn tegen kunnen geven (weinig binding met NL op het moment dat je reist).
"Een paar dingen" en "schijn" is licht uitgedrukt als je het mij vraagt:

Het eerlijk antwoord op "hoe financier je dit" = we hebben onze zaak en ons huis verkocht
Het eerlijk antwoord op " hoe kom je aan zoveel tijd" = we hebben onze job opgegeven

Wat blijft er dan nog over van "banden" met het thuisland ?
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: ESTA of B2?

Bericht door Willem1 »

Je huis verkopen en je job opgeven zijn geen verboden handelingen, he... Het is niet zo dat je jezelf daarmee automatisch inadmissible maakt. Het zal vragen oproepen - maar het gaat erom dat je de persoon die jouw situatie moet beoordelen kunt overtuigen.

Wat er nog over kan zijn van binding met je thuisland: familie, een opleiding waarmee je wel in je thuisland iets kunt maar in de VS niet, een degelijk plan voor wat je gaat doen als de reis voorbij is, een goed sociaal netwerk, het feit dat je er geboren bent en je er prima thuisvoelt. Wat verder kan helpen aan te tonen dat je niet van plan bent om in de VS te blijven: geen familie in de VS, geen reden om weg te gaan uit NL (geen schulden oid), vaker gereisd hebben en altijd weer teurggegaan naar NL, etc.

Ik kan het beide kanten op beredeneren. Maar, zoals gezegd: ik ken zelf niemand die hier recent mee te maken heeft gehad, dus hoe daar nu (vooral met de huidige president) tegenaan gekeken wordt kan ik gewoonweg niet inschatten.
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: ESTA of B2?

Bericht door dromomania »

Bedankt voor jullie reacties. Ik had inderdaad verwacht wisselende antwoorden/adviezen en geen pasklaar antwoord te krijgen maar fijn om dit allemaal mee te nemen in mijn overweging.

En ja wat zou het fijn zijn als iemand in een vergelijkbare situatie recent een aanvraag heeft gedaan zodat ik deze ervaring mee kan nemen, die hoop heb ik nog een beetje maar het lijkt een long shot. Ik ben min of meer toevallig hier terecht gekomen, zijn er buiten dit forum nog andere opties waar dergelijke ervaringen uitgewisseld worden?

Ik zal alle voors en tegens van de verschillende opties nog eens goed naast elkaar moeten leggen, want elke keer als ik het voor mezelf uitgevogeld denk te hebben, komt er weer een goed argument tegen mijn keuze of een argument voor een andere optie :blink:

Als ik alles op een rijtje zet spelen nog de volgende dilemma's;
- Ik zit er sterk over te denken op safe te spelen en voor de ESTA te gaan, gezien goedkeuring voor een ESTA realistisch lijkt. Maar nu we (gedwongen door het ESTA/visum verhaal) onze reisplannen wat verder uitwerken, staat sowieso Hawaii en mogelijk ook een aantal Caraïbische eilanden op onze wishlist. Ik krijg het niet helemaal inzichtelijk of alle eilanden meetellen voor je dagen op je ESTA, maar ik blijf het gevoel houden dat een visum zo veel meer aantrekkelijk zou zijn in onze situatie.
- Ik speel nog steeds met de gedachte om het visum binnenkort aan te vragen, gezien de bindingen die we nu hebben. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een visum waarbij de situatie tijdens de aanvraag en de situatie bij het gebruik van het visum (onbedoeld) totaal verschillen. Uiteraard zal ons gebruik van het visum niet veranderen; namelijk reizen.
- Hoe zit het praktisch met het gebruik van een visum als je het land (en de landen waarvoor het visum meetelt) in- en uitreist? Bijvoorbeeld: we verblijven eerst 2,5 maand in de VS, vervolgens 2 maanden in Canada, dan weer voor een aantal weken terug naar de VS om daarna een maand in midden Amerika te reizen, vervolgens hoppen we 6 weken door de Caribbean, daarna verblijven we zo'n 3 maanden in Zuid Amerika om vervolgens via Hawaii naar Azië te reizen. Ik begin me namelijk af te vragen of dit überhaupt een optie is of dat we dan te makkelijk met het visum om denken te gaan.
- Hoe vaak/kort na elkaar zouden we een ESTA kunnen aanvragen? Anders is het wellicht ook een optie om een ESTA aan te vragen voor de Westkust en voor Hawaii (ik verwacht dat hier minimaal 6 maanden tussen zal zitten), en de rest maar op ons verlanglijstje laten staan



Ik geloof dat ik ook in herhaling begin te vallen, dus als jullie niks anders meer kunnen adviseren dan wat jullie al gedaan hebben snap ik dat ook :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer